جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
نورما ری - Norma Rae
سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فاکس قرن بیستم
کارگردان : مارتین ریت.
فیلمنامهنویس : اروینگ راوچ و هارییت فرانک جونیر.
فیلمبردار : جان آلونزو.
آهنگساز(موسیقی متن) : دیوید شایر.
هنرپیشگان : سالی فیلد، بو بریجز، ران لیبمن، پت هینگل، باربارا باکسلی و گیل استریکلند.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۴ دقیقه.
«نورما ری» (فیلد) هم مثل پدر و مادرش در کارخانه نساجی شهر جنوبی زادگاهش کار میکند. اما برخلاف انان با شرایط کار کنار نیامده، هرچند که اعتراضهای گه کاهش - مثلاً در موردکر شدن مادش بر اثر کار کردن در کنار دستگاه بافندگی - به جائی نمیرسد. «نورما» که پس از مرگ شوهرش در یک زد و خورد مستانه، سرپرستی دخترش را برعهده دارد و از محبوبهای متعددش صاحب پسری هم شده، پیشنهاد کار در سمت بازرس را که دستمزد بیشتری دارد، میپذیرد. با این همه، وقتی میفهمد این شغل باجی برای ساکت کردن او و سرکوب کارگران ضعیفتر بوده، خشمگین به سر کار قبلیاش کنار دستگاه بافندگی برمیگردد. در همین بین، دوستیاش با «روبن» (لیبمن)، که از نیویورک آمده، توجه «نورما» را به تلاشهای او برای تشکیل یک اتحادیه کارگری جلب میکند و پیشنهاد ازدواج «سانی وبستر» (بریجز) - همکار سابقش را که با داشتن یک دختر از همسرش جدا شده - میپذیرد. «نورما» به اتحادیه میپیوندد، و «روبن» تازه دارد به ارزشهای او پی میبرد که با اعتراض رؤسای اتحادیه مواجه میشود که همکاری او با زنی نه چندان خوشنام را در این شهر کوچک و مذهبی نمیپسندند. وقتی مدیریت کارخانه اعلام میکند که اتحادیه در سلطه سیاهان قرار گرفته، یکی از کارگران سیاه پوست مضروب میشود و «نورما» قد علم میکند تا پای جای پای «روبن» بگذارد. اعضای اتحادیه با کمی تأخیر از او حمایت میکنند و اخراجش منتفی میشود، اما دستگیرش میکنند. پس از این تجربه تلخ «نورما» با ضمانت «روبن» آزاد میشود. حالا از قبل هم مصممتر شده است؛ و «سانی» هم که مدام از بیتوجهی او به خانواده شکایت میکرده، بالاخره میپذیرد که او زنی آزاد و مستقل شده است. سرانجام مدیریت کارخانه مجبور میشود اتحادیه را به رسمیت بشناسد و «روبن» میرود، در حالی که میداند «نورما ری» میتواند روی پای خودش بایستد.
* نورما ری فیلم به هر حال دلگرم کنندهای است. میکوشد نشان دهد که یک زن کارگر معمولی و بیادعا چگونه میتواند برتر از همه باشد. مشکل اینجاست که هرگاه شخصیتها درگیر مسائل سیاسی و بحث جدی میشوند، فیلم نامه یا به سراغ حرفهای قلنبه سلنبه میرود یا راه حلهای ملودراماتیک. وقتی هیچ رویداد مهمی اتفاق نمیافتد علاقه ریت به شخصیتپردازی و دید قویاش نسبت به محیط، جذابیت خاصی خلق میکند. با این حال پیامگرائی فیلم، سادهانگارانه و توخالی است و بیشترین جلوهاش در صحنه اوج فیلم است: جائی که «نورما ری»، بچههای خوابآلودش را بیدار میکند، خبر زندانی شدنش را به آنان میدهد و از آینده و آرمان خویش سخن میگوید.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی