پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
یادگار امام

یادگار حضرت امام عنصری متعهد، پارسا، مهذب، پرهیزکار، مومن، سیاسی هوشمند، موقعشناس، فهیم، شجاع، صریح، دقیق، امانتدار، درد آشنا، رقیقالقلب، مردم دوست، مردمی، احترامگذار، دشمنشناس، استکبار ستیز، ضد آمریکا، ضد لیبرال، ضد محافظهکار، ضد ریا، ضد نفاق، ضد دورویی، خوش خلق، عاطفی، پراحساس، دوستداشتنی، دل رحیم، خشونتگریز، با معرفت، سپاسگزار انقلابی، گرهگشا، صبور، پر تحمل، بردبار، حلیم ... بود
همه صفات بالا به صورت اتم و اکمل در امام بزرگوار موجود بود و یادگار امام که فرزند امام و امانتدار امام بود و تنها کسی بود که از مواضع دقیق و نقطه نظرات امام اطلاعات دقیق و اصولی داشت صفات امام را در خود متجلی ساخته بود و این اوج مریدی و شاگردی و در یک جمله تابع و تسلیم امام بودن در همه مواضع و مسایل بود .
این افتخار برای یادگار امام، ماندگار و دیرپای و برقرار خواهد ماند که مرحوم حاج سیداحمد آقا تنها کسی بود که امام را دقیقا شناخت و دقیقا صفات امام را در خود جمع کرد و از آنها جانبداری نمود . برای آنکه ارادت مخلصانه نگارنده نسبتبه یادگار امام را گروهی حمل بر تعصب نکنند در اینجا تصویر یادگار امام را از آینه چشم جانشین برحق و راستین حضرت امام، مقام معظم رهبری حضرت آیهٔ الله خامنهی مدظله العالی مشاهده میکنیم:
"مرحوم حجهٔ الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی یکی از موثرترین عناصر در جریانات کلی کشور و انقلاب بود . او برای رهبر کبیر انقلاب فرزندی مهربان و در عین حال مشاوری امین و یاری دیرین و سربازی فداکار و مریدی گوش به فرمان و کارگزاری لایق و کارآمد بود . امام بزرگ ما، بارها محبت پرشور و اعتماد عمیق و تحسین قلبی خود نسبتبه این فرزند خاضع و مطیع خود را به زبان آورده بود . "
"در طول سالهای انقلاب چه بسیار گرهها که به دست او گشوده شد و چه بسیار کارهای بزرگ که به تدبیر او انجام شد . "
"تاریخچه خدمات ارزنده آن مرحوم به دوران پس از پیروزی، منحصر نمیشود . نقش ایشان در دوران مبارزات ملت ایران نیز برجسته و فراموش نشدنی است . "
"امام خمینی دوبار گفتند: "احمد اعز اشخاص استبرای من . " (۱)
اینک برجستهترین صفات ایشان را به صورت خلاصه مینگاریم تا خوانندگان عزیز بیشتر به ابعاد روحی آن عزیز از دست رفته آشنا شوند و علاقه و شور انقلابی آنها همراه با شعور عاطفی بیشتر شود .
۱) تهذب و تدین
از جمله صفات برجسته و ارزشمند و اثرگذار یادگار امام، مهذب ایشان بود . همان چیزی که خدای سبحان به صورت کامل آن را به امام بزرگوار اعطا فرموده بود . عالیترین سرمایه هر انسان موحد و خداپرست، ایمان به خداست . به میزانی که این ایمان کاملتر و عمیقتر باشد آن شخص در نزد خداوند عزیزتر و مقرب تر است "ان اکرمکم عندالله اتقکم" (۲)
بدیهی استشخصی که در نزد خداوند به دلیل تقوی از جایگاه ویژه برخوردار باشد نزد مردم نیز عزیز و گرانقدر است که خداوند میفرماید: "ان الذین امنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا" (۳)
و چنین شخصی که نزد خداوند از جایگاه ویژه برخوردار باشد و محبوب و مطلوب مردم گردد، روز رستاخیز نیز جایگاهی رفیع و ارزشمند که حاصل تهذیب نفس و خدامحوری استبه او عطا میشود .
"ان المتقین فی جنات و نهر فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر" . (۴)
به دور از تعصب، یادگار امام چنین مشخصه و صفات بازری داشت . ایشان به رغم صمیمیت و سادگی ظاهری و به رغم دقت نظر و استکبار ستیزی، خداجو و پارسا و دین مدار و خداترس بود .
۲) امانتداری
یکی از اساسیترین و مهمترین موضوعات در زندگی شخصیتهای بزرگ سیاسی - مذهبی وضعیت اطرافیان رهبر و زمامدار است . همانهایی که باید نقطه نظرات سکاندار کشتی نجات ملت را دقیقا به زیر مجموعه منتقل نمایند . آفتبزرگ برای هر جامعه و نظام، دخل و تصرف در گفتهها و نقطه نظرات رهبر، حین انتقال به زیرمجموعه است . به راستی یکی از نعمتهای الهی که خداوند نصیب حضرت امام خمینی نموده بود وجود مرحوم حاج سید احمد آقا در کنار ایشان بود . یادگار امام، به رغم تیزبینی، موقعیتشناسی، درک بالا و هوش سرشار ... نظرات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را بدون کم و کاست و بدون دست کاری به مسوولان کشور انتقال میداد .
این موضوع حساس و دقیق که در تداوم حرکت انقلاب در صراط المستقیم خود نقش حیاتی دارد به عهده حاج سید احمد آقا قرار گرفت . این خود دلیل محکمی بر اطمینان و اعتماد عمیق حضرت امام به ایشان بود . حضرت امام خود درباره حاج سید احمد آقا و نقش حائز اهمیتشان در این امر خطیر میفرمایند:
"من شهادت میدهم که احمد فرزند اینجانب از موقعی که در مسایل روز وارد شده است و تماس با کارهای اینجانب داشته است تا حال تحریر این کلمات، از او خلاف دستورات اینجانب مشاهده نکردهام و در اعلامیهها و امثال آنها تصرفی بدون رضای من نکرده است و چیزی برخلاف گفتههای من به من نسبت نداده است و بالجمله خلافی از او مشاهده نکردم ... " . (۵)
۳) روحیه انقلابی
این خصلت را بهتر است از زبان خود یادگار امام بشنویم:
"ما هرچه در مقابل ابرقدرتها خصوصا امریکا نرمش به خرج دهیم وضعمان در تمام زمینهها بدتر خواهد شد . این تحلیل که اگر ما مسائلمان را در تمام زمینهها با کشورهای غربی و قدرتهای شرقی حل کنیم . مساله دیگر نداریم، اشتباه است . " (۶)
"ما امروز با تمام توان در مقابل امریکا ایستادهایم، هیچ کسی جرات نزدیک شدن به غرب و امریکا را ندارد . نرمش سیاسی در صورتی مورد قبول است که آن روی سیاستخشم انقلابی اسلام باشد و الا مردم عزیز ایران از هیچ مقامی سازش را نمیپذیرد . ما هنوز خود را دشمن قسم خورده امریکا و انگلستان میدانیم . " (۷)
این سخنان استوار و محکم را که همان مواضع مستحکم و انعطافناپذیر حضرت امام است از زبان یادگار برجسته و عزیز و دشمن ستیز امام عزیز میشنویم . انگار یادگار امام، اینک روبروی ما ایستاده و ضمن یادآوری مواضع دیرپای امام، ما را نسبتبه مکاید دشمن قسم خورده انقلاب اسلامی یعنی امریکا بیشتر واقف میکند . ارزش موضعگیری فوق در قرار دادن انگلیس در کنار امریکاست . شاید عدهای باور کرده بودند که استعمار پیر، دیگر سر کشورگشایی و اسلامزدایی را ندارد . امروز که انگلیس در برنامه خطرناک صهیونیزم در جهت محو اسلام و مسلمانان، در کنار امریکا تمام قد ایستاده است ارزش دقت نظر یادگار امام در دشمنشناسی به خوبی روشن میشود .
۴) استکبار ستیزی
" ... آقای مهندس بازرگان فردای آن روز (فردای اشغال لانه جاسوسی امریکا) از نخست وزیری دولت موقت استعفا کرد و استعفای ایشان علی رغم وساطت عدهای، سریعا از سوی امام مورد قبول قرار گرفت ... من در نخستوزیری در اتاق بازرگان و دکتر سحابی بودم که از قم تلفن کردند و مرا که به تهران آمده بودم از آن طرف بیسیم خواستند . آقای صانعی گفت: امام استعفای بازرگان را پذیرفت . من به روی خودم نیاوردم سحابی و بازرگان میگفتند معلوم است که امام استعفای ما را قبول نمیکنند! ولی ما باید شرط و شروط بگذاریم که یکی از آنها آزادی امریکاییهاست . من سکوت کرده بودم ...
تلفن قطب زاده را در رادیو گرفتم و به او گفتم که قضیه چیست و گفتم پس از قبول استعفای بازرگان از سوی امام سرود خمینی ای امام را بگذارید تا مردم متوجه شوند یک خطر بزرگ از انقلاب رفع شده است و آن حاکمیت لیبرالها بود . (۸) "
یادگار حضرت امام از آغاز مبارزه، خوی استکبار ستیزی داشت . این البته به دلیل نزدیکی به حضرت امام و ایمان و اعتقاد کامل ایشان به همه مواضع امام بود . از آنجایی که حاج سید احمد آقا تسلیم محض امام بود و در برابر نص قول و فعل امام، هرگز اجتهاد نکرد . همواره دشمن شناس بود و دشمن دین و مردم و انقلاب و استقلال کشور را امریکا میدانست . از آغاز مبارزه حضرت امام حدود چهل سال میگذرد . امام از همان آغاز دشمن اصلی راامریکا اعلام کردند . در این چهل سال اگر به فرض چیزی عوض شده است، دشمنی دشمن قسم خورده انقلاب اسلامی یعنی امریکا عوض نشده است و یقینا عوض نخواهد شد . مگر آنکه، عوض شویم و در مواضع اصولی و الهی خود تجدیدنظر کنیم .
۵) بینش سیاسی عمیق
یادگار امام عنصری فهیم، باهوش، عمیق و دارای درک سیاسی بسیار بالا بود . آنهایی که از نزدیک ایشان را میشناختند و به خصوص آنان که در کار سیاسی بودند و درباره مسایل سیاسی با ایشان به بحث مینشستند به عمق توانمندی یادگار امام در مسایل سیاسی و تجزیه و تحلیل آن، اذعان میکردند .
نگارنده که خود به مدت دهسال در حساسترین سالها به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه به دلایلی چند با ایشان در تماس دائم بودم به این مورد اعتراف دارم . سفرهای سیاسی متعدد، گزارش سفر و تجزیه و تحلیل رخدادها، چیزهایی بود که پیوستگی و تماس دائمی ما را با ایشان میطلبید . بدون اغراق باید بگویم هرچند یادگار امام به ظاهر در تهران و در جماران زندگی میکرد امام دارای اطلاعات سیاسی به روز، دقیق، تازه و تجزیه و تحلیل عمیق بود .
در این مورد بهتر است از زبان آیهٔ الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و یادگار امام بشنویم:
"حاج احمد آقا خیلی جدی و فعال بود . ایشان یک آدم صاحب نظر بود . احمد آقا خیلی باهوش بود . احمد آقا واقعا نظرات خوبی میداد و برای ما مهم بود که ایشان در ریز مذاکرات باشند . "
"احمد آقا به خاطر اینکه کنار امام قرار گرفت، هم در اواخر دوره عراق و هم در پاریس و بعد هم در ایران، سهمی که پیدا کرد در اداره و هدایت انقلاب خیلی زیاد بود . بالاخره تصمیمات امام در مسایل انقلاب خیلی کارساز بود و احمد آقا در این تصمیمات خیلی شرکت جدی داشت . " (۹)
۶) مردمداری
از دیگر خصلتهای الهی یادگار امام، مردمداری و ارتباط پیوسته با مردم بود . یادگار امام هم به عنوان یک ماموم صدیق و صمیمی امام با مردم پیوندی ناگسستنی داشت و هم اینکه ذاتا با توجه به تواضع دیرپا و عمیق و نهادینه شده ایشان با مردم که به تعبیر حضرت امام صاحبان اصلی انقلاب بودند عشق میورزید .
حجهٔالاسلام والمسلمین احمد آقا با همه گروهها و اقشار جامعه ارتباط پیوسته داشتند . آخر شرط لازم جهت قرار گرفتن در بطن جامعه ارتباط با اقشار مختلف جامعه است . این اشتباه است که گروهی تصور میکنند از طریق جراید میتوانند از تمامی رخدادها و مسایل جامعه و مشکلات اجتماع و خواستهای مردم مطلع شوند . رسانههای عمومی بخشی از مسایل را منعکس میکنند . تا انسان با مردم در تماس صادقانه نباشد تجزیه و تحلیلش از رویدادهای کشور خام و نارساست .
حاج احمد آقا هم به منظور انتقال اخبار جامعه به حضرت امام با مردم در تماس بودند و هم اینکه روحیه ایشان اینگونه بود .
البته یادگار امام در دوران حیات پربار حضرت امام به خاطر ذوب شدن و ذوب بودن در حضرت امام یک شخصیت مستقل جهت ملاقاتهای مردمی نداشتند و اصولا صحیح نمیدانستند که بخواهند به شهرها سفر کنند و با مردم ملاقات حضوری و یا گروهی داشته باشند . این مساله بسیار مهمی است . وی شدیدا مردمی و طرفدار اقشار مختلف مردم خاصه طبقات پایین جامعه بودند به همین دلیل پس از ارتحال حضرت امام حسینیه جماران زیارتگاه عاشقانی شد که دیگر برای زیارت یادگار امام میآمدند . یادگار امام نیز عاشقانه با مردم برخورد میکردند و با صداقتبا آنها صحبت داشتند و با کمال دوستی و علاقه متقابل صفت الهی مردمداری را به منصه ظهور میرساندند .
۷) تواضع
یکی دیگر از خصلتهای ارزشمند و زیبای یادگار امام، تواضع بسیار و فراوان ایشان بود . حاج سید احمد آقا بسیار افتاده، بیادعا، صمیمی، با صداقت و فروتن بود .
یادگار امام با هرکس که دو عنصر تقوا و روحیه انقلابی را داشتبه سادگی و به راحتی دوست میشد و به وی احترام میگذاشت . تا آنجا که من اطلاع دارم برای یادگار امام، مسایل مادی کمترین ارزش نداشت . او که دل به خدا سپرده بود به چیزی جز به خدا نمیاندیشید . تقوا و انقلابی بودن که مورد توجه ویژه ایشان بود نیز در راستای خدا محوری یادگار امام بود .
رفتار فروتنانه و متواضعانه ایشان به قدری آشکار و معروف بود که مورد انکار هیچ یک از نزدیکان و دوستان ایشان نبود . به طوری که همسر مهذبه و محترمه ایشان میگویند:
... خود را کوچکترین فرد حس میکرد و کارهای خود را خیلی کوچک میشمرد . (۱۰)
در مورد تواضع ایشان نیز خاطرهای رانقل میکنم:
یک شب یادگار حضرت امام به منزل ما تلفن زدند و حال و احوال کردند . والده ما نیز در تهران میهمان ما بودند و در کنار من نشسته بودند . مادر به من فرمودند که سلام مرا به حاج سید احمد آقا برسانید . من نیز مراتب ارادت والده را به یادگار امام منتقل کردم . یادگار امام به من گفتند گوشی را به مادر بدهید تا سلام کنم . من گوشی تلفن را به مادرم دادم . والده به ایشان گفت: شما و پدرتان که عالم را تسخیر کردهاید به شما التماس دعا دارم . حاج سید احمد آقا به مادرم گفتند: گوشی را به فلانی بدهید . گوشی تلفن را من گرفتم . یادگار امام گفتند: این مادر را باید زیارت کرد . کمتر از نیم ساعتبعد حاج آقا برای دیدن والده به منزل ما آمدند و با کمال تواضع با مادرم صحبت کردند . صائب میگوید:
تواضع است دلیل رسیدگان کمال
سوار چونکه به مقصد رسد پیاده شود
اعتماد فراوان و گسترده حضرت امام نسبتبه یادگار امام به حدی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صریحا و آشکارا ضمن اذعان به امانتداری و صداقت و صمیمیت فرزند دلبند خود مسوولیتخطیر و حساس و دقیق تنظیم و تدوین آثار خودشان را به یادگار امام محول میفرمایند و این اوج اعتماد عمیق امام به مرحوم حاج سید احمد آقاست . ببینید امام چگونه خصیتیادگار خود را به تصویر میکشند:
"فرزند عزیزم احمد حفظه الله تعالی و ایده
از آنجا که شما را بحمدالله تعالی در مسایل سیاسی و اجتماعی صاحبنظر میدانم و در تمامی فراز و نشیبها در کنار من بودهای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی لذا شما را برای تنظیم و تدوین کلیه مسایل مربوط به خود که بسا در رسانههای گروهی اختلافات و اشتباهاتی رخ داده است انتخاب مینمایم ... " . (۱۱)
امانتداری و صداقتیادگار حضرت امام، امری بدیهی و مشهور و مورد تایید مقامات بالای انقلاب بود . همانهایی که طی سالیان دراز و طولانی و به خصوص در بحرانها و مواقع حساس امانتداری و دقتحاج سید احمد آقا را مشاهده کرده بودند . مقام معظم رهبری میفرمایند:
"مرحوم حجهٔ الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی یکی از موثرترین عناصر در جریانات کلی کشور و انقلاب بود . او برای رهبر کبیر انقلاب، فرزندی مهربان و در عین حال مشاوری امین و یاری دیرین و سسربازی فداکار و مریدی گوش به فرمان و کارگزاری لایق و کارآمد بود ... "
"امام بزرگ ما بارها محبت پرشور و اعتماد عمیق و تحسین قلبی خود نسبتبه این فرزند خاضع و مطیع خود را بر زبان آورده بود . " (۱۲)
▪ خاطرهای خطیر
خاطره زیر را تاکنون در جایی ننوشتهام و در هیچ کجا به صورت رسمی نقل ننمودهام:
زمانی که در وزارت امور خارجه به عنوان قائم مقام وزیر خدمت میکردم کلیه کارهای دفتر حضرت امام خمینی در رابطه با مسافرتهای خارج اعم از صدور گذرنامه سیاسی و یا خدمت، گرفتن ویزا، انعکاس آن به خارج و خلاصه تسهیلات سفر افراد به خارج به عهده اینجانب بود . یک روز مرحوم حاج سید احمد آقا تلفنی گفتند: برای آقای ... گذرنامه سیاسی صادر کنید ویزای انگلیس هم بگیرید به سفارتخانه خودمان در لندن هم بگویید که چون حضرت ایشان (به لحاظ حفظ شخصیت آن مقام روحانی نامش را نمیبرم هرچند مرحوم شده است) برای معالجه به لندن میآیند به ایشان در جهتبستری شدن و عمل کمک کنید . کلیه هزینهها را هم بپردازید که قبول است . من به ایشان گفتم: من که چنین کاری نمیکنم . پرسیدند چرا؟ گفتم او یک عنصری ضد انقلاب است . علنا از حضرت امام انتقاد تند و زشت میکند . مسجد او محل ضد انقلاب شده است ... مرحوم حاج احمد آقا گفت: نظر من هم مثل نظر شماست . ایشان ضد انقلاب است . اما ایجاد تسهیلات برای وی نظر امام است . گفتم به چشم . چون امام فرمودند ما هم اطاعت میکنیم . آنگاه به همکاران خود در وزارت امور خارجه گفتیم که تسهیلات لازم را برای آن روحانی ضد انقلاب فراهم کردند! !
