دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
در جستوجوی آینده
![در جستوجوی آینده](/mag/i/2/hl0x0.jpg)
احتمالا شما هیچیك از این نامها را نمیشناسید، اما لوكاس دیگراسی، رومین گروسین، نلسون پانسیاتیچی، دنی كلاس، بن هانلی، اولیور رولاند و ویل استیونس همه یك وجه مشترك با لوئیس همیلتون دارند. آنها همگی در برنامههای استعدادیابی رانندگان جوان برای مسابقات گراندپری و اتومبیلرانی هستند و قصد دارند با سختكوشی و تلاش مستمر خود را به رده اول این ورزش در آینده نزدیك مطرح كنند.
مكلارن پیشرو در زمینه پرورش استعدادهای رانندگان جوان، هنگامی كه همیلتون فقط ۱۲ سال داشت با او قرارداد امضا كرد، ریسك بزرگی بود اما نتایج بسیار خوبی دربر داشته است.
مارتین ویتمارش، مدیر اجرایی تیم فرمول یك مكلارن در این زمینه میگوید: «در طول ۴ یا ۵ سال گذشته تغییراتی رخ داده اما پیش از همه فرمول یك به مكانی برای حمایت از رانندگان جوان تبدیل شده است.» وی كه مسوولیت برنامه استعدادیابی را برعهده دارد، میافزاید: «ما در حال حاضر در هر سال، ۲ یا ۳ راننده جدید به خدمت میگیریم، هرچند كه هزاران راننده نوجوان و بااستعداد وجود دارند و به علت زمانبندی نامناسب و قرارگرفتن در جایگاه نادرست نمیتوانند قابلیتهای خود را ارائه كنند. متاسفانه در سالهای گذشته برنامهریزی درستی در زمینه پرورش استعدادهای جوان در ورزشهای موتوری انجام نشده است.»
● رسیدن به قله
مك لارن به تازگی با رولاند ۱۴ ساله قرارداد بسته كه نشان داده از استعداد و توانایی لازم برای رسیدن به قله برخوردار است. بیشتر تیمهای حاضر در رقابتهای گراندپری اتومبیلرانی فرمول یك به این نتیجه رسیدهاند كه آینده آنها در گرو سرمایهگذاری بر جوانان و نوجوانان است. فراری در سال ۲۰۰۱ با فیلیپه ماسا قرارداد امضا كرد و او را به عنوان راننده آزمایشی بهخدمت گرفت و سپس راننده مسابقه با سوبر شد و سال گذشته هم در اسكودریا با حریفان به رقابت پرداخت. هر تیمی برنامه استعدادیابی مخصوص به خود را دارد و با توجه به میزان رقابتهایی كه راننده در آن شركت میكند از آن حمایت مالی میكند، ضمن اینكه این رانندگان جوان در یك برنامه تمرینی فیزیكی با پیوستن تدریجی به تیم بزرگسالان جنبههای فنی رقابت مانند تنظیمات ماشین و استراتژیهای مسابقه را تجربه میكنند.
همچنین به این رانندگان در خصوص برخورد با رسانهها و اسپانسرها توصیههای لازم را میكند و در این میان مكلارن اصرار دارد كه در تیمش در همه زمینه ها آموزشهای ضروری وجود دارد.
پیشنهاد انتقاد قرارداد با رولاند از سوی مارتین هاینس، متخصص یافتن جوانان مستعد كه نقش كلیدی در پیشرفت همیلتون داشت، ارائه شد. تیم هاینس به نام «زیپ یانگ گانز» رانندگانی در اندازههای دیوید كولتارد، آنتونی دیویدسون و گری پافت و همچنین همیلتون تولید كرده است. او پس از دیدن كار این نوجوان اهل شفیلد در رقابتهای ووكینگ، رولاند را به مك لارن پیشنهاد كرد. او هم مانند همیلتون مورد حمایت باشگاه قرار گرفت. هاینس اطمینان دارد رولاند توانایی جایگزینی همیلتون در آینده را دارد. «شك نكنید كه او توانایی لازم برای این كار را دارد. حمایت كافی و درست هم از او میشود و دیگر به خودش بستگی دارد كه چگونه پیشرفت میكند. باید دید آیا در درونش پذیرفته كه میتواند به قله این ورزش برسد.»
● در مواقع سخت
رنو، تویوتا و ردبول كه همگی برنامه مشابهی برای یافتن جوانان مستعد دارند، خود را آماده میكنند كه با خطركردن روی این جوانان اشتیاق خود را برای پیشرفت نشان دهند. برونو میشل، مسوول این برنامه در تیم رنو میگوید: بن هانلی (راننده انگلیسی) در سن كم راهی ایتالیا شد و به دور از خانواده و دوستان انگیزهاش را برای رقابت در فرمول یك آن هم در سطح قهرمانی نشان داد. برنامه رنو در این زمینه از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و رانندگان منتخب یك فصل فرصت دارند كه پتانسیل خود برای حضور در رقابتهای قهرمانی را نشان دهند.
هایكی كووالاینن كه در كنار همیلتون یكی از چهرههای برجسته و جوان سال ۲۰۰۷ بهشمار میرود، معتقد است این برنامه به تیم بزرگسالان نیز كمك میكند.
او میگوید: «قرار داشتن در جریان این برنامه به ما فرصت میدهد كه با یك تیم جوان كار كنیم و به دلیل همبستگی با تیم، این كار در مواقع سخت اعتماد به نفس زیادی به انسان میدهد.»
كووالاینن در رقابتهای امسال نتوانسته نتایج خوبی بگیرد و در واقع، موقعیتهای سخت برای او رقم خورده است. او در استرالیا دهم، در مالزی هشتم، در بحرین نهم، در اسپانیا هفتم و در موناكو سیزدهم شد. او در مونترال به دلیل نقص فنی مقامی بهتر از چهارم پیدا نكرد.
● بدون تعطیلات
با توجه به هزینههای رقابت اتومبیلرانی، اثبات ارزشمندی راننده اهمیت زیادی دارد. یك فصل حضور در حدود ۵۰۰ هزار پوند هزینه دارد كه رنو فقط ۲۵۰ هزارتای آن را تقبل میكند.
تویوتا سالانه ۳ میلیون پوند روی رانندگان جوان خود سرمایهگذاری میكند. موفقیت عمده این تیم را كازوكی ناكاجیما، راننده جدید آزمایشی ویلیامز كسب كرد.
یوشی آریماتسو، مدیر برنامه استعدادیابی جوانان تویوتا میگوید: «ما ۳ راننده به ویلیامز پیشنهاد كردیم و آنها یكی را انتخاب كردند. ناكاجیما نه فقط بهخاطر استعدادش بلكه به دلیل سختكوشیاش انتخاب شد. او هرگز به تعطیلات نرفت و به ژاپن سفر نكرد تا خانواده و دوستانش را ملاقات كند. او فقط سخت كار كرد و این برای یك مرد جوان بسیار مهم است.»
ردبول هم سالانه ۵/۳ میلیون پوند روی رانندگان جوان سرمایهگذاری میكند. بنابراین نباید تعجب كرد كه هر سال حداقل یك نفر از این تیم قهرمان شود.
منبع : روزنامه تهران امروز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست