شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا
آلودگی صوتی ناشی از ترافیک در شهر کرمانشاه در سه ماهه اول سال ۱۳۷۹
● سابقه و هدف:
صدا یکی از عوامل زیان آور مهم در شهرهای بزرگ می باشد که زندگی در شهرها را با مخاطرات زیادی روبرو ساخته است. از مهم ترین منابع ایجاد این آلودگی ترافیک و تردد اتومبیل ها می باشد. به همین منظور این تحقیق با هدف بررسی میزان آلودگی صوتی ناشی از ترافیک و تردد اتومبیلها در شهر کرمانشاه انجام گرفت.
● مواد و روشها:
این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی در دو مرحله به اجرا در آمد: در مرحله اول صدای عمومی خیابانهای شهر مورد بررسی قرار گرفت که در این خصوص تعداد۳۲۸ . ایستگاه بهعنوان نقاط اندازه گیری صدا در خیابانهای پرترافیک شهر انتخاب شدند. ایستگاه ها در دو طرف در حد فاصل بین خیابان و پیاده رو به فواصل ۲۵ متر از همدیگر انتخاب شدند کلیه اندازه گیری ها با توجه به استعلام به عمل آمده در خصوص ساعات اوج ترافیک در مقطع زمانی ۸-۴ بعدازظهر انجام گرفت. دستگاه مورد استفاده در طرح Quest-۲۹۰۰ و B&k-۲۲۳۰ بود. در مرحله دوم میزان صدای دریافتی در افراد ساکن در این خیابان ها مورد ارزیابی قرار گرفت که در این ارتباط در حدود ۱۰۶ نفر از کسبه و پلیس های راهنمایی و رانندگی مستقر در این خیابان ها انتخاب و دزیمتری شدند. در این مرحله جهت ارزیابی از فاکتور Leq استفاده شد. دستگاه مورد استفاده در این قسمت از طرح دزیمتر Quest بود. چهت مقایسه نتایج با استاندارد (dB ۵۰۰) از تست Z استفاده گردیده.
● یافته ها:
نتایج به دست آمده در این تحقیق نشان داد که میزان صدای زمینه در شهر کرمانشاه بالا بوده، به طوری که میزان L۵۰ و L۹۰ در شهر کرمانشاه۶۸±۴.۱ dB و ۴.۴±۶۳ برآورد شده است. نتایج به دست آمده در ارتباط با صدای دریافتی توسط ساکنان این مناطق نشان داد که کسبه ساکن در این خیابان ها صدایی برابر ۷۳.۵±۳.۲dB در اطراف میادین و ۷۵.۶±۳.۱dB در خیابان ها دریافت می کنند و پلیس های راهنمایی و رانندگی مستقر در میادین ۷۳.۵±۱.۵dB و مستقر در خیابان ها ۷۵±۱.۴dB دریافت می کنند.
● بحث:
با توجه به نتایج به دست آمده مشخص می گردد که شهر کرمانشاه از آلودگی صوتی بالایی برخوردار است و در مقایسه با استانداردها در اکثر موارد بالاتر از استاندارد می باشد. نتایج بدست آمده با نتایجی که از سوی موسسه OECD ارائه شده است مشابه بوده و در گزارش ارائه شده از سوی این شرکت اشاره به بالا بودن صدا و شاخص Leq نموده است.
در نهایت پیشنهاد می شود که در ارتباط با شهرسازی کرمانشاه و مهندسی ترافیک با پهن کردن خیابانها و معابر و همچنین استفاده از پانل جاذب صوت میزان صدا را کاهش نمایند.
منوچهر امیدواری
نصراله قهوه ای
مجتبی اختیاری
نصراله قهوه ای
مجتبی اختیاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست