دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
خلاقیت و ذهنیت هنرمند
![خلاقیت و ذهنیت هنرمند](/mag/i/2/k806l.jpg)
می باشد تا راهبردهای قابل اجرا برای هر یک از آنها بیابد تا شاید با منطبق ساختن اثرش بر قالبها و انواح طرحواره ها به موشکافی مسائل روزمره بپردازد .
هر هنرمند با نسبت دادن هر شکل به یک مفهوم دست به توصیفات متفاوتی زده و بسته به دانش و اطلاعاتی که از پیش دارد بر ویژگیهای خاصی از شکل تاکید می کند .خصایصی که هر یک از افراد در نگاه اول سطحی و بدون توجه به ماهیت وجودی اش آسان از آن میگذرند. این است که هنرمند با اعمال قواعد علمی و ساختن مدلهای ذهنی از هر شکل وجود هر ذره ناچیز را در نظرمان اعتبار بخشیده و هر شکل بی جان را جان داده و با دیدگاه شناختی که از شکل دارد آن را آنالیز نموده و با خلاقیت بصری در امیخته و بدین طریق وجه مشترکی بین شکل و ادراک پیدا کرده تا رابطه منطقی بین شکل و ذات ان برقرار نماید تا بدین
گونه عینیت شکل را به آن بازگرداند .
همان طور که وسایل کمک آموزشی به کودکان یاری می رساند تا مسائل ریاضی را به صورت بصری تصور کنند هرهنرمند نیز با جست وجوی تصویرهای ذهنی از شکل خواهان بیان این مطلب است که با مرور زمان هر انچه از فرم به خاطر می ماند معنای ان است نه عین اش
هر هنرمند،با درون نگری به ماهیت افکار و احساسات خود پرداخته و هرگونه رخدادهای حسی ساده را به تصویر کشانده و با اصالت بخشیدن به آن تاثیرهنربرساختار آن را بازگو کرده تا در حواشی اشکال خاطرات واپس زده را بیان نماید به گونه ای که ساختار و جنسیت اشکال زندگی هنرمند را تحت الشعاع قرار داده طوری که با تعامل پیچیده در طبیعت فرم ها و بسط اطلاعات پیرامون آن، پیچیده ترین ساختار در تمام کائنات را با اشکال ساده نمایان می سازد. و با فشارهای موقعیتی که در آن قرار دارد با پیوند اشکال با یکدیگر تمام اعتقادات ،افکار و تمایلات –اش را بیان کرده و با کنار هم چیدن هر رنگ در کنار رنگ دیگر به یک آمیزش متناسب رسیده و زمینه فعال سازی ایده هایش را فراهم کرده ،
به طوری که تمام راههای فرعی و مارپیچ را میان بر زده و ردپایی از تمام مفاهیم غیر انتزاعی نظیر (شباهت،تفاوت،علت ) را در اثرش رقم زده و یا با به انتزاع کشاندن تصاویر به دنبال ایجاد تعادل و توازن بین اشکال و رنگهاست که این اقدام نتیجه کاملا"قطعی مدتی شک و تردید و
ورانداز است که بی هیچ شبهه ای با مقصود نهایی و اقداماتی که منظور آن دستیابی به هدف پایانی است ارتباط دارد و این خود حاصل شناخت ازمحیط پیرامون است که با فعال سازی هر یک از پدیده های متعدد نظیر(شکل و رنگ) به دنبال بیان نوعی بازتاب ذهنی از جنبه های گوناگون یک موضوع می باشد که خود ناشی از توانایی پیش بینی در یک هنرمند است و ارتباط مستقیم با عناصر بصری دارد و این یافته ها حاکی از آن است که محیط پیرامون مان بر نظام ویژه ای استوار است که روابط معنوی خاصی با یکدیگر دارند به گونه ای که مبین نوعی ادراک فراحسی است که عامل ایجاد انگیزه اش در اهل هنر گردیده تا با رجوع به ذاتگرایی تصاویر ،میدان بینایی را گسترش داده تا شاید بتوان از این طریق به ماهیت اشکال پی برد .
با اندکی تعامل در می یابیم که این قواعد احتساب تبار از آن جهت در دگرگونی ساختار اشکال اهمیت دارند که بر اساس آنها ،نظامی از عقاید
به هم وابسته که در اجزاء فرم ها مشترک اند قوانینی را تصویب کرده که مانع از هر گونه بی تناسبی در اشکال گردیده به طوری که بازگو کننده نوعی سیر عمومی است و همین نوع منزلت است که فرصتهای فردی را در زندگی رقم زده و بر موفقیت ها و دستاوردهائی که یک هنرمند در زندگی میتواند به دست بیاورد تاثیر می گذارد.
محمد خداشناس گل افشانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست