شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
شب قدر و امام زمان علیه السلام
این بخش با اهداف زیر تدوین شدهاسـت:
- اینکه با «شب قدر» و اهمّیّت آن، بیشتر آشنا شویم.
- این فرصت گرانبها را غنیمت شماریم و از موهبت این شب ارزنده، بیشترین استفاده را ببریم.
- بیاموزیم که در این شب، مقدّرات یک سالهی خلایق از جمله ما تقدیر میشود و توسّط فرشتگان مقرّب الاهی به امام زمان علیهالسلام عرضه میشود.
- با اهمیت دعا در این شب آشنا شویم و در نهایت برای فرج مولایمان امام زمان علیهالسلام با معنویّت و خلوص بیشتر دعا کنیم.
● شبی در هر سال:
“ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیم ، إنّا أنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر ، وَ ما أدْراکَ ما لَیلَةُ الْقَدْر ، لَیلَةُ القَدرِ خَیْرٌ مِنْ ألْفِ شَهْر ، تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرّوحُ فیها بِإذنِ رَبِّهِم مِنْ کُلِّ أمْر ، سلامٌ هِیَ حَتّی مَطْلَعِ الْفَجْر”
“ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم. تو شب قدر را چگونه شبی میدانی؟ شب قدر از هزار ماه بهتر است. در آن شب فرشتگان و روح (جبرئیل) به اذن خدا، همهی فرمانها و سرنوشتها را فرود میآورند. آن شب تا سپیدهدمان، همه، سلام است و سلامت.”
چنانکه از آیههای سورهی قدر به روشنی فهمیده میشود، در هر سال شبی هست که از هزار ماه، به ارزش و قدر و فضیلت، بهتر است و این شب، در هر سال، هست و در هر سال، یک شب، شب قدر است. در این شب، فرشتگان به همراه بزرگ خویش (روح) به زمین میآیند و هر امر و فرمان و تقدیری که از سوی خدا معیّن شده است، برای یک سال تا شب قدر سال آینده، فرو میآورند.
از احادیثی که در تفسیر این سوره و تفسیر آیات آغازِ سورهی دخان و جز آن رسیده است، فهمیده میشود که: فرشتگان در شب قدر مقدّرات یکساله را به نزد “ولیّ مطلقِ زمان” میآورند و بر او عرضه میدارند و به او تسلیم میکنند. این واقعیّت، همواره بوده است و خواهد بود.
این واقعیّت بزرگ، که با “فعل مضارع” بیان شده است و استمرار را میرساند چیست: “تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرّوحُ...” فرشتگان و روح، همی فرود آیند و همی فرود آیند، به کجا؟
آری، فرشتگان و روح، در هر سال، در شبهنگام “قدر” پیوسته فرود آیند و به “اذن خدا” هر “امری” و “تقدیری” را فرود آورند... این امر چگونه است؟ این فرشتگان نزد چه کسی میروند و فرمانها و تقدیرها را به چه کسی میسپارند؟ آنجا که روح بزرگ فرود میآید کجاست؟ و آن آستان مقدّس و مطلع نور و مرکز ناموس که “کُلِّ أمْر” به همراه فرشتگان به جانب آن فرود آورده میشود، کدام آستان است؟ در شب قدر فرودگاه فرشتگان آسمان، در کدام سرمنزل قدس و مهبط مطهّر است؟
در روزگار پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم، محلّ نزول فرشتگانِ شب قدر، آستانِ مصطفیصلی الله علیه وآله وسلمبوده است. این امر مورد قبول همگان است. امر دیگری که مورد قبول است این است که پس از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلمنیز شب قدر هست؛ چنانکه در قرآن کریم در سورهی قدر و سورهی دُخان به روشنی ذکر شده است که شب قدر در هر سال هست.
رشیدالدّین میبدی، مفسّر معروف اهلتسنّن، میگوید:
برخی گفتهاند: این شب قدر، به روزگاران پیامبرصلی الله علیه وآله وسلمبود و سپس از میان رفت؛ امّا چنین نیست؛ زیرا که همهی اصحاب پیامبر و علمای اسلام معتقدند که شب قدر تا قیام قیامت باقی است. (کشفالأسرار ۱۰: ۵۹)
از ابوذر غِفاری روایت است که گفت: به پیامبر خدا گفتم: ای پیامبر! آیا شب قدر و نزول فرشتگان در آن شب، تنها در زمان پیامبران وجود دارد و چون پیامبران از جهان رفتند دیگر شب قدری نیست؟ پیامبرصلی الله علیه وآله وسلمفرمود:
“نه، بلکه شب قدر تا قیام قیامت هست.”
● صاحب شب قدر:
هنگامی که در شناخت قرآنی به این نتیجه میرسیم که شب قدر در هر سال هست، باید توجّه کنیم که پس صاحبِ شب قدر نیز باید همیشه وجود داشته باشد؛ چنانکه در احادیث آمده است وگرنه فرشتگان بر چه کسی فرود میآیند و کتابِ تقدیر را نزد چه کسی میگشایند و مجاری امور را به اذن خدا به چه کسی میسپارند؟
هدایت و ولایت تکوینی از هدایت و ولایت تشریعی جدا نیست. عکس این قضیّه نیز صادق است. پس چنانکه قرآن کریم تا قیام قیامت هست و حجّت است، صاحب شب قدر نیز همواره هست و همو “حجّت” است و پس از رحلت پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلماین مقام ازآنِ جانشینان پیامبر است.
امیرالمؤمنین علیهالسلام از این دو واقعیّت بزرگ (وجود شب قدر در هر سال و وجود صاحب شب قدر در هر عصر) اینچنین یاد میکند:
“إنَّ لَیْلَةَ الْقَدْر، فی کُلِّ سَنَةٍ. وَ إنَّهُ یُنْزَلُ فی تِلْکَ اللَّیْلَةِ أمرُ السَّنَة. وَ إنَّ لِذلکَ الْأمْر وُلاةً بعدَ رَسولِ اللَّهصلی الله علیه وآله وسلم...” (اصول کافی، کتاب الحجة، باب فی شأن “انا انزلناه فی لیلة القدر»، ح۲)
“شب قدر در هر سال هست. در این شب امور همهی سال (و تقدیر و سرنوشتها) فرو فرستاده میشود. پس از درگذشت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلمنیز این شب، صاحبانی دارد...”
بسیار جالب توجّه است که عالمان اهلتسنّن نیز در مواردی این حقایق را به صراحت گفتهاند، از جمله در شرح حدیث ثقلین. حدیث ثقلین حدیث مشهور و متواتری است که صدها مدرک سنّی و شیعی آن را نقل کردهاند و یکی از مسلّمترین حقایق اسلامی و احادیث نبوی است.
ابنحجر هَیْتَمی مکّی شافعی از دانشمندان اهلتسنّن میگوید:
“احادیثی که از پیامبر رسیده است و در آنها تأکید شده است بر پیروی از خاندان پیامبر و چنگزدن به هدایت آنان، میفهماند که همیشه، تا قیام قیامت، کسی از خاندان پیامبر وجود دارد که شایستهی رهبری و هدایت است.
چنانکه قرآن تا ابد راهبر و هادی است آنان نیز سبب ایمنی و بقا هستند برای اهل زمین. (خورشید مغرب: ۱۳۴، بهنقل از عبقاتالأنوار)
بدینسان مینگریم که حدیث عظیم ثقلین، بهجز اثبات اصل “امامت”، تداوم امامت را نیز اثبات میکند. این حدیث نبوی مسلّم، همانگونه که به ما میگوید هدایت با دو رکن تحقّق مییابد: قرآن و امام، همانگونه نیز تداوم بقای امام و امامت را، چونان تداوم و بقای قرآن، اثبات میکند و همین واقعیّت بزرگ و محتوای سترگ است که علّامهی مجاهد میرحامد حسین نیشابوری هندی نیز آن را یادآور میشود:
این حدیث دلیل واضح امامت حضرت مهدی علیهالسلام و حجّت قائمهی وجود و بقای آن امام عصر عجَّلاللَّهتعالیفرجه نیز هست؛ زیرا که این حدیث شریف، بلاشبهه، دلالت بر مرافقت و ملازمت کتاب و عترت تا به قیام قیامت دارد. پس چنانکه قرآن مجید تا به یوم آخر باقی است، همچنین از عترت معصومهی جناب رسالتمآبصلی الله علیه وآله وسلم، کسی که امام زمان و حجّت وقت باشد، بقای او لازم و حتمی است.
امام جواد علیهالسلام فرمودند:
“خداوند متعال شب قدر را در ابتدای آفرینش دنیا آفرید. همچنین در آن شب، نخستین پیامبر و نخستین وصی را آفرید. در قضای الاهی چنان گذشت که در هر سال شبی باشد که در آن شب، تفصیل امور و مقدّرات یکساله فرود آید...
بیشک پیامبران با شب قدر در ارتباط بودهاند. پس از پیامبران نیز باید حجّت خدا وجود داشته باشد؛ زیرا زمین از نخستین روز خلقت خود تا آخر فضای دنیا، بیحجّت نخواهد بود. خداوند در شب قدر، مقدّرات را به نزد آن کس که اراده فرموده است (وصیّ و حجّت) فرو میفرستد. به خدا سوگند، روح و ملائکه در شب قدر بر آدم نازل شدند و مقدّرات امور را نزد او آوردند و حضرت آدم درنگذشت مگر اینکه برای خود وصیّ و جانشین تعیین کرد. همهی پیامبرانی که پس از آدم آمدند نیز، بر هر کدام، در شب قدر، امر خداوند نازل میگشت و هر پیامبری، این مرتب را، به وصیّ خویش میسپرد...”
در این حدیث شریف که بخشی از آن آورده شد نکتههای مهمّ چندی است که در اینجا به پنج نکته اشاره میکنیم:
۱) ضرورت وجود نظم و تقدیر، تا جایی که نخستین چیزی که از این جهان آفریده میشود، شب قدر است یعنی ظرف زمانیِ تقدیر و تنظیم امور.
۲) ضرورت وجود اجراکننده، به گونهای که میبینیم همراهِ ظرف زمانیِ تقدیر، دست اجراکننده نیز پدیدار میگردد.
۳) ضرورت وجود حجّت در جریان امور، که همان اجرا کنندهی مقدّرات است به اذن خدا و خلیفهی خداست: پیامبر یا وصیّ پیامبر
۴) ضرورت واسطهی فیض، در پیوند باطنیِ عالَم، که همان ولیّ و حجّت است و وجود او مقدّم است بر دیگران.
۵) ضرورت تداوم سنّتهای الاهی تاریخ و استمرار آنها، بیوفقه تا هنگامهی رستاخیز و قیام قیامت.
● قرآن و شب قدر:
در برخی از احادیث آمده است که راوی به امام جعفر صادق علیهالسلام میگوید:
دربارهی شب قدر به من اطّلاعاتی بدهید! آیا این شب، فقط در روزگاران گذشته (مثلاً روزگار حیات پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم) بوده است (و اکنون دیگر نیست) یا اینکه شب قدر در هر سال هست؟ امام علیهالسلام میفرماید:
“لَو رُفِعَتْ لَیلَةُ الْقَدْرِ، لَرُفِعَ الْقُرْآن.”
“اگر شب قدر را بردارند، قرآن را نیز برمیدارند.” (نورالقلین ۵: ۶۲۱)
جهان ارضی از آن رو منزلگاه انسان قرار داده شد تا انسان در این منزلگاه آزمایش شود و کامل و ناقص و سعید و شقی از هم باز شناخته آید و سرانجام انسان به حرکت تکاملی و کمالی بپردازد و به سوی خدا برود. این امر مستلزم برقرار بودن جهانِ ارض است. برقراربودن جهان ارض، مستلزم حکمت و تقدیر و اجرا و تدبیر است و اینهمه مربوط به شب قدر و تنظیم امور و حضور ولیّ و حجّت است. پس از برقرارشدن اینها همه، کتاب شناخت و عمل لازم است. پس حکمت بقای جهان ارضی، حرکت تکاملی انسان است در رابطه با کتاب و حجّت و چون برداشتن شب قدر به منزلهی بر هم زدن جهان ارضی است، این است که در صورت برداشتهشدن شب قدر، قرآن نیز برداشته خواهد شد و تکلیفی و فعلی و حرکتی باقی نخواهد بود. پس تا جهان هست شب قدر هست؛ تا شب قدر هست، قرآن هست و تا این هر دو هست، حجّت هست که صاحب شب قدر است و حامل علم قرآن و هر حرکت و فعل در صورتی تکامل و کمال است که پیروی ازاین دو انجام یابد و در خطّ تعلیمی و ارشادی این دو (کتاب و حجّت) قرار داشته باشد. آری، “ما إنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلّوا.”
بدینگونه این بیان امام نیز اشاره است به ارتباط هدایت تکوینی و هدایت تشریعی و رابطهی مستقیم حجّت صامت یعنی قرآن با حجّت ناطق یعنی امام و این همان سخن معروف پیامبر است در حدیث ثقلین:
“... لَن یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَیّ الحَوْض.”
“این دو نهاد گرانقدر (قرآن و امام) تا روز قیامت که بر کنار حوض کوثر نزد من باز آیند، از یکدیگر جدا نشوند.”
● علی علیهالسلام و شب قدر:
امام علی علیهالسلام در حدیثی که برخی از مقامات خویش را برای حارث هَمْدانی یاد میکند میفرماید:
“مرا در شب قدر، همهساله، نیرویی افزون رسد و این در فرزندانم که نگهبانان دیناند، همچون آمدن شب و روز، تا قیامت باقی است.” (بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ص۴، چاپ دوم نجف)
امام صادق علیهالسلام به نقل از پدر بزرگوار خویش میفرماید:
“هنگامی، علی علیهالسلام سورهی “إنّا أنزَلناه” را میخواند و فرزندانش، حسن و حسین، در نزد او بودند. حسین به پدر عرض کرد: ای پدر، وقتی تو این سوره را میخوانی، شیرینی و حلاوت دیگری از آن حس میشود؟
علی علیهالسلام فرمود: ای فرزند پیامبر و فرزند من! من از این سوره چیزی میدانم که تو (اکنون) نمیدانی. چون این سوره فرود آمد، جدّ تو پیامبرصلی الله علیه وآله وسلممرا خواست. وقتی نزد او رفتم سوره را خواند. آنگاه دست خویش به روی شانهی راست من نهاد و فرمود: ای برادر و وصیّ من و ای ولیّ امّت من پس از من و ای جنگندهی بیامان با دشمنان من... این سوره، پس از من، ازآنِ توست و پس از تو، ازآنِ دو فرزند توست. جبرئیل که در میان فرشتگان او برادر من است حوادث یکسالِ اُمّتِ مرا (در شب قدر) به من خبر میدهد. پس از من این اخبار را به تو خواهد داد. “وَ لَها نورٌ ساطِعٌ فی قَلْبِکَ وَ قُلوبِ أوصیائِکَ إلی مَطْلَعِ فَجْرِ الْقائِم” و این سوره در قلب تو و قلب اوصیای تو همواره نوری تابناک خواهد افشاند تا به هنگام طلوع سپیدهدمان ظهور قائم.” (برهان ۴: ۴۸۷)
● شب قدر و امام زمان علیهالسلام:
جریانیافتن استوار و منظّم امور گوناگون در عالَم، با اینهمه پهناوری، چنین است که نخست در برنامهای دقیق و تقدیری حکیمانه مقرّر میگردد و سپس در ارتباط با خلیفهی خدا در زمین (مُجری و ناظرِ اجرا) به مرحلهی تحقّق میرسد. بدینگونه این آیات همه دلالت دارد بر استمرار وجود حجّت خدا در زمین و اکنون حجّت خدا در زمین و واسطهی فیض و ولیّ مطلق و به تعبیر شیخ بهاءالدّین عامِلی: “صاحب اسرار خدایی در این جهان” امام موعود، قطب دوران، روح جهان، حقیقت زمان و عِدْل قرآن، حضرت حجّةبنالحسن المهدی علیهالسلام است و او خود صاحب شب قدر است و آستان اعلای او محلّ فرود آمدن روح و فرشتگان است در شب قدر. در حدیث است که:
“مردمان در شب قدر در حال نمازند و دعا و مسألت کردن از درگاه خدا و صاحب این امر سرگرم است به کار فرشتگانی که نزد او میآیند و مقدّرات و امور و پروندهی حوادث سال را پیش او میآورند...” (نورالتقلین ۵: ۶۴۱(
در قرآن کریم، سخن از خلافت الاهی در زمین رفته است. خدا به فرشتگان گفت:
“از جانب خود در زمین خلیفهای بگذارم و بگمارم.” (بقره: ۳۰(
در اینجا یادآوری میکنیم که مقصود از تعبیرهای “ولیّ مطلق”، “ولیّ کامل”، “ولیّ زمان”، “ولیّ عصر”، “حجّت ناطق” و “صاحب شب قدر” همان خلیفهی خدا است در زمین و پس از درگذشت پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلمو پایانیافتن دور نبوّت و پیامبری، این مرتبهی بزرگ ازآنِ اوصیای پیامبر است یعنی علی و یازده فرزندشعلیهم السلام.
سورهی قدر و سورهی دخان از مهمترین دلیلهای حضور و لزوم “امامت حقّه” و “خلافت الاهیّه” است در زمین. امام جواد علیهالسلام میفرمایند:
“ای پیروان تشیّع! با مخالفان امامت، به سورهی “إنّا أنزَلناه” استدلال کنید تا پیروز گردید. به خدا سوگند این سوره پس از درگذشت پیامبر، حجّت خدای متعال است بر خلق. این سوره نقطهی اوج دین شماست. این سوره نشانهی ابعاد علم ماست.
ای شیعیان! همچنین به سورهی “حم دخان” که در آن آیهی “إنّا أنزَلناهُ فی لَیلَةٍ مبارکَة” آمده است، استدلال کنید! این سوره پس از رسول اللَّه، خاصّ ولیّ امر (حجّت خدا) است در هر عصر.”
● ایمان به لیلة القدر:
پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله و سلممیخواهد تا مردم به شب قدر باور آورند؛ زیرا این باور و اعتقاد از جنبهی نظری و شناختی موجب میشود تا شناخت انسان، درست و مطابق با واقع و موافق قانون خدایی جهان باشد و از جنبهی عملی، سبب میگردد تا انسان دارای موضع صحیح و سیاست درست و رهبری خدایی باشد و در نتیجه به حرکت تکاملی و کمالی دست یابد و به سعادت بزرگ برسد.
شیخ مفید با اسناد آورده که حضرت امام جوادصلی الله علیه وآله وسلماز پدران خود، از امیرالمؤمنین علیهالسلام از پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلمنقل کرده است که به اصحاب فرمود:
“شب قدر را باور بدارید! در این شب تقدیر امور سال فرستاده میشود. این شب را پس از من نیز صاحبانی است. صاحبان این شب پس از من، علی و یازده فرزند اویند.”
حدیث مشهوری نیز که از پیامبرصلی الله علیه وآله وسلمنقل شده است، ناظر به همین حقایق است:
“مَن ماتَ وَ لَمْ یَعْرِف إمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةٍ.”
“هر کس بیآنکه امام زمان خود را شناخته باشد، از جهان برود، همچون مردم دوران جاهلیّت از جهان رفته است.”
بنابراین، نشناختن امام، نشناختنِ خطّ حرکت تکاملی و خصوصیّات آن است و نشناختن این خط یا مستلزم رکود است و سقوط یا انحراف و حرکت در جهت ضد. اینها همه، دوری و دورشدن از هدایت است و سقوط در ورطهی هلاک و جاهلیّت. همین است که پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله وسلم، در حدیث مشهور “ثقلین” که یاد شد، دو چیز را با هم و تفکیکناپذیر، عامل هدایت و نجات شمرده و معرّفی فرموده است: قرآن و عترت، یعنی: برنامه و راهنما، کتاب و معلّم. کتابِ بدون معلّم و جدا از معلّم و معلّمِ بدون کتاب و جدا از کتاب، مفید فایدهای چندان نخواهند بود. کتابِ حقّ “نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَق” (بقره: ۱۷۷) و معلّم صادق “وَ کونوا مَعَ الصّادِقینَ” (توبه: ۱۱۹) عامل هدایت تامّ و تمام است و تمسّک به این هر دو و پیروی از این هر دو، مستلزم نجات است و بیرونآورندهی انسان است از ظلمات طبیعت و جهل و جاهلیّت.
این است که باید کوشید تا به هر اندازه که ممکن است با حقیقت زمان و سرّ دوران و روح جهان آشنا شد و به او متوجّه گشت تا حیات انسان، حیات بیداری و شناخت باشد و مرگ او نیز مرگ بیداری و شناخت باشد نه مرگ جاهلیّت.
● ظهور، مهمترین تقدیر سال:
مهمترین تقدیر الهی در دوران غیبت، ظهور امام عصر علیهالسلام این معلّم حقیقی قرآن است که اگر در شب قدر سالی مقدّر شود، آن سال بهترین سال مردم آخرالزّمان است. پس باید شب قدر را قدر دانست و قبل از هر چیز و هر حاجتی ظهور امام زمان علیهالسلام را از خداوند مهربان درخواست کرد.
حجت ناصری
این مقاله از کتاب "خورشید مغرب"، نوشتهی محمد رضا حکیمی تلخیص شده است.
این مقاله از کتاب "خورشید مغرب"، نوشتهی محمد رضا حکیمی تلخیص شده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست