چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

مفهوم سازی


مفهوم سازی
مفهوم سازی فرآیند توسعه بصری و بیان استراتژی وب سایت است . بینایی یک سایت تمامی اشیاء یک وب سایت را به طور کلی در محفظه ای قرار می دهید . این بینایی شبیه به جملاتی که رسالت کمپانی و اهداف و موجودیات آنرا بیان میدارد.
▪ تجسم طراحی :
تجسم طراحی فرآیندی است که لنگرگاهها و ساختار مندرجات ، نقشه ها شرح و فلوچارت مورد استفاده در این فاز را آماده می کند .
▪ تجزیه و تحلیل :
تجزیه و تحلیل فرآیندی جهت آزمایش مندرجات برای رسیدن به بینایی سایت می باشد . آنالیر به شما اجازه می دهد که محاسبه کنید که آیا اصلاحات باید در فاز قبلی برای رسیدن به فاز بعد انجام گیرد یا خید؟
▪ تولید :
تولید فرآیندی برای اجرا کردن برنامه های طراحی می باشد این مرحله شامل ایجاد تمامی مندرجات و نیز آزمایش کارآیی سایت می باشد .
▪ توسعه و ترقی :
توسعه فرآیندی از پالایش و بروزرسانی طراحی سایت می باشد . این مرحله به دنبال توسعه وب خواهد بود .
▪ تعریف اهداف پروژه :
تعریف اهداف پروژه تعیین می کند و اطمینان می بخشد که آیا انتظارات اشخاص برآورده شده است یا خیر ؟ بیشتر پروژه های وب یک مدیر پروژه PM دارند که در نظام تیم توسعه نقش پیش گستر دارد . به عبارتی مدیر پروژه یک مدیر تکنیکی نیست اما لازم است که بداند که حدود و وسعت فرآیند توسعه چقدر است ؟ یک مدیر پروژه (PM) هر کدام از مراحل تکنیکی علمی را برای فرآیند توسعه هدایت می کند (PL) . به عنوان مثال یک پروژه دارای راهبریهای تکنیکی ، خلاق ، مندرجات می باشد که هر کدام از آنها کارشناس خبره تیم هستند که PL ها همه با هم تحت نظر رئیس پروژه (PM) برای راهنمایی و وابستگی به پروژه به طور کامل کار می کنند .
▪ مرحله ۱ تجزیه پروژه :
تجزیه و تحلیل برای شناسایی و بررسی نقاط قوت و ضعف اعضاء پروژه انجام می شود . این مرحله به برقراری ساختار تیم کمک می کند . بعضی اوقات اعضاء تیم باید برای مساعدت در بعضی از سطوح پروژه در خارج از حوزه منابع با هم مشورت کنند . نقاط قوت و ضعف پروژه می تواند شامل قابلیت و دوام محصولات و یا سرویسهایی که در وب عاریه شده است باشد . آیا پروژه با تامین وجه محدود در تکامل تدریجی دچار گرفتاری خواهد شد ؟ و بررسی سئوالاتی نظیر اینکه آیا در حدود و دامنه پروژه واقع بینی وجود دارد؟ اعضاء تیم پروژه باید در این زمان چنین سئوالاتی را در نظر داشته باشند .
▪ مرحله ۲ توقع مشتری و ارزیابی آن :
توقعات کاربران باید به وضوح درک شوند . کاربران اغلب انتظارات غیر واقع بینانه ای از تکامل و امکانات سایت شما دارند . حال چگونه کاربر سایت، به سایت شما ارزش گذارد ؟
▪ مرحله ۳ :
رویدادها و علائم باید در تقویت ارزش جهت سایت باشد . برای مثال آیا توجه بازار هنوز در همان جهت تکنولوژی قبل می باشد یا تکنولوژی جدیدی کشف شده است که می تواند جانشین تکنولوژی تعریف شده قبلی شود . آیا پیش بینی تغییراتی که در حین انجام یک پروژه اتفاق می افتد مهم است ؟ و در نظر بگیرید که چگونه می توانید آنها را به بهترین صورت تکمیل کنید .
▪ مرحله ۴ :
انتقال پروژه : بیان کنید که چگونه و از چه نقطه نظری یک پروژه می تواند به سمت کاربر ارسال شود . این مرحله شامل تعریف مهارتها و وظایف تیم پروژه و کاربر است . اگر شما فرض کنید که کاربر می تواند و قادر است که در هر زمانی پروژه وب را قبول کنند و در نگهداری آن با شما متحد باشند این انتقال ممکن است مشکل باشد .
منبع : استاد آن‌لاین