جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
روبات قرمزی
بچههای پنج، شش ساله، شیفته عروسکهای بامزه و بانمک هستند، مخصوصا آن عروسکهایی که حرف میزنند و چراغ چشمکزن دارند و حالا اگر بچهها اجازه داشته باشند آنها را با خود سر کلاس بیاورند که دیگر کیفشان کوک است.
«روبات قرمزی» (Red the Robot)، همه این ویژگیها را دارد. با این تفاوت که مثل شخصیتهای کارتونهای اکشن، ابراز احساسات نمیکند.
اما در عوض، روبات قرمزی میتواند در آواشناسی به بچهها حسابی کمک کند.در واقع ارتش بزرگی از روبات قرمزیها برای کمک به کودکان در مدارس و مهد کودکها به کار گرفته میشود تا بچهها بتوانند خواندن را یاد بگیرند.
روبات قرمزی که ۴۰ سانتیمتر قد دارد، میتواند از بچهها امتحان الفبا بگیرد و برایشان داستان تعریف کند. سازندگان روبات قرمزی بر این باورند که این روبات دوستداشتنی در واقع نتیجه تخیلات بچههایی است که از کلاسهای درس کسل کننده خسته شدهاند، در حالی که دولتها ناامیدانه نگران سطح سواد و معلومات بچهها هستند.اما شیوه آموزش آواشناسی روبات قرمزی از سوی مخالفان این متد به عنوان یک حقه خوانده میشود. این شیوه آموزشی کاربردی، اما گاهی اوقات جنجالی خواندن، از این قرار است که بچهها، ابتدا صدای هر حرف را میآموزند و سپس تمام یک کلمه را رمزگشایی میکنند و با کنار هم قراردادن آواهای گوناگون، کلمات مختلف را میخوانند.
روبات قرمزی یا همان Red که در واقع مخفف سه کلمه پیشرفت آموزشی سریع (Rapid Educational Development) است، ۱۳۰ پوند قیمت دارد.در حال حاضر حدود ۲۰۰ روبات قرمزی توسط مدارس مختلف خریداری شده است. علاوه بر این سه نهاد دولتی انگلیس، برای پخش این روبات در مدارس ابتدایی ثبتنام کردهاند.سازمانهای آموزشی که ارزیابی این روبات را در سه مدرسه برعهده گرفتهاند، بر این باورند در صورتی که روبات قرمزی به درستی مورد استفاده قرار بگیرد، روند آموزش و یادگیری را دلپذیر میکند.
در حالی که بچهها از روبات قرمزی استقبال کردهاند، این روبات چندان به مذاق معلمان خوش نیامده است و آنها دوست ندارند کلاسشان پر از روبات شود.دیلان ویلیام، رییس انجمن آموزشی حامی روبات قرمزی میگوید: تحقیق روی به کارگیری این فناوری نشان میدهد زمانی که ابزار از طراحی مناسبی برخوردار باشد، قادر خواهد بود حتی از بهترین معلمان هم کیفیت آموزشی بهتری ارایه دهد.شرکت Headstart تولید کننده روبات قرمزی و Impact International بال آموزشی گسترش این روبات بر این باورند که روبات قرمزی میتواند به ابزار بزرگی برای ارتقای مهارتهای خواندن و نوشتن کودکان تبدیل شود.نمایندگان روبات قرمزی همچنین به دنبال حمایت دولت از این روبات آموزشی، با مقامات مربوطه مذاکراتی داشتهاند.
با این وجود برخی از متخصصان کودک در مورد روبات قرمزی ابراز نگرانی کردهاند. سو پالمر، نویسنده کتاب «کودکی سمی» میگوید: روباتها نمیتوانند آموزش دهند بلکه تنها راه موثر آموزش به وسیله معلمهایی صورت میپذیرد که جان دارند و نفس میکشند و چشم در چشم بچهها به آنان پاسخ میدهند.در این میان، آواشناسان اهداف آموزشی جدیدی را برای مهدکودکها و مراکز آموزشی کودکان در نظر گرفتهاند. از ماه سپتامبر گذشته مقرر شده است کودکستانها تا زمانی که بچهها به سن چهار یا پنج سالگی میرسند و وارد مقاطع پیشدبستانی و دبستان میشوند باید نشان دهند که بچهها ۶۹ هدف آموزشی مختلف را پشت سرگذاشتهاند.
عدهای از آواشناسان بر این باورند که بچهها باید قادر باشند با استفاده از دانش آواشناسی، کلمات ساده را بنویسند و بتوانند کلمات پیچیدهتر را بخوانند.
مارگارت ادینگتون، عضو جنبش Open Eye که با حمایت دولتی از به کارگیری آموزش آواشناسی برای کودکان مخالف است، میگوید: درست است که بچهها باید آواشناسی را کسب کنند، اما این صرفا بدان معنا نیست که این امر برای آنها مفید است.بچههای سه ساله نباید دورههای آموزش آواشناسی را پشت سرگذارند، بلکه آنها باید همان کارهایی را که در هر مهدکودکی رایج است انجام دهند؛ مثل آواز خواندن و بازی کردن.
● روبات قرمزی یا معلم؟
اولین عکسالعمل چارلی پنج ساله از دیدن روبات قرمزی، فریاد جمله «وای خدای من!» بود.
از سوی دیگر، دوست صمیمی او، راکسی هم با چارلی هم عقیده است و میگوید: روبات قرمزی شبیه روبات نیست، راستش روباتها معمولا این قدر زشت و بدترکیب نیستند.این دو کودک انگلیسی، هماکنون در حال یادگیری آواشناسی در مدرسه هستند. آنها کلمات مختلف را به کمک تلفظ صحیح آواشناسی بیان میکنند و مشتاقانه از اسکنر روبات قرمزی برای شناسایی لغات صحیح کمک میگیرند.اما روبات قرمزی گاهی اوقات فراموش میکند که چه کتابی میخوانده و یا وسط تمرینات چارلی و راکسی سکوت میکند.
در این مواقع معمولا یک مربی، مشکل چارلی را برطرف میکند، اما این مشکلات ممکن است خیلی از آموزگاران و مسوولان را از به کارگیری این روبات ناامید کند.چارلی اذعان میکند که گاهی اوقات حوصلهاش از روبات قرمزی سر میرود. وی میگوید: میدانید اشکال روبات قرمزی چیست؟ بعضی وقتها از کار میافتد.همچنین راکسی میگوید: خوبی روبات قرمزی به قرمز بودن آن است.با این وجود، هنگامی که از چارلی سوال میشود معلم را ترجیح میدهد یا روبات قرمزی، جواب او «روبات» است.
ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست