چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا
الزامات استفاده از تکنولوژی های کاهنده ی
رشد فزاینده مصرف سوخت در داخل كشور و هزینهی سنگین واردات بنزین موجب شده است كه تكنولوژیهای كاهنده مصرف سوخت مانند استفاده از انژكتور و یا گازسوز كردن خودروها در سالهای اخیر مورد توجه شركتهای خودروساز قرار گیرند. اما این شركتها برای دستیابی و تجاریكردن این تكنولوژیها نیازمند رفع موانع و تامین الزاماتی هستند كه در سخنرانی مهندس زالی، رییس مركز تحقیقات ایران خودرو كه در همایش تكنولوژی، صرفهجویی انرژی و حفاظت از محیطزیست ایراد گردید، به آنها پرداختهشده است:
اهمیت کار فرهنگی
اولاً کار فرهنگسازی بسیار مهم است، اگر مشكلات فرهنگی حل نشود و اعتقادی به بهینهسازی وجود نداشته باشد، یك فرد حاضر است هزینه بالاتری برای گزینه دیگری بپردازد كه هیچگونه كاهش مصرف سوخت و كاهش آلایندگی نیز ندارد.
به عنوان مثال شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۷۹، حرکت منسجمی برای بهرهگیری از انژکتور در موتور و قوای محرکه آغاز کرد؛ ولی در سال ۱۳۸۰، به محض مشخص شدن اینكه ایران خودرو قصد تولید خودروی انژکتوری دارد، در حدود سیصد هزار تومان قیمت خودروی کاربراتوری افزایش یافت. خودروی انژکتوری علاوه بر کاهش آلایندگی، كاهش هزینهی بهداشت و درمان و کاهش مصرف سوخت را نیز به دنبال دارد، اما ببینید که چگونه در فرهنگ موجود، در سال ۱۳۸۰ خودروی انژكتوری سیصد هزار تومان زیرقیمت به فروش میرسد؛ ضمن آنكه حدود چهارصد و پنجاه هزار تومان برای کارخانه گرانتر تمام میشود، یعنی یک تفاوت قیمت هفتصد و پنجاه هزار تومانی برای یک خودرو به وجود میآید. این مثال به خوبی اهمیت کار فرهنگی را روشن میسازد و این نکته از از نکتههایی است که كمتر به آن توجه شده است. درحرکتی که ایران خودرو از سال ۷۹ در گروه صنعتی خود شروع کرد، نهایتاً به این نتیجه رسید که باید یک کار موازی فرهنگی، تبلیغاتی و صنعتی برای جایگزینی كاربراتور انجام شود. حتی تا این حد که باید كارخانهی کاربراتور ایران قزوین هم در نظر گرفته میشد و مثلاً به جای تولید کاربراتور باید تولید دریچهی گاز به این کارخانه سپرده میشد تا دچار تعطیلی و بیكاری كاركنان نشود. یعنی صنعت باید زحمت دغدغههای فراوانی را تحمل كند تا بتواند تغییراتی در بهرهگیری از یک مجموعه به جای مجموعهی دیگر ایجاد کند. به هر حال این كار در صنعت عملی شد و اكنون ما شاهد این هستیم که در خودروهای انژکتوری، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیط زیست به وجود میآید و ایران خودرو از برنامهی سازمان حفاظت محیط زیست در کاهش آلایندگی محیط زیست بر روی محصولات جلوتر است.
تحقیقات مورد نیاز جهت بهرهگیری از گاز طبیعی
مورد دیگری که در حال حاضر در ایران خودرو در حال بهره برداری است، بهرهگیری از گاز طبیعی است. ایران خودرو به عنوان صنعت خودرو سازی کشور، پیشگام در بهره گیری از گاز طبیعی در قوای محرکه خودرو است که البته تحقق این مساله، به حجم زیادی کار تحقیقاتی و علمی نیاز داشت. مثلاً وقتی که ارزش حرارتی سوخت از بنزین به سمت گاز تغییر پیدا کند، ملاحظات اتلافهای حرارتی و تبدیل انرژی كه در درون اتاق احتراق به وجود میآید و رسیدن به خنککاری مورد نیاز دربارهی چدن، از مواردی است که ایجاد مشكل میكند. مركز تحقیقات ایران خودرو، تمام این مشكلات را ظرف مدت ۳.۵ سال حل نمود تا توانمندی تولید خودروهای گازسوز به دست آید.
بدون جایگاه سوخت رسانی، چگونه میتوان انتظار ترویج خودروی گاز سوز را داشت؟
علیرغم مشکلات مذکور، متاسفانه در ماه قبل با وجود تولید روزانه ۳۰۰ خودروی گازسوز، این خودروها به علت عدم فروش در انبار باقی مانده و دستور توقف خط تولید خودروهای گازسوز نیز صادر شده است. تازه تعداد اندکی که مراکز مربوطه تحویل گرفتهاند، در حال استفاده با بنزین هستند و دلیل هم آن است كه جایگاه سوخترسانی گاز وجود ندارد. با وجود تاخیراتی که در برنامه است، صنعت خودرو وظیفه خود را در این مورد انجام داده است و بلکه جلوتر از برنامه است. تلاش، پشتکار و همتی كه در وزارت نفت برای این مورد وجود دارد باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
موتور گازسوز را باید در داخل طراحی نمود
در ارتباط با بهینه سازی موتور، ایران خودرو موتوری با پایهی سوخت گازطبیعی به نام موتور ملی را در دستور کار قرار داده است که با توجه به ارقامی كه سالانه به جهت مصرف بالای سوخت و آلایندگی محیط زیست به هدر میرود، اگر ۱/۰ درصد از این مبلغ به عنوان حمایت به ایران خودرو داده شود، ظرف مدت دوسال جایگزینی موتور انجام خواهد گرفت. از آنجا كه موتوری با پایهی گازسوز در هیچ جای دنیا وجود ندارد، ایران راهی ندارد که این موتور گازسوز را خود با نیروهای داخل کشور طراحی کند و اگر نیاز به مشاوره وجود داشته باشد، فقط درحد مشاوره استفاده کند. چرا كه منبعی به نام استفاده از گاز طبیعی برای خودرو، غیر از ایران در هیچ كجای دنیا وجود ندارد. من مطمئن هستم كه با پشتوانه علمی و تحقیقاتی موجود، امکان تحقق این مساله در داخل ایران وجود دارد، در غیر این صورت، به ۴۰ سال تولید به عنوان کپیسازی و روشهای مهندسی معکوس بازخواهیم گشت و ۳۰ سال بعد همایشی میگذاریم که چرا تمام منفعت این موتور را شركتهای خارج کشور به دست آوردهاند و آلایندگی این موتور مناسب نیست.
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست