چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا
دنیای بدون نقاش
همان گونه كه در دیگر هنرمندان سرنوشت ساز تاریخ نیز چنین واكنش های عمیقی به معنای وجودی انسان (بیش از آنكه ایدئولوژیك باشد) دیده می شود. به یاد جمله ای از نیما درباره نگاه و خواسته های اجتماعی سیاسی اش افتادم، او می نویسد: «فقط ضعفا را باید رعایت كرد، رعایت متجاوز حد بی عرضگی است، این ركن مباحث اخلاقی و اجتماعی من است.سایر كارها، عمل به مقتضای وقت است.» آیا هنری كه در طول تاریخ از سوی ما ستایش می شود به جز مبانی و تعاریف زیبایی شناسانه و فنی هدفی نیز خارج از موجودیت هنر دارد؟ عقیم شدن هنرمند در نیم قرن اخیر غرب را باید به عنوان نمونه ای از مبارزه منفی در برابر هنر معترض مورد مطالعه قرار داد. ساختار اجتماعی و سیاسی متاخر غرب به گونه ای است كه هر رفتار و هیجانی از سوی اصحاب هنر را می پذیرد و هزینه های مادی و غیر مادی آن را می پردازد.این برخورد آزاد منشانه حاكمیت هرگونه اعتراض هنر را به یك نمایشگاه، جشنواره و فستیوال تبدیل می كند. این چاره ای است كه دموكراسی در برابر هرگونه انتقاد از سوی هنر پیش بینی كرده است. دموكراسی با از بین بردن سانسور فرهنگی در درازمدت هنر را به سوی دكوراتیزه شدن و شیطنت هایی چون ویدیو آرت و كانسپت كشیده است. كه از این حد و اندازه های هیجان زدگی های اجتماعی فراتر نمی رود و ابزاری می شود در خدمت تبلیغ محصولات صوتی و تصویری و كمپانی های بزرگ. دنیایی كه از شریران و بدی و زشتی خالی است جایی برای هنرمند ندارد. اینها انگیزه های مبارزه و مواجهه خردمندند. آنجایی كه ارعاب و ترس و سانسور نیست هنرمند در نهایت رمانتیسیست بیهوده ای است.اسباب طرب است یا خیلی با اغماض فاعل طرب- این بدین معنا نیست كه سانسور امری پسندیده و در خدمت فرهنگ سازی است اما تجربه تاریخی نشان می دهد در فضای اختناق پلیسی و ارعاب آثاری بس شكوفاتر ساخته و پرداخته شده اند. شاید به این دلیل كه هنرمند آنچه ندارد را در آرزویش می كشد، می نویسد، می سازد و بازی می كند. اما دستاورد های شگفت انگیز دنیای آزاد در هنر را هم نمی توان نادیده گرفت. آنجایی كه هنرمندانی اندك (و خارج از جریان رسمی) با حذف دغدغه های اجتماعی سیاسی شان صرفاً به استتیك آثارشان می پردازند و موضوع و محتوا فدای ساختار اثر هنری می شود. دوباره این سئوال را تكرار می كنم نقاشان چرا وجود دارند؟ تنها جوابی كه این روز ها پیدا كردم و می توانست قابل قبول باشد این است كه ما دوران تاریخی ایران را با هنر های تجسمی می شناسیم. عصر هخامنشی و اشكانی و صفوی بیشتر خاطره یا ذهنیتی تصویری اند، تا آنكه ما را به یاد شعر یا داستان و نمایش بیندازد. جوهره تاریخ در تصاویر ذخیره می شود. نقاش آمده است تا به آیندگان افشره ای از روزگارش را نشان بدهد و برود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست