چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
اوقات فراغت به مفهوم بیکاری نیست
مردم درباره اوقات فراغت نظرات متفاوتی ارائه میدهند. عدهای بر این باورند که اوقات فراغت مدت زمانی است که پس از انجام کار یا انجام وظایف و مسوولیت ما باقی میماند. عده دیگر به فعالیتهای ورزشی، صرف غذا در بیرون از منزل، پارک رفتن و هزاران نوع فعالیت دیگری از این قبیل اشاره میکنند.
تنوع این نظرات نشان میدهد که اوقات فراغت برای افراد مختلف معانی گوناگون دارد. ولی آنچه مسلم است فقط زمان آزاد شده از بار کار نیست بلکه فعالیت غیراجباری است.
● معنای اوقات فراغت و کار
▪ گذراندن وقت با هدف و اهمیت خاص، کار نام دارد.
در فرهنگ عمید اوقات فراغت چنین معنا شده است: <فراغت در فارسی به معنی آسایش و آسودگی از کار و شغل است. فرد در این اوقات میخواهد به اشتغالی بپردازد که با کمال میل به آنها علاقه نشان میدهد گاهی به جهت استراحت و گاهی برای ایجاد تنوع.>به هر حال اوقات فراغت، اوقات آزادی هستند که هدف خاص و از پیش تعیینشدهای ندارد و در برگیرنده آموزشهای غیررسمی است که معمولا به غلط برای اوقات فراغت برنامهریزی نمیشود. امام محمدباقر فرمودند: وقتتان را به چهار بخش تقسیم کنید: بخشی را برای خدا و ارتباط و راز و نیاز و عبادت با او اختصاص دهید. بخشی را صرف کار و تلاش به تناسب تواناییتان اختصاص دهید. بخشی را برای صله رحم و ارتباط با دیگران و انس با افراد بگذرانید و در بخش آخر: به تفریحات سالم و غیرحرام بپردازید.امام محمدباقر فرمودند که با این بخش آخر، سه بخش دیگر تضمین میشود.
روانشناسان اوقات فراغت را بهعنوان یک تربیت غیررسمی میدانند. براساس مطالعات و تحقیقات انجامشده گاهی تربیت غیررسمی تاثیر بیشتر در آموزش و تربیت رسمی به جای میگذارد.
بنا بر این در چارچوب تربیت غیررسمی میتوان مسائل مختلف آموزشی و تربیتی را بهطور غیرمستقیم به نوجوانان و جوانان آموزش داد و با کشف استعدادهای افراد و آموزش لازم مهارتهای زندگی را در آنها ایجاد نمود بنابر این برنامهریزی برای اوقات فراغت و استفاده صحیح از آن در افراد از اهمیت بسزایی برخوردار است که با آموزش و استفاده بهینه از آن میتوان از بسیاری از انحرافات جلوگیری کرد و برنامهریزی برای اوقات فراغت نشانه توجه جامعه به نوجوانان و جوانان است و جامعه با برقراری تعامل با نوجوانان و ایجاد انگیزه در آنها بتواند نوجوانان را بهطور سالم تربیت کند که البته این برنامهریزی در زمینههای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، اخلاقی و دینی باید شکل بگیرد.
● برنامهریزی برای اوقات فراغت
۱) نخستین گام در برنامهریزی، برنامهریزی فردی است که در این مرحله بایستی استعدادها، تواناییها و علائق افراد و نحوه پرورش و شکوفایی آنها را کشف کرد.
۲) برنامهریزی در زمینههای اجتماعی و سیاسی که در این مرحله باید با سیاستگذاریهای صحیح بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
۳) برنامهریزی اقتصادی که در این مرحله از آنجا که اوقات فراغت نیاز به سرمایه دارد لذا باید منابع مالی لازم برای فعالیتهای اوقات فراغت تامین شود.
۴) برنامهریزی فعالیتهای فوق برنامه هفتگی، دینی، اخلاقی و تربیتی است از آنجا که میتوان اوقات فراغت را به آموزش غیررسمی تبدیل کرد، این مسئله بسیار حائز اهمیت است زیرا نوجوانان و جوانان از این طریق به یادگیریهای مختلفی منجمله بهطور غیرمستقیم به مهارتهای زندگی دست مییابند. البته باید به این امر توجه کرد که تلویزیون و رسانه ملی نباید جانشین فعالیتهای فردی و اجتماعی نوجوانان شود، زیرا آنان را به فردی منفعل تبدیل میسازد ولی میتوان از طریق رسانه ملی روشهای صحیح استفاده از اوقات فراغت را به نوجوانان آموزش داد و نقش سازنده اوقات فراغت را در یادگیریهای غیرمستقیم تذکر و گوشزد کرد.بهطور کلی یکی از راههای جلوگیری از انحرافات و بزهکاریهای نوجوانان و جوانان آموزش استفاده صحیح از اوقات فراغت است، البته در برنامهریزی برای اوقات فراغت باید به علائق و نیازهای نوجوانان توجه ویژه مبذول داشت و امکانات فیزیکی و محیطی و برنامههای تفریحی را برای آنان لحاظ کرد.
با توجه به اهمیت و نقش سازنده فعالیتهای فوق برنامه که زمینهساز فعالیتهای نوجوانان در جامعه است لذا آنها با حضور در برنامههای مختلف اردوها، انجمن ورزشی ادبی، هنری و حتی در نهادهای اجتماعی به تجربه و آگاهی و شناخت دست یافته و اینگونه مسائل مهمترین امر در پیشگیری آنها از انحرافات مختلف میباشد با توجه به اینکه شرکت در این فعالیتها برای آنها همه جنبه تفریحی و هم جنبه آموزش نقش بزرگسالان را دارد.
● کارکردهای اوقات فراغت
۱) رفع خستگی
یکی از کارکردهای اساسی اوقات فراغت رفع خستگی و تامین استراحت فرد است. همه انسانها به استراحت و رفع خستگی نیاز دارند. کار مستمر و مداوم بدون هیچگونه رفع خستگی موجب از بین رفتن سلامت روانی و پایین آمدن بازده کاری افراد میشود البته باید بدانیم هدف اصلی بطالت اوقات نیست بلکه نیاز افراد به تمدد اعصاب است و افزایش بازده عمل حاصل آن است.
۲) نیاز به تفریح
آدمی نیاز دارد پس از انجام کار طی زمان، اوقاتی را جهت تفریح اختصاصی دهد.پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: مسافرت کنید تا سلامت بمانید.نقل میکنند امیر مومنان علی(ع) در روزهای جمعه به خارج از شهر مدینه به قصد تفریح میرفتند. تفریح برای افراد جنبههای مختلفی دارد ولی در اسلام به تفریحات سالم به صورت مستمر اشاره شده است.
۳) شکوفایی استعدادها
استعدادهای انسان اگر در زمینه و شرایط مساعدی قرار گیرد به فعل تبدیل میشوند. بنابراین شناسایی استعداد و توانایی فرد در زندگی فردی او از اهمیت خاصی برخوردار است و اوقات فراغت یکی از موقعیتهای بسیار مناسب است که افراد میتوانند با استفاده از آن به شناسایی و تقویت استعدادهای خود بپردازند به عنوان مثال میتواند به فعالیتهایی بپردازد که در آموزش رسمی، زمان کمی برای آن منظور شده است ولی افراد به انجام آن از خود رغبت و انگیزهوافری نشان میدهند مثل: نقاشی- خطاطی.
۴) رشد اجتماعی افراد
اوقات فراغت علاوه بر تاثیرات فردی که در شخصیت فرد دارد به رشد اجتماعی او نیز کمک میکند. شرکت افراد در فعالیتهای اجتماعی موجب بهبود روابط اجتماعی میشود با توجه به اینکه بسیاری از پیشرفتهای فرد با پیشرفتهای اجتماعی افراد پیوند تنگاتنگ دارد اگر فرد دارای بالاترین توانایی و استعداد باشد تا زمانی که نتواند در سطوح اجتماعی به ارائه فعالیت بپردازد موفقیتی را برایش به دنبال ندارد.
● رهنمودهای عملی اوقات فراغت
معنای اصلی اوقات فراغت به اختیار و آزادی عمل فرد اشاره دارد بنابراین فرد در این اوقات با آزادی عمل و آسودگی خاطر با توجه به علائق و استعدادهای خود با هدایت غیرمستقیم اولیا باید فعالیت خود را در جهت رشد و آموزش بیشتر انتخاب نماید و از سرگرمیها و فعالیتهای متنوع استفاده نماید تا موجب خستگی و دلزدگی افراد نشود.برخی از افراد اوقات فراغت خود را با استفاده از فعالیتهای رایانهای میگذرانند که در راس این فعالیتها بازیهای کامپیوتری، Chat و... قرار دارد، اما آنچه توصیه میشود ساعات طولانی از وقت نوجوانان و جوانان نباید به این امر اختصاص داده شود؛ زیرا عوارض زیادی مثل مشکلات جسمانی، روانی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال دارد. یکی از عوارض جسمانی بروز چاقی در نوجوانان و از عوارض روانی پرخاشگری است. باید نوجوانان و جوانان بدانند اگر قرار است با استفاده از رایانه اوقات فراغت فرد طی شود لازم است با برنامهریزی و انتخاب فعالیت مطلوب انجام گیرد.صله رحم و دید و بازدید در اسلام بهعنوان یکی از فعالیتهای اوقات فراغت معرفی میشود که هم آثار مطلوب فردی و هم اجتماعی دارد. در انتخاب فعالیتهای اوقات فراغت از دیگران تقلید نکنید. افراد از لحاظ میزان لذتی که از فعالیتها میبرند متفاوتند و اجازه ندهید فعالیت شما در اوقات فراغت بهصورت عادت دربیاید که از هدف اساسی برنامهریزان اوقات فراغت ساقط است.
● سخن آخر
اوقات فراغت به معنای بیکاری نیست. چون در اوقات بیکاری فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت کارهای متعددی میتواند داشته باشد که با اوقات دیگری که در آنها زمان به انجام کار و فعالیت مشغول است، هدف متفاوت است.
هدف از فعالیتهای اوقات فراغت کسب آرامش، لذت همراه با تدبیر و آموزش است و فرد کاری را با میل و رغبت خود همراه با آرزو و خواستهای فردی خود انجام میدهد و این لحظات به خودش اختصاص دارد.
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست