یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا
معماری تصویری
![معماری تصویری](/mag/i/1/inypq.jpg)
فرهنگ بصری تماشاگر: تحقیقات زبان شناسی نشان داده است که مبدأ «زبان» بر ایما و اشارات معنی دار متکی است و تصاویر، فرهنگ خاص خود را به وجود می آورند. از طرف دیگر تولد سینما جدا از تأثیرهای دیگرش، به ظهور قوای ذهنی تازه ای منجر شده است تا انسان بتواند با آن هنر جدید را بفهمد و درک کند. امروزه میلیون ها انسان در سالن های سینما یا با تماشای تلویزیون، حتی می توانند بی نیاز از کلمات فقط از طریق حس بینایی حوادث، هیجانات و حتی افکار شخصیت ها را مشاهده کنند و به راز پیچیدگی برخی از پدیده ها پی ببرند. این خود ناشی از فرهنگ جدید بصری ای است که ایجاد شده و در همین جاست که این فرهنگ با تماشاگر یعنی یکی از اصلی ترین اجزای سینما پیوند پیدا می کند. امروزه فیلمساز با اشراف و احاطه کامل بر فرهنگ ملی و یا حتی بین المللی مخاطبان به سبب نیاز فراوانی که به آنها دارد، به آن اهمیت می دهد.
تماشاگری که قبلاًً از فرهنگ بصری جامعه متأثر شده باشد، خود مسئول بخشی از پیشرفت های سیستم سینماست. فیلمساز آگاه است که تماشاگر در نهایت باید با تداعی معانی، ترکیبی از خودآگاهی و تخیل را در جریان برقراری ارتباط با سینما دخالت دهد و برای این کار باید آموزش ببیند. راز مشارکت عاطفی تماشاگر با سینما جدا از زیبایی شناسی فیلم، در تفاهم مشترک او با سینماگر نهفته است و فرهنگ فصل مشترک تماشاگر و سینماست. فیلمساز هوشمند با توجه به همه این ها فیلم خود را می سازد و باعث می شود تا تماشاگر خود را با تصاویر، هم ذات بپندارد. بنابراین به اجمال می توان گفت که سیستم سینما با امکانات ساختاری خود و با فناوری مناسب و همه مهارت ها، قابلیت های فنی، هنری و نیز با ابزارها و نظریه هایش (مثل زیبایی شناسی، مونتاژ و ...) محصولی را می سازد که در رویکردش به موضوعی خاص مثل آموزش می خواهد در نهایت (برای مثال) بگوید که E=mc۲ و یا c۲=b۲a+۲ اینجاست که سینما به مثابه یک رسانه و یک ابزار کامل آموزشی باید با همه هویتش - و نه بخشی از آن - به کار گرفته شود و استعاره صرفاً فنی از امکانات فناورانه سینما مثل استعاره از امکانات تصویربرداری و استودیویی و ... به تنهایی کفایت نمی کند و استفاده کنندگان از این رسانه را به استفاده محدود از آن و رسیدن به واژه «فیلم آموزشی» ناگزیر می کند. وقتی سینما در آموزش مداخله می کند ناگزیر از کاربست خلاقانه همه عواملی است که در آموزش دخالت دارند.
منوچهر اکبرلو
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست