دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا

اینترنت، قله آرزوهای جوانان


اینترنت، قله آرزوهای جوانان
فناوری‌های ارتباطی به ‌قدری در زندگی روزمره مردم نفوذ کرده که بیشتر نوجوانان و جوانان این‌گونه ابزارها را جزء وسایل ضروری خود به‌حساب می‌آورند و احساس نزدیکی به‌خصوصی با آنها دارند. این ابزارها هر کدام بخشی از نیازهای ارتباطی افراد را جبران می‌کند، اما بررسی‌های محققان نشان داده است که اینترنت و تلفن‌همراه بیش از دیگر وسایل در زندگی مردم، به‌خصوص جوانان نقش داشته و باعث شده تا ریتم زندگی آنها تغییر کند.
طبق آخرین آمارهای به‌ دست آمده، طی چهار سال گذشته تعداد نوجوانان آنلاین ۲۴ درصد رشد کرده و ۸۷ درصد افراد بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال به اینترنت متصل شده‌اند. در حالی که در چهار سال قبل نوجوانان و جوانان از اینترنت برای سرگرمی استفاده می‌کردند و این ابزار را برای پرکردن اوقات فراغت خود به‌کار می‌برند، دنیای مجازی امروزه مهم‌ترین نقش را در زندگی آنها ایفا می‌کند. علاوه بر این آمارها، طی مدت یاد شده میزان علاقه‌مندی نوجوانان برای انجام بازی‌‌های آنلاین، خواندن خبر، خریدهای آنلاین و دریافت اطلاعات پزشکی و بهداشتی از طریق اینترنت افزایش چشمگیری یافته است.
مطالعات جدید صورت‌ گرفته توسط موسسه تحقیقاتی Pew Internet نشان می‌دهد که در کنار افزایش تعداد نوجوانان و جوانان آنلاین، علاقه آنها به انواع مختلف فناوری‌های آنلاین نیز بیشتر شده است. امروزه بیشتر نوجوانان ترجیح می‌دهند برای حفظ ارتباطات خود با دوستان و اطرافیان، تحقیقات مدرسه‌ای و دانشگاهی و همچنین سرگرمی از اینترنت استفاده کنند. این امر نشان می‌دهد که این قشر از جامعه نحوه استفاده صحیح از ابزارهای مجازی را یاد گرفته‌اند که بیشتر آن طریق آموزش‌های صحیح صورت گرفته است.
ابزارهای مجازی امروزه به جوانان و دیگر اقشار جامعه امکان می‌دهد تا در هر مکان و زمانی با اطرافیان خود در تماس باشند و پیام‌ها خود را در هر کجای جهان که هستند، در اسرع وقت به دوستان خود برسانند. ابزارهایی مثل پست الکترونیکی که تا مدتی پیش یکی از بهترین‌ روش‌ها برای برقراری ارتباطات مجازی محسوب می‌شود کم‌کم در حال بازنشست‌شدن است و جای خود را به سرویس پیام‌های کوتاه اینترنتی (IM) داده تا کاربران با استفاده از آن بتوانند در وقت خود بیش از گذشته صرفه‌جویی کنند.
این تحقیقات که بیشتر روی نوجوانان و جوانان صورت گرفته، سرگرمی‌های جدید آنها را نیز در دنیای مجازی نشان داده است. برای این قشر از جامعه پست الکترونیکی یک ابزار ارتباطی مهم محسوب می‌شود تا آنها در تمامی ساعات شبانه‌روز بتوانند با اساتید، مسوؤلین مدرسه و ... در ارتباط باشند و در کنار این مسئله تمامی اطلاعات موردنیاز خود را از گروه‌های دیگر دریافت کنند. اما‌ سرویس IM فقط مربوط به ارتباطات رسمی نوجوانان نمی‌شود. این افراد سعی می‌کنند با این خدمات ارتباطات چندرسانه‌ای خود را با دوستانشان حفظ کنند و در عین حال در جریان آخرین تحولات خود قرار بگیرند.
در کنار همه این مسائل، بسیاری از محققان بر این باورند که اینترنت و دنیای مجازی محلی برای تجلی و بیان تجربه‌های شخصی و احساسات درونی افراد محسوب می‌شود و جوانان در این گونه فضاها احساس راحتی بیشتری می‌کنند. افراد در سرویس IM سعی می‌کنند با استفاده از شکلک‌های مختلف، احساسات درونی خود را به فرد مقابل نشان داده و آنها را انتقال دهد. مطالعات حاضر روی بیش از ۱۱۰۰ گروه که شامل کودکان و والدینشان می‌شد، انجام شده است.
این مطالعات نشان می‌دهد، ۸۷ درصد نوجوانان آمریکایی بین ۱۲ تا ۱۷ سال به‌صورت مستمر از اینترنت استفاده می‌کنند. این آمار که نشان می‌دهد بیشتر از ۲۱ میلیون نوجوان آمریکایی هم‌اکنون به اینترنت متصل هستند و این در حالی است که رقم یاد شده برای سال ۲۰۰۰ تنها ۱۷ میلیون محاسبه شده بود. به طور میانگین، روزانه ۱۱ میلیون جوان آمریکایی به اینترنت متصل می‌شوند که این رقم در سال ۲۰۰۰ فقط هفت میلیون نفر بوده است.
لازم به ذکر است که نه تنها نوجوانان و جوانان، بلکه بزرگسالان نیز با علاقه بیشتری سراغ اینترنت می‌روند. در حالی که هم‌اکنون ۶۶ درصد بزرگسالان آمریکایی به‌صورت مستمر و مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۰۰ تنها ۵۶ درصد آنها وارد دنیای مجازی می‌شده‌اند. ۵۱ درصد نوجوانان و جوانانی که در این بررسی‌ها شرکت کرده بودند اعلام کردند که سعی می‌کنند هر روز وارد اینترنت شوند که این رقم در سال ۲۰۰۰ فقط ۴۲ درصد بوده است.
محققان مرکز Pew Internet بر این باورند که افزایش خطوط پهن‌باند یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده که انگیزه کاربران را برای اتصال به شبکه اینترنت افزایش داده است. در مطالعه حاضر مشخص شده است، هم‌اکنون از هر دو جوان آمریکایی یک نفر از طریق خطوط پهن‌باند به اینترنت متصل می‌شود و بیش از دیگر افراد سرویس IM را به‌کار می‌برند. این افراد بیش از دیگر کاربرانی که به‌صورت Dial-up وارد اینترنت می‌شوند از بازی‌های کامپیوتری آنلاین و خریدهای آنلاین استفاده می‌کنند و درصد مراجعه آنها به مراکز خبری اینترنتی بیشتر است.
مطالعات این مرکز آمریکایی نتایج جالب‌توجهی را به‌دنبال داشته که برخی از آنها را مرور می‌کنیم:
▪ ۸۱ درصد نوجوانان آنلاین از بازی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. بر این اساس کشور آمریکا هم‌‌اکنون ۱۷ میلیون کاربر اینترنتی جوان دارد که سراغ بازی‌های کامپیوتری اینترنتی می‌روند. رقم یاد شده برای سال ۲۰۰۰ تنها ۵۲ درصد گزارش شده است.
▪ ۷۶ درصد کاربرانی که وارد اینترنت می‌شوند، از مراکز خبری دیدن می‌کنند. این رقم نشان می‌دهد، ۱۶ میلیون کاربر جوان آمریکایی اخبار مورد نیاز خود را از اینترنت دریافت می‌کنند که رقم یاد شده برای سال ۲۰۰۰ تنها ۳۸ درصد بوده است.
▪ ۴۳ درصد آمریکایی‌ها از طریق اینترنت خرید می‌کنند. این رقم گویای آن است که در حال حاضر بیش از ۹ میلیون آمریکایی خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند. این رقم برای نوجوانان و جوانان آمریکایی ۷۱ درصد اعلام شده است.
▪ ۳۱ درصد کاربران آنلاین با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سعی می‌کنند آخرین اطلاعات پزشکی مورد نیاز خود را از این مراکز به‌صورت آنلاین دریافت کنند. بر این اساس شش میلیون آمریکایی به‌صورت مستمر به سایت‌های اینترنتی پزشکی سر می‌زنند که البته این رقم برای نوجوانان و جوانان آمریکایی ۴۷ درصد گزارش شده است.
در کنار همه این توضیحات باید توجه داشت که همچنان ۱۳ درصد جوانان آمریکایی (حدود سه میلیون نفر) هنوز از اینترنت استفاده نمی‌کنند. حدود نیمی (۴۷ درصد) از نوجوانانی که اعلام کردند علاقه‌ای به آنلاین شدن ندارند، ظرف مدت‌زمان کوتاهی شرایط لازم را برای خود فراهم کرده و وارد اینترنت شده‌اند. اما آمارهای رسیده نشان می‌دهد که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از این افراد اینترنت را کنار گذاشته‌اند و کمتر سراغ دنیای مجازی می‌روند. آن دسته از نوجوانان و جوانان آمریکایی که همچنان به‌صورت آفلاین باقی مانده‌اند و به اینترنت متصل نشده‌اند، به‌طور میانگین از سطح درآمد پایین‌تری برخوردار هستند و میزان دسترسی آنها به فناوری‌های مختلف بسیار پایین‌تر است.
آمریکایی‌ها معمولا وضعیت این افراد را به آفریقایی‌ها نسبت می‌دهند و معتقدند که زیر خط فقط زندگی می‌کنند. در این نظرسنجی مشخص شد، بیش از ۸۴ درصد شرکت‌کنندگان دست‌کم به یکی از دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد مجهز هستند. این دستگاه‌ها شامل کامپیوترهای خانگی، کامپیوترهای قابل‌حمل، تلفن‌همراه و PDA می‌شود. ۴۴ درصد این افراد اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون دو نوع از این دستگاه‌ها را در اختیار دارند و این در حالی است که ۱۲ درصد آنها سه نوع و دو درصد آنها هر چهار نوع دستگاه یاد شده را در اختیار دارند.
همچنین ۱۶ درصد هم گفته‌اند که به هیچ یک از این دستگاه‌ها دسترسی ندارند. در زیر برخی از آمارهای به‌دست آمده در مطالعه حاضر آورده شده است:
▪ ۸۳ درصد نوجوانان و جوانان که در این مطالعات شرکت کرده‌اند اظهار داشتند، «بیشتر» افرادی که می‌شناسند به‌صورت مستمر وارد اینترنت می‌شوند و از ابزارهای مجازی استفاده می‌کنند.
▪ ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در این مطالعات اعلام کرده‌اند، فقط «برخی» از افرادی که می‌شناسند به‌صورت مستمر به اینترنت متصل می‌شوند.
▪ ۶ درصد افراد نیز خاطرنشان ساخته‌اند، تنها «تعداد کمی» از اطرافیان آنها به‌صورت مستمر وارد اینترنت می‌شوند و بیشتر دوستان و آشنایان آنها علاقه‌ای برای استفاده از اینترنت و ابزارهای مجازی ندارند.
نزدیک به نیمی از نوجوانان و جوانان آمریکایی (۴۵ درصد) صاحب تلفن‌همراه هستند و ۳۳ درصد آنها با استفاده از تلفن‌همراه به ارسال پیام‌های کوتاه نوشتاری می‌پردازند. برای آن دسته از کاربرانی که به اینترنت متصل هستند، پیام‌های کوتاه نوشتاری ابزار خوبی برای برقراری ارتباط با دیگر کاربران محسوب می‌شود. به ‌طور کلی، کاربران جوانان معمولا بیش از دیگر اقشار جامعه از ابزارهای اینترنتی تلفن‌همراه خود برای برقراری ارتباط با دوستان خود استفاده می‌کنند و این در حالی است که آخرین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، از هر چهار آمریکایی نوجوان که تلفن‌همراه در اختیار دارند یک نفر از این ابزار برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند.
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا