پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
نقش استراتژیستها در سازمان
كشور ما سرزمین نسبتاً خشك و كم آبی است كه بین شرق و غرب و در چهارراه تاریخ و جغرافیایی كره زمین واقع شده است. در طول تاریخ این مرز و بوم، زندگی مردم به طور عمده از طریق كشاورزی تأمین میشده و كشاورزی در هزاران روستای كوچك و پراكنده، اغلب برپایه نظام آبیاری خاص مناطق كم آب، با استفاده از چاه و قنات و با سختی و مرارت و تسلیم در برابر شرایط جوی و محیطی و آفات طبیعی صورت میگرفته است. در ضمن به دلیل وضع جغرافیایی ویژه، فلات ایران در مسیر تجارت و همچنین در معرض حملات و تجاوزهای رومیان، مغولان، افغانها و قبایل مهاجم دیگر در سدههای دور و امپراتورهای عثمانی، روس و بریتانیا در تاریخ معاصر و قرین ناامنی مستمر بوده است.
این عوامل درونی و بیرونی موجب تضعیف روحیه و برخورد انفعالی و تسلیم طلبانه در برابر شرایط محیطی و نیز رشد فرهنگ تقدیری و استبدادی و در نهایت سازگاری ایرانی شد. فرهنگ سازگاری، فرهنگی ضد برنامهریزی است زیرا سازگاری، انطباق تسلیم طلبانه و منفعلانه در برابر شرایط محیطی است ولی برنامهریزی برای كنترل و تسلط و یا هماهنگی و همكاری فعالانه با محیط صورت میگیرد. هر چند شرایط تاریخی و اقلیمی یادشده باعث بیبرنامگی مستمر و نهادینه شدن فرهنگ سازگاری در كشور ما شده اما امروز با افزایش آگاهیهای مردم و تحولات اجتماعی و دگرگونیهای جهانی، جامعه ایران به جای تسلیم در برابر شرایط محیطی، در آستانه انتخاب سرنوشت خویش و ساختن آینده مطلوبتر است. ساختن چنین آیندهای نیازمند نظم و همكاری و تفاهم و برنامهریزی است. اگر در اقتصاد كشاورزی گذشته برنامهریزی ممكن نبود، امروز با وجود هزاران كارخانه صنعتی و تولیدی و سازمان علمی و فنی و شركت تجاری و خدماتی، برنامهریزی نه تنها مفید بلكه ضروری است. طی سه دهه اخیر شاهد پیدایش و رشد كمی هزاران سازمان علمی، صنعتی و اجتماعی بودهایم و امروز نظارهگر گسترش بیشتر و افزایش پیچیدگی و رشد كیفی سازمانها در بخش عمومی و خصوصی هستیم، نكته مهم آن كه رشد و توسعه در این جهان رقابت آمیز و پیچیده، به برنامهریزی مستمر و مشاركت آمیز نیاز دارد.
در این فرایند جهانی، مؤسساتی موفق بودهاند كه توانستهاند حساسیتهای لازم و بهنگام را به مقتضای موقعیت، تواناییها و منابع خود نشان دهند. یكی از مقولههایی كه میتواند این حساسیت را صیقل داده و از سطح ناخودآگاه به سطح خودآگاه ارتقا دهد، مقوله برنامهریزی استراتژیك است. برنامهریزی استراتژیك در حكم یك میانجی هوشیار و آگاه در تأثیرگذاری و تأثیرپذیری تعاملات درون و برون محیطی است.
برنامهریزی استراتژیك تمامی این تغییرات، هدف، ساختار و طرز رفتار سازمانی را در درازمدت به صورت ناكافی درآورده، برخورد فعالانه با محیط را الزامی میكند. به این دلیل سازمانها برای ادامه حیات خود، به فرایند برنامهریزی استراتژیك با رویكرد اقتضایی به شرایط روی میآورند زیرا دیگر رویكردهای سنتی به تدوین استراتژی، پاسخگوی سازمانها نیست و لازم است رویكردی پویا به منظور تدوین استراتژی شركتها به كار گرفته شود.
از این رو یكی از مهمترین واحدهای سازمانی در دنیای متغیر و پرشتاب امروزی، واحد مطالعات و برنامهریزی استراتژیك است. این واحد، نقش آینده نگری برای سازمان را برعهده دارد.
●نقش واحدهای برنامهریز استراتژیك
۱- تحقیقات
▪فراهم آوردن دادههای تحقیقاتی به منظور رهبری شركت در حوزههای ذیل:
▪روندهای محیطی خارجی: شامل اطلاعات روندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تكنیكی و صنعتی كه ممكن است روی سازمان اثر داشته باشد.
▪ روندهای تجاری: شامل اطلاعاتی درخصوص استراتژیهایی كه توسط سازمانهای كلاس جهانی پذیرفته میشوند و ممكن است شامل الگوبرداری شود.
▪ تحقیقات بازار: شامل خدمات مشتری و تحقیق در زمینه تغییر نیازهای مشتری و انتظارات او
▪ تحقیقات رقبا: بسیاری از دپارتمانهای استراتژی اطلاعات پایه رقبا را تنظیم میكنند.
▪محیط داخلی سازمان: شامل بودجه، بازارها، توزیعها، سیستمها، ساختارها، تكنیكها، تولیدات، مشتری مداری و ...
▪به روز نگهداری راهكارهای طراحی استراتژی شامل تكنیكهایی همچون طراحی استراتژیك مبتنی بر تیمها و كارتهای امتیازدهی متوازن و سایر رویكردها
۲- آموزش
● آموزش رهبری در هر دو حوزه طراحی استراتژی و تفكر استراتژیك.
رویكردهای مورد استفاده عبارتند از:
▪ دورههای آموزشی رسمی و كارگاههای آموزشی
▪ دعوت از صاحبنظران استراتژی دانشگاهی ماهی یكبار
▪درج در پست الكترونیك: یك فكر برای هر روز
▪ سخنرانی در كنفرانسها و كارگاههای آموزشی كه توسط دیگر واحدهای سازمانی ترتیب داده میشود.
▪ معرفی و توزیع مقالات جالب در سازمان
▪ معرفی وب سایتهای جالب به سازمان
▪سازماندهی كنفرانسها یا جلسات بحث در واحد برنامهریزی استراتژیك
▪ اعزام افراد كلیدی به دورههای آموزشی بیرونی
۳- تسهیل گری
اغلب شركتها طرحهای استراتژیك خود را در كارگاههای سه روزه مرور میكنند. واحدهای آنها برنامههای استراتژیك خود را همراستا با برنامههای استراتژیك سازمان تهیه میكنند. آنها یا خود این جلسات را تسهیل میكنند یا تسهیل كنندگان خارجی را به كار میگیرند كه وابسته به سیاستهای شركت نیستند. نقش این تسهیل كنندگان كمك به موارد زیر است:
▪ایجاد برنامه استراتژیك شركت
▪اعلام برنامه استراتژیك سازمان به دیگر واحدهای سازمانی و برقراری ارتباط میان آنها
▪ ایجاد برنامههای استراتژیك واحدهای تجاری استراتژیك همراستا با استراتژیهای سازمان
▪ برقراری ارتباط بین برنامههای واحدهای تجاری استراتژیك سازمان
▪ شناسایی و مدیریت تغییرات مورد نیاز به منظور حمایت از برنامههای استراتژیك جدید
▪ به روزآوری تكنیكها و ابزارهای طراحی استراتژی و آنها را در اختیار رهبران و واحدهای سازمانی قرار دادن
۴- یكپارچه سازی و هماهنگی سیستمها
هدایت سازمان در مسیری مشخص مبتنی بر سیستمهای مرتبط با برنامهریزی استراتژیك شامل:
▪برنامهریزی استراتژیك
▪ برنامهریزی تجاری
▪ بودجه بندی
▪مدیریت عملكرد / پاداش / جبران عملكرد
▪ گزارش دهی
▪ اندازهگیری
●برنامهریزان استراتژیك اغلب با یك تیم پروژه شامل واحدهای مالی، توسعه سازمانی، منابع انسانی و غیره كار میكنند تا مطمئن شوند همه برنامهها و سیستمها در یك راستا هستند. (یك سیستم برای شركت باید به گونهای طراحی شود كه همه سیستمها را یكپارچه كند.)
● برنامهریزان استراتژیك همچنین كلیه طرحهای تجاری موجود در سازمان را به منظور جلوگیری از دوباره كاری و نادیده گرفتن موضوعات مهم سازمانی در واحدهای گوناگون بررسی میكنند.
۵- نظارت و كنترل استراتژی
▪ همكاری با متخصصان تغییر به منظور تضمین محتوای برنامه استراتژیك و نحوه توزیع برنامه استراتژیك در سازمان
▪ بررسی موانع موجود بر سر راه استراتژی و اهداف و كمك به رفع آنها
▪اعمال تغییر در ساختار یا سیستمها حسب ضرورت متفكر مدیر عامل
▪مخاطب قرار گرفتن در تهیه مطالعات امكان سنجی خارج از دایره اختیار سایر واحدهای سازمانی
▪مشاوره به مدیر عامل در خصوص تصمیمات استراتژیك مطمئن
▪ ایفای نقش مشاور سطح بالا برای مدیر عامل
▪ ایفای نقش مشاور داخلی برای دیگر رهبران داخلی سازمان
●وظایف یك استراتژیك
▪ اختصاص زمانهای برنامهریزی شده و هماهنگ با رهبر سازمان برای مرور موضوعات استراتژیك
▪ درخواست از مدیر سطح بالاترتان به منظور مشاركت دادن شما در جلسات بررسی موضوعات استراتژیك و بحث و بررسی با مدیرتان پس از جلسات
▪ درخواست از مشاورتان كه در تحلیلها و تصمیمگیریها استراتژیك، شما را نقد كند.
▪ استفاده از هر گونه فرصت برای حضور در جلسات مرتبط با موضوعات استراتژیك و مطالعه تفكرات حضار در جلسه
▪ درخواست از مدیران عملیاتی برای تجزیه و تحلیل محیط عملیاتی خویش و بحث با آنها در خصوص موارد نیازمند به تغییر
▪ توضیح و شفاف سازی استراتژی موفقیت شركت، حداقل دوبار در سال برای سطوح بالاتر
▪ استفاده از نظرات آنها، نشان دادن روحیه مشتاقانه پذیرای بازخور به آنها، دقت در تفكراتشان و سعی در گنجاندن نظرات مفید آنها در برنامه استراتژیك
▪ اجتناب شدید از حل فوری مسائل و دنبال كردن حل ریشهای مشكلات. تفكر در جوانب مختلف تا یك مدل ذهنی بر شما غالب نشود. مشورت با سایر مدیران در حوزههای دیگر و با سبكهای متفاوت به منظور برخورداری از چشم انداز وسیعتری از مسئله
▪ انتخاب یك حوزه برای تحلیل یا تصمیمگیری استراتژیك كه در آن بیتجربهاید و بحث با دیگر اعضای مجرب سازمان در آن حوزه
▪مرور ادواری میزان تأثیرگذاری خود و گروهتان بر تحقق اهداف و استراتژیهای سازمان. پیشنهاد اقدامات جدید از طریق كار تیمی كه موقعیت سازمان در صنعت را تقویت میكنند.
▪استفاده از رویكرد تحلیل فاصله برای خود و تیمتان به منظور شناسایی مهارتها و منابع مورد نیاز تیم یا سازمانتان به منظور پیاده سازی ایدهها و اقدامات جدید
▪تهیه فهرستی از گزینههای بالقوه برای هر تصمیم كه به شما این امكان را میدهد تا با دیدگاهی وسیع نسبت به ذینفعان مسئله، بیش از یك امكان یا راه حل را در ذهن داشته باشید.
▪ اطمینان از جلب مشاركت كلیه اعضای تیم توسط تسهیلگری شما در جلسات
▪تلاش برای حضور در هر جلسه تصمیمگیری. تفكر در مورد برنامهریزی اقتضایی. تفكر درباره هر تصمیمی كه به اقدامی درخصوص عكسالعمل رقبا، احساس مشتریان داخلی و خارجی و ملاحظات یا تغییرات مورد نیاز در تأمین كنندگان منجر میشود. (با تفكر بر روی نتایج تبعی هر تصمیم، به گزینه بهینه نزدیكتر خواهید شد.)
▪ تنظیم قرارهایی با مشتریان كلیدی و مصاحبه با آنها در خصوص نیازمندیهای جاری و آتیشان و ترجمه این یادگیری به اهداف استراتژیك و سپس در میان گذاشتن یافتههای خود با سازمان
▪بازدید از دیگر واحدهای عملیاتی و سایر واحدهای سازمانی برای نظارت بر استراتژیهای مصوب و ایجاد استراتژیهای خلاق
▪ اختصاص زمان مشخصی برای رهبرانی از سازمان كه در زمینه رویكرد اجرای استراتژی بحث میكنند.
▪ مشاركت در فرموله كردن طرحهای تجاری استراتژیك «بهار و پاییز» سازمان (طرحهای تجاری استراتژیك برای ظهور و افول كسب و كارها)
▪زمانبندی جلسات آتی برای تعیین یا بازنگری جهتگیریهای استراتژیك سازمان
▪ موافقت با اختصاص زمان برنامهریزی شده برای پرسنل یا تیمتان به منظور مطالعه كتاب یا مقالات مرتبط با استراتژی و سپس مباحثه براساس برنامه زمانبندی شده در خصوص یادگیریهای كلیدی
▪ اختصاص زمانی برای بحث درباره نكات كلیدی مورد استفاده در سازمان براساس یادگیریهای صورت پذیرفته از طریق مطالعه كتابها یا مقالات
●راهكارهای توسعه شخصی یك استراتژیست
▪توجه به یك تصمیم مرتبط به خارج از محیط كار و تلاش برای استفاده از تحلیل به جای احساسات در اتخاذ تصمیم
▪ مطالعه وال استریت ژورنال یا دیگر مجلات مرتبط تجاری. این كه چگونه شركتهای دیگر استراتژیهای موفق را انتخاب و اجرا میكنند.
▪ برقراری ارتباط یا اتصالی واضح بین استراتژیهای مطالعه شده در كتابها و مجلهها با استراتژیهای موجود سازمان. (مثلا بررسی این كه آیا شیوه تملك یا ادغامی كه شركت شما اتخاذ كرده، مطابق با استراتژیهای پیشنهادی مایكل پورتر است.)
▪ پرداختن به بازی شطرنج یا دیگر بازیهای استراتژیك
▪حضور و راهبری داوطلبانه كمیته برنامهریزی استراتژیك شركت
▪ حضور در برنامههای آموزشی اجرایی ادواری در دانشگاهها یا مؤسسات معتبر دنیا (مواردی كه مهارتهایی را در خصوص استراتژی، مدیریت و مفاهیم مالی آموزش میدهند.)
▪درخواست برگزاری برنامههای آموزشی داخلی و همچنین منابع خارجی از واحد توسعه و آموزش
●ویژگیهای شخصی یك استراتژیست
▪مطمئن و قابل اعتماد و قادر به انجام كار با همه سطوح سازمانی
▪ مجهز به گسترهای از دانش، ترجیحاً دارای تجربه در سه تا چهار حوزه مختلف، تحصیلكرده MBA یا تجربه مدیریت عمومی
▪ قادر به انجام كارهای بسیاری ساختار نیافته
▪ قادر به همكاری با تیمهای داخلی و خارجی سازمان و افراد در واحدهای سازمانی متفاوت و حتی با افراد شركتهای دیگر در ائتلافهای صورت پذیرفته
▪داشتن اعتماد به نفس همراه با فروتنی
▪مهارتهای تسهیلگری در اداره و راهبری جلسات
▪تمایل و علاقه مداوم به یادگیری تكنیكهای جدید و كسب دانش نوین
▪عاشق نوآوری و راههای جدید برای انجام كارها
▪ داشتن حس دوستی و شادابی و نشاط
تهیه و تنظیم: حسین علی مؤمنی
مركز مطالعات و برنامهریزی استراتژیك گروه سایپا
منابع
۱- The role of strategist; Diane Foster and Associates
۲- The role of a strategic planner; Contact Ruth Tearle at +۲۷-۲۱ ۷۱۲۲۱۵۴ or email ruth@changedesigns.co.za
مركز مطالعات و برنامهریزی استراتژیك گروه سایپا
منابع
۱- The role of strategist; Diane Foster and Associates
۲- The role of a strategic planner; Contact Ruth Tearle at +۲۷-۲۱ ۷۱۲۲۱۵۴ or email ruth@changedesigns.co.za
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست