دوشنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۳ / 9 December, 2024
مجله ویستا
بازار لیبل در چین
چین بازار بزرگی با پتانسیل بالا است اما هنوز موانع بسیاری برای شکوفایی پیش روی آن قرار گرفته است. تمامی نورافکن ها در چین در حال درخشیدن است. میزبانی بازی های المپیک، چینی ها را وارد مرحله ای جدید در ارتباطات بین المللی کرده است. درها به روی جهانیان گشوده شده است تا ببینند که اقتصاد این کشور به چه جایگاهی رسیده است.
بسیاری از ارزیابی ها، افتتاحیه و اختتامیه بازی های المپیک به خوبی نشان دهندده تکنولوژی برتر و پرطمطراق چینی داشته است. با این جمعیت که از ۳/۱ میلیارد نفر فراتر رفته است و در حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان در این کشور جای گرفته است، بزرگ ترین پتانسیل نیروی کار در جهان را در ا ختیار دارد.
این حجم بسیار نیروی کار اساس اقتصاد در حال رشد مداوم چینی را توجیه می کند.
با بیش از ۲ برابر جمعیت آمریکا و اروپا روی هم، چین به عنوان سریع ترین اقتصاد در حال رشد در تاریخ جهان درحال خود نمایی است. ضمن این که چین یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری است.
محقق و بیوشیمست انگلیسی، ژوزف نیدهام، چین را زادگاه چهار اختراع بزرگ بشر معرفی می کند. این چهار اختراع و ابداع بشر عبارتند از:
ـ کاغذ، قطب نما، باروت و چاپ.
این گفتار ما را برای بررسی وضعیت موجود چاپ لیبل در چین رهنمون می سازد.
غربی هایی که در چین مشغول به کار هستند می دانند که فرهنگ و تمدن چین بسیار متفاوت از فرهنگ های دیگر است. از این رو ارتباطات و تغییر دادن اطلاعات همیشه کار آسانی به نظر نمی رسد.
خوشبختانه، برای کسانی که بازار لیبل چین را مورد تحلیل و تحقیق قرار داده اند، می دانند که چند کمپانی (شرکت) غربی در منطقه نفوذ کرده اند و کمک کرده اند به رشد سریع صنعت لیبل در چین.
مایک مارتین، مدیر شرکت بین المللی LGI در پورتلند ایالات متحده گزارش می کند که: امروزه بازار لیبل بسیار بزرگ و عظیم است و فرصت های بسیار زیادی در آن وجود دارد.
این شرکت گستره وسیعی از سیستم های لیبل گذاری برای شناسایی محصول و زیبایی آن را به همراه فرآیندهای تولید، بسته بندی محصول و ایمنی آن را تولید می کند.
مارتین می گوید: بازار لیبل بسیار بزرگ است و کارهای زیادی در آن در حال انجام است. هر کسی در گاراژش می توان کار لیبل را شروع کند. هزاران converter (تولید کننده) وجود دارد و بسیاری از آنها به راستی در شروع راه هستند، و فضا برای فعالیت بسیار گسترده است.
طبقه گفته مارتین، فعالیت این شرکت در چین، اساسا درگیر تامین تولید کنندگان چینی برای قطعات در حال کار است همین طور ارائه خدمات گرافیکی.
وی می افزاید: ما درگیر ارائه راه حل های ویژه با توجه به کاربردهای مورد تقاضا هستیم.
چیزی که به عنوان یک تقاضا در بازار چینی دیده می شود، این است که کاربردهای لیبل در حال کوچک شدن، نازک شدن و ارزان شدن است، تولید کنندگان چینی همواره در تلاش هستند تا با جایگزینی ترکیبات و اجزاء راهی برای ساده سازی فرآیندهای تولید بیابند.
استیون فان، مدیر عامل GIDUE چینی نیز به این تقاضا و تمایل بازار اشاره می کند. چاپخانه ها، به دنبال راه حل های ارزان تر هستند. برای مثال، استفاده از جوهرهای بر پایه آب یا الکل یکی از راه های کاهش هزینه های جاری است. محصولات نهایی نیز در مقایسه با اروپا ارزان تر هستند. فان می گوید (قیمت محصولات نهایی از یک دهم تا یک بیستم قیمت در اروپا است).
در سال ۲۰۰۶، GIDUE، ۴۲۷ تولید کننده لیبل در چین را مورد بررسی و ارزیابی قرار دارد.
مطالعات نشان داد که شرکت های کوچک بسیاری در حال تولید لیبل هستند بدون این که پول زیادی خرج (هزینه) کنند. ۵۰ درصد از چاپ کنندگان لیبل که در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند، شرکت های کوچکی با کمتر از ۵۰ کارگر و کارمند بودند.
تنها ۱۳ درصد از شرکت های مورد مطالعه دارای تجهیزات Flexo نصب شده بودند، که اکثریت این ماشین آلات نصب شده نیز ارزان بودند و از تولید کنندگان بومی خریداری شده بودند.
این مطالعه همچنین نشان داد که تنها تعداد بسیار اندکی از چاپ کنندگان لیبل قصد دارند در آینده ای نزدیک تجهیزات Flexo وارد نمایند.
تولید کنندگان تجهیزات غربی مثل GIDUE و امثال آنها مدت زمان زیادی را برای انجام تحقیقات گسترده برای فهمیدن وضعیت بازار لیبل چینی، صرف کرده اند.
تا آنجا که مطبوعات چاپی، اشاره کردند، اجماع بر روی این است که لترپرس حکم فرمای بازار است. مطالعات GIDUE نیز گزارش کرد که بازار لیبل شامل ۷۰-۶۵ درصد لترپرس، ۱۰-۱۵ درصد افست، ۹درصد فلکسو و ۱۱ درصد گراور و دیگر روش های چاپ است.
مایک مارتین از شرکت بین المللی LGI می گوید: علیرغم کوشش های بسیار زیاد شرکت های اروپایی و آمریکایی، آنها موفقیت محدودی داشته اند و استفاده از تجهیزات تولیدی آسیایی ها، در این کشور رایج و متداول است.
مارتین درباره فاکتورهایی که موجب این امر شده می گوید:
ـ سرعت و نرخ تولید و ظرفیت خروجی، در مقابل هزینه های کارگری مطرح نیست. هزینه های کارگری در چین عمودی به حساب نمی آید. تولید کنندگان لیبل در چین نگران سرعت ماشین ها نیستند، چرا که منابع کارگری و نیروی انسانی در چین بسیار در دسترس است چرا که جمعیت بسیار زیادی دارند.
فاکتور دیگری که در این مورد از اهمیت برخوردار است، هزینه ها است.
مارتین خاطر نشان می سازد که بازار چاپ در چین تا حدودی از یک سناریوی بی نظم تبعیت می کند.
مدت زمان طولانی است که مهندسین چینی به عنوان مهندسین زبردست در کپی کردن ماشین آلات مطرح هستند.
مارتین می گوید: هیچ کس در دنیا بهتر از چینی ها نمی تواند یک ماشین را کپی کند. ماشین های ساخته شده در چین اساسا ارزان تر تمام می شوند. آنها قوانین و مقرارتی شبیه آنچه در اروپا وجود دارد، ندارد. برای مثال، کمیته های ایمنی قانوت سند برای بازرسی ماشین آلات در چین وجود ندارد.
در ایالات متحده، OSHA برای این نظارت وجود دارد. در حالی که در چین چنین سازمانی وجود ندارد.
از زمانی که بازار لیبل در چین به سوی صرفه جویی بیشتر تولید کنندگان تمایل یافت، رشد این کشور، قدم های فوق العاده سریعی برداشت.
تولید ناخالص (GDP) چین در مدت بیش از ۱۵ سال، هر ساله بین ۵/۷ تا ۱۱ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۰۷، GDP چین ۴/۱۱ درصد بود. طبق آماری که در سال ۲۰۰۷، منتشر شده، تولید ناخالص چین به ۲۵/۳ تریلیون دلار رسید که پس از ایالات متحده، ژاپن و آلمان رتبه چهارم را در دنیا به خود اختصاص داد.
در بازار لیبل، مطابق مطالعات GIDUE، صنایع لیبل خود چسب در طول ۵ سال گذشته، هر ساله درصد رشد را تجربه کرده است.
● بازیافت پذیری، گردانندگان بازار، کمونیست و خطر
چینی ها سال های بسیاری به دنیا پشت کرده بودند و شرکت های تولید کنند لیبل خودشان را متعهد به رعایت ملاحظات زیست محیطی نمی دانستند.
همان طور که در اغلب کشورهای در حال توسعه مطرح است، رشد اقتصادی برای ملاحظات زیست محیطی اهمیت قائل است.
اگر چه با توجه به برگزاری بازی های المپیک در کشور چین، توجه به پی آمدهای محیط زیستی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
استیون فان از GIDUE می گوید: حفاظت از محیط زیست در چین یک موضوع و بحث داغ است و فشارهای زیادی برای رسیدن به استانداردهای سراسری در چین وجود داشته است.
گواه این ادعا، تلاش های گسترده چین برای امضا چهار توافق نامه همکاری با تولید کنندگان بسته بندی های دوست دار محیط زیست (Eco-Friendly) پیش از بازی های المپیک بوده است.
پیش از بازی ها، شرکت Biograde در ملبورن استرالیا، به کمیته برگزار کننده بازی های المپیک Beijing برای تامین مواد بسته بندی زیست تخریب پذیر اطمینان داد.
این مواد از تمامی استاندارد های مواد زیست تخریب پذیر از جمله استانداردهای اتحادیه اروپا تبعیت می کنند.
در طول بازی های المپیک، همکاری Biograde و مرکز توسعه مواد پیشرفته Beijing توسعه بیشتری یافت برای آموزش و فعالیت تولید کنندگان چینی به منظور کمک به بهبود استانداردهای بازیافت.
از مادامی که صنایع لیبل چین اثرات بهره وری، هزینه و بازیافت پذیری را در فعالیت خویش دخیل ساختند، دولت کمونیست چین برخی اوقات می تواند موانعی در فرآیند تولید ایجاد کند.
مارتین می گوید: ما در حال راه اندازی یک شغل و تجارت هستیم که ناگهان قانون تغییر می کند. این به راستی بزرگ ترین شوکی است که به وجود می آید وقتی در حال راه اندازی یک فعالیت در چین هستی.
تغییرات در چین روز به روز است و شما نمی توانی با آنها بجنگی.
سیستم قانوی چینی، اثرات مضر و زیان باری روی اقتصاد و نیروی کار چین می تواند داشته باشد. برای مثال، سیاست یک فرزند در هر خانواده در کشور چین برای اجتناب از افزایش شدید جمعیت، موجب می شود که جمعیت چین و نیروی کار این کشور به سرعت پیر شود.
تخمین زده است که در سال ۲۰۱۰، ۳۴ درصد از جمعیت چین بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند. در آینده ای نزدیک، این نیروی عظیم کار، بدل به جمعیت عظیم مسن خواهند شد و اگر ساختار اقتصادی چین برای کنترل آن آماده و تجهیز نشود، این نیروی عظیم سن و پیر به عنوان نیروی کار باقی خواهند ماند.
شرکت CCL lable در تورنتو کانادا، یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان لیبل در جهان است و در حال حاضر ۲ واحد تولید در چین دارد. کارخانه Gvangzhou فعالیت خود را درسال ۲۰۰۶ آغاز کرد و بر روی محصولات لوازم شخصی تمرکز یافت. کارخانه Hefei در مرکز چین واقع است و در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده است و اختصاص به لبیل های باطری و نوشیدنی دارد.
جیم آنزای، نایب رئیس شرکت لیبل CCL آسیا درباره بازار لیبل چین می گوید، سرمایه گذاری های مطلوبی در حال حاضر و در آینده در چین در حال انجام است. وی می افزاید:
محرک اصلی تقاضا در بازار لیبل رشد در بازار محصولات مراقبتی پوست و مو است، که ناشی از فعالیت های اجتماعی زنان در زندگی شهرنشینی چین است. بخش دیگری که سرعت رشد بسیاری دارد، بخش نوشیدنی ها است.
برای پاسخ به این تقاضای بزرگ، تکنولوژی wash-off شرکت CCL را برای بطری های برگشت پذیر نمایان ساختیم (معرفی کردیم) در حقیقت، چین بزرگ ترین کشور تولید کننده ماء الشعیر از نظر حجم است.
آنزای می گوید: تولید کنندگان بسیاری در چین وجود دارند که به دنبال فعالیت در بازارهای بومی شان هستند. همچنین ما شاهد حضور تولید کنندگان تجهیزات ژاپنی و کره ای برای ارائه تسهیلات تکنولوزیک به چین هستیم. آنها در چین تولید می کنند و سپس تولیدات را به کشورهای خود بر می گردانند.
از این رو صادرات یک فاکتور کلیدی در اقتصاد چین است.
CCL گزارش می کند که فروش هر دو کارخانه این شرکت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ افزایش یافته است. تخمین ها برای ۲۰۰۸ نیز نشان از رشد فروش دارد. به ویژه با توجه به فروش مطلوبی که کارخانه Hefei داشته است.
آنزای اشاره می کند که CCL در حال توسعه کارخانه Hefei است و پیش بینی می شود که تکمیل طرح توسعه تا پایان سال به طول بیانجامد. ساخت کارخانه جدیدی در Tianjn برای لیبل های لوازم شخصی و لوازم منزل انتظار می رود در سال ۲۰۰۹ آغاز شود.
CCL با علاقه مندی و امیدوارانه درباره شرکای تجاری خود در چین در حال تصمیم گیری است. آنزای از خطرات حضور مشترک در این بازار می گوید: تورم در حد بالای ۶/۸ درصد قرار دارد و این موجب افزایش هزینه ها در کوتاه مدت خواهد شد. همچنین نزخ تغییرات RHB (واحد پول چین) در طول دو سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. آنزای همچنین اشاره می کند که من شدن جمعیت در چین یک فاکتور خطرناک است همان طور که تغییر سیاست در مالیات، مقرارت و قوانین در اقتصاد چین اثرات زیان باری خواهد داشت.
علی رغم تمامی خطراتی که به آنها اشاره شد، آنزای باور دارد که چین همچنان دارای یک بازار جذاب و رو به رشد است. گروه آسیایی CCL، در تلاش برای ساختن یک مدل برای یک تجارت و حضور موفق در بازارهای نو پدید و رو به رشد آسیاست.
شرکت اوونیک گولد اشمیت در دوسلدورف آلمان حضور بسیار فعالی در چین دارد. این شرکت تولید کننده میلیون های UV برای گستره وسیعی از کاربردهای حساس به فشار است. (pressure sensitive)
میکومیدر، مدیر بازاریابی سیلیکون های RC، اشاره می کند که جاذبه Evonik در بازار لیبل چین، توجه به هزینه و بازیافت پذیری است، همچنان که تلاش آنها برای حضور در این منطقه نیز چشم گیر است.
برای تولید کنندگان لیبل، محصولات ما، یک درمان فوری است، ارزش های ثابتی را ارائه می کند، مصرف انرژی کمی دارد و به میزان قابل توجهی سرمایه گذاری اولیه کمتری برای تجهیزات UV در مقایسه با یک محفظه خشک کن حرارتی (thermal drying oven) مورد نیاز است.
چاپ کنندگان چینی و تبدیل کنندگان امکان استفاده از سیلیکون های UV ما را با یک خط تبدیل تولید شده توسط شریک و همکار ما، ETI دارند، به همراه امتیازاتی که خارج از این بحث در اختیار خواهند داشت.
آنها خودشان می توانند با یک هزینه بسیار پایین لیبل stock سفارشی تولید کنند، ترکیب خط ETI با سیلیکون های، این اجازه را به آنها می دهد که ساختارهای لیبلی تولید کنند که با استاندارد labelstock نمی تواند تولید شود.
میدر می گوید: تلاش های ما در چین بر روی انتقال تکنولوژی UV به بازار چین تمرکز یافته است.
ما اطمینان داریم که امتیازات فرآیند UV، به ویژه در مورد هزینه، بسیاری از تولید کنندگان labelstock، چاپخانه ها و تبدیل کنندگان در منطقه را برای تطبیق دادن خود با این تکنولوژی متقاعد خواهد کرد.
ضمن این که پشتیبانی فنی و تخصصی از مشتریان یک امر ضروری است و ما برای تحقق این امر در حال احداث یک مرکز تخصصی در شانگهای هستیم.
این مرکز تخصصی با زیربنای ۵۰۰ مترمربعی و یک فضای آزمایشگاهی مناسب، نیازهای تخصصی مشتریان را مرتفع می سازد. عملیات بهره برداری از این مرکز تخصصی در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ انجام خواهد پذیرفت.
● نمایشگاه
شرکت ارائه دهنده سرویس های نمایشگاهی adsale که در کشور هنگ کنگ واقع است، همراه با گروه تجارت خارجی چین سازماندهی کردند نمایشگاه بین المللی چین را برای برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ و لیبل در این کشور که تحت عنوان sino-label شهرت یافته است.
این رویداد یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های بین المللی از این نوع در چین است. این نمایشگاه در روزهای ۳ تا ۶ مارس ۲۰۰۹ در مرکز نمایشگاهی واردات و صادرات چین در pazhou complex گوانگ ژو چین برگزار خواهد شد.
این نمایشگاه، ماشین آلات چاپ لیبل، چاپ گرهای بارکد، RFID ، فن آوری های ضد تقلب، کاربردهای امنیتی لیبل، مواد خود چسب، تجهیزات آزمایشگاهی و لوازم جانبی، طراحی لیبل و بسیاری صنایع مرتبط با لیبل را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. کنفرانس ها و سمینارهای جداگانه ای در کنار این رویداد به انجام خواهد رسید.
Sini liu ، معاون بخش ارتباطات بازاریابی adsale می گوید:
بازار لیبل چین به نرخ رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی در طول ۱۰ سال گذشته رسیده است و این بالاتر از نرخ رشد سراسری این بازار در دنیا با نرخ ۳ تا ۶ درصد است. جنوب چین (دلتای اقتصادی رود pearl) به سرعت در حال پیشرفت است و در آینده ای نزدیک به بزرگ ترین منطقه برای صنعت چاپ و بسته بندی بدل خواهد شد.
آمارها نشان می دهد که ۱۰۰۰ شرکت چاپ لیبل و بیش از ۰۰۰/۱۰ شرکت بسته بندی در این منطقه مشغول به فعالیت هستند. تعداد بسیاری از نام های مشهور بین المللی و تولید کنندگان بومی مواد لیبل در جنوب چین واقع هستند. استان گوانک دونگ و هنگ کنگ به تنهایی در حدود ۶۷ درصد از تولید و چاپ لیبل در کشور چین را در اختیار دارند.
Liu خاطرنشان می کند که رشد بازار لیبل در چین ادامه خواهد یافت.
بازار لیبل چین با گام های نیرومند در حال رشد است. فرصت های بسیار زیادی با توجه به کاربردهای گوناگون و تقاضای فزآینده بازار برای فن آوری های پیشرفته لیبل از صنایع مختلف از جمله، صنایع غذایی، نوشیدنی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و محصولات الکترونیکی به وجود آمده است.
تخمین زده می شود که در سال های پیش رو، صنعت چاپ لیبل چین با نرخ ۳۰ درصد رشد خواهد کرد.
● Guanxi
فرهنگ چین از زوایایی گوناگون بسیار تمایز از فرهنگ غرب است و چگونگی فعالیت های تجاری استثناء ندارد.
واژه Guanxi در زبان چینی به ارتباطات (روابط) ترجمه شده است و در جهان تجارت چین به عنوان یک شبکه ارتباطی میان گروه های وسیعی که همکاری می کنند با یکدیگر و حمایت می کنند از همدیگر اطلاق می شود.
مارتین مایک، مفهوم guanxi را به صورت محاوره ای با شبکه Good old Boy که در فرهنگ تجاری آمریکا وجود دارد مقایسه می کند. اگر کسی بخواهد به طور موثر در اجتماع تجاری چین ارتباط پیدا کند، فهمیدن این واژه و مفهوم بسیار مهم است.
چینی ها برای انجام تجارت ترجیح می دهند با افرادی معامله کنند که آنها را می شناسند و به آنها اعتماد دارند.
به نظر نمی رسد که فعالیت های تجاری در چین تفاوت های آشکاری با دنیای تجاری غرب داشته باشد.
اعتماد کامل در ارتباطات به این معنی است که شرکت های غربی باید قبل از انجام فعالیت های تجاری، خود را به بازار چین به شکلی شایسته معرفی نمایند.
از این رو، این ارتباط، یک ارتباط میان شرکت ها نیست بلکه اعتماد سازی میان اشخاص است که در دو طرف یک معامله قرار می گیرند. این ارتباط نه تنها پیش از فروش، بلکه در انجام هر مرحله از فعالیت تجاری لازم است.
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست