پنجشنبه, ۱۵ آذر, ۱۴۰۳ / 5 December, 2024
مجله ویستا
معلم تاثیر گذار چه کسی است و چه شایستگی هایی دارد؟
▪ یادگیری چیست و چه عواملی در آن موثر است و نقش معلم در فرآیند یادگیری تا چه اندازه است؟
یادگیری یک فرآیند است و در هر فرآیند عواملی در حال تعامل هستند که هر یک با توجه به نقش خود در یادگیری تاثیر گوناگونی دارند. از جمله عوامل موثر در یادگیری ویژگی های جسمانی، عاطفی، روانی یادگیرنده و برنامه های درسی، شرایط و محیط یادگیری و معلم را می توان نام برد. معلم با تمام ویژگی های شخصیتی و تربیتی خود بیشترین تاثیر را در آموزش به عهده دارد.
▪ به راستی معلم تاثیر گذار چه کسی است و دارای چه خصوصیاتی است؟
معلمان حرفه ای در رشته و کار خود کسانی هستند که سعی در به دست آوردن دانش و مهارت هایی دارند که اهداف آموزشی و تربیتی آنها را تامین کند کارهایشان سازمان یافته و با برنامه و آماده است یعنی از وقت و زمان موجود به خوبی استفاده می کنند و شرایطی را فراهم می کنند که کلاس را شاداب و متنوع و فعال نگه دارند. از نظر یک معلم توانا هر یادگیری مقدمه یادگیری بعد است بنابراین دراین کلاس ها دانش آموز خود کنجکاوانه به دنبال یادگیری مطالب است. در عین حال که فشاری بیش از ظرفیت به او وارد نمی شود. معلم موفق کلاس را تحت کنترل خود دارد و محیطی را فراهم می سازد که دانش آموز احساس آرامش و امنیت می کند و از استرس و اضطراب که گریبانگیر بسیاری از دانش آموزان است به دور می باشد. معلمی که رفتار دوستانه با شاگرد برقرار می کند و در فضایی سالم و سازمان یافته با او برخورد می کند و دانش آموز را تشویق به یادگیری بیشتر می کند در حقیقت نوآوری و خلاقیت را در فراگیر بیدار می کند.
معلم اثربخش معلمی است که نسبت به شنیدن عقاید دیگران و نظرات جدید دانش آموزان تمایل نشان داده و دانش آموزان را برای مشارکت در بحث های کلاس تشویق، کمک و آماده می کند. اینگونه معلمان نقش رهبری را در کلاس به عهده دارند و از تعصبات یک جانبه پرهیز می کنند و تعارضات به وجود آمده و سوالات دانش آموزان را با استدلالات منطقی و عقل سلیم خود برطرف می سازند. بنابراین چنین معلمی مجری بی چون و چرای قوانین و مقررات نیست و ضمن احترام به آنها کاستی های قانون را می شناسد و برای حل آنها پیشنهاداتی دارد و در هنگام اجرا همه ابعاد آن را در نظر می گیرد.
در خصوصیات و ویژگی های معلم اثرگذار و توانا و حرفه ای در شغل خود می توان توجه و یاری معلم نسبت به همه دانش آموزان برای رفع مشکلات آنها، شیوه های متنوع و جذاب او هنگام تدریس به الگو و سرمشق بودن خود او، رفتار محبت آمیز و صمیمت و احترام متقابل با دانش آموز فراهم آوردن محیطی فعال و پویا هنگام تدریس، و بالا بردن اعتماد به نفس در میان شاگردان خود و ایجاد انگیزه و پرورش حس همکاری و نوع آوری و ابداع و ابتکار و پرورش قوه خلاقیت در دانش آموزان را نام برد.
منبع : روزنامه مردمسالاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست