جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

حرکت به سوی شرق؟ - Leave For The East?


حرکت به سوی شرق؟ - Leave For The East?
سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : کره جنوبی
محصول : بائه یونگ - کیون
کارگردان : یونگ - کیون.
فیلمنامه‌نویس : یونگ کیون.
فیلمبردار : یونگ کیون.
آهنگساز(موسیقی متن) : چین کین - یونگ.
هنرپیشگان : یی‌پان - یونگ، سین وون - سوپ، هوآنگ هائه - جین، کو سو - میونگ و کیم هائه - یونگ.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۵ دقیقه.


کوهستان چونان. در یک معبد قدیمی از سه نفر زندگی می‌کنند: «هایگوک» (پان - یونگ)، راهبی پیر؛ «کیبونگ» (ون - سوپ)، راهبی جوان و «هائه‌جین» «هائه-جین»، کودکی یتیم که «هایگوک» او را از شهر به آنجا آورده است. روزی «هائه‌جین» سنگی به سمت زاغی پرتاب می‌کند و او را می‌کشد. از آن پس همیشه زاغی دیگر مراقب او است. «هائه‌جین» شروع به پرسیدن سؤال‌هائی در مورد دنیا (همان‌جامعه شهری که از آن خارج شده است) می‌کند و پرسش‌های او گذشته «کیبونگ» را به خاطرش می‌آورد؛ زمانی را که یک انسان معمولی به نام «یونگ‌نان» بود، مادر نابینایش را برای درآمدن به کسوت‌راهبان رها کرد و برای رهائی از عذاب وجدان ناشی از این کار، و برای آموختن از «هایگوک» به این معبد آمد و بعد به یاد می‌آورد که چطور وسوسه شده بود دوباره به زندگی عادی بازگردد. شبی گاوی از طویله خود به جنگل فرار می‌کند. «هائه‌جین» هنگام بازی، جسد زاغ را در حال خود، گاو را پیدا می‌کند. «هایگوک» بیمار می‌شود و به «کیبونگ» وصیت می‌کند تا جسد او را بسوزاند. شبی که او می‌میرد، «کیبونگ» تابوت را به بالای کوه می‌برد و آن را می‌سوزاند. «هائه‌جین» زاغ و گاو از دور شاهد مراسم سوزاندن جسد هستند «کیبونگ» تمام شب بیدار می‌ماند، سپس خاکسترها را به داخل رودخانه می‌ریزد، اثاثیه «هایگوک» را به «هائه‌جین» می‌سپارد و به او قول می‌دهد که پس از رفتنش، راهبی دیگر برای مراقبت از پسرک خواهد آمد. «هائه‌جین» پس از رفتن «کیبونگ»، وسایل «هایگوک» را می‌سوزاند. زاغی که همیشه روی سقف معبد می‌نشست و مراقب او بود، پرواز می‌کند و می‌رود. «کیبونگ» گاو را زمین‌های سرسبز پای کوه می‌برد.
* عنوان فیلم خود یک معمای «ذن» است که جوابی ندارد. پرسش این جاست که چگونه و چرا تئوری ذن بودیسم از هند به چین، کره و دیگر سرزمین‌ها رفت. بودی - دارما (احتمالاً 460 - 534 پس از میلاد) برای تعلیم دکترینی کاملاً مبتنی بر مذیتیشن به چین رفت. این شاخه «منفعل» بودیسم جدا از نُه مکتب اصلی دیگر قرار می‌گیرد که به نقش اجتماعی انسان‌ها اهمیت بسیار بیشتری می‌دهند. با این حال ذن بودیسم در چین و کره با استقبال بسیاری روبه‌رو شد و قرابت آن با مکاتب دیگری مثل تائوییسم به گسترش آن کمک کرد. فیلم یونگ - کیون گزارشی است از عمل «طریقت ذن» که سه شخصیت اصلی‌اش تجسم پیش شرط‌های مختلف دستیابی به نیروانا. کارگردان منکر این بود که فیلمش درباره ذن بودیسم است بلکه آن را اثری جهان‌شمول می‌شمرد و بر رابطه میان ذن و فلسفه هایدگر ، روان‌شناسی یونگ، هنر سوررآلیستی و از همه بحث‌انگیزتر برداشت‌های اریک فروم از سلامت فکری تأکید می‌کرد. نام دیگر فیلم: چرا بودی دارما به شرق رفت؟