جمعه, ۲۳ آذر, ۱۴۰۳ / 13 December, 2024
مجله ویستا
خودتان را Reset کنید
این مقاله، در بازنگری فعالیتهایتان، به شما كمك میكند و سعی میكند تا افقهای تازهای از نحوه گذراندن وقت، به شما ارائه دهد و نقطههای ضعف در مدیریت زمان را گوشزد كند.
این را بدانید كه نقطه شروع كاری، آغاز موفقیت فرد است و چه بهتر كه نقطه شروع فعالیتهایتان، بر طبق اصول صحیح مدیریت زمان باشد.
تا به حال چند بار در طول زندگی، احساس كمبود وقت كرده، آرزو كردهاید كه ای كاش در هر روز، به جای ۲۴ ساعت، ۴۸ ساعت وقت میداشتید؟ حال اگر به شما بگویند كه آرزوی شما برآورده شده، چه احساسی خواهید داشت؟
كلید تحقق این آرزوی شما، در آموزههای علم مدیریت زمان میباشد! با تغییر اولویتها و مدیریت مؤثر زمان، میتوان به راحتی از دچار شدن به بیماری عجله، اجتناب ورزید. مدیریت زمان، شامل مجموعهای از مهارتها، برای كنترل و استفاده بهتر از زمان است. رهنمودهایی عمومی وجود دارند كه میتوانند برای مدیریت زمان، در حوزههای متفاوت - خانه، دانشگاه و كارگاه - استفاده شوند. در این بخش، برخی از این رهنمودها را شرح میدهیم.
توجه به این نكته مهم است كه رهنمودهای ارائه شده در این مقاله، كلی و نقطه شروعی برای توسعه روش مدیریت زمان هستند. شما برای مدیریت موفق زمان، باید یك روش مدیریت زمان مناسب خود طراحی كنید.
● كجفهمیها در مورد مدیریت زمان
یكی از مشكلات ما در زمینه كنترل زمان، این است كه بسیاری از ما تصوری نادرست از مدیریت زمان و كاربرد آن داریم. آیا این موارد برای شما آشنا هستند؟
۱) «مدیریت زمان، چیز خاصی نیست. من در كارم موفقم؛ پس مفهومش این است كه از زمانی كه در اختیار دارم، در حد مطلوب استفاده میكنم».
ممكن است چنین باشد؛ اما چه بسا شما با رعایت اصول زمان در مدیریت، به مراتب موفقتر از این میبودید. اگر به شما نشان داده شود كه با رعایت اصول مدیریت زمان، بازدهی شما دو برابر میشود، چه میگویید؟ فكر میكنید تا چه حد میتوانید بیش از این موفق باشید؛ در حالی كه همه راهحلهای مربوط به تنظیم زمان در مدیریت، آسان است. آنچه آسان نیست، ایجاد انضباط فردی برای اجرای همین امور ساده است.
۲) «من از یك تقویم تنظیم برنامه و فهرست، استفاده میكنم؛ آیا كافی نیست»؟
این روشی است كه اغلب افراد بدان توسل میجویند كه میتواند باتلاقی فروبلعنده باشد. تقویم به شما میگوید كه امروز در كجا هستید و چه باید بكنید؛ اما در مورد آینده، چیزی نمیتواند انجام دهد و تقریباً غیرممكن است كه چیزی از گذشته را یادآور شود. بهترین ابزار زمان در مدیریت، یك نظام منسجم به هم پیوسته است؛ نظری كه به شما امكان دهد تا اطلاعات لازم برای كار را كسب كنید؛ طرحها و پروژهها را دنبال كنید؛ نگاه و توجهتان به سوی هدف متمركز شود و تصمیمات كلیدی، ضبط گردد.
برخی، مدیریت زمان را خیلی جدی نمیگیرند و میپندارند كه این امر، شادی را از آنها میگیرد؛ اما اگر فشار و كشمكشهای عصبی، فراموش كردن قرارها، از دست دادن مهلتهای تعیین شده و كاركردن تا نیمهشب، در نظر شما شادی زندگی است، با همه آنها خوش باشید. حال از این طرف به موضوع نگاه كنید؛ اگر در روز، دو ساعت وقت اضافه داشته باشید، آن گاه میتوانید به لذت استفاده از آن پی ببرید.
۳) «مدیریت زمان، آزادی آدمی را میگیرد».
آزادی واقعی، از طریق انضباط به دست میآید. فرض كنید به طور ناگهانی به شما پیشنهاد میشود كه به مدت یك هفته در خانهای دولتی، در شیراز اقامت كنید و شما فقط دو روز فرصت دارید تا حركت كنید. آیا آنقدر آمادگی دارید كه در برنامههایتان به گونهای تجدیدنظر كنید تا بتوانید بروید؟ این، آزادی واقعی است.
۴) «مدیریت زمان، برای انجام برخی كارها خوب است؛ اما در كار من، خلاقیت وجود دارد و نمیتوانم درگیر روزمرگی و امور جاری متعارف شوم».
مدیریت زمان، اساساً به معنای روزمرگی نیست؛ بلكه تأكید اصلی آن، بر انضباط فردی است. بهرهگیری مؤثر از زمان، به شما امكان میدهد تا خلاقیت خود را به كار گیرید. این كار، شما را از نگرانی و امور كسالتباری كه مانع از اندیشه خلاق است، میرهاند.
۵) «اصولی كه برای اجرای مفاد مدیریت زمان، لازم است، بسیار دور و دراز است؛ من وقت ندارم به همه این اصول، عمل كنم».
درست است؛ وقت ندارید و درست است كه تدوین برنامه روزانه كه كاری جدید است، وقتتان را میگیرد؛ اما وقتی با این كارها خو گرفتید، واقعاً وقتگیر نیست؛ چند دقیقه صرف وقت، موجب صرفهجویی چند ساعته میشود.
● نكاتی سودمند، برای بهبود كیفیت مدیریت زمان
حال كه باورهای نادرست درباره اداره زمان و مدیریت بر آن را یادآور شدیم، وقت آن رسیده است كه یك سری نكات كلی و اساسی را جهت بهبود كیفیت مدیریت زمان، متذكر شویم.
الف) مهمترین نكته در مدیریت زمان، این است كه ابتدا باید هدف مشخصی در كارهایتان داشته باشید.
ضربالمثلی میگوید: «اگر نمیدانید كجا میروید، مهم نیست كه كدام راه را انتخاب میكنید» و میتوان اضافه كرد كه «مهم نیست كه برای رسیدن به جایی كه نمیدانید كجاست، چه قدر زمان صرف میكنید».
بدون هدف، سراسر زندگی شما، بیثمر، بیفایده و بدون اثر خواهد بود و بدون تعیین زمان، حتی سادهترین هدفها دستنیافتنی میشوند. تعیین هدف، به شما وقت بیشتری عطا میكند.
طبیعت بشری، چنان شكل گرفته كه اگر در روزی معین، فاقد هدف خاصی باشد، زمان خود را به بیهودگی صرف میكند و از سوی دیگر، اگر دارای چندین هدف اصلی باشیم و آنها را به دقت دنبال كنیم و اگر با مبانی مدیریت زمان آشنا باشیم، میتوانیم در همان روز گامهایی مهم برداریم. كلید اصلی در این راه، تعیین اولویتهای واقعی است. داشتن هدفی كه فعالیتهای خود را در طول روز بر محور آن تعیین كنید، زمینهای را فراهم میآورد تا به طور موفقیتآمیزی، از طریق مدیریت زمان، گامی مثبت به سوی آن هدف بردارید.
ب) برای رسیدن به هدفهایتان برنامهریزی كنید.
روزتان را برنامهریزی كنید؛ به جای آنكه اجازه دهید در خدمت خواستهها و حتی هوسهای دیگران باشد.
نكات زیر، جهت برنامهریزی، میتوانند سودمند واقع شوند:
۱) هدفهای درازمدت وضع كنید و برای رسیدن به آنها، مقصدهای كوچكی را قرار دهید تا شما را به آن هدفها مرتبط سازند.
۲) اولویتها را به نسبت اهمیت آنها در میان اهداف و مقصدها، مشخص كنید.
۳) انرژی خود را ارزیابی كرده، ساعاتی را كه میتوانید در حد مطلوب كار كنید، مشخص كنید.
۴) با توجه به این مبنا یعنی اهداف، اولویتها و ساعات كار مطلوب، برنامه كار روزانهتان را مشخص كنید و روی كاغذ بیاورید. هیچ چیز برای تنظیم وقت، ارزشمندتر از برنامه مدون روزانه نیست. بدون وجود چنین برنامهای، همواره در خدمت خواستههای دیگران خواهید بود؛ اما با وجود این برنامه، همواره میدانید در كجا هستید و در كجا باید باشید و با اهمیتی به همین شدت، میدانید با اموری كه در طول روز، جلوی رویتان طرح میشوند، چگونه برخورد كنید؛ زیرا ضرورتهای دیگری از پیش برایتان تعیین شدهاند.
در هدف گزینی درست، باید ابتدا هدف بلندمدت را تعیین كرد و در راستای آن هدف بلندمدت، مقصدهایی را مشخص كرد؛ مثلاً «داشتن كسب و كاری مستقل برای خود، در پنج سال آینده»، همان هدف بلندمدت است؛ سپس هر گامی كه برداشته میشود، باید در مسیر آن هدف نهایی باشد؛ بدین معنا كه باید یك رشته هدفهای كوتاه مدت كه معمولاً مقصد خوانده میشوند، تعیین شوند. به سخن دیگر، باید یك هدف بزرگ تعیین كرد و آن هدف را خرد كرد و به هدفهای كوچكتری تقسیم كرد؛ هدفهایی كه انجام آنها آسانتر و در مدتی كوتاهتر، تحققپذیر باشند.
ج) از بهترین زمان روز خود سود ببرید.
ممكن است به این مسئله پی برده باشید كه در مواقعی از روز، احساس چابكی و سرحالی ذهنی و جسمی بیشتری میكنید. این مواقع، زمان سرحالی بدن شما نیز هست؛ چون در این اوقات، بهتر میتوانید كار كنید. برنامههای خود را چنان طرحریزی كنید كه كارهای اولویتدار شما، بیشتر در این مواقع باشد تا بازده عمل نیز بالا رود.
برای مثال، بسیاری از مردم میدانند كه بهتر است كارهایی را كه به خلاقیت بیشتری نیاز دارد، صبحها انجام دهند و كارهای متداول و روزمره را به بعد از ناهار موكول كنند؛ زیرا در این ساعات، بدن با افت انرژی و كمبود نیرو روبهرو میشود.
د) ناخوشایندترین كار هر روز را اول انجام دهید.
یك ضربالمثل قدیمی میگوید: «روز خود را با خوردن یك قورباغه زنده شروع كنید». اگر وظایف ناخوشایند و مخالف میل خود را به آخر هر روز موكول كنیم، نتیجهای جز نگرانی و به فكر فرورفتن به بار نخواهد آورد و حتی انجام كارهای دیگر را نیز تحتالشعاع قرار میدهد. از این رو، در صورت امكان، كارهایی را كه كمتر مایل به انجام آنها هستید، همان اول روز انجام دهید.
و) برای هر كاری، یك ضربالاجل قرار دهید.
هر كاری را بیش از اندازه طول ندهید. وقتی كاری به قدر كافی خوب انجام شد و شما را به مقصود مورد نظرتان رساند، كافی است و خود را در دام كمالطلبی اسیر نكنید.
هـ) یك فهرست از كارهایتان درست كنید.
برای این كه این فهرست مفید باشد، باید روزانه تهیه شود و فقط كارهای مهم (و نه كارهای عادی و روزمره) را فهرست كنید و بدین صورت، از طولانی شدن و بینظمی آن جلوگیری كنید.
ی) قانون پارتو را فراموش نكنید.
اقتصاددان ایتالیایی، «ویلفردو پارتو»، قانونی در اولویتبندی دارد كه بسیار مفید است. قانون پارتو میگوید: «تقریباً ۸۰ درصد نتیجه مورد نظر، از ۲۰ درصد تلاشهایی حاصل میشود كه انجام میدهیم». برای این كه كارهای خود را به صورت مؤثر اولویتبندی كنید، باید ۲۰ درصد مهم آن را جدا كنید. وقتی كارهای مهم تعیین شدند، شما میتوانید بر اقداماتی تمركز كنید كه بیشترین نتیجه مورد نظر را حاصل میكنند. هنگام تحلیل چگونگی گذراندن اوقات خود، متوجه خواهید شد كه خیلی از اوقات شما صرف كارهای كوچك و ناچیز میشود. به همین دلیل، توان شما صرف حوزههای اصلی و حیاتی - كه نیازمند تلاش بیشتر هستند - نمیشود.
ر) از امروز به بعد، روزانه ۱۰ دقیقه را به امور زیر اختصاص دهید:
الف) پیگیری زمان؛ این كار نباید بیش از ۵ دقیقه وقت شما را بگیرد. اگر بیش از این وقت شما را اشغال كرد، احتمالاً جزئیات زیادی را در آن وارد میكنید؛ جزئیات را حذف كنید.
ب) تجزیه و تحلیل زمان در پایان كار؛ روزانه چند دقیقه صرف تجزیه و تحلیل جدول پیگیری زمان خود كنید و راههایی را كشف كنید كه با حذف كردن، تأخیر انداختن و واگذار كردن امور، وقت بیشتری را صرفجویی كنید.
ر) لازم نیست همه كارها را خودتان انجام دهید.
واقعیت این است كه اگر سعی كنید همه كارها را خودتان انجام دهید، هیچ كاری را درست به پایان نخواهید رساند. اگر بخواهید در مقابل تقاضاهای فزاینده صرف وقت، جان سالم به در برید، باید بیاموزید كه چه زمانی واگذاری اختیار كنید و یا كار ویژه را كنار بگذارید. این را هم بدانید كه واگذاری اختیار زمان، جلوی اتلاف وقت شما را میگیرد و در این صورت، میدانید كی و چگونه واگذاری اختیار كنید.
ژ) روشها را با موقعیت خود تطبیق دهید.
باز هم میگوییم كه رهنمودهای ارائه شده در این مقاله، كلی و نقطه شروعی برای توسعه روش مدیریت زمان هستند. برای مدیریت موفق زمان، باید یك روش مدیریت زمان، مناسب خودتان، طراحی كنید.
سید مهدی موسوی
منابع:
۱. هیندل تسیم، مدیریت زمان.
۲.تری دكلان، فن مهار كردن زمان در یك هفته.
۳. غلامرضا خاكی، مدیریت زمان.
۴. الك مك كنزی، مدیریت بهرهوری از زمان، ترجمه محمدرضا رضاپور.
منابع:
۱. هیندل تسیم، مدیریت زمان.
۲.تری دكلان، فن مهار كردن زمان در یك هفته.
۳. غلامرضا خاكی، مدیریت زمان.
۴. الك مك كنزی، مدیریت بهرهوری از زمان، ترجمه محمدرضا رضاپور.
منبع : پرسمان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست