سه شنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۳ / 3 December, 2024
مجله ویستا
امام خمینی و ارزشها
● مقدمه
سعادت و عظمت، همینطور ذلّت وانحطاط ملتها تا حدود زیاد به ذهنیّات و تصوراتی بستگی دارد که بطور آگاه و ناآگاه در ضمیر افراد هر ملّت نقش گرفته است. مللی که خود را بر سرنوشت خویش حاکم میشناسند و قادر میدانند که بر دنیای اطراف خویش تأثیر بگذارند و آنرا به میل خویش تغییر دهند معمولاً بر مشکلات فائق میآیند و موجبات رفاه و آسایش و پیشرفت خود را فراهم میسازند. به عکس مللی که خود را بازیچه ضعیف و زبون تقدیر دانسته، عوامل خارج وجود جمعی انسانها را دلیل و علّت شرایط خاص زندگی خویش میشناسند، لاجرم دستخوش تزلزل، بی هدفی و عدم تحرک بوده و در شرایط نامساعد به قعر پستی و مذلّت فرو میافتند و با مسایل بیشمار اجتماعی مثل فقر، جهل، بیماری، فساد و گسستگی روابط اجتماعی روبرو میشوند.
به همین ترتیب بررسی«ارزشها» یعنی ضوابط انتخاب و قضاوت راجع به پدیدههای مختلف حیات اجتماعی میتواند به شناخت صحیحتر روابط علّی در ساخت اجتماعی و فرهنگی کمک کند و علل موفقیت یا شکست ملتها را در تأمین آرمانهای علّی و شخصی مشخص سازد.
توجه و تأکید نسبت به «ارزشها» که در روان آگاه و ناخودآگاه افراد هر ملت قرار میگیرد مسایل دیگری را نیز مطرح میکند. بررسی دوام نسبی ارزشها در طول زمان نشان میدهد که هر ملّت تا چه حدّ و اندازه تابع تجربیات تاریخی ـ فرهنگی خود بودهاند و درسهایی که از این تجربیات آموختند. بعلاوه معلوم میشود که تغییر و تحول اجتماعی، برای آنکه دوام یابد، و ریشهگیر شود باید به زبان ارزشهای مورد قبول جامعه ترجمه شود و مورد حمایت کل نظام فرهنگی قرار گیرد.
بدین ترتیب ما در این مقاله به طور اجمال و اختصار مباحث زیر را مطرح خواهیم نمود. تعریف ارزش، طبقهبندی ارزشها، امام و ارزشها، و... امید است که همواره، در دفاع از ارزشها موفق باشیم.انشاء ا..
● تعریف و مفهوم ارزش
الف) معنی لغوی ارزش
در تعریف لغوی ارزش میتوان گفت «هر آنچه که مفید، خواستنی یا تحسین کردنی است برای شخص یا گروه و برای آنها دارای ارزش است».۱ در واقع میتوان گفت که ارزش از بنیادیترین عوامل در تبیین اندیشه، عمل یا اعمال فرد و هم چنین شکلگیری حیات اجتماعی است. برای همین ارزشها معیارهایی هستند که به فرهنگ کلی و جامعه معنا میدهد»۲
ب) تعریف اصطلاحی ارزش
اصولاً انسانها همواره ایدههایی درباره آنچه که خوب یا بد، مناسب یا غیر مناسب و ضروری و یا غیر ضروری است داشتهاند. به این گونه ایدهها ارزش گفته میشود و هنگامی که این ارزشها در نظامی از معیارها و ملاکها، برای ارزیابی ارزش اخلاقی و شایستگی رفتار، سازمان دهی میشوند یک نظام ارزشی را پدید میآورند.۳
پس؛ ارزشها، نظامهای نمادهایی که در قالب ایدههای انتزاعی اخلاقی مربوط به خوب و بد، مناسب و نامناسب، درست و نادرست سازماندهی شدهاند۴ میباشد ارزشها بدلیل عام بودن و انتزاعی بودن وضعیتهای گوناگون را فرا میگیرند، بدین معنا، ارزشها «آن قدر کلّیاند که قابلیّت به کارگیری در موقعیّتهای بسیار متفاوتی را دارند»۵ بدون این حالت انتزاعی - که به ما اجازه میدهد تا ارزشها را به موقعیّتهای خاصی پیوند دهیم - مردم در برقراری ارتباط و همراهی با یکدیگر دچار مشکل میشدند؛ زیرا در این صورت آنها معیار اخلاقی مشترکی در دست نداشتند که به وسیله آن کنشهای خود و دیگران را ارزیابی کنند.
نتیجه آنکه، ارزش، ملاک، معیار، الگو و ابزار سنجش اعمال، گفتار و کردار افراد است که جامعه یا گروه یا فرد براساس این ملاکها و الگوها رفتار و کردار افراد را مورد قضاوت قرار میدهد.
براساس همین ملاک و معیار سنجش است که تمام اشیاء و حتی حیوانات با کلمات خوب و بد، قابل تحسین یا نکوهش، مورد ارزیابی قرار میگیرند.
از خصوصیات و مشخّصات ارزشها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.۶
۱) ارزشها میان مردم مشترکاند و شمار کثیری از افراد درباره اهمیت آنها به توافق رسیدهاند (وفاق اجتماعی)
۲) ارزشها با عواطف همراهاند. اشخاصی برای صیانت ارزشها مبارزه میکنند و برای حفظ ارزشهای والا از بذل مال و جان دریغ نمیورزند.
۳) ارزشها به قضاوت شخصی افراد بستگی ندارند.
۴) چون ارزشها به وفاق میان اشخاص کثیری پذیرفته شدهاند، میتوان آنها را مفهومسازی کرد. یعنی از اشیای گوناگون ارزیابی شده انتزاع کرد.
● طبقهبندی ارزشها
همانطوری که گفتیم، ارزشها بدلیل عام بودن و انتزاعی بودن، وضعیتهای گوناگون را فرا میگیرند و میتوان به انواعی، آنرا تقسیمبندی نمود. بعنوان نمونه: تعدادی از آن را اشاره خواهیم کرد.
▪ ارزشهای دینی
مفاهیم مربوط به این که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است، چه چیزی باید وجود داشته باشد و رخ دهد، این ارزشها ناشی از نیروهای فوق طبیعی تلقی میشوند.۷ بعبارت دیگر ارزشهای دینی، به آن ارزشهایی گفته میشود که معنویت را وارد حیات بشر میسازند و دارای تقدّساند.
▪ ارزشهای اجتماعی
هر آنچه که تصوّرات کلی رفتار اجتماعی، که جامعه طالب آن است و به آن ارج مینهد را گویند. بعبارت دیگر هر آنچه را که اعضای یک جامعه آن را گرامی میدارند و در آن وفاق نسبی وجود دارد را ارزشهای اجتماعی گویند.
▪ ارزشهای فرهنگی
ارزشهایی که موجبات تعالی حیات انسان را
فراهم میسازند؛ صُوَری فرامادی بر حیات میبخشند؛ هرگز کهنه نمیشود (برخلاف ارزشهای مادی)؛ که با پیدایی یک وسیله بهتر مادی، وسیله قبلی کهنه و بیفایده میشود.
▪ ارزشهای اخلاقی
به ارزشهایی که صورت دستوری دارند و رفتار و اندیشه را در جهتی خاص سوق میدهند را گویند. علاوه بر این میتوان به ارزشهای حقوقی، ذهنی، عینی و...هم اشاره نمود.
البته ارزشها را میتوان به گونهای دیگر نیز طبقهبندی کرد:
الف) ارزشهای غایی
ب) ارزشهای ابزاری.
و همچنین ارزشها را میتوان به ارزشهای عام، نسبی، و ویژه طبقهبندی نمود. و همینطور به ارزشهای مطلق، نسبی، سببی وایجابی و... تقسیم نمود. امّا آنچه در این تقسیمبندی مهمّ به نظر میرسد، پاسخ به دو سؤال ذیل میباشد:
▪ اولاً: تقسیم بندی ارزشها به انواع مختلف، حاکی از اهمیّت ارزشها برای انسانها است حال سؤال این است که چرا ارزشها برای ما اهمیّت دارد؟
▪ ثانیا، مبناء و منشأ این ارزشها کدامند؟
در پاسخ به سؤال اوّل باید گفت: یکی از مسائلی که ذهن انسان را همیشه به خود مشغول میدارد، تشخیص و تعیین ضوابطی است که به کمک آنها بتوان خوب، بد، رفتار اخلاقی از رفتار غیر اخلاقی و رفتار انسانی را از رفتار غیر انسانی متمایز ساخت. کیفیت زندگی ما و چگونگی رفتار و مناسبات و روابطی که با دیگر مردم داریم، بطور مستقیم متأثّر از نظام ارزشها و اصول اخلاقی است که بدان پای بندیم. در واقع ارزشها تعیین کننده الگوی رفتاری، گفتاری و عملکردی ما محسوب میشوند و جزء معیارهایی است که توسط آن جامعه را طبقهبندی میکنیم «وقتی ما درباره پایگاه اجتماعی شخصی تجسس میکنیم در واقع اطلاعاتی درباره ارزش اجتماعیاش که با این معیارها اندازهگیری شده است، کسب میکنیم. شیوهای که اشخاص یکدیگر را ارزشیابی میکنند و نوع اشیای فرهنگی که برایشان با ارزشیابی ارزش است، برای کارکرد جامعه اهمیت بنیادی دارد. قضاوت ارزشی یا ارزشیابی اجتماعی لزوما متضمن مقایسهای میان خوب و بد، عالی و پست در ذهن اشخاص است»۸
از نظر ارتباط فرد با فرد این ارزشهای جامعه است که شکل و نوع این روابط را مشخص میکند: «اشخاص در جامعه با ایفای نقشهای اجتماعیشان با هم روابط دو جانبه معناداری برقرار میکنند. این روابط شخص با شخص، گروه با گروه به مقیاس وسیعی با ارزشهای جامعه مراقبت میشود و انتظام مییابد.»۹
اگر اشخاص به نظام ارزشهای جامعه اعتقاد نداشتند و بر سر آن به توافق نمیرسیدند، چگونه ممکن بود یکی در مقام رئیس و دیگری در مقام مرئوس و... به کار خود و ایفای نقشهایشان ادامه دهند. به عبارت دیگر کارکرد منظم شبکه کامل روابط پایگاه اجتماعی بالا، متوسط، پایین برای آن است که اشخاص در روابطشان نظام ارزشهای جامعه را به رسمیت شناخته و به آن احترام میگذارند. ارزشها دارای چنان اهمیتی است که شهید بهشتی، انقلاب اسلامی را انقلاب ارزشها معرفی میکند و با تغییر ارزشها، محبوبیت رهبران و افراد تغییر میکند.۱۰
در جواب سؤال دوم باید گفت: ارزشهای اجتماعی را از نظر منشأ و ریشه آنها میتوان به دو دسته تقسیم کرد.
الف) ارزشهایی که منشأ آنها وحی و فطرت است. (ارزشهای الهی)
در کلیه ادیان آسمانی، دستورات و الگوهای رفتاری افراد و پیروان آن بطور دقیق مشخص شده است.
در جوامعی که اعتقاد به دین دارند، یا از فطرت انسانی خود منحرف نشدهاند، تعالیم دین و فطرت، منشأ بسیاری از ارزشهای اجتماعی آنها را تشکیل میدهد. در چنین جوامعی، اعتبار این ارزشها را به پذیرش یا عدم پذیرش عموم مردم وابسته نمیدانند و در هر حال معتبر شناخته میشوند.
ب) ارزشهایی که منشأ آنها مادی است (ارزشهای مادی)
در این نوع ارزشها، چون منشأ این ارزشها مادی است، جنبه خدایی و الهی قضیه کنار میرود و منشأ این ارزشها وحی نمیباشد، بلکه در طول زمان و به تدریج در جامعه شکل میگیرند بدیهی است این نوع ارزشها، به تناسب نیازها و شرایط اجتماعی، دستخوش تغییرات هستند «به قول کنت و دورکهایم «این جامعه است که تعیین کننده ارزشها محسوب میشود و فرد الگوی رفتاری خود را از جامعه میگیرد و خداوند نقشی در تعیین الگوهای رفتاری ندارد».۱۱
● امام و ارزشها
از نظر حضرت امام، ارزشها به دو گونه است:
▪ ارزشهای الهی
▪ ارزشهای مادی (شیطانی) و این دو با هم اختلاف دارند.
«... شما اگر قطع نظر کنید از مکتبهای توحیدی و الهی و به مکتبهای مادی و به ایدههایی که دنبال مادیات هستند. مراجعه کنید و مطالعه در آن بکنید، میبینید که این دو مکتب متقابل با هم و مختلف هستند. مکتب الهیین و موحدین ارزشهایش یک چیزهایی است یک عناوین است. و مکتبهای مادیگری، چه مادیگری کمونیستی و چه مادیگری سرمایهداری و بالاخره تمام مکتبهایی که ماورای مکتب الهی است، ارزشها با هم فرق دارد»۱۲
حضرت امام معتقد است که مبناء ارزشها در زمان طاغوت، مادی بود در حالی که مبناء ارزشها در انقلاب اسلامی، مبناء الهی است و آنچه در گذشته حاکم بود، همان ارزشهای مادی میباشد و این به صورتهای مختلف ظهور و نمود کرد.
«شما در همین کشور خودمان در زمان طاغوت و طاغوتها ملاحظه کنید که در خود آنها ارزشها چه بود... وقتی در قشر تودههای مردم نگاه میکردی در بین زن و مرد هر دو طایفه ارزشها به لباس بود و به طرز پوشیدن لباس و دوختن لباس و آرایش. هر که بهتر لباس میپوشید و شیکتر بود در لباس ارزشش پیش مردم بیشتر بود و هر زنی که آرایشش به طرز اروپایی بود و لباسش از آنجا الهام میگرفت این پیش زنها هم ارزشش زیادتر بود»۱۳
وی معتقد است که در زمان طاغوت، اکثریت مردم، آنچه برای آنها دارای ارزش بود همانا ارزش مادی بود: «...البته پیش اکثر [مردم]، ارزشها همه به امور مادی بود»۱۴
امّا از نظر حضرت امام، این ارزشهای الهی بود که از اهمیت خاصی برخوردار است و ارزشها نباید بر اساس امور مادی استوار باشند. زیرا اگر ارزشها بر امور مادی بنا شوند، باعث میشود که مبدأ ارزش از خود ارزش بالاتر باشد.
«... وقتی بنا باشد که ارزش انسان به اسب و... و امثال اینها باشد، آن مبدأ ارزش، ارزشش از این شخص بیشتر است. اگر اسب مبدأ ارزش یک انسان شد، آن اسب، ارزشش از انسان بیشتر است. برای اینکه او ارزش را به انسان داده... و روی موازین عقلی اگر مبدأ اثر یک جایی باشد و به واسطه آن مبدأ اثر این آدم یا این شیء ارزش پیدا کند، آن مبدأ، ارزشش بیشتر است»۱۵
پس، از دیدگاه امام، ارزشها باید بر اساس معیارهای الهی قرار داده شود تا اینکه منبع ارزش بالاتر از خود ارزش باشد اولاً:
«... ما معیارها را باید معیارهای الهی قرار دهیم.»۱۶
ثانیا در ارزشهای الهی، راه بسوی انبیاء و ائمّه است در حالی که در ارزشهای مادی، راه بسوی شیاطین است. در نتیجه آنچه ارزش دارد، ارزش از طریق انبیاء است.۱۷
امام معتقد است که اگر بخواهیم بدانیم که چه چیزهایی از دیدگاه انبیاء دارای ارزش بودند، بعبارت دیگر؛ مهمترین ارزشها از دیدگاه انبیاء از نظر حضرت امام عبارتند از:
▪ ایمان
▪ تقوا
▪ علم
▪ مکارم اخلاق
«ارزش در لسان انبیاء و لسان اولیای خدا و در رأس آنها قرآن کریم و رسول اکرم (ص) ارزش به علم و تقوا است. میزان ارزش این دو خاصه است: علم و تقوا توأما. علم تنها ارزش ندارد و یا ضعیف است ارزشش، تقوای تنها یا ارزش ندارد یا ضعیف است ارزشش...»۱۸ و «... راه انبیاء ارزشها را طور دیگری میداند... به آن چیزهایی که در باطن خودش هست، میدانند. به علم میدانند. به تقوا میدانند. به مکارم اخلاق میدانند...»۱۹
نتیجه آنکه: از نظر حضرت امام هر آنچه که مبناء آن الهی باشد، دارای ارزش است، حال آنکه، این ارزش بعنوان ارزش اجتماعی باشد، یا اخلاقی، دینی، فرهنگی یا حقوقی و...
پس اگر تعهّد به مکتب، ایثار، فداکاری، شهادتطلبی، تقوا، پاسداری از انقلاب، کار و کوشش، خدمت به جامعه، اخوّت اسلامی، احترام به شریعت، قانون مبتنی بر شریعت، کسب دانش و مهارت، وحدت، عدالت، وفای به عهد و هر آنچه که در روابط انسانی در جامعه نقش دارد، بر اساس منبع الهی باشد، دارای ارزش است.
بعبارت دیگر میتوان گفت: اگر بخواهیم ارزشها را از دیدگاه امام تحلیل کنیم و تبیین نماییم، میتوانیم در یک جمله بگوییم که: هر آنچه که منشأ آن الهی باشد از نظر حضرت امام دارای ارزش است. پس ایمان، یاد خدا، اخلاص، توکّل، استقامت و پایداری، شهادتطلبی، امدادهای غیبی، وحدت، پشتیبانی مردمی از انقلاب، امید به یاری خداوند و... که از جمله عوامل پیروزی ما در به ثمر رسیدن انقلاب و همچنین پیروزی در جنگ بوده را میتوان از ارزشها دانست زیرا، همگی این عوامل، منشأ آن نشأت گرفته از وحی و خداوند است. حال سؤال دیگری مطرح میشود، مبنی بر اینکه: علیرغم اینکه امام معتقد است که حفظ ارزشها مشکل است، «حفظ ارزشها و... زحمت دارد و برای حفظ آن باید سختیها را تحمل کرد و بدون تحمل سختیها احیا و حفظ ارزشهای اسلامی غیر ممکن است»۲۰ با این وجود حضرت امام چه شیوهای را برای حفظ ارزشها بر میشمارد. بعبارت دیگر: از نظر حضرت امام، راههایی که باعث حفظ ارزشها میشود کدامند؟
در جواب باید گفت که، حضرت امام معتقد است،
۱) یکی از راهها حفظ ارزشها مسئله امر به معروف و نهی از منکر میباشد.
امر به معروف و نهی از منکر دو اصلی است در اسلام که میخواهد همه چیز را اصلاح کند. و اصلاح فرایندی است که طبق آن، عقاید و گرایشهای فرد را به نحوی سنجیده از طریق آموزش و تبلیغ و گاهی همراه با تهدید و اجبار تغییر میدهند و یا سرکوب میکنند.۲۱
امام معتقد است «اسلام برای حفظ و دفاع از ارزشها مسئله امر به معروف و نهی از منکر را مطرح میکند که از فروع دین میباشد و بر همه واجب است...»۲۲
امام در اهمیّت امر به معروف و نهی از منکر معتقد است امر به معروف و نهی از منکر از اموری است که بر همه کس واجب است... و «ما همه امروز وظیفه داریم، امر به معروف و نهی از منکر بر همه مسلمین واجب است. جلوگیری از منکرات بر همه مسلمین واجب است. سفارش به حق که امر به معروف است و نهی از منکر است بر همه مسلمین واجب است.»
۲) دومین راه حفظ ارزشها تمسّک به روحانیّت است
مقصود امام از روحانیت به آن دسته از علمای پاک و متعهد و مبارز است که در هر قشری ناپاک و غیر متعهد وجود دارد و روحانیون وابسته ضررشان از هر فرد ناپاک دیگر بیشتر است...۲۳
تمسّک به روحانیت به این خاطر است که روحانیت در طول تاریخ ثابت کرده که هرگز به آرمانها و ارزشهای ملت خود خیانت نکرده و مدافع ارزشهای اسلامی بوده است. امام معتقد است «...در مسیر ارزشها و معنویات از وجود روحانیت و علمای متعهد اسلام استفاده کنید و هیچگاه و تحت هیچ شرایطی خود را بینیاز از هدایت و همکاری آنان ندانید... روحانیون مبارز و متعهد به اسلام... همیشه پیشتاز و سپربلای مردم بودهاند.۲۴
۳) دوری جستن از تجمل گرایی و رفاه طلبی
امام(ره) معتقد است اگر ملّتی بخواهد ارزشهای خود را حفظ کند باید از تجمّل گرایی و رفاه طلبی بپرهیزد. چرا که برای حفظ ارزشها ما گاهی ناچاریم به مبارزه برخیزیم و این مبارزه با رفاهطلبی سازگار نیست. بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرتجویی، از نظر امام دو مقوله است که هرگز با هم جمع نمیشود.۲۵ وی معتقد است «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی دریافتهاند که مبارزه، با رفاهطلبی سازگار نیست...»۲۶
۴) ساده زیستی
یکی از راههای دفاع از ارزشها، مسئله ساده زیستی است، که حضرت امام این مسئله را مهمترین وسیله برای حفظ ارزشها میداند. وی معتقد است:
مهمترین وسیله دفاع از ارزشها، ساده زیستی است و مردان بزرگ تاریخ که توانستند از ارزشهای الهی دفاع کنند، به دلیل سادهزیستی آنان بوده است و «اگر بخواهید بیخوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان شما را از میدان به در نکند، خود را به ساده زیستن عادت دهید... چرا که با زندگانی اشرافی و مصرفی نمیتوان ارزشهای انسانی اسلامی را حفظ کرد...»۲۷
۵) بازگشت به خویشتن
از نظر حضرت امام(ره)، برای حفظ ارزشها باید خود را باور کنیم و معتقد باشیم که ما هم بدون دیگران نیز میتوانیم: امام معتقد است که دیگران به ما القاء میکردند که «ارزشهای انسانی به هر چه بیشتر فرنگی شدن است و باید از سر تا پا فرنگی شویم»۲۸ در حالی که ما باید خودمان را آماده کنیم که «... آدم هستیم و این طور نیست که در همه چیز دستمان را پیش دیگران دراز کنیم، و حتی اخلاق و زبانمان را نیز از آنها یاد بگیریم.»۲۹ پس ما باید خود را باور کنیم که، اگر متن و کتابی، چند کلمه انگلیسی در آن نباشد، نباید آن را بیارزش بدانیم، زیرا همان مطالب را بدون چند کلمه خارجی هم میتوان فهمید «...عدهای زبان خودشان را کنار گذاشته و ارزش را به چند کلمه انگلیسی در کتابی میدانند با اینکه با زبان خودشان همان مطلب را میشود فهماند...»۳۰
۶) دوری جستن از هوای نفس
از نظر حضرت امام آخرین راه برای حفظ ارزشها همانا، دست شستن از هوای نفس و داشتن ورع و تقوا میباشد. امام معتقد است که اگر بخواهیم انسان باشیم و ارزش انسانی داشته باشیم باید دست از هوای نفس برداریم «شما هم اگر بخواهید انسان باشید، ارزش انسانی داشته باشید، برای شکم نباشد، برای شرف باشد، کارهایتان برای انسانیت باشد، برای خدا باشد. اگر بخواهید که کارهایتان برای خدا باشد، به نتیجه برسد، باید دست از هواهای نفسانی بردارید»۳۱
این شش موارد، از نظر حضرت امام، از مهمترین مواردی است که باعث حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی ما خواهد شد، زیرا، انسان با توجه به این موارد است که سعی میکند، کارهایش بر مبناء ارزشهای الهی باشد و اگر کاری بر مبناء ارزش وحی باشد، آن کار ارزشمند خواهد بود و باعث حاکمیت ارزشهای الهی در جامعه خواهد شد.
● خلاصه و فرجام سخن
در تعریف ارزش همانطوری که گفتیم «شکلی از تجلی روابط اخلاقی در جامعه، آیا معیارهای مشترک فرهنگی در یک جامعه که به موجب آنها، قدر و اهمیت اخلاقی یا زیباشناختی یا نظری و عقلی چیزهایی که موضوع آرزو یا نیاز و یا برداشتهای افرادند، تعیین و سنجیده میشود. به طور کلی، ارزشها بیانگر آنچه خوب، پسندیده و درست، یا بد، ناپسند و نادرست در هر فرهنگ است» گفته میشود.۳۲
از مشخصات ارزشها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱) وفاق اجتماعی بر سر ارزشها وجود دارد.
۲) به همراه عواطفند.
۳) به قضاوت شخصی افراد بستگی ندارند.
۴) میتوان ارزشها را مفهوم سازی کرد.
از طرف دیگر چون ارزشها، عام و انتزاعی هستند، آنها را میتوان به صورتهای گوناگون طبقهبندی نمود و به اقسامی همچون، ارزشهای دینی، اخلاقی، حقوقی، فرهنگی و... تقسیمبندی کرد. و این اولاً حاکی از اهمیّت ارزش در جوامع انسانی است، چرا که این ارزشهای جامعه است که شکل و نوع روابط میان افراد در جامعه را مشخص میکند. ثانیا مبناء همه این ارزشها را میتوان به دو دسته تقسیم نمود :
▪ ارزش های الهی
▪ ارزشهای مادی.
به عبارت دیگر ریشه تمام ارزشهای موجود در جوامع بر این دو اصل (ارزش الهی ـ ارزش مادی)، استوار است.
بر همین اساس است که حضرت امام(ره) ارزشها را به ارزشهای الهی و شیطانی (مادی) طبقهبندی مینماید. و معتقد است که مبناء ارزشها در زمان طاغوت براساس ارزشهای مادی بودند ولی ارزشهای انقلاب اسلامی، براساس ارزشهای الهی میباشد. و اگر ارزشها براساس امور مادی استوار باشد، عیب بزرگ این ارزشها این است که مبدا ارزش از خود ارزش بالاتر خواهد بود. و اگر زمانی «اسب» مبدأ ارزش یک انسان شد آن حیوان ارزشش از انسان بیشتر خواهد بود و این یعنی تنزُل ارزش انسانی از حیوان.
از نظر حضرت امام(ره) آنچه ارزش است، ارزشهای الهی است که راه به سوی انبیاء و ائمّه دارد. و همواره انبیاء؛ ایمان، تقوا علم و مکارم اخلاق و همینطور هر آنچه که منشأ آن، نشأت گرفته از وحی و خداوند باشد را از اصول ارزشی اسلام میدانند.
از طرفی، حضرت امام(ره) معتقد است که حفظ ارزشها مشکل است و بدون تحمل سختیها، احیاء و حفظ ارزشهای اسلامی غیر ممکن است. و باید به راههای ذیل برای حفظ ارزشها تمسک جست؛ این راهها که عبارتند از:
۱) امر به معروف و نهی از منکر که به صورت نظارت همگانی عمل میکند.
۲) تمسک به روحانیت؛ که مقصود حضرت امام(ره) از روحانیت، آن دسته از علمای پاک و متعهد و مبارز است.
۳) دوری جستن از تجمل گرایی و رفاه طلبی.
۴) ساده زیستی.
۵) بازگشت به خویشتن و همینطور دوری جستن از هوای نفس میباشد.
۱۴ . همان.
۱ . صانعی، پرویز، جامعه شناسی ارزشها، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۲، ص۲.
۱۲ . صحیفه نور، ج۱۷، ص۱۲۷.
۱۰ . سیری در ادیشههای دفاعی امام خمینی(ره) ج۲، مجموع مقالات، تهران، انتشارات نیروهای مسلح، ۱۳۷۷، ص۲۲۵.
۱۷ . همان، ص۱۲۸.
۱۶ . همان، ج۱۳، ص۱۳۲.
۱۹ . همان.
۱۱ . همان، ص۲۲۴.
۱۸ . همان.
۱۳ . همان.
۱۵ . همان، ص۱۲۸.
۲۹ . همان، ج۱۸، ص۱۶۱.
۲۲ . صحیفه نور، ج۹، ص۱۹۵.
۲۸ . صحیفه نور، ج۱۹،ص۱۱.
۲۴ . حج، مجموعه سخنان و پیامهای امام خمینی(ره)، ج۲، ص۱۷۲.
۲۱ . فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، بهار ۱۳۷۵، ص۳۹۱.
۲۷ . همان.
۲۵ . همان، ص۱۷۱.
۲۴ . حج، مجموعه سخنان و پیامهای امام خمینی(ره)، ج۲، ص۱۷۲.
۲ . نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، بیجا، رایزن، ۱۳۶۹، ص۲۸۰.
۲۰ . همان، ص۲۲۹.
۲۶ . همان، ص۱۶۲.
