یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
نگاهی به نمایش"کوارتت" به کارگردانی امیررضا کوهستانی هم نوایی ارکستر LCD های شبانه!
مارشال مک لوهان در کتاب"برای درک رسانهها" به مقالهای از ادیت فرون اشاره میکند که در آن تلویزیون به علـت آن کـه نــمــیتــوانــد عـمـیـقـاً به موضــوعات داغ بپردازد و قادر نیست گفتوگوهای عمیق و خیلی خاص را با شدت لازم ارائه کند، غول خجالتی نامیده شده است.در این عنوان واقعیتی نهفته است که تدقیق در ابعاد وجوه آن، میتواند ویژگیهای رسانه سرد تلویزیون را بیش از پیش بنمایاند، تلویزیونی که از منظر مک لوهان باید رسانه عکسالعملها خوانده شود تا رسانه عملها و نتیجه رسیدنها. از همین روست که مک لـوهان، تماشاگر تلویزیــون را بــه مسافری نشسته در زیردریایی تشبیه میکند که از درون محیـط امن و نفوذ ناپذیر زیردریایی، با دریـای تصاویر گنگ، مبهم و اعجاب برانگیز خارج، بمباران میشود. با این مقدمه، به سراغ تجربه اخیر امیــررضا کوهستانی میرویم که در آن، روایـت تئاتری زیر یوغ تصاویرLCD هایـی کشیده شدهاند که بیش از هر چیز نماینده مراحل شکلگیری و ساخت برنامه تلویزیونی در حضور تماشاگران نشسته در سالن تئاتر است. تولیدی کـه در آن، روایت وقوع چند قتل از زبان دو قاتل - که از موضوعات مورد توجه مطبــوعات است - بــرای مخاطبی که با رسانه گرم مطبوعات شرطی شده است و انتظار دریافت کامل درگیریهای نتیجهدار و دیدگاههای دقیق و مشخص را دارد، در کالبدی سرد و مرده پرداخت و بازنمـایی میشود؛ طـرفه اینجاست که مبنای روایت کوهستانی از قتـلهای فتـح الله بختیاری و حتی داستان شیده و نگار، منطبق و برگرفتـه از واقعیت است.بـه عـبارتی دیگر، روایـت در نمایش"کوارتـت"، سیری از واقعیت تا تبدیل شدن به نمایشنامه و در نهــایت تصویری تلویزیونی را میپیماید که بررسی نتیجه حاصل از این پویش و پیمایش در مواجهه با تماشاگر نشسته در سالن تئاتر، شگفت و تأمل برانگیز مینماید، تا حدی که خندههای تماشاگر در حین روایت قتلهای فتحالله بختیاری با بازی آتیلا پسیانی حتی امیررضا کوهستانی را نیز غافلگیر میکند.اما پیش از آن که بخواهیم برای جنس این خنده از میان خیل اصطلاحات ادبی، واژه گروتسک را برگزینیم، باید علت آن را به وجودLCD هایی نسبت دهـیـم کـه صحنه را در تصرف تصاویر خود درآوردهاند و روایت"کوارتت" بر پایه آنها پیش میرود.
روایتی که در ترکیب با تصاویر چهار فصل از نقاط مختلف ایران، در نهایت یک برنامه تلویزیونی را در برابر دیدگان تماشاگر به تصویر میکشد. روایتی که از خلال بازتاب میلیونها نقطه روشن و تاریک در هر ثانیه بیننده را در معرض هجوم و بمباران تصاویر دو بعدی قرار میدهد و هر لحظه بیش از پیش او را در زیردریایی محصـور در آن، به واقعیت تـلـخ و گـزنـده رخـدادهـا، ایـمـن مـیسازد.در عین حال، این خوشنشینی بر بستر ایمن به وجود آمده باLCD ها و نیز عدم تهییج و تحریک نشدن تماشاگر از شرح ماوقع، به هیچ روی مترادف با گسست تماشاگر از روایت نیست، چرا که محصور شدن در چارچوب قاب تلویزیون به معنای مسحور شدن و همراهی او با رسانهای است که به قول مک لوهان، بیشترین تشریک مساعی را از مخاطب خود طلب میکند و بر این مبنا، مداومت همراهی او را نتیجه میدهد. شاید از همین روست که تماشاگر با وجود آنکه از همان آغاز در جریان وقوع قتلها و چندوچون آنها قرار میگیرد، تا پایان با نمایش همراه میشود.در این میان اما آنچـه در شیــــــوه روایـت تلویزیونی کوهستانی در صحنه تئاتر مولوی مغفول میماند، موضوع یا همان محتوایی است که قربانی شکل اجرایی سرگردان میان دو رسانه تئاتر و تلویزیون شده است و به موجب این سرگردانی، آن چه بیش از هر چیز به حـاشـیـه رانـده مـیشود، اثرگذاری روایت بـر بـیـنـنـده است.
بینندهای که همچون کودکان در تجربه مک ورث بیشتر پیگیر عکسالعملها بوده است تا واقعیت عملها و وقایع حادث شده.این انحراف نگاه از اصل ماجرا به حواشی و بیش از آن عطف نگاه تماشاگر به عکسالعملها بیشباهت به جریان قتل کنـدی و پخـش تلویزیونی آن نیست. به قول مک لوهان در جریان قتل کندی، مراسم تشییع جنازه وی بیشتر توجه بینندگان را به خود جلب کرد، نه اصل واقعه. مک لوهان علت آن را با توجه به تشریک مساعی ایجاد شده توسط رسانه سرد تلویزیون، حضور گسترده مردم در این مراسم عنوان کرد که نتیجه کار را از مـسـابـقـهای ورزشی نیز جذابتر کرده بود! نتیجهای که مک لوهان از ظهور و سقوط کندی در تلویزیون گرفت، به ویژه تحلیل او از پیشی گرفتن کندی از نیکسون به سبب نوع حضور تـلـویـزیـونـی آن دو، فـصـل الـخـطـاب بحث تلفیق رسانهها در روایت"کوارتت" است. مک لوهان متذکر میشود که گرچه تلویزیون، بیننده را عمیقاً درگیر میکند و به تحرک وامیدارد، تهییج کننده، برانگیزاننده و تحریک کننده نیست . این گونه است که همچنان، رسانههای گرمی چون رادیــو و سـیـنـمـا در جــوامـع سردی که از سطح سواد پایینی برخوردارند، اثر دگرگون کنندهتری نسبت به رسانه سردی چون تـلـویـزیـون بـر مخاطبان خـــود مــیگــذارنــد. تـجــربــه نــامــوفــق حـضــورLCD هــا در نمایش"کوارتت" کوهستانی، مهر تأیید دیگری بر این نظریه است.
منبع : روزنامه آفتاب یزد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
زلزله سلامت مرگ تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل
خودرو نفت یارانه گاز قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت بازار خودرو
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون کتاب سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال هوادار استقلال لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
ایلان ماسک شفق قطبی اپل ناسا طوفان خورشیدی گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
استرس فشار خون بارداری افسردگی شیر زایمان