شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
مجله ویستا
مخاطرات اخلاقی و بازار بیمه
در شرایطی كه دو طرف با یكدیگر ارتباط اقتصادی برقرار میسازند، همواره اطلاعات نقش مهمی را ایفا میكند. وجود رفتار نامشهود، میتواند باعث شود، یكی از دو طرف، رفتارهایی را انجام دهد كه به نفع طرف دیگر نیست. در این حالت، كه مخاطرات اخلاقی شكل میگیرد، بازار دچار شكست میشود. شركتهای بیمه، كه همواره رفتار مراقبتی بیمه گزاران را نمیتوانند مشاهده كنند، با چنین مشكلی مواجه میشوند. بنابراین از ابتدا باید قراردادهایی را كه سازگار با مشاركت بیمه گزاران در انعقاد قرارداد همراه با ایجاد انگیزه برای افزایش مراقبت بیمه گزاران است طراحی نمایند. قراردادهای فرانشیزی در این شرایط بهترین قراردادها تلقی شده است و از طریق ایجاد فرانشیز و گنجاندن مبالغ قابل كسر در قرارداد و همچنین دخالت انگیزشی دولت از طریق مالیات و سوبسید میتوان این مورد شكست بازار را برطرف نمود و یا از هزینههای آن كاست. بررسیها، نشان میدهد در برخی از تعرفههای تصویبی شورای عالی بیمه و همچنین متن قراردادها از كارآیی لازم برخوردار نیستند و ضروری است با استفاده از نتایج این پژوهش و سایر پژوهشهایی كه در این زمینه بكار رفته مشكلات قراردادها و تعرفه برطرف شود.
در شرایط نبود اطلاعات كامل، همواره وجود پیامدهای خارجی(Externality) باعث میشود مبادله اقتصادی به خوبی انجام نشود و حتی در مواردی روابط اقتصادی مختل شود. روابط اقتصادی غالباً به شكل انعقاد قرارداد حاصل میشود. در انعقاد قرارداد اطلاعات نقش مهمی را ایفا میكند و نبود اطلاعات مشكلاتی را به همراه دارد.
قراردادهایی مانند قرارداد بین كارفرما و نیروی كار، بیمهگر و بیمهگزار، سهامداران و مدیر عامل، اعتبار دهنده و اعتبار گیرنده نیز، همچون سایر قراردادها به اطلاعات نیازمند است. یك سهامدار كارخانه، وقتی میتواند یك مدیر را بپذیرد، كه اطلاعات كاملی از منش و عملكرد او داشته باشد و رفتار او قابل مشاهده باشد. با عدم اطلاع از وی و نامشهود بودن رفتار، نمیتواند قرارداد بهینهای را منعقد كند و به اهداف خود برسد؛ زیرا همواره یك نا اطمینانی برای او وجود دارد، كه رفتار نامشهود(Hiden action) كارگزار به نفع او است یا هزینه هایی را به او تحمیل میكند.
● تعریف مخاطرات اخلاقی
مخاطرات اخلاقی تعاریف مختلفی دارد؛ برخی آن را به وضعیتی اطلاق كردهاند، كه یك طرف بازار نمیتواند رفتار طرف دیگر بازار را مشاهده كند و گاهی به رفتارهای نامشهود بازگشت میكند.(varian, ۱۹۹۰, ۵۸۹)
برخی دیگر مخاطرات اخلاقی را چنین تعریف نمودهاند: مخاطرات اخلاقی نام دیگری برای رفتار نامشهود است؛ زیرا در این حالت، فردی یا طرفی كه آگاه است، رفتار غلطی را در پیش میگیرد كه به ضرر طرف مقابل است. (Katz, ۱۹۹۴, ۵۹۳)
تعریف دیگری نیز مخاطرات اخلاقی را چنین بیان میكند: وقتی مخاطرات اخلاقی پدیدار میشود، كه افراد در شرایط وجود اطلاعات خصوصی عملی را پیش میگیرند كه بطور نادرستی احتمال نتایج و حاصل نامطلوب را افزایش میدهد.(Mc taggat, ۱۹۹۲ ,۴۴۰)
یك مثال از موارد مخاطرات اخلاقی: وقتی یك فرد بیمه میشود، مراقبت خود را كم میكند؛ زیرا مطمئن است كه خسارت او جبران خواهد شد. مثلاً یك مالك خانه، ممكن است مراقبت خود از خانه را ـ مثل قفل كردن و احتیاطهای دیگر ـ به دلیل بیمه شدن خانه و لوازم آن، كاهش دهد. این مسأله مخاطرات اخلاقی است كه باعث شكست بازار میشود كه در مثال شكست بازار بیمه است و كارآیی در بازار بیمه از بین میرود؛ زیرا انگیزه افراد به دلیل كاهش نگرانی از خطر، برای مراقبت زیاد از بین میرود و بنابراین شركت بیمه ممكن است، مجبور باشد، خانهای را بیمه كند، كه اصلاً قفل نشده یا پنجره آن بسته نشده است و این برای شركتهای بیمه غیر ممكن است؛ زیرا احتمال خطر بسیار زیاد میشود. (stiglitz, ۱۹۹۳)
● نحوه انعقاد قرارداد
انعقاد قرارداد، نیازمند دو ركن اصلی است، كه میتواند دو شخص حقیقی یا حقوقی باشد. یكی از این دو، نقش اصلی را ایفا میكند، مثل كارفرما كه ابتدا به طراحی قرارداد میپردازد و دیگری نقش غیر اصلی را باز میكند، مثل كارگزار. این بحث تحت عنوان مسأله كارفرما - كارگزار(Principle-agent Problem) در ادبیات مطرح شده است.
قرارداد ابتدا توسط كارفرما طراحی میشود و كارگزار پس از رؤیت، میتواند آن را امضا نماید و یا آن را نپذیرد. در چنین حالتی اگر قرارداد امضا نشود، ارتباطی برقرار نمیشود و در صورتی كه قرارداد منعقد شود، نتیجه قرارداد مبهم است؛ زیرا نتیجه به شدت به رفتار و عملكرد كارگزار بستگی دارد. عملكرد خوب وی، نتیجهای خوب را برای كارفرما رقم میزند و عملكرد ضعیف، نتیجه بدی را برای كارفرما به دنبال خواهد داشت.(stadler, ۱۹۹۷, ۱۷)
● ماهیت قرارداد بهینه
به منظور توضیح قرارداد بهینه (stadler, ۱۹۹۷, ۱۸) میتوان یك قرارداد را در نظر گرفت كه نتایج متعددی داشته باشد. نتیجه حاصل از قرارداد را با × و ارزش پولی آن را با x نشان میدهیم. فرض میشود، كارگزار تلاشی دارد كه آن را با eنشان میدهیم. در این جا یك احتمال شرطی وجود دارد كه عبارت است از:
ابتدا فرض میشود، اطلاعات كارگزار و كارفرما مساوی و متقارن است. در این جا تنها یك ریسك وجود دارد، كه ناشی از احتمالی بودن رفتار كارگزار است. كارفرما بر اساس تابع منفعت حاصل از رابطه اقتصادی، رفتارش را تعیین میكند.
● مخاطرات اخلاقی و قرارداد بهینه
پدیده مخاطرات اخلاقی كه پس از انعقاد قرارداد مطرح میشود، شرایطی است كه كارگزار میتواند تلاش خود را تغییر دهد. به بیان دیگر، تاكنون بحث این بود كه با مقدار تلاش معین، شیوه پرداخت باید چگونه باشد. حال بحث این است كه پس از انعقاد قرارداد كارگزار به دنبال تلاشی خواهد بود كه تابع هدفش را بیشینه سازد. تابع هدف كارگزار در این شرایط به شكل زیر تعریف میشود.
● انگیزه در مخاطرات اخلاقی
با یك مثال فرضی، میتوان شرایط مخاطرات اخلاقی (mansfield, ۱۹۹۷, ۵۵۴) در بازار بیمه را ترسیم نمود. همانطور كه در نمودار نیز آمده، شخصی را در نظر میگیریم كه اتومبیلی دارد، كه T تومان ارزش دارد. وی برای مراقبت از اتومبیل خود هزینههایی را چون خرید قفل، محافظ، دزدگیر و هزینههای زمانی میپردازد. این هزینه را با Bنشان میدهیم. صاحب اتومبیل جهت استفاده بیشتر از اتومبیل، نیاز به هزینه بیشتری برای مراقبت از ماشین خواهد داشت. چون استفاده نیز، به معنای این است كه ماشین بیشتر در معرض سرقت قرار میگیرد. بنابراین میتوان استفاده او از اتومبیل را تقاضا (D) یا منفعت نهایی از خدمات اتومبیل به حساب آورد، كه هزینه B را برای آن میپردازد.
بنابراین وی در ابتدا بدون بیمه، ۱۰ ساعت در روز از اتومبیل استفاده میكند. اما پس از انعقاد قرارداد بیمه، چون شركت بیمه خسارت را میپردازد و هزینههای مراقبت ضرورتی ندارد این هزینهها كاهش مییابد، میزان استفاده از اتومبیل ۱۵ ساعت خواهد بود، در نتیجه احتمال سرقت اتومبیل زیاد میشود.
در نمودار مشاهده میشود، كه با توجه به منحنی تقاضا برای استفاده از اتومبیل (D) یك روند نزولی دارد، قبل از انعقاد قرارداد بیمه، هزینه استفاده از اتومبیل B است كه در سطح ۱۰ ساعت استفاده از اتومبیل تعادل ایجاد میشود. بعد از انعقاد قرارداد بیمه به دلیل كاهش هزینههای مربوط به سرقت َB، میزان استفاده از اتومبیل افزایش مییابد؛ بنابراین، همواره بیمه گزار سعی دارد، پس از انعقاد قرارداد بیمه از اتومبیل خود بیشتر استفاده كند. و این باعث افزایش احتمال خطر میشود و خسارت آن را، بیمه گر باید جبران نماید.
● رفتارهای پنهان و بازار بیمه
برای ترسیم وضعیتی كه در آن مخاطرات اخلاقی (Hiller, ۱۹۹۱, ۸۲) شكل میگیرد، فرض میشود، فرد با دو حالت سرقت و عدم سرقت مواجه است. این شخص Tریال دارایی دارد، اگر دارایی وی مورد دستبرد قرار گیرد C ریال از دارایی او كاهش مییابد بنابراین دارایی او برابر است با:
(۲۶)W=T-C
كه در آن، W میزان دارایی فرد در حالت سرقت است و از طرفی نشان میدهد كه دارایی در حالت عدم سرقت برابر كل دارایی فرد است. W=T دارایی در حالت عدم سرقت رانشان میدهد.
در نمودار ۵، دو محور دارایی در حال سرقت و عدم سرقت نشان داده شده است. در این نمودار یك نقطه E وجود دارد كه در حقیقت میزان دارایی فرد را در دو حالت سرقت و عدم سرقت نشان میدهد و در حقیقت نقطه برخورداری طبیعی یا اولیه است. خط َ ffنشان دهنده خطی است، كه در آن فرد بیمه گزار با خرید بیمه نامه به نرخ منصفانه(Fair odds line) اقدام میكند. این خط كه به عنوان «نتیجه احتمالی منصفانه»(۴) تلقی میشود، برای فردی است كه سطح مراقبت زیادی برای حفظ اموال خود دارا میباشد. معادله این خط به شكل زیر است.
(۲۷)Py=x
كه در آن P میزان احتمال سرقت است، y سطوح مختلف جبران در صورت سرقت است و میزان آن ضرورتا معادل c نیست و x میزان حق بیمه است. در حقیقت این معادله یك قید رقابت محسوب میشود، كه بیمهگر نمیتواند بیش از احتمال میزان جبران خطر حق بیمه تعیین نماید. زیرا طبق قانون عرضه و تقاضای بیمه اگر حق بیمه بیشتر از این مقدار باشد، شركتهای بیمه دیگر، كه حاضرند حق بیمه كمتری را دریافت كنند، بازار را در دست خواهند گرفت. (مطلبی، ۱۳۸۱:۴۷)
● در شرایط خرید بیمه، بیمهگزار در حقیقت با دو حالت مواجه میشود.
یكی حالت سرقت است:
(۲۸)WT=T-C-×+py
و دیگری در حالت عدم سرقت است: كنند.
چون دو منحنی از نقطه J میگذرد، خط بیمه كامل (خط ۴۵ درجه) و خط نتیجه احتمالی منصفانه نیز از آن جا میگذرد.
سطح مطلوبیت U۲، به اندازه B از سطح مطلوبیت U۱ بیشتر است. زیرا در نقطه J شخص در هر دو حالت مراقبت كم و زیاد بیمه كامل خریدار میكند و تنها با مراقبت كمتر مطلوبیت بیشتری را به دست میآورد. در این شرایط شركتهای بیمه حاضر نمیشوند، به كسی كه مراقبت كمی دارد، بیمه نامه كامل در نقطه J را ارائه دهند، بلكه در نقطه K مماس بر منحنی نتایج احتمالی منصفانه سطح مراقبت پایین، ارائه میدهند. این مطلب در نمودار ۶ ارائه شده است.
اگر فرد سطح مراقبت خود را كم كند، در نقطه K خواهد بود. جایی كه منحنی U۳بر َHH مماس است. اگر فرد بتواند، بیمه غیر كامل خریداری نماید، در نقطه Q به تعادل خواهد رسید، كه نقطه مماس منحنی بی تفاوتی سطح مراقبت زیاد بر خط نتیجه احتمالی منصفانه است؛ زیرا U۴ خط بیمه كامل را در نقطه R بالاتر از U۳ قطع میكند.
بنابراین مطلوبیت بیشتری برای او ایجاد میكند. البته نقطه Q تعادل نیست، زیرا در این حالت همانطور كه میدانیم، بیمه گزار سطح مراقبت زیاد دارد، ولی شركت بیمه قیمت هر واحد جبران را با َP كه بیش از P است، دریافت میكند. بنابراین، سود غیر طبیعی به دست میآورد و چون بازار رقابتی است، سود اضافی با ارائه قرارداد توسط سایر شركتهای بیمه از بین میرود. فرایند تغییر وضعیت از دو طریق است. یكی این كه َ Pكاهش مییابد و دیگر این كه جبران خسارت در قیمت پایینتر افزایش مییابد. به بیان دیگر َHH حول نقطه E در جهت عقربه ساعت به چرخش درمی آید. از طرف دیگر یك حركت بر روی َHH به سمت خط ۴۵ نیز وجود دارد. در نهایت تعادل در روی خط َFF خواهد بود. البته معلوم است كه روی خط َFF بیمه كامل نخواهد بود، بلكه نقطه D كه نزدیك كامل است تعادل را ایجاد میكند.اما وقتی قرارداد بتواند بر اساس سطح مراقبت كم انتخاب شود، میتواند سازگار با انگیزه باشد، زیرا شخص میتواند همان سطح مطلوبیت را كه در سطح مراقبت زیاد به دست میآورد با سطح مراقبت كم نیز به دست آورد و هزینه B را نیز نپردازد. در مجموعه نقاط سمت چپ J را بر روی َFF مشتری انگیزه برای كاهش مراقبت را دارد؛ زیرا در این بخش از منحنی WT بیش از WNT است و از این رو شركتهای بیمه هیچ گاه بیمه بیشتر از كامل را ارائه نمیكنند.
در نقطه E، فرد سطح مراقبت زیاد را بر میگزیند. زیرا B هزینه خیلی زیادی نیست ولی شخص ریسك گریز بیمه نشدن را بر بیمه شدن ترجیح میدهد. از این رو، بین دو نقطه E و J، فرد بین گزینش سطح مراقبت زیاد و سطح مراقبت كم، بی تفاوت خواهد بود. نقطهای مثل D را در نظر میگیریم كه در آن دو منحنی U۵ و U۶ یكدیگر را قطع میكنند. U۵ مربوط به سطح مراقبت زیاد و U۶ مربوط به سطح مراقبت كم است. در این نقطه شخص در انتخاب سطح مراقبت زیاد و كم، بی تفاوت است. در این جا گر چه U۵ خط بیمه كامل را در نقطهای بالاتر از محل برخورد U۶ با خط بیمه كامل، قطع میكند. اما چون دارایی بطور كامل بیمه شده، میزان ضرر حاصل از B را جبران میكند.
اگر كمی از خودگذشتگی در این جا وجود داشته باشد، شخص در صورت بی تفاوت بودن بین دو سطح مراقبت زیاد و كم، مراقبتی را كه برای كارفرما مناسب است، برمی گزیند. نقاط سمت راست D در طول َFF قراردادهای سازگار با انگیزه و نقاط سمت چپ Dنقاط ناسازگار با انگیزه تلقی میشوند. در نقطه D چون WT كمتر از WNTاست، بنابراین شخص حاضر است، برای اجتناب از سرقت، هزینه B را بپردازد و سطح مراقبت زیاد را انتخاب نماید. در نقاط سمت چپ D، تفاوت حاصل مطلوبیت انتظاری سطح مراقبت زیاد و سطح مراقبت كم بیش از ضرر B است. بر عكس در نقاط سمت راست D، ضرر Bبیش از حاصل تفاوت مطلوبیت انتظاری سطح مراقبت زیاد و سطح مراقبت كم است.
از آن جا كه B بسیار كوچك است، D بسیار نزدیك بیمه كامل است، شركت بیمه میتواند بر روی خط نتیجه احتمال منصفانه، قرارداد بیمه تقریبا كامل سازگار با انگیزه ارائه دهد. بنابراین مشتری نقطه D را انتخاب میكند و شركتهای بیمه هم به خاطر رقابت همان نقطه D را انتخاب میكنند.
در پایان یك نكته باقی میماند و آن این كه ممكن است، شخص برای این كه بتواند بیمه كامل خریداری نماید، با دو بیمه گر كه هر دو نصف دارایی را بیمه میكنند، قرارداد منعقد كند. این برای هر دو بیمه گر زیانآور است. زیرا در این صورت سطح مراقبت كم انتخاب میشود كه برای هر دو بیمه گر ایجاد ضرر میكند.
برای رفع این مشكل معمولاً شركتهای بیمه، قانونی دارند كه در مورد یك چیز نمیتوان با دو شركت بیمه قرارداد منعقد نمود.
● برخی راه حلها جهت كنترل مخاطرات اخلاقی
همانطور كه در بحث مخاطرات اخلاقی بطور كلی و بحث رفتارهای نامشهود بازار بیمه مطرح شد، مهمترین راه حل در شرایط وجود مخاطرات اخلاقی، طراحی قراردادهای فرانشیزی است كه در آن پوششهای بیمهای نزدیك به كامل باشد. بنابراین در كلیه قراردادهای بهینه وجود مبلغی كه پوشش بیمهای شامل آن نمیشود وجود دارد تا انگیزه لازم را برای بیمه گزار فراهم نماید تا سطح تلاش مطلوبی را انتخاب نماید.
یكی از مهمترین روشهای تعیین وجود فرانشیز در قراردادها وجود مبلغ قابل كسر (chitgopekar, ۲۰۰۰) یا (۵)Deductable است كه انواعی از آن در قراردادهای بیمه در جهان مرسوم است. سه نوع از مبلغ قابل كسر كه در قراردادها مرسوم است عبارتند از:
۱- مبلغ قابل كسر ثابت
در این روش، مبلغی چون D در قرارداد تعیین میشود و شركت بیمه جبران خسارتهای تا سقف مبلغ D را تعهد نمینماید و در صورتی كه خسارت بیش از این مبلغ باشد، كل خسارت با كسر كردن D قابل جبران خواهد بود. این نوع مبلغ قابل كسر بیشتر در قراردادهای بیمه اتومبیل مرسوم است.
۲- مبلغ قابل كسر درصدی
در این نوع مبلغ قابل كسر درصدی از خسارت از تعهد جبران خسارت توسط شركت بیمه خارج میشود، مثلاً D درصد خسارت از تعهد جبران استثنا میشود. بنابراین وقتی گفته میشود، مبلغ قابل كسر ۱۰ درصد است، بدین معناست كه خسارت هر چه باشد. ۹۰% آن را شركت بیمه پرداخت مینماید؛ این نوع مبلغ قابل كسر در بیمههای درمان بیشتر مرسوم است.
۳- مبلغ قابل كسر تركیبی
این نوع مبلغ قابل كسر، بدین صورت است كه هم مبلغ ثابتی مثل D و نیز درصدی از خسارت بیش از D از تعهد جبران خسارت بیمه كسر میشود. مبلغ قابل كسر تركیبی نیز در بیمههای درمانی بیشتر مرسوم است.
● قراردادهای بیمه در بازار بیمه ایران
با توجه به این كه بازار بیمه در ایران در حقیقت یك بازار دولتی است و در عمل رقابت محدودی بین شركتها وجود دارد، بیشتر قراردادها طبق تعرفههای تعیین شده توسط شورای عالی بیمه تعیین میشود. بررسی تعرفههای تصویب شده توسط شورای عالی بیمه میتواند بهینه بودن قراردادها را نشان دهد.(مطلبی، ۱۳۸۰: ۶۳)
روش دیگر بررسی قراردادها در بازار بیمه، بررسی بیمهنامههای موجود در شركتهای مختلف بیمه است. بیمه نامهها با توجه به تعرفههای مصوب شورای عالی بیمه و بخشنامههای داخلی شركتها طراحی شدهاند؛ بنابراین بررسی این قراردادها نیز میتواند بهینه بودن آنها نشان دهد.
از آن جا كه در تعرفهها و بیمه نامهها انواع متنوعی از بیمههای مختلف میباشد نحوه تقسیم بندی آنها جهت بررسی بر اساس اطلاعات موجود در شركتها، آیین نامههای موجود در قراردادها طوری انجام گرفته است كه بتوان همه را با هم بررسی نمود. بنابراین بررسی و تحلیل این نوع بیمهها به شرح ذیل است:
۱- بیمه آتش سوزی
در تعرفه بیمه آتش سوزی، هیچ گونه فرانشیز یا مبلغی تحت عنوان مبلغ قابل كسر در نظر گرفته نشده است. از آن جا كه این نوع بیمه، شامل بیمه سرقت و بلایای طبیعی است، نبود مبلغ فرانشیز و یا مبلغ قابل كسر باعث میشود بیمه گزار مراقبت لازم از اموال تحت بیمه را نداشته باشد. البته تنها در بیمه جامع خانه و خانواده مبالغی به عنوان فرانشیز در نظر گرفته شده است. بنابراین میتوان ادعا نمود كه قراردادهای آتش سوزی بدون در نظر گرفتن مخاطرات اخلاقی بیمه گزاران طراحی شده و از این رو نمیتوان آنها را قرارداد بهینه دانست.(ساساننژاد، ۱۳۷۹: ص ۲۴۵)
۲- بیمه باربری
در تعرفه این نوع بیمهها فرانشیزهای خاصی در نظر گرفته شده است و گویای این واقعیت است كه در این نوع بیمه مسأله مخاطرات اخلاقی مورد ملاحظه قرار گرفته است. یادآور میشود كه بیمههای باربری دارای سه نوع استاندارد هستند كه در كلیه كشورها از آن استفاده میشود و بنابراین به طور ناخودآگاه مسأله مخاطرات اخلاقی در آن مورد توجه قرار گرفته است.(همان، ۲۲۳)
۳- بیمه حوادث
در بخشنامههای مربوط به تعرفههای بیمه حوادث هیچ گونه فرانشیز و یا مبلغ قابل كسر در نظر گرفته نشده است و این نشان میدهد كه به مسأله مخاطرات اخلاقی در این نوع بیمه توجه نشده است. گر چه در این نوع بیمه نقش مخاطرات اخلاقی بسیار زیاد نیست، در عین حال وجود فرانشیز، یا مبلغ قابل كسر در این گونه بیمه نیز میتواند، مخاطرات اخلاقی را تا اندازهای كنترل كند.(همان، ۳۱۳)
۴- بیمه شخص ثالث
در قراردادهای مربوط به این بیمه و همچنین تعرفههای تصویبی شورای عالی بیمه برای این بیمه مبالغی تحت عنوان فرانشیز در نظر گرفته شده است. در بسیاری از بیمههای اتومبیل كشورهای مختلف مبالغی تحت عنوان مبلغ قابل كسر وجود دارد كه در ایران چنین چیزی وجود ندارد.(همان، ۴۴۷)۵- بیمه بدنه اتومبیل
در قراردادهای مربوط به این حق بیمه و همچنین تعرفههای عالی بیمه فرانشیزهایی در نظر گرفته شده است. در این نوع قراردادها نیز مبلغ قابل كسر كه میتواند كارایی خاص خود را داشته باشد وجود ندارد.(همان، ۴۳۰)
۶- بیمه مهندس
در تعرفه این نوع بیمه بر اساس آخرین آیین نامههای تصویبی تا سال ۱۳۷۹ آثاری از وجود فرانشیز وجود ندارد و اسناد در دسترس آن را نشان نمیدهد. به نظر میرسد این نوع بیمه به دلیل تأثیر شدیدی كه از رفتار بیمه گزار دارد، وجود فرانشیز در آن بسیار تعیین كننده است و مبلغ قابل كسر نیز میتواند نقش زیادی را در كنترل مخاطرات اخلاقی بیمه گزاران در بیمه مهندسی داشته باشد كه در تعرفهها و قراردادها طراحی نشده است.
۷- بیمه مسؤولیت
در تعرفه این نوع بیمه نیز طبق اسناد موجود فرانشیزی وجود ندارد. همچنین مبلغ قابل كسر نیز در تعرفههای تصویبی و قراردادهای شركتهای مختلف وجود ندارد و به نظر میرسد مخاطرات اخلاقی، هزینههایی را بر این نوع بیمه نیز تحمیل میكند كه لازم است راههای مقابله با آن در قراردادها در نظر شود.
● خلاصه، نتیجهگیری و ارائه راه حل
بیان شد كه قراردادهای بهینه بر اساس بیشینه سازی تابع هدف یا منفعت كارفرما با قید مشاركت كارگزار بدست میآید و كارگزار میتواند آن را قبول یا رد كند، فرض شد نظام پرداخت وابسته به نتیجه و عمل كارگزار قابل ارزیابی است. اگر تنها دو نتیجه در نظر گرفته شود و كارفرما ریسك خنثی و كارگزار ریسك گریز بود، نظام پرداخت تابع نتیجه بوده و ریسك به عهده كارگزار خواهد بود. اگر هر دو ریسك گریز باشند، هر یك كه ریسك گریزی بیشتری داشته باشد، ریسك كمتری را متحمل میشود و پرداخت هم تابع ریسك گریزی بیشتر كارفرماست كه هر چه بیشتر باشد، دستمزد بستگی بیشتری به نتیجه خواهد داشت.
مسأله بعد، تلاش بهینه بود كه در شرایط ریسك خنثی بودن كارفرما و ریسك گریز بودن كارگزار، دستمزد تابعی از سطح تلاش است. در صورتی كه كارفرما ریسك گریز و كارفرما ریسك خنثی باشد، دستمزد تابعی از سطح تلاش نخواهد بود، تقاضای تلاش زیاد توسط كارفرما، مسأله مخاطرات اخلاقی را مطرح میكند كه دستمزد در این صورت تابع نتیجه است.
در بازار بیمه كه شرایط رقابت بین شركتهای بیمه برقرار است، بهترین قرارداد كه در آن شرایط برای مشاركت بیمه گزار در بازار و همچنین شرایط انگیزش برای افزایش مراقبت بیمه گزار وجود دارد، بیمه نامههای نزدیك به بیمه كامل است. بنابراین قراردادهایی كه در آنها بیمه كامل ارائه میشود از نظر انگیزش كارآمد نیستند. قراردادهایی كه نزدیك به بیمه كامل هستند در حقیقت قرادادهای فرانشیزی هستند كه بدین منظور میتوان با استفاده از مبالغ قابل كسر با انواع سه گانه آن در قراردادها تعادل بهینه برای قرارداد فراهم نمود.
بررسی انجام شده در مورد بیمه ایران نشان داده است كه در تعیین برخی تعرفهها و همچنین قراردادها و بیمهنامههای در دسترس از شركتهای مختلف بیمه در ایران به پدیده مخاطرات اخلاقی به عنوان یك مسأله مهم در نحوه تنظیم قرارداد كمتر توجه شده است. از این منظر برخی از این قراردادها ناكارآمدی دارند كه باید در نحوه تنظیم آنها تجدید نظر شود.
● پیشنهادات اجرایی
۱- آشنا ساختن كارشناسان بیمه با مباحث گسترده اقتصاد اطلاعات و مباحث گزینش نادرست و مخاطرات اخلاقی.
۲- طراحی رشته هایی چون اقتصاد بیمه و یا مدیریت اقتصادی بیمه به منظور تربیت كارشناسان متخصص كه بیمه را از نظر اقتصادی نیز بیشتر از پیش بررسی نمایند.(مطلبی، ۱۳۸۰: ۱۳۱)
۳- بازنگری جدی در نحوه تعیین تعرفهها و بكار بردن جدیدترین روش علمی كه با مباحث اقتصادی ترسیم شده است در تعیین و تصویب تعرفهها.(همان، ۱۳۴)
۴- ایجاد شبكه اطلاعاتی از افراد مختلف كه به راحتی قبل از انعقاد قرارداد بتوان رفتارهای نامشهود فرد را شناسایی نمود.(همان، ۱۳۱)
۵- برنامه ریزی جهت افزایش فرهنگ بیمه كه باعث كاهش هزینههای بیمه در نتیجه كاهش قیمتها یا حق بیمهها میگردد و آن باعث گسترش بیمه میشود.
۶- تدوین و تصویب مبالغ فرانشیز و مبالغ قابل كسر بهینه كه بتواند قراردادهای موجود را به سمت قراردادهای بهینه اصلاح نماید.(همان، ۱۳۴)
۷- برگزاری سمینارها و همایشهای داخلی و بین المللی جهت تضارب آراء و جمع آوری اطلاعات كامل و همچنین ایجاد فضا برای مطالعاتی در زمینه مباحث گزینش نادرست و مخاطرات اخلاقی با همكاری كلیه مراكز بیمههای بازرگانی، تأمین اجتماعی و بیمههای خدمات درمانی و كلیه مؤسساتی كه با مسأله بیمه سر و كار دارند.
۸- ایجاد گروه پژوهشی اقتصاد بیمه در مراكز تحقیقات بیمهای به منظور تمركز و اطلاع رسانی پژوهشی در این زمینه به كارشناسان و استفاده از توان كارشناسان در انجام پژوهشهای اقتصاد بیمه .
۹- دخالت دولت از طریق اخذ مالیات و اعطای سوبسید به منظور ایجاد انگیزه افراد در جهت كاهش ریسك و افزایش مراقبت.
● پیشنهادات پژوهشی
۱- انجام ترجمه ادبیات مباحث مربوط به گزینش نادرست و مخاطرات اخلاقی در بازار بیمه بطور گسترده كه هم اكنون بسیاری از آنها از طریق اینترنت قابل دستیابی است و همچنین بسیاری از ژورنالهای جهانی مباحث مختلفی از آنها را به چاپ رساندهاند.
۲- به منظور گسترش ادبیات این مباحث در ادبیات فارسی بیمه و اقتصاد، ترجمه چندین كتاب مهم كه مباحث اقتصاد اطلاعات و بازار بیمه را بطور كامل و تخصصی مطرح كردهاند، ضروری به نظر میرسد.
۳- انجام پژوهشهای كاربردی با استفاده از پژوهشهای بسیار زیادی كه در بیمههای خاص و در كشورهای مختلف انجام شده است و بررسی و ارائه راه حلهای خاص برای انواع بیمهها در ایران.
۴- بدست آوردن مبالغ قابل كسر و همچنین فرانشیز بهینه از طریق مطالعات آماری و استفاده از الگوهای انجام گرفته در موضوع.
منابع
۱- فارسی
۱- بیمه مركزی، مجموعه قوانین بیمهای، بیمه مركزی ایران، ۱۳۷۸.
۲- ساسان نژاد، امیر هوشنگ، مجموعه كامل قوانین بیمهای، تهران، انتشارات فردوسی، چاپ اول ۱۳۷۹.
۳- مطلبی، سیدمحمد موسی، تحلیل گردش اطلاعات و هزینههای آن در ساختار بازاری بیمه مطالعه موردی ایران، ۱۳۸۰، قم، پایان نامه كارشناسی ارشد دانشگاه مفید.
۲- انگلیسی
۱ - CHitgopekar, sharads, relationship Between Deductibles and expected payouts for Insurance policies, ۲۰۰.
۲ - Hiller, Briall, The economic of Assymetric information, ۱۹۹۱ & nacmilan Press.
۳ - Katz, and Rosen, mictoEconomic, ۱۹۹۴ & ۲nded, Irwin, Illinios.
۴ - Mansfield, Edwin, Microeconomics, ۱۹۹۱, w.w.norton&company
۵ - MC taggat, D findlay, Land parkin, Economics, ۱۹۹۲, addison-wesley, http:\www.cob.ilstu.edukatieworking papersdeductibles ۹۹.doc
۶ - Stadler Inesmacho-David Pereze-castrillo, An introduction to Economic of information (Incentives&contracts), ۱۹۹۷ Richard watt, oxford univerity.
۷ - Stiglitz, S.E., Economics, ۱۹۹۳, w.w.norton&company, NewYork.
۸ - Sweeting Andrew, Discuss the reason why asymmetric information can be a source of market failure.use examples to illustrate your answers, ۱۹۹۸, httb:\w.w.eraweb.net
۹ - Varian, H.R, Intermediate Microeconomics: A modern approach ۲nded, ۱۹۹۰, w.w.norton & company New York.
۱ - Moral hazard
۲ ـ بخشی از این مقاله برگرفته از پایان نامه كارشناسی ارشد نگارنده است كه با راهنمایی دكتر عبادی در دانشگاه مفید تدوین و دفاع شده است.
۳ ـ كلمه فرانشیز را برخی به درصدانه ترجمه نمودهاند.
۴ ـ در این نرخ سود اقتصادی بنگاه بر اساس احتمال خطر صفر در نظر گرفته شده است.
۵ ـ این واژه به كاستنی نیز ترجمه شده است.
منبع:فصلنامه نامه مفید، شماره ۳۵
۱- فارسی
۱- بیمه مركزی، مجموعه قوانین بیمهای، بیمه مركزی ایران، ۱۳۷۸.
۲- ساسان نژاد، امیر هوشنگ، مجموعه كامل قوانین بیمهای، تهران، انتشارات فردوسی، چاپ اول ۱۳۷۹.
۳- مطلبی، سیدمحمد موسی، تحلیل گردش اطلاعات و هزینههای آن در ساختار بازاری بیمه مطالعه موردی ایران، ۱۳۸۰، قم، پایان نامه كارشناسی ارشد دانشگاه مفید.
۲- انگلیسی
۱ - CHitgopekar, sharads, relationship Between Deductibles and expected payouts for Insurance policies, ۲۰۰.
۲ - Hiller, Briall, The economic of Assymetric information, ۱۹۹۱ & nacmilan Press.
۳ - Katz, and Rosen, mictoEconomic, ۱۹۹۴ & ۲nded, Irwin, Illinios.
۴ - Mansfield, Edwin, Microeconomics, ۱۹۹۱, w.w.norton&company
۵ - MC taggat, D findlay, Land parkin, Economics, ۱۹۹۲, addison-wesley, http:\www.cob.ilstu.edukatieworking papersdeductibles ۹۹.doc
۶ - Stadler Inesmacho-David Pereze-castrillo, An introduction to Economic of information (Incentives&contracts), ۱۹۹۷ Richard watt, oxford univerity.
۷ - Stiglitz, S.E., Economics, ۱۹۹۳, w.w.norton&company, NewYork.
۸ - Sweeting Andrew, Discuss the reason why asymmetric information can be a source of market failure.use examples to illustrate your answers, ۱۹۹۸, httb:\w.w.eraweb.net
۹ - Varian, H.R, Intermediate Microeconomics: A modern approach ۲nded, ۱۹۹۰, w.w.norton & company New York.
۱ - Moral hazard
۲ ـ بخشی از این مقاله برگرفته از پایان نامه كارشناسی ارشد نگارنده است كه با راهنمایی دكتر عبادی در دانشگاه مفید تدوین و دفاع شده است.
۳ ـ كلمه فرانشیز را برخی به درصدانه ترجمه نمودهاند.
۴ ـ در این نرخ سود اقتصادی بنگاه بر اساس احتمال خطر صفر در نظر گرفته شده است.
۵ ـ این واژه به كاستنی نیز ترجمه شده است.
منبع:فصلنامه نامه مفید، شماره ۳۵
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست