یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا
معلم تاثیر گذار چه کسی است و چه شایستگی هایی دارد؟
▪ یادگیری چیست و چه عواملی در آن موثر است و نقش معلم در فرآیند یادگیری تا چه اندازه است؟
یادگیری یک فرآیند است و در هر فرآیند عواملی در حال تعامل هستند که هر یک با توجه به نقش خود در یادگیری تاثیر گوناگونی دارند. از جمله عوامل موثر در یادگیری ویژگی های جسمانی، عاطفی، روانی یادگیرنده و برنامه های درسی، شرایط و محیط یادگیری و معلم را می توان نام برد. معلم با تمام ویژگی های شخصیتی و تربیتی خود بیشترین تاثیر را در آموزش به عهده دارد.
▪ به راستی معلم تاثیر گذار چه کسی است و دارای چه خصوصیاتی است؟
معلمان حرفه ای در رشته و کار خود کسانی هستند که سعی در به دست آوردن دانش و مهارت هایی دارند که اهداف آموزشی و تربیتی آنها را تامین کند کارهایشان سازمان یافته و با برنامه و آماده است یعنی از وقت و زمان موجود به خوبی استفاده می کنند و شرایطی را فراهم می کنند که کلاس را شاداب و متنوع و فعال نگه دارند. از نظر یک معلم توانا هر یادگیری مقدمه یادگیری بعد است بنابراین دراین کلاس ها دانش آموز خود کنجکاوانه به دنبال یادگیری مطالب است. در عین حال که فشاری بیش از ظرفیت به او وارد نمی شود. معلم موفق کلاس را تحت کنترل خود دارد و محیطی را فراهم می سازد که دانش آموز احساس آرامش و امنیت می کند و از استرس و اضطراب که گریبانگیر بسیاری از دانش آموزان است به دور می باشد. معلمی که رفتار دوستانه با شاگرد برقرار می کند و در فضایی سالم و سازمان یافته با او برخورد می کند و دانش آموز را تشویق به یادگیری بیشتر می کند در حقیقت نوآوری و خلاقیت را در فراگیر بیدار می کند.
معلم اثربخش معلمی است که نسبت به شنیدن عقاید دیگران و نظرات جدید دانش آموزان تمایل نشان داده و دانش آموزان را برای مشارکت در بحث های کلاس تشویق، کمک و آماده می کند. اینگونه معلمان نقش رهبری را در کلاس به عهده دارند و از تعصبات یک جانبه پرهیز می کنند و تعارضات به وجود آمده و سوالات دانش آموزان را با استدلالات منطقی و عقل سلیم خود برطرف می سازند. بنابراین چنین معلمی مجری بی چون و چرای قوانین و مقررات نیست و ضمن احترام به آنها کاستی های قانون را می شناسد و برای حل آنها پیشنهاداتی دارد و در هنگام اجرا همه ابعاد آن را در نظر می گیرد.
در خصوصیات و ویژگی های معلم اثرگذار و توانا و حرفه ای در شغل خود می توان توجه و یاری معلم نسبت به همه دانش آموزان برای رفع مشکلات آنها، شیوه های متنوع و جذاب او هنگام تدریس به الگو و سرمشق بودن خود او، رفتار محبت آمیز و صمیمت و احترام متقابل با دانش آموز فراهم آوردن محیطی فعال و پویا هنگام تدریس، و بالا بردن اعتماد به نفس در میان شاگردان خود و ایجاد انگیزه و پرورش حس همکاری و نوع آوری و ابداع و ابتکار و پرورش قوه خلاقیت در دانش آموزان را نام برد.
منبع : روزنامه مردمسالاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی رسانه مجلس دولت دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور لبنان رئیسی سیدابراهیم رئیسی تعطیلی شنبه ها مجلس دوازدهم
مشهد سیل ایران هواشناسی سیل مشهد تهران بارش باران آموزش و پرورش خراسان رضوی پلیس سازمان هواشناسی امتحانات نهایی
خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار دلار قیمت طلا قیمت خودرو مالیات بازار خودرو مسکن ترکیه بانک مرکزی
لیلا حاتمی زری خوشکام نمایشگاه کتاب سینمای ایران علی حاتمی کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینما سریال دفاع مقدس زهرا خوشکام
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه حماس چین اوکراین یمن حزب الله لبنان
فوتبال استقلال پرسپولیس بازی تراکتور لیگ برتر اشکان دژاگه بارسلونا فدراسیون فوتبال سپاهان مس رفسنجان تکواندو
هوش مصنوعی اینترنت آیفون فناوری هواپیما گوگل اپل سامسونگ موبایل دانش بنیان
زنان رژیم غذایی کاهش وزن سلامت قلب سرطان پوست سلامت روان بارداری