۲۳ . همان، ج۱۳، ص۲۴۴.
۳۱ . همان، ج۱۸، ص۱۶۱.
۳۲ . همان، ج۱۹، ص۲۷۳.
۳۳ . فرهنگ علوم سیاسی، همان، ص۴۱۱.
۳ . ترنر، جاناتان اچ، مفاهیم و کاربرهای جامعه شناس، ترجمه فولادی و بختیاری، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ص۸۰.
۳۰ . همان.
۴ . همان، ص۴۱۸.
۵ . همان، ص۸۰.
۵ . همان، ص۸۰.
۷ . ترنر، جاناتان اچ، همان، ص۴۱۸.
۸ . نیک گوهر، عبدالحسین، همان، ص۲۸۲.
۹ . صحیفه نور، ج۵، ص۲۸۷.
منابع:
۳ . ترنر، جاناتان اچ، مفاهیم و کاربرهای جامعه شناسی، ترجمه فولادی و بختیاری، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) .
نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، بیجا، رایزن، ۱۳۶۹
. صانعی، پرویز، جامعه شناسی ارزشها، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۲
. سیری در اندیشههای دفاعی امام خمینی(ره) ج۲، مجموع مقالات، تهران، انتشارات نیروهای مسلح، ۱۳۷۷
. فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، بهار ۱۳۷۵
۱ . صانعی، پرویز، جامعه شناسی ارزشها، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۲، ص۲.
۱۲ . صحیفه نور، ج۱۷، ص۱۲۷.
۱۰ . سیری در ادیشههای دفاعی امام خمینی(ره) ج۲، مجموع مقالات، تهران، انتشارات نیروهای مسلح، ۱۳۷۷، ص۲۲۵.
۱۷ . همان، ص۱۲۸.
۱۶ . همان، ج۱۳، ص۱۳۲.
۱۹ . همان.
۱۱ . همان، ص۲۲۴.
۱۸ . همان.
۱۳ . همان.
۱۵ . همان، ص۱۲۸.
۲۹ . همان، ج۱۸، ص۱۶۱.
۲۲ . صحیفه نور، ج۹، ص۱۹۵.
۲۸ . صحیفه نور، ج۱۹،ص۱۱.
۲۴ . حج، مجموعه سخنان و پیامهای امام خمینی(ره)، ج۲، ص۱۷۲.
۲۱ . فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، بهار ۱۳۷۵، ص۳۹۱.
۲۷ . همان.
۲۵ . همان، ص۱۷۱.
۲۴ . حج، مجموعه سخنان و پیامهای امام خمینی(ره)، ج۲، ص۱۷۲.
۲ . نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، بیجا، رایزن، ۱۳۶۹، ص۲۸۰.
۲۰ . همان، ص۲۲۹.
۲۶ . همان، ص۱۶۲.
۲۳ . همان، ج۱۳، ص۲۴۴.
۳۱ . همان، ج۱۸، ص۱۶۱.
۳۲ . همان، ج۱۹، ص۲۷۳.
۳۳ . فرهنگ علوم سیاسی، همان، ص۴۱۱.
۳ . ترنر، جاناتان اچ، مفاهیم و کاربرهای جامعه شناس، ترجمه فولادی و بختیاری، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ص۸۰.
۳۰ . همان.
۴ . همان، ص۴۱۸.
۵ . همان، ص۸۰.
۵ . همان، ص۸۰.
۷ . ترنر، جاناتان اچ، همان، ص۴۱۸.
۸ . نیک گوهر، عبدالحسین، همان، ص۲۸۲.
۹ . صحیفه نور، ج۵، ص۲۸۷.
منابع:
۳ . ترنر، جاناتان اچ، مفاهیم و کاربرهای جامعه شناسی، ترجمه فولادی و بختیاری، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) .
نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، بیجا، رایزن، ۱۳۶۹
. صانعی، پرویز، جامعه شناسی ارزشها، تهران، گنج دانش، ۱۳۷۲
. سیری در اندیشههای دفاعی امام خمینی(ره) ج۲، مجموع مقالات، تهران، انتشارات نیروهای مسلح، ۱۳۷۷
. فرهنگ علوم سیاسی، تهران، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، بهار ۱۳۷۵
منبع : طوبی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست