پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا


ارائه تصویری تازه از ایران در عرصه جهانی


ارائه تصویری تازه از ایران در عرصه جهانی
پیگیران شبكه های خبری جهان، یكی دو هفته ای می شود كه خارج از بخش اخبار كه اصولا با نگاه یك طرفه ای نیز به ایران همراه است، تصویری تازه از كشورمان می بینند. تصویری زیبا و جذاب كه شاید در این سالها كمتر به چشم این بینندگان خورده باشد ؛ پخش تیزرهای گردشگری ایران از شبكه هایی چون بی.بی.سی و العربیه در این چند هفته، نگاه های زیادی را به خودش جلب كرده است.
با استانداردهای جهانی
در سالهای اخیر و در پی تمایل چند شبكه خبری خارجی برای ارائه تصاویری كوتاه از جاذبه های توریستی كشورهای مختلف، تیزرهایی با این هدف روی آنتن این شبكه ها می رفت، ولی همیشه جای ایران خالی بود؛ كشوری كه بنا به گفته خیلی ها، از جذاب ترین كشورهای جهان برای توریست هاو گردشگران است. نكته قابل اشاره در آنچه كه روی آنتن می رفت، تفاوت های كیفی آثار در مقایسه با آثار كشورهایی بود كه درباره شان تیزر ساخته می شد و خیلی زود مشخص شد كه برنامه سازان خود شبكه ها هستند كه با سفر به كشورهای مختلف، این تیزرها را می سازند. یكی از دلایلی كه كار برای ایران در این زمینه عقب افتاده بود، تمایل برای ساخت این تیزرها در داخل بود و سرانجام در فرصت كوتاه باقیمانده تا زمان تحویل تیزرها، كار به مهدی كرم پور واگذار شد؛ یكی از چهره های نسل جوان فیلمسازی كه در این سالها تجربه زیادی در زمینه ساخت كلیپ و تیزر اندوخته است و البته سال گذشته نخستین فیلم سینمایی بلندش با نام جایی دیگر در سینماهای سراسر كشور روی پرده رفت.تیزرهای ایران باید با كیفیتی به شبكه ها ارائه می شد كه با سیستم پخش آنها همخوانی داشته باشد؛ نوعی استاندارد جهانی كه معمولا در ایران و برنامه سازی های ما چندان رعایت نمی شود. كرم پور در این باره می گوید: جدا از این مسئله كه ما باید رسانه تلویزیون و نوع كاركرد آن را در نظر می گرفتیم، مسئله استانداردهای پخش هم مطرح بود؛ هم درتصویر و هم در صدا؛ ما باید از كادرهای استاندارد و میكس استریو استفاده می كردیم تا كار در شبكه ای مثل بی.بی.سی قابل پخش باشد. برای پخش هر چیزی در این شبكه ها، كار باید به لحاظ كیفی، كد مخصوص بگیرد و بارها اتفاق افتاده كه كارهای ساخته شده در خارج از شبكه، موفق به دریافت كد نمی شوند، ولی تیزرهای ساخته شده ما در ۳ روز، موفق به دریافت كد پخش شدند و بلافاصله روی آنتن رفتند.
هدف: جذب گردشگر
ارائه یك كار برای معرفی جفرافیای ایران، چندان ساده به نظر نمی رسد؛ از یك سو مسئله انتخاب جاذبه ها مطرح است و از سوی دیگر تسلط بر مناطق مختلف. كرم پور پیش از این در زمانی كه كار عكاسی را به شكل جدی انجام می داده، دوبار تجربه سفر به دور ایران را داشته و جز این، یك مستند نیز در كویرهای ایران ساخته است و برای همین، چندان با مناطق مختلف ایران بیگانه نیست، اما در مورد انتخاب لوكیشن ها به خلاف آنچه كه در این موارد مطرح می شود، وی هدف دیگری را مدنظر قرار داده: نگاه ما برای ساخت این تیزرها، مسئله میراث فرهنگی نبود، یعنی قصد نداشتیم مقولات ملی و بناهای تاریخی را به نمایش بگذاریم. هدف، نگاهی تازه به مقوله گردشگری بود و ارائه تصویری امروزی از آنچه كه در ایران این سالها جریان دارد. یك تصویر جذاب كه بتواند گردشگران را به سمت ایران جلب كند.با چنین نگاهی مسیر سفر به گونه ای انتخاب می شود كه از مناظری چون كویر، جنگل و مرداب یعنی همه داشته های جغرافیایی چهار فصل ایران تصویربرداری شود. گروه فیلمبرداری به مدت ۱۵ روز با بهترین دوربین D.V موجود در ایران و با امكانات كامل از كویرهای كاشان، ابیانه، اصفهان و گلپایگان كارشان را آغاز می كنند و پس از حضور در جمع عشایر مناطق سمیرم و بروجن راهی شمال كشور می شوند تا در بندر انزلی، ماسوله، خلخال و چند شهر دیگر تصاویر جنگل، مرداب و دریا را ثبت كنند؛ كاری كه با همكاری خوب افراد مسئول در شهرهای مختلف و گروهی كه همراه كرم پور بوده، طبق برنامه و بسرعت انجام می شود.مسیر سفر به گونه ای انتخاب می شود كه از مناظری چون كویر، جنگل و مرداب، یعنی همه داشته های جغرافیایی چهار فصل ایران تصویربرداری شود؛ از كویرهای كاشان، ابیانه و اصفهان تا شمال كشور
یك خاطره تلخ
فارغ از مسئله خود تیزرها، اتفاقی چند روز پس از پایان كار، همه گروه را با غمی سنگین رو به رو كرد. درگذشت كاظم شهبازی، تصویربردار این سری كارها چند روز پس از آغاز تدوین، سبب شد كه تیزرهای گردشگری، آخرین اثری باشد كه از شهبازی به یادگار مانده است. كرم پور درباره كار با شهبازی می گوید: او بهترین تصویربرداری بود كه در ایران كار می كرد و افتخار می كنم كه آخرین كارش را در كنار من بود. فیلمبرداری صبور و خوش اخلاق كه در زمینه رنگ و نور بیشتر نقاشی می كرد تا فیلمبرداری. حالا پخش تصاویر شهبازی از بزرگترین شبكه های خبری جهان شاید یادگاری باشد از آخرین كار او كه در سراسر جهان پخش می شود.
ارائه یك تصویر تازه
پخش مكرر تیزرهای گردشگری ایران، از یكسو می تواند به ارائه تصویر بهتری از ایران در سطح جهانی بینجامد و از سوی دیگر به جذب گردشگر در ایران كمك كند. كرم پور درباره ارائه این تصویر می گوید: در وضع فعلی با توجه به فشارهای خارجی روی ایران، پخش این تیزرها را در چنین حجمی باید به فال نیك گرفت. ما كاری در سطح استانداردهای خارجی ارائه دادیم و برای همین هم تا اینجای كار، چند شبكه دیگر هم تقاضای پخش آنها را كرده اند و كارهای دیگری هم خواسته اند. با این شكل فكر می كنم تصویری كه از ایران در این سطح ارائه می شود تصویری جذاب باشد و امیدوارم كه دولت جدید هم پیگیرانه این مسئله را دنبال كند. وی در مورد نوع كارش و تصویری كه به گردشگر خارجی ارائه داده نیز می گوید: این یك تصویر تمیز از ایران است. تصویری واقعی و برخلاف آنچه كه به بیننده خارجی القا می شود و ایران را كشوری حامی تروریسم معرفی می كنند. سعی فراوانی كردیم كه در تصاویر این تیزرها و نریشن های روی آن، این مسئله را رعایت كنیم. ایران سرزمین شعر و ادبیات وعرفان است، نه یك حامی تروریسم و این چیزی است كه همه جهان باید آن را بدانند.
صبا شاد فر
منبع : روزنامه همشهری