غرض از نقل این خاطره میزان انقیاد و عمق احترام به نظرات امام توسط یادگار امام بود . ایشان که انقلابی بود به خاطر احترام به نظرات مراد و امام خود مشکلات یک عنصر ضدانقلابی را مرتفع نمود .
۸) صراحت
"روانشناسان معتقدند کسانی که نمیتوانند مسایل خود را آشکارا بیان کنند و یا به هر دلیل دچار محظور در بیان نقطه نظرات خود هستند، تدریجا درونگرا میگردند . این بیماری که به ظاهر بسیط و ساده مینماید کم کم به شکل یک درد جانکاه بروز میکند که نفاق سادهترین ترجمان این روحیه است" . (۱۳)
برعکس صراحت در بیان نظرات و شجاعت در ابراز وجود از صفات برجسته خداجویان خدامحور است . امام سجاد در خطبه دمشقیه که در کنار طاغوت زمان یزید و درباریان خونخوارش در مسجد دمشق ایراد فرمودند، خود را این گونه معرفی کردند:
"ایها الناس اعطینا ستا و فصلنا بسبع اعطینا العلم و الحلم و السماحهٔ و الفصاحهٔ والشجاعهٔ والمحبهٔ فی قلوب المومنین" . (۱۴)
مردم! به ما شش صفت ممتاز عطا شده و با هفتخصلتبر دیگران برتری داریم . به ما علم و حلم و مردانگی و جوانمردی و فصاحت و شجاعت و محبت در دلهای مردم داده شده است . به راستی امام سجاد که به ظاهر اسیر بودند و با مرگ و شهادت فاصله بسیار کمی داشتند علاوه بر آن مسوولیت عظیم حمل پرچم پرشکوه ولایت و امامتبر دوش خود احساس میکردند در این خطبه غرا و بسیار خردمندانه و اثرگذار، داد سخن دادند و با صراحت از مواضع اهلالبیت در پاسداری از ارزشهای اسلام دفاع کردند . شجاعتیکی از مشخصات خاندان وحی است .
یادگار امام از نظر شجاعت در صراحتبیان و لهجه، زبانزد خاص و عام بودند .مقام معظم رهبری راجع به صراحتیادگار امام میفرمایند:
"اولا ایشان خیلی با هوش بود، به طوری که اگر انسان بخواهد یک صفت ذاتی و خصوصیتبرجسته را از حاج احمد آقا بشمرد، هوش اوست . بسیار مرد باهوش و تیز و زیرکی بود . ثانیا بعضی از صفات خوب امام را هم در ایشان دیدهام . مثلا بیرودربایستی بود . امام هم همین طور بودند . مرحوم حاج آقا مصطفی هم همین گونه بود . من از نزدیک با ایشان هم معاشرت و رفاقت داشتم . رودربایستی نداشتند . جاهایی که لازم بود یک حالت صراحتخوبی را داشت . " (۱۵)
۹) پرعاطفه
از صفات بزرگ پیامبر آسمانی اسلام عاطفه و محبت است . قرآن کریم پیامبر اسلام را به خصلت زیبای عاطفه ستوده است آنجا که میفرماید:
"و ما ارسلناک الا رحمهٔ للعالمین" (۱۶)
ما تو را فرستادیم که برای همه هستی رحمت و محبتباشی .
در جای دیگر روحیه زیبا و محبت عمیق و قلب مهربان و پرلطف پیامبر را این گونه شرح میدهد:
"عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین روف رحیم" (۱۷)
سختیهای شما مردم بر پیامبر بسیار سخت میگذرد . پیامبر به شما علاقه بسیار و عمیق دارد . او نسبتبه مومنان روف و رحیم است .
در سال هشتم هجری که سپاه اسلام به فرماندهی پیامبر رحمت، فاتحانه وارد مکه شد طلایهداران سپاه به فرماندهی سعدبن عباده شعار میدادند: "الیوم یوم الملحمهٔ" امروز، روز انتقام است . شاید آنها درست میگفتند اینک مکه تسخیر شده بود . همان شهری که مردم مشرک آن بیشترین محدودیت را در سیزده سال آغاز بعثتبرای پیامبر ایجاد کردند . سه سال محاصره در درهای فاقد ابتداییترین امکانات زندگی ... و پس از هجرت، تحریک اقوام در جهت جنگیدن با پیامبر و تحمیل جنگهای بدر و احد و خندق و تحریک اقوام و به خصوص یهودیان بنی نضیر و خیبر و بنی قریضه و تحریک گروهها و اقوام ملحد و مشرک در هتبراندازی اسلام ... اینها گوشههایی از کارنامه زشت مکیان به رهبری ابوسفیان بود .
مسلمانان مایل بودند انتقام آن همه خونهایی که مشرکین مکه از مسلمانان ریخته بودند را بگیرند . پیامبر اسلام پس از اطلاع از شعار طلایهداران سپاه فرمودند شعار را عوض کنید و بگویید: "الیوم یوم المرحمهٔ" (۱۸) امروز روز رحمت و بخشش است .
و در برابر چشمان حیرتزده مکیان که در انتظار فرمان قتل عام خود بودند فرمودند: "اذهبوا و انتم الطلقا" (۱۹) بروید که همه آزادید . بدینگونه همه را عفو فرمودند . عاطفه، صفت الهی مردان الهی است آن که که عاطفه و محبت ندارد بویی از انسانیت نبرده ست . لا دین لمن لا محبهٔ له.
یادگار امام این صفت را از اجداد طاهرین خود به ارث برده بود . صمیمی، پرعاطفه و با محبتبود . به دوستان عشق میورزید . نسبتبه خانواده خود احترام ویژه قایل بود از از همسر خود ستایش بسیار داشت .
۱۰) ساده زیستی
فرزند پرنفوذترین و بالاترین مقامات جهان اسلام، کسی که بالقوه تمامی امکانات میتواند در اختیارش باشد، مانند حضرت امام بسیار سادهزیستبود . او هرگز به دنبال مطامع دنیوی نبود . روح بلند و پالایش شدهاش در دریای عرفان شنا کرده بود و طعم دلکش عشق الهی را چشیده و رایحه دلپذیر معنویت را بوییده و معنای والای قرب به خدا و لقا الله را احساس کرده بود . چنین شخصیت پرارجی، علاقمندی به دنیا برای او نامفهوم و بیمعنا بود .
اهل سیر و سلوک میگویند: چشمی که به معنی افتاد به ماده برنمیگردد . آنهایی که چشمان تیزبین و خدابین آنها آن بالاها را دیده و از ضیافهٔ الله بهرهمند شده و به معنای معیت الهی رسیده و به مفهوم والای "الی ربک منتهاها" (۲۰) پی بردهاند مظاهر دنیوی را نمیبینند . مگر نه مولا امیرالمومنین علی بن ابیطالب فرمودهاند: "یا دنیا ابی تعرضت ام الی تشوقت غری غیری طلقتک ثلاثهٔ لارجعهٔ فیها" . (۲۱)
ای دنیا! آیا متوجه من شدهای یا قصد فریب مرا داری؟ دیگری را به فریب ده . تو را سه طلاقه کردهام و امکان مراجعه نیست .
خداجویان و خداخواهان، عاشقان سینه چاک الهی . همانهایی که دل به خدا سپردهاند اینگونهاند و یادگار امام چنین بود . همسر بردبار و مکرمه ایشان میگوید:
"کارهای زیادی در دفتر امام به عهده ایشان بود با وجود این، خود را کوچکترین فرد احساس میکرد و کارهای خود را خیلی کوچک میشمرد . "
در مصرف بیتالمال هم تا آن حد محتاط بود که یادم هست روزی به حضرت امام گفت: من فکر میکنم هزینه زندگی من، بیش از میزان کاری است که انجام میدهم . این در حالی بود که به من سفارش میکرد در خرج کردن نهایت صرفه جویی را بکنم و با هر نوع تجملگرایی واقعا مخالف بود . همیشه دلش میخواستسادهترین زندگی را داشته باشد . این وضع به طوری بود که گاهی من به او میگفتم: زندگی کردن با شرایطی که شما میگویید در وضعیت فعلی امکان ندارد و شاید این سختگیری شما در خرج کردن ریا جلوه کند . زیرا وضع خانه ما طوری است که افراد زیادی آمد و رفت دارند و باید برخی مسایل را رعایت کرد ... "
یا مثلا میهمان میآمد . من دو جور غذا درست میکردم . احمد اعتراض میکرد و میگفت: این اسراف است . میگفتم، انسان برای خودش یک جور غذا درست میکند اما میهمان احترام دارد و باید حداقل دو نوع غذا تهیه کرد . گاهی میخواستم برای اتاقها پرده بزنم . او میگفت: چوب پرده لازم نداریم . همان میخ زدن کفایت میکند . این کارهایی که شما میکنید باعث نگرانی من میشود . " (۲۲)
وصیتنامه الهی ایشان مشحون از صفا و صمیمیت و سادهزیستی ایشان است و ما برای احتراز از اطاله کلام فقط به دو فراز از آن وصیتنامه اشاره میکنیم:
▪ بند ۷ - من شخصا در هیچ بانک و موسسهای و یا شرکتی و از این قبیل، وجهی ندارم و اگر مختصر پولی در بانک تعاون اسلامی دارم شهریههای مراجع بزرگوار قم است که باید صرف فقرا گردد .
▪ بند ۱۰ - بین خود و خدای خود رضایت کامل دارم که تمام تلاشم برای تقویت اسلام و نظام و امام بوده است و از این جهت در آرامش کامل به سر میبرم . (۲۳)
آیا حضرت امام توسط حاج احمد آقا کانالیزه شده بودند؟
پاسخ این سوال کاملا منفی است . آنهایی که امام را میشناختند میتوانند به این موضوع شهادت دهند . ملاقاتهای حضرت امام دلیل محکم این مدعاست . با توجه به اینکه تمامی اقشار و گروههای جامعه انقلابی که مخاطبان حضرت امام بوده و هستند به صورت مستمر با امام ملاقات میکردند و حضرت امام برای آنها سخنرانی میفرمودند: این موضوع ثابت میکند که امام را هیچ کس نتوانست کانالیزه کند .
البته بودند افرادی که بسیار میل داشتند مطالب و مسایل از طرق خاصی به امام منتقل شود و نقطه نظرات حضرت امام از همان طریق منعکس گردد . این را خدا نخواست . آفت انقلاب زمانی است که رهبر انقلاب ارتباطش با مردمش قطع شود . و بدتر از آن اینکه افرادی خاص با رهبر در ارتباط باشند و آنها فقط بتوانند مسایل مورد نظر خود را به رهبر منعکس کنند و چون رهبر کانالهای ارتباطی و خبرگیری و خبردهیش منحصر به همان گروه محدود شود طبعا رهبر، محاصره و محصور در خبرهای خاص و افراد خاص میشود و چون نمیتواند کلیه اطلاعات و ابتلائات و خواستههای مردم را درک کند، رهنمودها و راهنماییهای چنین رهبری هرگز نمیتواند مشکل جامعه را حل کند . همچنین انعکاس نقطه نظرات رهبر محصور که دربرگیرنده منافع یک قشر خاص شود در جامعه با واکنشها و عکسالعملهای تلخ و سخت روبرو خواهد شد و این آغاز اعوجاج بزرگی است که از رهگذر اعوجاج رهبر جامعه را تهدید میکند . اما خوشبختانه امام عزیز، همواره با اقشار مختلف جامعه در تماس بودند . البته بودند افراد ساده لوح و زودباور و بسیط الفکر که چون نتوانستند در امام نفوذ کنند و وساوس نفسانی و شیطانی خود را به امام القا کنند چنین نغمهای سر دادند و امام را به محصور بودن در حصر اطرافیان متهم کردند . اما مردم انقلابی و امامشناس پاسخ محکم و شایستهای به آنها دادند و این شکستی در عداد شکستهای اعتقادی، سیاسی، اجتماعی آنها به حساب آمد . اما دریغ که هنوز هم همان تصور و تفکر و تحلیل را دارند که این دیگر اتهام نیستبلکه خیاثت و رشک و حسادت درونی و نفاق دیرپای و کینه عمیق و خصومت پایانناپذیر آنها نسبتبه امام و انقلاب و مردم است . خدا عاقبت ما را ختم به خیر کند ما به عاقبت آنها کاری نداریم . چون ظاهرا کار آنها از این حد گذشته و به کفر و شرک نزدیک شده است .
حسن ختام سخن را هم به مقام معظم رهبری میسپاریم تا از دیدگاه این شخصیتخدابین، یادگار امام را تماشا کنیم:
"در هر حال، موضعی که ایشان بعد از رحلت امام اتخاذ کرده بودند خیلی ارزشمند بود و من معتقدم که یکی از بهترین فصول زندگی ایشان عندالله، همین فصل اخیر است که ایشان واقعا راه خدا، راه حق، راه صحیح را متقربا الی الله پیمودند با آنکه بعضا از ایشان توقعات گوناگونی بود و وسوسههایی ... اما ایشان محکم ایستاده بود و همان اصولی را که مورد نظر شریف امام رضوان الله تعالی علیه بود با قاطعیت تمام ابراز میکرد" . (۲۴)
"اکنون این یادگار امام از میان رفته و ما را در فقدان خود مهموم و مغموم به جا گذاشته است . شکوه این غم جانکاه را به پیشگاه صاحب و مولای خود حضرت بقیهٔ الله الاعظم میبریم و از او دعا برای صبر و تسلی میطلبیم و در عین حال نخستین تسلیت را هم به او میگوییم . " (۲۵)
سالگرد ارتحال تلخ و دردناک یادگار حضرت امام مرحوم حجهٔ الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی را به ساحت مقدس حضرت بقیهٔ الله الاعظم امام عصر ارواحنا فداه و به حضور مقام معظم رهبری و به مردم شریف و انقلابی و خدامحور و به همه علاقمندان و ارادتمندان آن بزرگوار به خصوص به خاندان محترم و معزز و عزیزشان و به ویژه به فرزندان ارزشمندشان خاصه به جناب حجهٔ الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا تسلیت میگوییم .
۱۱) ضد تحجر
یادگار امام دارای فکر باز و اندیشه روشن و برداشت درست و صحیح ا ز اسلام و حکومت اسلامی بود . تداوم خدمتخاضعانه به امام و اعتقاد راسخ و کامل نسبتبه اندیشههای حضرت امام، از یادگار امام یک عنصر روشنفکر خدامحور ساخته بود . او میدانست اگر دو عنصر زمان و مکان در تحلیلهای اسلامی مورد مداقه طرفداران حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه قرار نگیرد این کومتبه فرض ایجاد، تداوم نخواهد یافت . به عبارت روشنتر در دید امام خمینی تفاوت زیادی بین حکومت اسلامی و تلاش در جهت ایجاد حکومت اسلامی با تفکرات و عملکردهای مسلمانان و مسلماننماها دارد .
اصولا یکی از مشکلات بزرگ انبیا مشکل متحجرینی بود که در کنار آنها بودند . متحجرها در تبلیغ افکار آسمانی پیامبران یا به دلیل عدم درک صحیح از دین و یا به دلیل نقص و ضعف خود، دین را به گونهای متفاوت تبلیغ میکردند . این دو گروه اگرچه در دو جهتحرکت میکردند اما در ضربه زدن به اسلام عملا متحد و متفق بودند . در خلال انقلاب اسلامی، انقلاب با چنین موانع سخت روبرو بود . هرچند اندیشه تابناک و پاک حضرت امام این تفکرات انحرافی و اشتباه را به دور ریخت و سیل خروشان انقلاب، جایی برای خودنمایی این تفکرات نازیبا و غیرمعقول نگذاشت ولی هرچه بود واپسگراها با اندیشههای سخیف خود ضربات سختی را براسلام و انقلاب و بر امام وارد آوردند .
یکی از مشکلات اولیه حضرت امام، قبل از تبعید مشکل علما متحجر و متعصب بود . اینگونه افراد که اصولا اعتقادی به حکومت اسلامی نداشتند با هرگونه نوگرایی در اندیشه اسلامی مخالف بودند . به میزانی که تفکرات روشن اسلام ناب پیش میرفت و سنگرها و خاکریزهای واپسگراها را فتح میکرد طرفداران اندیشههای اسلام منهای حکومت، به مقاومت و مخالفت میپرداختند . در این مخالفت تنها چیزی که مدنظر آنها نبود خدا و اسلام و مسلمانان و مسلمانی بود . اسلام بیشترین ضربه را از همین گروه خورده و میخورد و خواهد خورد .
حضرت امام یک شخصیتبرجسته اسلام بودند . ایشان با همین تفکر، یک تنه وارد مبارزه با رژیم ستمشاهی شدند . همزمان نیز آمریکا را به عنوان پشتیبان رژیم شاه مورد حمله قرار دادند . اما متاسفانه در کنار شاه و آمریکا، شاهد عناصری از مسلمانان و به خصوص بعضی از روحانینماها بودیم که با تفکر انقلابی امام به مخالفتبرخاستند . در آن سالها انسان به روشنی میتوانست تناسب و وجوه مشترک بین اضلاع این مثلثشوم را پیدا کند .
یکی از ابواب روشن و زیبایی که حضرت امام در انقلاب بر روی مردم مسلمان گشودند . باب زیبا و روحبخش و شور انگیز تفسیر قرآن کریم بود .
دید خدا بین حضرت امام، اسلام را به گونه دیگری میدیدند و طبعا مشاهدات حضرت امام با برداشتهای دیگران متفاوت بود . مسلمانان وقتی اسلام ناب و عزت بخش را از زبان امام شنیدند به ایشان گرویدند و شدیدا از امام حمایت کردند .
پس از آنکه حضرت امام درس تفسیر را آغاز کردند و به خصوص بعد از انتشار تفسیر سوره حمد تفسیر سوره اعلی موجی از رضایت در مردم ایجاد شد و رغبتبه این تفسیر بیشتر گشت و علاقمندان به قرآن روبه افزایش گذاشت . به خصوص علما و اهل تفسیر همانهایی که سالیان دراز عمر پربرکتخود را در مطالعه تفاسیر گذرانده بودند تفسیر امام را بسیار زیبا و عالی و مطابق با واقع خواندند . در یکی از ملاقاتهایی که با حضرت آیهٔ الله شب زندهدار که از علما و مفسرین مشهور در حوزه پر برکت قماند نظرشان را نسبتبه تفسیر حضرت امام پرسیدم . ایشان با تواضع گفت: بسیار استفاده میکنم . تفسیر بسیار متین و بسیار خوبی است . ایشان در ادامه گفت من قبل از اینکه درس تفسیر امام از تلویزیون پخش شود وضو میگیرم و روبروی تلویزیون مینشینم تا درس امام پخش شود . برداشتها و اظهارنظرهای مشابهی از دیگر علما و مفسرین مستقیم و غیرمستقیم را شنیدهام . اما تفسیر حضرت امام در بعضی از علما دیگر اثر متفاوت داشت . همین ها به قدری فشار بر امام وارد آوردند تا سرانجام امام تصمیم به قطع درس تفسیر خود شدند .
یکروز پس از ملاقات با حضرت امام، از یادگار امام، علت قطع درس تفسیر را پرسیدم . یادگار عزیز امام مرا به دفتر بردند و ضمن اظهار تاسف همراه با خشم و نفرت نسبتبه تحجرگراها، بخشی از اظهارات و پیغامها را برای من نقل کرد . بسیار متاسف شدم . یادگار گفت:
"آقای بشارتی! ببینید امام شما و امام مردم از دست اینها چه میکشند" گفتم خوب بود به رغم این حرفها و پیغامها، امام درس تفسیرشان را ادامه میدادند . آخر اینگونه افراد هیچوقتبا امام نبودهاند تا بخواهند در تفسیر با امام همراهی کنند . یادگار امام جملهای از پیغام یکی از همان قماش جماعتبرای من نقل کردند که قلم هم از نقل و شرح آن شرم دارد ...
حاج احمد آقا هرگز با طرفداران این تفکر زشت و نامعقول و غیرصحیح کنار نیامد . او هیچگاه با آنها سر همراهی نداشت . مخالفتیادگار امام با طرفداران تحجر به میزان مخالفت آن مرحوم با شاه و آمریکا بود .
ایشان یکبار به من گفت: "اگر امام عصر هم بیایند و از حکومت اسلامی دم بزنند همینها با آقا مخالفتخواهند کرد . "
۱۲) طرفداری صادقانه از مقام معظم رهبری
خدا رحمت کند یادگار امام را . رحمت کند امام را و خدا رحمت کند همه کسانی که; تعهد و پارسایی و صادقانه از خدا میگویند و در گفته خود صادقند . الحق که یادگار امام اینگونه بود . دریغ و درد که از من خواسته شده است که به مناسبت هشتمین سال ارتحال یادگار امام مقاله بنویسم . خوب بود که این مهم بعهده شخص دقیقتر، سیاسیتر، مهذبتر، دینشناستر، امامشناستر و یادگار امام شناستر واگذار میشد . چون آنها بهتر میتوانستند از عهده این مهم برآیند ... چند روزی از ارتحال حضرت امام و تعیین حضرت آیهٔ الله خامنهای به عنوان جانشین امام بیشتر نگذشته بود . من تعدادی از مهمانان لبنانی را که برای عرض ارادت و تبریک به مقام معظم رهبری به ایران آمده بودند، به دیدار یادگار امام بردم . بعد از ملاقات، آنگاه که مجلس خلوت شد از یادگار امام عمق نظرشان را نسبتبه مصوبه خبرگان رهبری پرسیدم: یادگار امام در حالیکه لبخندی ملیح و عمیقی بر لب و چهره داشت گفت:
آقای بشارتی خیلی خوب شد . خوب خوب . بهترین کاری که اعضای خبرگان در همه عمرشان داشتند انتخاب آیهٔ الله خامنهای به عنوان جانشین امام بود . بهترین کار ممکن سپس ادامه داد . تا قبل از انتخاب آیهٔ الله خامنهای دشمنان داخلی و خارجی انگشتبر روی ماشه اسلحه گذاشته بودند و تمامی انقلاب را نشانه رفته بودند . اما تعیین آقا، توطئه آنها را خنثی کرد . کار خبرگان از دو جهت قابل توجه بود .
▪ اولا: خبرگان در تعیین رهبر سرعت عمل بسیار به خرج دادند . آنها قبل از آنکه برای دشمن فرصت فکر کردن به بعد از امام پیش بیاید تصمیم سریع و قاطعی گرفتند . این سرعتبسیار مهم و تعیین کننده بود .
▪ ثانیا: انتخاب اصلح خبرگان علاوه بر سرعت، بهترین فرد ممکن را برگزیدند . دیگر بهتر از آیهٔ الله خامنهای هیچکس نبود که بتواند جانشین امام شود . سپس جمله بسیار مهمی یادگار بر لب راند . ایشان گفت: "به خدا قسم اگر آقا هرکاری به من بگویند انجام میدهم تا نشان دهم که آقا به راستی و به حق جانشین شایستهای برای حضرت امام است . "
یادگار امام در این قول خود صادق بود . ایشان تا روزهای پایانی عمر پر برکتخود هرگز از حمایت همهجانبه از رهبری ستبرنداشت و در پنهان و آشکار از ایشان و عملکردهای ایشان حمایت کرد . یادگار امام به خاطر همین مواضع اساسی و صادقانه مورد انتقاد گروهی از دوستان سابق خود قرار گرفت . کسانیکه اسلام و انقلاب و روحانیت و لباس مقدس روحانیت را هم بهانه و وسیلهای برای تبلیغ و ترویج افکار شوم و زشتخود قرار داده و میدهند . همانها که اگر از انقلاب و امام هم حمایت کردند کاملا سیاسی و یا اعتقادی بود .
آنها بعد از انتخاب آیهٔ الله خامنهای به عنوان جانشین برحق حضرت امام، به شدت ناراحتشدند و خشم و ناراحتی خود را به اشکال مختلف بروز داده و میدهند . آنها به غلط گمان میکردند میتوانند یادگار امام را تحت تاثیر تلقینات و دساوس زشتخود قرار دهند . یادگار امام شدیدا و قویا آنها را از خود راندند ...
البته خصوصیات یادگار حضرت امام خیلی بیشتر از اینهاست . امید است علاقمندان و اهل تحقیق و هواداران انقلاب اسلامی و علاقمندان به حضرت امام و ارادتمندان مقام معظم رهبری و دوستداران یادگار امام هرکدام بعدی از ابعاد زندگی افتخارآمیز یادگار امام را به تصویر بکشند و دین خود را نسبتبه خاندان حضرت امام ادا کنند .
علیمحمد بشارتی
یادداشتها:
۱ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۲۲ تا ۳۳ .
۲ . سوره حجرات، آیه ۱۳ .
۳ . سوره مریم، آیه ۶۹ .
۴ . سوره قمر، آیات ۵۴ و۵۵ .
۵ . صحیفه امام، ج۱۹، ص۱۰۷ .
۶ . سخنرانی یادگار امام در جمع مسوولان کمیته امداد ۱۲/۲/۶۹ ویژه نامه اولین سالگرد .
۷ . در دیدار با گروهی از سپاه پاسداران ۷/۸/۶۹ ویژه نامه اولین سالگرد ج۱، ص۴۸۹ .
۸ . مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۴۵ و ۵۰ در مصاحبه با مجله حضور ۱۳ آبان ۷۱ .
۹ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۴۸ .
۱۰ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۸۵ .
۱۱ . صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۲۶ - ۱۲۷ .
۱۲ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۲۴ تا ۳۳ .
۱۳ . روانشناسی و روانکاوی ج۲ ص۱۸۴
۱۴ . ولایتسرخ، ص۱۶۷ .
۱۵ . مصاحبه مقام معظم رهبری با فصلنامه حضور شماره ۱۴ ص۲۴ .
۱۶ . سوره انبیا، آیه ۱۰۷ .
۱۷ . سوره توبه آیه ۱۲۸ .
۱۸ . فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام ص۴۴۹ آیهٔ الله جعفر سبحانی .
۱۹ . از ظهور اسلام تا سقوط بغداد ص۵۸ علی محمد بشارتی .
۲۰ . سوره نازعات آیه ۴۴
۲۱ . نهج البلاغه
۲۲ . فصلنامه حضور شماره ۱۴ مصاحبه همسر یادگار امام ص۷۲
۲۳ . وصیتنامه یادگار امام، ۳۰/۶/۷۱ .
۲۴ . فصلنامه حضور شماره ۱۴ ص۳۴ .
۲۵ . فصلنامه حضور شماره ۱۴ ص۳ .
یادداشتها:
۱ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۲۲ تا ۳۳ .
۲ . سوره حجرات، آیه ۱۳ .
۳ . سوره مریم، آیه ۶۹ .
۴ . سوره قمر، آیات ۵۴ و۵۵ .
۵ . صحیفه امام، ج۱۹، ص۱۰۷ .
۶ . سخنرانی یادگار امام در جمع مسوولان کمیته امداد ۱۲/۲/۶۹ ویژه نامه اولین سالگرد .
۷ . در دیدار با گروهی از سپاه پاسداران ۷/۸/۶۹ ویژه نامه اولین سالگرد ج۱، ص۴۸۹ .
۸ . مجموعه آثار یادگار امام، ج۲، ص۴۵ و ۵۰ در مصاحبه با مجله حضور ۱۳ آبان ۷۱ .
۹ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۴۸ .
۱۰ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۸۵ .
۱۱ . صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۲۶ - ۱۲۷ .
۱۲ . فصلنامه حضور، شماره ۱۴، ص۲۴ تا ۳۳ .
۱۳ . روانشناسی و روانکاوی ج۲ ص۱۸۴
۱۴ . ولایتسرخ، ص۱۶۷ .
۱۵ . مصاحبه مقام معظم رهبری با فصلنامه حضور شماره ۱۴ ص۲۴ .
۱۶ . سوره انبیا، آیه ۱۰۷ .
۱۷ . سوره توبه آیه ۱۲۸ .
۱۸ . فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام ص۴۴۹ آیهٔ الله جعفر سبحانی .
۱۹ . از ظهور اسلام تا سقوط بغداد ص۵۸ علی محمد بشارتی .
۲۰ . سوره نازعات آیه ۴۴
۲۱ . نهج البلاغه
۲۲ . فصلنامه حضور شماره ۱۴ مصاحبه همسر یادگار امام ص۷۲
۲۳ . وصیتنامه یادگار امام، ۳۰/۶/۷۱ .
۲۴ . فصلنامه حضور شماره ۱۴ ص۳۴ .
۲۵ . فصلنامه حضور شماره ۱۴ ص۳ .
منبع : مجله حضور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست