دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
صنعت خودروی فرانسه
در این مقاله كشور فرانسه و منطقه شمال آن بررسی میشود و تولیدكنندگان خودرو در این كشور معرفی خواهند شد.
شمال فرانسه از مهمترین مراكز صنعت خودروسازی آن بهشمار میرود. حدود ۵۲هزار نفر در بخش صنعت خودرو، در شمال فرانسه فعالیت میكنند. ۲۳هزار نفر در كارخانههای تولید موتور و گیربكس در ۷ منطقه اصلی فرانسه فعالیت میكنند و بیش از۳۰هزار نفر نیز در بخشهای تولید تجهیزات ردیف I، II و III فعالیت میكنند.
منطقه شمال فرانسه تقریباً ۱۰درصد نیروی كار صنعت خودروسازی را دربرمیگیرد. آمار نشان میدهد كه در سال ۲۰۰۳ كارخانههای این بخش ۹۶۱هزار یا ۲/۲۵درصد از خودروهای فرانسه را تولید كردهاند.
مزیت اصلی منطقه شمال فرانسه، دسترسی آسان به كارخانههای بزرگ تولید خودرو در اروپا بوده است.
بازار جهانی به همپیوستن به صورت فزایندهای موجب رقابت تنگاتنگ صنایع خودروسازی شده است.
منطقه شمال فرانسه برای كارخانههای خودروسازی بهدلیل وجود راههای ارتباطی و وسایط نقلیه نظیر كشتی و راهآهن، در بردارنده فرصتهای بسیار و فراوان است.
هسته تصمیمگیری تولید خودروی اروپا در مراكزی نظیر پاریس، لندن، بروكسل، لاهه، كلن و لوكزامبورك متمركز شده است و مجموعهای وسیع از تولیدكنندگان خودرو را تشكیل میدهد.
این مجموعه دوسوم از تولیدكنندگان خودروی اروپا را در برگرفته و با تولید بیش از ۱۰میلیون وسیله نقلیه، ۸۰درصد از تولیدات خودرو اروپای غربی را برعهده دارد.
در حال حاضر صنعت خودروسازی از فعالیتهای كلیدی شمال فرانسه محسوب میشود. فرانسه یكی از رهبران تولید خودرو در اروپاست. این كشور همچنین بازار اصلی خودروسازی در منطقه اروپا را شكل میدهد. كارخانههای تولید خودرو در فرانسه در سال ۲۰۰۳ میلادی حدود ۶/۳میلیون خودرو تولید كردهاند. این مقدار ۲۲درصد از تولیدات اروپا محسوب میشود و فرانسه را به جایگاه چهارم از نظر جهانی در تولید خودرو پس از امریكا، ژاپن و آلمان قرار داده است.
فرانسه با فروش حدود ۳۵ میلیون خودرو شامل: كامیون و خودروهای صنعتی سومین بازار فروش خودروی اروپا را در اختیار دارد.
بزرگترین كارخانه تولید خودرو در شمال فرانسه با تولید ۳۹۰ هزار خودرو مگان و سنیك Scenic دارای پنج هزار و هشتصد نفر نیروی كار است. پس از این كارخانه، گروه صنعتی رنو، MCA با تولید كانگو Kangoo و اكسپرس Express كه در سال ۲۰۰۳، ۲۲۴ هزار خودرو تولید كرد در رتبه دوم قرار دارد. در این منطقه همچنین كارخانههای تولید پژو و سیتروئن- فیات وجود دارند كه به صورت جوینت ونچر همكاری میكنند و حدود ۱۷۰ هزار خودرو در سال ۲۰۰۳ میلادی تولید كردهاند.
از كارخانههای تولید خودروی خارجی نیز شركت تویوتای ژاپن با مدل یاریس Yaris، و تولید ۱۸۵ هزار خودرو در سال ۲۰۰۳ و ۲۱۰ هزار خودرو در سال ۲۰۰۴ میلادی در این منطقه قابل توجه هستند.
● تولید قطعات
شمال فرانسه، بلژیك و كنت انگلستان (Kent) با كمك یكدیگر منطقهای اروپایی برای تولید قطعات و خدمات پشتیبانی خودروها تشكیل دادهاند. در حال حاضر بیش از ۱۵۰ كارخانه تولیدی قطعات خودرو و تجهیزات آن در شمال فرانسه وجود دارد. كارخانههای فرانسوی و بینالمللی با ایده تأثیربخشی هزینه برای تولیدكنندگان خودرو در این منطقه فعالیت میكنند. این كارخانهها عبارتند از:منطقه شمال فرانسه با توجه به تنوع كارخانههای تولید خودرو قطعات بسیار موفق است و هر روز با استفاده از تجربیات گذشته، گامهای اساسی به سوی آینده بر میدارد.
● صنعت خودروسازی: نیروهای ماهر
شمال فرانسه با حدود ۴/۱ میلیون فرصت شغلی چهارمین منطقه نیروی كار فرانسه است. بخش جدید از سالهای دهه ۱۹۶۰ و از زمانی پدیدار شد كه معادن زغال سنگ سنتی، فولاد و تولید كشتی جای خود را به صنایع خودروسازی (۴۰ هزار شغل) و فناوری پلاستیك (۱۸ هزار شغل) داد.
● ارزش كاری رقابتی
ارزش كاری در منطقه شمال فرانسه به طور متوسط ۵درصد كمتر از سطح ملی است. زمانی كه شركت مشاركتی پژو اسای و فیات، كارخانه جدیدی در محل قبلی كرایسلر در هوردیان (Hordian) ایجاد كردند حدود سه هزار و هشتصد شغل، در فاصله سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ به وجود آمد. این شركت حقوقی كارگران را حدود ۷ درصد كمتر از منطقه پاریس پرداخت میكرد.
كارگران كارخانههای فرانسه بسیار سودمند هستند. حقوق هماهنگ كارگری در فرانسه این كشور را در جایگاه بسیار مؤثری از نظر پرداخت دستمزد از دیگر مناطق اروپا قرار داده است. نمودار ۱، بیانگر هزینه دستمزد ساعتی كارگران كارخانههای برخی از كشورهای جهان میباشد (منبع دفتر آمار كار امریكا- ماه می ۲۰۰۴).
نكته جالب توجه در مورد نیروی كار فرانسه این است كه صرفاً ۲ تا ۵/۲درصد از كارگران فرانسوی سالانه به دلایل مختلف غیبت میكنند و از این رقم، ۱درصد به مرخصی استعلاجی اختصاص دارد. همچنین پایینترین نرخ شركت كاركنان در اتحادیههای صنفی، متعلق به فرانسه است. كمتر از ۱۱درصد نیروی كار فرانسه به اتحادیههای صنفی وابستهاند و این رقم در كشورهای صنعتی رقم پایینی محسوب میشود. از اینرو فرانسه نسبت به دیگر كشورهای صنعتی كمتر شاهد اعتصاب و درگیری است.
● اقتصاد منطقهای
منطقه شمال فرانسه، منطقهای با اقتصاد پویا و متنوع است و توانسته با تلفیق سنت و توانایی یادگیری تجربیات گذشته، آیندهای موفق و قوی را در بازار جهان و اروپا به دست آورد. هماكنون اقتصاد جدید، توسعه و پیشرفت، جایگزین تغییرات صنعتی گذشته شده است و دسترسی مستقیم و بیواسطه به منطقه غرب اروپا و شمال آن بازار خوبی را برای آن ایجاد كرده است.
شمال فرانسه، مكانی مناسب و درجه یك برای سرمایهگذاریهای خارجی است. منطقه شمال فرانسه با وجود نیروهای متخصص و تحصیل كرده به مكانی بسیار مناسب از لحاظ صنعتی بویژه صنعت خودروسازی، تبدیل شده است.
اكبر ملكیزاده
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست