چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مشکلات دختران دانشجو
و خداوند آدم علیه السلام را آفرید تا جلوهگر صفات رحمانی او باشد و حوّا را که صفات جمالیه حق در او به تجلّی نشسته بود از همان آفرید که آدم را. آن گاه فراراه آنان هدفی قرار داد با نام «کمال» تا بپویند و بجویند و به قله کمال راه یابند. سرمایههایی در کف آن دو ریخت گوناگون تا هر یک با نگاهی، هستی را بنگرد و راه را بیابد و در این وادی قدم گذارد. آدم را آموخت که حوّا را بنگرد؛ و او را آن گونه که هست بپذیرد و حوا نیز او را با همه سرمایههای خدادایاش پذیرا باشد و هر دو را اندیشه و احساس عطا کرد تا هر یک در راه ویژه خویش گام گذارند. حوا به هستی نگریست، نگاهی مادرانه، از سرِ مهر و عشق، نگاهی خداگونه و آدم نیز هستی را نظارهکرد، پدرانه و تسخیرگرانه، طبیعت را تسخیر کرد و از دل سنگ خانهای ساخت برای آرامش حوا تا او نسلهای فرداها را در دامان خود بپروراند و دست در دست یکدیگر دل به یک هدف بسپارند و راه پویند و آدمی دیگر و حوایی دیگر و خانهای دیگر و هدف همان که بود؛ کمال و وصال. زنان در همه جوامع و به ویژه جامعه کنونی ما نقشی پررنگ و اساسی داشته ودارند و این برنامهسازان و مسئولان فرهنگی - اجتماعی جامعه هستند که باید زمینه احیای حقوق و ایجاد فضای سالم برای رشد و پویایی آنها را فراهم سازند. مقالهای که پیش رو دارید تحقیقی است در مورد مشکلات دختران دانشجو که با یاری مسئولان دانشگاه اهواز صورت گرفته است.
محقق با اذعان به اینکه برای داشتن جامعهای سالم و پویا باید به افراد آن و به ویژه زنان و دختران توجه داشت و مشکلات موجود بر سر راه آنها را گشود تا پویایی و شکوفایی معنا یابد، به بررسی مشکلات این قشر پرداخته است. برای رفع مشکلات به یقین اولین گام شناخت آنها است و از آنجا که در هر جامعه قانونمدار، عدهای مسئولیت شناخت و مباحث نظری را عهدهدار هستند و عدهای در مقام اجرا برنامههای عملی را بر عهده دارند، ما به وظیفه خویش که در حوزه اول است پرداختیم و امید آن داریم که نیمه دیگر قضیه با همّت و اراده مسئولان مورد توجه قرار گیرد و به مرحله اجرا برسد. ضرورت تحقیق درباره مشکلات زنان بانوان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع که در مقطع زمانی امروز حضور آنها در عرصههای گوناگون اجتماعی انکارناپذیر است، همواره مورد توجه برنامهسازان و طراحان برنامههای فرهنگی - اجتماعی بودهاند. به یقین هنگام برنامهریزی اصولی برای یک گروه در درجه اول باید نسبت به ویژگیهای روانی و طبیعی و نیز مشکلات مربوط به آنان که از موانع مهم بر سر راه برنامهریزی است آشنایی کافی داشته باشیم. تحقیق در مورد مشکلات بانوان و بررسی اولویتها و رویکردها کمک شایانی به نزدیک شدن به آرمانهای مطلوب بانوان خواهد کرد و به نظر میرسد این تحقیق روشنگر راه مسئولان خواهد بود. شاید بتوان روند ارائه طرح و برنامه برای بهبودسازی وضعیت زنان را به صورت زیر بیان کرد:
الف) شناخت مشکلات زنان به صورت عام یا در یک گروه خاص
ب) طبقهبندی مشکلات جهت ارائه راهحلهای مناسب و کارشناسانه
ج) اولویتبندی مسائل و مشکلات موجود و ایجاد تقدّم و تأخّر در برنامههای اجرایی
د) ایجاد بستر مناسب برای رفع مشکلات و موانع موجود
ه) برنامهریزی صحیح و اصولی برای رسیدن به وضعیت مطلوب جامعه بانوان پس از رفع مشکلات.
بنابر آنچه ذکر شد اولین گام برای برنامهریزی فرهنگی، علمی و اجتماعی در خصوص بانوان شناخت و بررسی مشکلات آنان است و این امر میسّر نخواهد شد مگر با حضور در جمع آنان و نمونهگیری و آمارگیری به دور از هرگونه تعصب و پیشفرض. تحقیقی که پیش رو دارید با توجه به مطالعات میدانی و بدون هرگونه ملاحظهای از سوی آزمودنیها صورت گرفته است؛ با توجه به تجربهای که در طی سالها تبلیغ در دانشگاهها و جلسات مشاوره خصوصی داشتهام برخی از موارد مطرحشده در مشاورهها را نیز جزء زیرمجموعههای موضوع قرار دادهام تا دامنه تحقیق از کلیگویی فراتر رود و به جزئیات ملموس و محسوس نزدیکتر شود. روش تحقیق و مشکلات آن پس از انتخاب موضوع تحقیق (بررسی مسائل و مشکلات دختران دانشجو و اولویتها) اقدام به تنظیم پرسشنامههایی در این زمینه کردیم. با توجه به اینکه پرسشنامههای تستی برای دانشجویان ذهنیّتی مشابه ذهنیت پرسشگر ایجاد میکرد تصمیم گرفتیم سؤالها را به صورت تشریحی و کلّی مطرح کنیم تا پاسخها به واقعیت نزدیکتر گردد و از باورها و اعتقادات دانشجویان سرچشمه گرفته باشد. البته در حین بررسی پرسشنامهها به صحت انتخاب خود بیش از پیش واقف شدیم. سؤالات پرسشنامهها عبارت بود از:
الف) فرض کنید شما مسئول امور بانوان کشور هستید، اساسیترین مسائل و مشکلاتی را که مورد توجه قرار میدهید چه خواهد بود (با توجه به اولویتها)؟
ب) اگر شما مسئول امور بانوان کشور بودید، چه راهکارهایی را برای حل مسائل زنان پیشنهاد میکردید؟ ج) مهمترین مسائلی را که دختران دانشجو با آن روبهرو هستند چیست؟
د) چه راهکارهایی را برای حل مسائل و مشکلات دختران دانشجو پیشنهاد میکنید؟
ه) روند حل مسائل و مشکلات زنان را در جامعه کنونی ایران چگونه ارزیابی میکنید؟ پرسشنامهها بین دانشجویان توزیع شد و پس از چند روز پاسخهای تفصیلی و گاه نیمه تفصیلی آنها را دریافتیم و سپس به طبقهبندی پاسخها و اولویتبندی آنها پرداختیم. مشکلاتی که بر سر راه تحقیق داشتیم عبارت بود از:
۱) چون سؤالات کلی بود برخی از دانشجویان که در نوشتن مشکل دارند و سخت مینویسند یا پاسخ نداده یا بسیار مجمل نوشته بودند.
۲) برخی میگفتند سؤالات سخت است لذا پاسخ ندادند.
۳) پارهای دیگر میگفتند ما هیچ مشکلی نداریم همین که دانشگاه آمدهایم برایمان بس است! در مجموع پرسشنامههایی که دانشجویان آنها را تکمیل کرده بودند(پاورقی ۱ . علاوه بر روش پرسش و پاسخ که از طریق پرسشنامهها بود، با استفاده از بیش از هزار مورد مشاوره خصوصی که در طول یک ماه مبارک رمضان با دانشجویان دانشگاه اهواز داشتم و پیش از آن در دیگر دانشگاهها، به تنظیم طرح اصلی پرداختم.) حاوی مطالب بسیار ارزندهای است که اینک به تنظیم چارچوب و طرح اصلی آن میپردازیم. مشکلات دختران دانشجو در یک نگاه اگر بخواهیم به اجمال به مشکلات دختران دانشجو که در پرسشنامهها ذکر شده است بنگریم، نکات جالب و قابل توجهی مییابیم. در این بخش از مقاله مشکلات به صورت کلی مطرح میشود و سپس در مورد هریک و زیرمجموعههای آنها بحث خواهد شد. به نظر میرسد اولین و مهمترین مسئله در مورد دختران دانشجو که دغدغه فکری آنها است، مسئله تحصیل و مشکلات مربوط به درس خواندن است. مشکلاتی همچون کم بودن آگاهی و اطلاعات، ندانستن روشهای صحیح مطالعه، داشتن اضطراب هنگام امتحانات و... و پس از این مشکل، مسئله اشتغال مطرح است و سپس ازدواج. گفتنی است که تفاوت آمار اشتغال و ازدواج خیلی زیاد نیست و نمیتوان اولویت خاصی بین آن دو در نظر گرفت. مسائل اعتقادی و ناآگاهیهای خانوادهها نسبت به دین و مسائل مذهبی، مسائل روانی همانند عدم امنیّت و خودناباوری و... و نبود امکانات رفاهی و اقتصادی نیز از دیگر مسائل مورد ابتلای دانشجویان دختر است. نکته قابل توجه این است که زمان و مکان در بیان نظرگاهها و نگرشها و اولویتبندیها بسیار مؤثر است؛ برای مثال، با توجه به اینکه پرسشنامهها دقیقاً در ایام ویژه امتحانی و قبل از فرجهها بین خواهران توزیع شده، بدیهی است که دغدغه ذهن آنها در چنین شرایطی به صورت مقطعی، درس خواندن، گذراندن امتحانات به بهترین وجه، مشروط نشدن و... است و اگر این پرسشنامهها در ابتدای ترم توزیع میشد به یقین اولویت با مسائل دیگر بود. از این رو مشکلات تحصیلی و علمی دانشجویان را نمیتوان به عنوان مشکل اول آنها مطرح کرد؛ چنان که در برخی از پاسخها در این مورد خاص، واژه «فعلاً» به چشم میخورد و این نمایانگر عدم اولویت بالاصاله است. به هر حال گذشته از مورد اول، مشکلات دختران دانشجو را میتوان به صورت زیر اولویتبندی کرد:
۱) مسائل اجتماعی مانند اشتغال، ازدواج، ارتباط با استادان و دیگر دانشجویان و نبودن پستهای مهم برای زنان و...؛
۲) مشکلات اعتقادی مانند ناآگاهی از فلسفه عبادات و حجاب، مبهم بودن نقش زن در دین اسلام و بیاهمیت بودن امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه، ارتباطهای نامشروع، وجود منکرات به صورت عَلَنی و...؛
۳) مشکلات مربوط به دوره تحصیل مانند دور بودن از خانواده، مسائل اقتصادی در دانشگاهها و رفت و آمدهای زیاد بین شهر برای تحصیل و وطن و...؛
۴) مشکلات روانی مانند عدم امنیّت در شهر و در دانشگاه، احساس کمبود و فشار روانی، خودناباوری، عدم اعتماد به نفس، مسائل روانی ناشی از انحرافات جنسی همچون استمنا، سُحق و ارتباطهای نامشروع؛
۵) مشکلات طبیعی در دانشگاه و خوابگاهها همچون نبودن امکانات رفاهی، سالنهای ورزشی، نور نامناسب اتاقها، غذاهای نامطلوب و... . نکته مهم و قابل توجه این است که مشکل ازدواج را - به عنوان اصلیترین مشکل دختران دانشجو - میتوان هم در زمره مشکلات روانی دانست و هم اجتماعی و هم جزء مشکلات اقتصادی. در مجموع ازدواج و اشتغال مهمترین دغدغه فکری دانشجویان است که اگر مسئولان امور بانوان و طراحان برنامههای ویژه بانوان به این دو نکته مهم توجه نداشته باشند برنامهریزیهای آنان سطحی و روبنایی خواهد بود و نتیجه مورد انتظار را نخواهد داشت. حاصل تحقیقهای گوناگون با روشهای متفاوت این است که دختران پیش از ازدواج دچار نوعی تحیّر و سردرگمی و در نتیجه آن افسردگی میشوند. آنها برایآینده خویش نمیتوانند افق روشن و قابل اتکایی را تصور کنند و دیدن موارد متعددی در اجتماع که در زندگی خانوادگی دچار شکست شدهاند، به تیرهتر دیدن آینده از سوی دختران کمک میکند. برای ایجاد آرامش روحی - روانی و برقراری ثبات فکری و عملی در دختران دانشجو باید تسهیلات ازدواج فراهم گردد.
تجربه فردی نشان میدهد که دختران و پسرانی که ازدواج کردهاند در امر تحصیل موفقتر از مجردها هستند، اگرچه استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد ولی غالباً آنان که ازدواج کردهاند انگیزهمندترند و تلاشی مضاعف برای خروج از دانشگاه و ورود به صحنه زندگی میکنند. اکنون با توجه به اولویتهای ذکرشده از سوی دانشجویان به تفصیل و توضیح مسائل و مشکلات دختران دانشجو و ارائه راهکارها میپردازیم و امید آن داریم که یاریگر مسئولان فرهنگی جامعه باشد. الف) مشکلات اجتماعی دانشجویی که با تلاش پیگیر و مداوم خود طلسم ورود به دانشگاه را شکسته است و به سرزمین آرزوهای جوانان پای نهاده، به یقین در سر سودای استفاده از تخصص و علم خود را میپروراند. او از بدو ورود به دانشگاه برای خویش کاخ بلندی از آرزوها را میسازد و با اهدافی چون خدمت به جامعه انسانی، پیشرفت علم و دانش در کشور اسلامی ایران، داشتن وجهه اجتماعی مناسب و ایجاد رضایت و خشنودی برای والدینی که بیش از دو دهه خون دل خوردند تا او را به دانشگاه بفرستند تا به قول آنها «برای خود کسی شود» و یا «دستش به دهانش برسد» و... به آیندهای روشن چشم میدوزد. برخی رشته مورد تحصیل خود را اولین انتخاب میدانند و به آن عشق میورزند و پارهای دیگر تنها و تنها به عشق ورود به دانشگاه رشته پایین را برگزیدهاند، لذا با بیمیلی نسبت به رشته خود، برای اتمام دوره تحصیل و خداحافظی با درسهایی کهدوست ندارند لحظهشماری میکنند.
در میان دسته دوم برخی میمانند و تا آخر میسوزند و میسازند و برخی دیگر از میانه راه با همت بلند بر میگردند و تغییر رشته داده، تحصیل را برای خود زیبا و دوستداشتنی میکنند. همه این تلاشها و تحمل رنجها و مشقتها به امید آیندهای بهتر است که باید از سوی مسئولان برای جوانان فراهم گردد؛ آیندهای که از طریق ایجاد زمینههای مناسب اشتغال تضمین میشود و اکنون با توجه به بالا بودن رشد بیکاری در جامعه ما و زیاد بودن نیروهای متخصص بیکار، به افسانه بیشتر شبیه است تا واقعیت!
اشتغال و دانشجو در رأس مشکلات اجتماعی بحث اشتغال است. در این باره مسائل زیر جالب توجه است:
۱) استادان دانشگاه با توجه به آشنایی بیشتر با فضای بیرون از دانشگاه و داشتن اطلاعات آماری در مورد بیکاری و کیفیت بازار کار و گاه به علت بیمهری به نظام و به قصد ایجاد نوعی بدبینی در بین جوانان، بذر دلهره و اضطراب ناشی از مبهم بودن آینده کاری و شغلی آنان را در دلها میافشانند و موجب دلمردگی و افسردگی میشوند.
۲) پارهای از رشتههای انتخابشده از طریق دختران با معیارهای فرهنگی جامعه سازگاری ندارد و برای اشتغال آنان مشکلساز است؛ مثلاً رشتههای فنّی و مهندسی نه با روحیّه و روان طبیعی زنان ملایمت دارد و نه تضمین شغلی مناسب برای دختران مهندس وجود دارد و در واقع جامعه ما پذیرای این نیست که زنان مهندس در رأس کارها قرار گیرند و مردان زیرمجموعه آنها باشند و این دغدغه فکری دختران مشغول به تحصیل در رشتههای مهندسی است.
۳) عدم تساوی حقوق زن و مرد در شغلهای یکسان، نگرانی دیگری است که از سوی دختران مطرح شده است.
۴) ناتوانی در جمع بین دو مهم یعنی تربیت نسل آینده یا ایجاد محیط سالمخانوادگی برای همسر و فرزندان و حضور اجتماعی و ورود به صحنه اشتغال و تولید و خدمات از دیگر مسائلی است که بسیاری از دختران در انتخاب یکی از این دو مورد یا جمع بین آنها دچار مشکل هستند و خواستار تشکیل کلاسهای آموزشی مناسب برای انتخاب بهتر میباشند.
۵) نکته دیگر درباره اشتغال، تجدید و کنترل ارتباط با نامحرمها و حفظ حدود شرعی و اجتماعی به گونهای متعادل است. به گفته آنها مقید بودن به برخی از شئون اجتماعی موجب خروج از دایره شریعت و احکام و حدود الهی میشود و مقید بودن به احکام الهی مانع پایبندی به شئون اجتماعی است و برای حفظ و شناخت حدود و مرزها باید مؤلّفههای دینی و اجتماعی بیش از پیش تبیین و تفسیر شوند.
۶) مشکل دیگر در زمینه اشتغال، تعارض مبحث اشتغال با درخواست همسران است. به عبارت دیگر، بسیاری از مردان اجتماع ما با شغل خارج از منزل برای زنان و استمرار ارتباطهایی که لازمه اشتغال است مخالفاند؛ به ویژه آنگاه که زنان آنها باردار یا صاحب نوزادی میشوند که نیاز شدید به حضور فیزیکی و عاطفی مادر دارد، این مخالفت چهره جدّیتری مییابد و موجب ایجاد تنش و اختلاف خانوادگی میشود.
۷) زنان در کشور ما قادر به داشتن مشاغل مهم نیستند و این مسئله روح برخی از دختران را آزار میدهد، به گونهای که تحصیل و مدرک را برای خالی نبودن عریضه، محترم میشمارند و خود را بازندههای میدان اجتماع و سیاست میدانند و برای مبارزه با این تقدیر پیشساخته در پی راهحل میگردند. گفتنی است اشتغال آن گونه که تاکنون از آن بحث شده است تنها جنبه اجتماعی و اقتصادی ندارد. به عبارت دیگر، بُعد اجتماعی اشتغال و حضور در مجامع گوناگون و کسب وجهه اجتماعی را نمیتوان به عنوان تنها اثر اشتغال زنان دانست و اگرچه محصول و نتیجه اشتغال بهینه شدن وضعیت اقتصادی است امّا یکی از مهمترین مسائل مربوط به اشتغال، مسئله آرامش روانی است. بنابر آمارگیری در کشورهایبزرگ دنیا، زنان شاغل کمتر از زنان غیرشاغل به افسردگی مبتلا میشوند(پاورقی ۱ . جوآن بوریس آنکو، جلوههای زندگی یک زن.) و آنگاه که به دوران یائسگی میرسند به علت اینکه نوعی رضایت از گذشته شغلی خود دارند دچار یأس و نومیدی نمیشوند و با افتخارات و خاطرات دوره جوانی و اشتغال خویش به زندگی خود رنگ رضایت و امیدواری میبخشند.
بنابراین بُعد روانی اشتغال را نیز باید در نظر گرفت و آن احساس رضایت و خشنودی از خدمت به جامعه بشری است و نیز افزایش اعتماد به نفس که ناشی از مفید واقع شدن دانشجویان دختر برای اجتماع است. راهکارهایی که از سوی دانشجویان دختر برای رفع مشکل اشتغال مطرح شده است عبارتاند از: الف) ایجاد بستر مناسب برای اشتغال زنان با توجه به رشتههای موردتحصیل آنان و متناسب با تواناییهای زنان. نکته قابل توجه در این زمینه این است که در حاصل تحقیق ۲۵ ساله در صد دانشگاه که در چهل کشور دنیا صورت گرفته آمده است: اگر هدف و کار افراد بیش از تواناییهای آنها باشد دچار اضطراب میشوند و اگر هدف و کارشان پایینتر از استعداد و تواناییهای آنها باشد دچار افسردگی میگردند.(پاورقی ۲ . برگرفته از سخنرانی دکتر هلاکویی در سمینار روانشناسی کمال.) بنابراین اگر کسی با رشته تخصصی بالا و تواناییهای زیاد به علت نابهسامانی در سیستم اشتغالسازی کشور مجبور به انجام دادن کارهایی کمتر از حدّ تواناییاش باشد دچار افسردگی و دلمردگی میشود و این اختلال روانی در نگاه کلان موجب ایجاد بحرانهای روانی در جامعه میشود. ب) ایجاد مراکز و کارخانههایی که پرسنل آن زنان باشند تا دختران دانشجو در رشتههای فنّی و مهندسی در محیط سالم و به دور از ارتباطات غیرصحیح وغیرشرعی جذب بازار کار شوند. ج) در مرحله قانونگذاری برای زنان شاغل حتماً وظایف اصلی آنان که تربیت نسل آینده و همسرداری است لحاظ شود تا اشتغال مانع انجام وظیفه آنها نشود. د) ارتباط تنگاتنگ و نزدیک بانوان نماینده مجلس با دختران دانشجو و آشنایی با مشکلات فعلی و نیز مسائل و مشکلاتی که احتمالاً در آینده گریبانگیر آنها میشود و ایجاد امیدواری از سوی آنان برای اشتغال زنان در آینده. ه) ترویج فرهنگ صحیح اشتغال بانوان از طریق رسانههای گروهی به ویژه صدا و سیما. باید برای مردم این باور را ایجاد کرد که اشتغال زنان به معنای مبارزه با مردان یا در دست گرفتن نبض اقتصاد جامعه و برتر جلوه دادن جنس زن به مرد نیست. باید با شعارهای فمینیستی از هر نِحله و ترکیبی جلوگیری کرد تا بستر مناسب و طبیعی برای اشتغال زنان فراهم شود.
اقتصاد و فرهنگ ما سفرهای گسترده است که نیاز به تعاون دو جنس مرد و زن دارد تا موانع از سر راه برداشته و رشد و پویای در آن یافت شود. به زنان جامعه تعلیم دهیم که زندگی میدان مبارزه زن و مرد نیست و در قرن بیست و یکم باید این دو پیکره اجتماع با تعاون و همکاری راه زندگی را هموار کنند و در کنار یکدیگر آیندهای سعادتمندانه را بسازند. و) چنانکه اخبار نگرانکننده در مورد کمبود فرصتهای شغلی برای زنان در سطح وسیع و گسترده پخش میشود، اخبار امیدوارکننده در این زمینه را نیز از طریق شبکههای خبری و اطلاعرسانی به سمع و نظر دانشجویان برسانند تا از نگرانی و اضطراب آنها کاسته شود و درصدد حلّ این معضل برآیند؛ برای مثال کارشناسان در این زمینه مینویسند: زنان در مقایسه با مردان از فرصتهای شغلی بالقوه کمتری برخوردار هستند که این مشکل میتواند از طریق افزایش سطح تحصیلات و مهارت، تغییر نگرشهایحاکم بر جامعه و تغییر قانون کار تخفیف یابد. این عوامل باعث شده است که ایران در مقایسه با کشورهای دیگر فقط ۱۲ درصد سهم اشتغال برای زنان داشته باشد.(پاورقی ۱ . پیام زن،سال نهم، ش ۱۰، دی ماه ۱۳۷۹، ص ۳۲.) - ارتباطها و مشکلات دختران مشکل مهم دیگر در دوران تحصیل برای دختران دانشجو، ارتباط و کیفیت آن است و این مقوله از زیر مجموعههای مشکلات اجتماعی است. بحث ارتباطهای دانشجویان دختر را در دو بستر میتوان بررسی کرد:
▪ ارتباطهای مشروع که برخی در ارتباط با استاد و برخی دیگر در رابطه با همکلاسیهای مذکر و برخی دیگر مربوط به همکاسیهای مؤنث و دوستان خوابگاهی است. خاستگاه این مشکل نیز گاهی روانی است یعنی دختران به علت کمرویی و ضعف نفس یا عدم تربیت صحیح خانوادگی و گاه به علت ندانستن حدود ارتباطها دچار مشکل میشوند. اَشکال مختلف این مسئله عبارتاند از:
- سخن نگفتن در مورد مسئلهای که میدانند، به علت احتمال مسخره شدن از سوی دیگران؛
- نوعی حیا و حُجب منفی و احترام افراط گرایانه به استاد و در نتیجه ترس از بیان عقیده؛
- ترس و اضطراب ناشی از عدم اعتماد به نفس هنگام ارائه درس به استاد یا کنفرانسهای کلاسی؛
- ندانستن حدود و میزان ارتباط صحیح با دیگران به گونهای که زمینه سوء استفاده ایجاد نشود؛
- شماتت از سوی دوستان همکلاسی به سبب عدم ارتباط با دیگران؛
- ترس از سوء ظنهای دیگران یا در مظان تهمت قرار گرفتن و در نتیجه انزوا گزینی؛
- آشنا نبودن با اصول ارتباط و در نتیجه عدم برقراری ارتباط صحیح با دوستان هم اتاقی و همکلاسی.
▪ ارتباطهای نامشروع
- راهکارهای پیشنهادی از سوی دختران دانشجو در زمینه رفع مشکل ازدواج از سوی دختران راه حلهایی ذکر شده است که برخی نیاز به برنامه ریزی کلان در سطح کشور دارد و برخی دیگر با اندک تدبیر مسئولان دانشگاه و مسئولان امور بانوان قابل حل است.
با توجه به اینکه «انگیزش» از نظر روانی در رفتارهای افراد نقش اساسی دارد و حتی برخی از اندیشمندان تربیتی و روانشناسی تاریخچه پیدایش علم روانشناسی را به پیدایش انگیزش متصل میکنند و چون انگیزش از هنگام خلقت اولین انسان وجود داشته و موجب بروز رفتارهای مثبت و منفی او میشده است تاریخ علم روانشناسی را همزمان با تولّد اولین انسان میدانند، باید به انگیزش ارتباطها توجه کرد. شاید یکی از انگیزهها نمایش فیلمهایی است که ارتباطهای غیر متعارف را تبلیغ میکند و آن را به عنوان نیازی اساسی در درون افراد در میآورد. استفاده از فیلمهایی چون «دختری با کفشهای کتانی»، «شوکران»، «مرد عوضی» و... که هر یک به نوعی تیشه به ریشه باورهای دینی زده و باعث ازدیاد فرار دختران و افزایش ارتباطهای ناصحیح و شکستن قداستها است، پردههای حیا را در میان دختران دریده و آنها را به سوی روابط عاشقانه غیر منطقی و نامشروع میکشاند. دخترانی که پیش از ورود به دانشگاه در هالهای از قداست و حجب و حیا بودند امروز برای اینکه از قافله تمدن و کاروان تجدّد! عقب نمانند با الهام از الگوهای غربی، به ارزشها و باورهای دینی پشت میکنند و این حاصل تسامح و تساهل در مقولههای فرهنگی و دینی است. بنابراین تغییر روش و منش فرهنگی، اولین راهکار برای مهار و معنادار کردن ارتباطهای دختران و پسران است. نکته دیگر تبیین و تغییر حدود و مرزهای ارتباطها و روشنگری است که باید توسط متولیان دین، اعم از مبلغان، نویسندگان، هنرمندان و... صورت گیرد. در واقع ارتباطهای تعریف نشده باید بررسی شود. توجه به نیازِ «تعلّق» که از نظر اندیشمندان تربیتی یک نیاز مهم اجتماعی است و ارائه راه حلهای مناسب برای برآوردن این نیاز نیز راهگشای این قضیه خواهد بود. در این زمینه باید به خانوادهها نیز آموزش داد که عشق و محبت خود را بدون تبعیض و با تساوی بین فرزندان تقسیم کنند و چتر عاطفه خود رابر سر فرزندان جوان بگسترانند تا آنها برای ارضای «نیاز به محبت و داشتن تکیه گاه معنوی» به دیگران روی نیاورند.
- ازدواج؛ مشکل روانی - اجتماعی دانشجویانی که به پرسشهای ما پاسخ دادند ۱۸ - ۲۷ ساله و مجرد بودند. طبیعتاً یکی از مشکلات دختران در این گروه سنّی، تجرّد است و ازدواج به عنوان نیاز روانی و اجتماعی برای آنها از مشکلات اساسی به شمار میرود.
موانعی که بر سر راه ازدواج جوانان و به ویژه دختران دانشجو وجود دارد عبارت است از:
۱) مشکلات اقتصادی موجود برای آقایان که مانع از اقدام به ازدواج میشود و گاهی در صورت تمایل در نیمه راه با مخالفت خانواده دختر روبه رو میشود و به نتیجه نمیرسد.
۲) بالا بودن سطح توقعات در جامعه کنونی، هم از ناحیه دختران و هم از سوی پسران که عمدتاً ناشی از سطح پایین فرهنگ دینی در خانوادهها است.
۳) همکاری نکردن مسئولان فرهنگی کشور با جوانان طالب ازدواج و فراهم نکردن بستر مناسب برای پیوندها.
۴) وجود ارتباطهای غیر شرعی که نیاز به ازدواج را در جوانان کمرنگ کرده استو جوانان برای ارضای غرایز طبیعی خود به ادامه ارتباط با جنس مخالف بسنده میکنند.
۵) نا آگاهی از ازدواج و پیامدهای مثبت روانی و اجتماعی آن و در نتیجه ترس از ایجاد پیوند زناشویی به علت شکست احتمالی در آینده.
۶) منطقی نبودن معیارهای ازدواج و توجه بیشتر به معیارهای فرعی از سوی خانوادهها.
۷) همشهری نبودن و تفاوت فرهنگی بین دانشجویان متقاضی ازدواج در میان دانشجویان خوابگاهی و مخالفتها خانوادهها.
۸) جابهجایی ارزشها و ضدارزشها و ناهنجاریهای اجتماعی که موجب میشود موقعیتهای مناسب برای دختران محجّبه و باوقار و نجیب کمتر پیش آید (از جمله توجه به زیباییهای ظاهری).
۹) فرهنگ غلط موجود در بین دانشگاهیان که ازدواج را مانع بزرگی برای پیشرفتهای علمی و اجتماعی میدانند. گفتنی است دانشجویانی که تصمیم به ازدواج گرفته و مورد مناسبی را یافتهاند به مشکل خاصی برخورد میکنند. آنها که متعهد بوده و در شأن خود نمیدانند که با نامحرم در دانشکده یا داخل محوطه دانشگاه سخن گویند و از طرفی میترسند که مورد سوء ظن و تهمت قرار گیرند و بیرون از دانشگاه نیز نمیخواهند با نامحرم ارتباط داشته و سخن بگویند حتی اگر صحبت آنها در زمینه ازدواج باشد، به علت نبودن مکان ویژه در دانشگاه برای گفتوگو با مشکل مواجه میشوند و در موارد زیادی روزها و ماههای متمادی به دنبال مکانی برای صحبت میگردند. زن و مرد مکمل یکدیگرند و هیچ مرد یا زنی بدون ورود همسر به زندگیاش، در هر درجه و مقام علمی و اجتماعی که باشد موفق نخواهد شد. نیاز به داشتن یک همراه، همدل و همراز در زندگی برای هر انسانی اعم از مرد یا زن ضروری است و در زمره نیازهای روانی افراد است.
دانشجویان دختر براین باورند که با ورود به دانشگاه از خانواده خود فاصله گرفتهاند و نوعی اطمینان خاطر برای به دوش کشیدن بار زندگی را در خود یافتهاند و از سویی به استقلال کامل در زندگی و تصمیمگیریها نیاز دارند و پیش از ازدواج گویی معلقاند؛ نه چونان گذشته وابستگی کامل به خانواده و والدین دارند و نه افق روشن و مشخصی را برای آینده خویش مییابند و برای خارج شدن از این برزخ تنها راه، ازدواج است. - راهکارها آنچه دانشجویان به عنوان راهکار ارائه دادهاند، برگزار کردن کلاسهای آموزشی درباره ازدواج و آثار آن و شناخت صحیح معیارها و در واقع الگوهای عملی صحیح برای ازدواج است. نکته دیگر ایجاد زمینه مناسب مالی است؛ زمینههایی چون مسکن، کمک هزینه بیشتر و امکانات رفاهی در حدّ متعارف و معمول. قابل توجه است که احداث خوابگاههای متأهلین در حد زیاد و واگذاری آن به دانشجویان یکی از این راهها است. اعطای وامهای ازدواج و ایجاد تسهیلات در زمینههای گوناگون نیز موجب حل مشکل ازدواج میشود. بدیهی است که اگر بخواهیم برای حل این مشکل مراحلی را طی کنیم، آن مراحل را چنین میتوانیم برشماریم:
▪ ایجاد مراکز خاصی برای شناختن موقعیتهای افراد طالب ازدواج و فراهم کردن زمینه خواستگاری در مواردی که با معیارهای موردنظر دختر و پسر با هم سازگاری دارد. البته وجود چنین مرکزی اگر به صورت رسمی باشد اشکالاتی را به همراه خواهد داشت ولی مراکز مشاوره میتوانند به صورت غیر رسمی در کنار کار مشاوره به این امر نیز بپردازند و اگر چنین طرحی پذیرفته شود باید هم در خوابگاههای دختران و هم پسران، مراکز مشاوره دائمی برقرار شود و بین مسئولان این مراکز تبادل نظر صورت گیرد.▪ تشکیل کلاسهای آموزشی برای آشنایی دختران با امر ازدواج و ایجادانگیزههای قوی و تبیین معیارهای عقلانی و منطقی و چگونگی برخورد با مشکلات مربوط به ازدواج. ج) فراهم کردن امکانات ازدواج به دور از مخارج غیر ضروری و سرسام آور که ارمغان رسم و رسوم باقی مانده از گذشتگان است و نه عقل آن را میپسندد و نه منفعتی در آن دیده میشود؛ از جمله ازدواجهای گروهی که در سالهای اخیر شاهد برگزاری ساده و صمیمی آنها بودهایم(پاورقی ۱ . این مراسم توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به ویژه در تهران صورت میگیرد.) تا به این وسیله زوجین با استفاده از صرفهجویی در مخارج ازدواج برای آینده خویش پشتوانه اقتصادی فراهم سازند. د) منحصر نکردن امکانات مادی و رفاهی به جوانان و زوجهای ساکن در پایتخت و تقسیم تسهیلات و مساعدهها و... بین همه قشرها و گروهها در شهرها و شهرستانهای مختلف ایران. ه) قرار دادن افرادی که ازدواج کردهاند در اولویتهای اشتغال و در واقع توجه به ضوابط و نه روابط؛ زیرا آنها که باید نفقه همسرشان را بپردازند بیش از دیگران به منبع درآمد نیاز دارند. برخی دیگر از مشکلات اجتماعی دانشجویان دختر عبارتاند از: عدم مشارکت سیاسی، محروم بودن زنان از مشاغل مهم در کشور، محرومیت آنها از برخی مشاغل چون پلیس بودن و قاضی شدن و آزاد نبودن برای شرکت در همه اجتماعات از جمله اجتماعهای ورزشی مثل فوتبال. بدیهی است که مطالب ذکر شده تنها انعکاس دیدگاههای دانشجویان است و نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. در موارد زیادی دیده میشود که ذکر یک مطلب ناشی از نگرش غیر صحیحی است که جامعه امروز ما به دختران القا میکند. جابه جایی ارزشها و تبدیل برخی از ناهنجارها به هنجار موجب میشود که پارهای از افراد در شناخت و بیان نیازهای خود دچار خطا شوند و نیازهای اساسی را نادیده گرفته، از یک نیاز کاذب به عنوان نیاز اصلی سخن گویند؛ برای مثال، حضور در ورزشگاهها به ویژه برای فوتبال هرگز برای زن و دختر نیاز جسمانی یا روانی نیست و این امر علاوه بر آسیبهای روانی برای دختران موجب فساد و بروز اختلالهای رفتاری میشود.
لذا حضور دختران در استادیومهای ورزشی مختلط غیر اخلاقی و غیر شرعی است ولی ساختن سالنهای ورزشی اختصاصی برای دختران را میتوان به عنوان یک نیاز ضروری مطرح کرد. ب) مشکلات اعتقادی یکی از معضلات دختران دانشجو نگرش آنها به مسائل اعتقادی و باورهای دینی است. بسیاری از آنها فلسفه بسیاری از احکام را نمی دانند و در زمینه مسائل کلامی و اعتقادی دچار مشکل شدهاند و سؤالهای بیپاسخ زیادی دارند که آنها را رنج میدهد. از یک سو مسلمان هستند و شیعه و از سوی دیگر از مسلمانی و شیعه بودن و مسائل مربوط به آن اطلاعات کافی ندارند و از سویی نیز شبهات و پرسشهای طرح شده از سوی دشمنان داخلی و خارجی، اندیشه آنها را مشوّش کرده است. بسیاری از مسائل عبادی را انجام میدهند؛ از جمله حجاب دارند، برخی نماز میخوانند و جلسات دعا برگزار میکنند ولی از روح و فلسفه این اعمال بیاطلاعاند.
در زمینه مسائل اعتقادی با توجه به پاسخهای موجود در پرسشنامهها، دانشجویان را میتوان به گروههای زیر دستهبندی کرد:
الف) بعضی اعتقادات را اساس زندگی خود میدانند و از ناآگاهی دینی رنج میبرند؛
ب) برخی بی تفاوت به این مسئله نگریسته و نه به عناد از آن سخن میگویند و نه جایگاهی والا برای آن قائلاند؛
ج) گروهی وجود اعتقادات دینی در دانشگاه را دست و پاگیر و مشکلات دختران دانشجو را ناشی از همین نگرشهای موجود در جامعه میدانند که البته نسبت اینگروه به دو گروه یادشده حدود یک پنجاهم است.
گروه اول در مورد ناآگاهی دانشجویان از حقیقت اسلام سخن میگویند و وجود منکرات در دانشگاه را به عنوان مشکل بزرگی مطرح میکنند که روح آنان را میآزارد. بیحجابی و بدحجابی و آرایش افراطی و نیز این مسئله که دخترانی - به ویژه از روستاییها - با چادر به دانشگاه میآیند و پس ازمدت کوتاهی بدون چادر میشوند از مسائل مطرحشده آنها است و استفاده از نوارهای موسیقی متبذل و حرام و شکستن حدود الهی در هر زمان نیز مشکل مهم دیگر دانشگاه در نظر این گروه است. برخی با عبارت «گرایش به جمالگرایی زنانه و دوری از سادگی دخترانه» از این معضل سخن میگویند و پارهای از اتباطهای نامشروع دختر و پسر در محیط دانشگاه و کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر، نادیده گرفتن ارزشها و بی توجهی به خون شهیدان و به سخره گرفتن کسانی که احکام الهی را مراعات میکنند نام میبرند. این گروه راهکارهایی را برای حل این مشکل ذکر میکنند که عبارت است از:
۱) وجود برنامههای دینی در دانشگاهها البته به زبان و ادبیات روز، به گونهای که بتواند با جوان ارتباط برقرار کند.
۲) آگاهی بخشی از طرق گوناگون که وظیفه نهادهای فرهنگی - دینی موجود در دانشگاههاست و این آگاهی از طرق گوناگون همچون گفتمان، جلسات پرسش و پاسخ و نشریات مناسب با نیاز دانشجو میتواند صورت گیرد. در این بخش دانشجویان از وجود مبلغان دینی در دانشگاه به صورت مستمر سخن میگوید و نیز حضور مشاورانی را که آگاهی دینی و معرفتی زیاد دارند برای خوابگاهها و دانشکدهها ضروری میدانند.
۳) هموار کردن فضای فرهنگی و مذهبی با تعدیل فعالیتهای تشکلها و پاک کردن فضای دانشگاه از سیاسی کاری و پرداختن بیش از حد به فعالیتهای سیاسی و جناحی، تا بستر مناسبی برای تعقل و تفکر منطقی فراهم گردد.
۴) تبیین و تغییر بخش امر به معروف و نهی از منکر و توسعه آن و نیز برداشتن ممانعتهایی که در این زمینه وجود دارد. در بسیاری از دانشگاهها افراد دین باور حق و اجازه امر به معروف ندارند و در صورت ادای این فریضه الهی با مخالفت و جوسازی مسئولان دانشگاه مواجه میشوند. گروه دوم که بی تفاوتها هستند در مورد اعتقادات و مشکل بودن یا نبودن آن سخنی به میان نمیآورند؛ یا به وضع موجود راضی هستند و یا عنایتی به این بخش از زندگی ندارند. اما گروه سوم که شمار آنها کم است، از وجود حجاب به عنوان مانع سخن میگوید و معتقدند که زنان جامعه باید خودشان را باور کنند. برخی میگویند: «نگرش به زنان در جامعه ما به عنوان جنس دوم و موجودی است که ناگزیر به تبعیت است» و نیز «تمام امتیازات امروزه اختصاص به دختران چادری دارد [ ! ] و دخترها و پسرها امتیازات برابر ندارند» و «در جامعه ما تنها به ظاهر دختران دانشجو توجه دارند و به پوشش ظاهری آنها نگاه میکنند»، «حل مسائل و مشکلات زنان تاکنون در حد حرف بوده نه عمل و رسیدگی ظاهری به مسائل زنان فقط در پایتخت بوده است» و... . به نظر میرسد تبلیغات سوء روشنفکر مآبان در کشور و نشریات و روزنامههای مسموم در دانشجویان این گروه تأثیر زیادی گذاشته و دین و مذهب و نگرش دینی را عامل همه مشکلات دختران و زنان - که آن هم فقط نا برابری امتیازات با مردان و زنان متدین است - میدانند! ج) مشکلات تحصیلی یکی دیگر از مشکلات مطرح شده از سوی دانشجویان مربوط به تحصیل است. دور بودن دانشجویان دختر شهرستانی از خانواده و پیامدهای روانی و اقتصادی آن و همچنین مشکل مالی در رفت و آمدها و وجود خطرهای احتمالی و نیز دلتنگیها کهدر بخش روانی به آن خواهیم پرداخت، از جمله این مشکلات است.
برخی از دانشجویان به علت دور بودن از خانوادهها و وسیع بودن محیط دانشگاه جذب محیط شده و تغییراتی در رفتار آنها مشاهده میگردد؛ از آزادیها سوء استفاده کرده، باورهای خود را فراموش میکنند و گاه در دام گروهها و فرقههای ظاهر فریب میافتند و به مخالفت با دین و انقلاب میپردازند. برخی دیگر از مشکلات مربوط به تحصیل و نبودن امکانات برای درس خواندن است؛ مانند کمبود سالن مطالعه، عدم امکان مطالعه در خوابگاه به علت سر و صدای فراوان و احترام نگذاشتن به حدود دیگران. درس نخواندن، مشروط شدن، از دست دادن فرصتها و تغییر امیال و خواستههای افراد به سبب همنشینی با دیگران - که برخی از آن با تعبیر «دانشگاه زدگی» سخن میگویند - از دیگر مسائل است. مطالب دیگر مطرحشده از سوی دانشجویان عبارتست از: بی توجهی مسئولان به مشکلات دانشجویان و تبعیض استادان و نیز نبودن روحیه تحقیق و پژوهشگری به معنای واقعی. برخی از زیاد بودن فاصله خوابگاهها تا دانشکده و اتلاف وقت در رفت و آمد سخن میگویند و پارهای نیز بیانگیزگی و بیتفاوتی را عامل عمده اُفت تحصیلی خود میدانند. اینان معتقدند که بین آنچه در کتابها میخوانند و آنچه در جامعه میبینند تضاد فاحشی وجود دارد و این تضاد باعث بیانگیزه شدن آنان در مطالعه و تحقیق شده است. راهکارهای مطرح شده در این قسمت از مشکلات را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
۱) وضع قانون و اجرای برنامهای که دختران دانشجو در شهرستان یا شهر خود و یا در نزدیکترین استان به محل زندگی خویش، مشغول به تحصیل شوند تا هم در هزینهها صرفه جویی شود هم خطرها کاهش یابد و هم زمینه سوء استفاده از آزادیموجود در دانشگاه کمتر گردد و آن دسته از دختران که منتظر فرصتی برای خود آراییاند بین خود و خانواده فاصلهای نبینند و خانوادهها بیش از پیش از زندگی تحصیلی فرزندانشان با خبر باشند.
۲) ایجاد امکانات تحصیلی برای دانشجویان و ازدیاد اتاق مطالعه و امکانات تحقیق و پژوهش و تشکیل کلاسهای روششناسی مثل روش تفکر، روش مطالعه و روش تحقیق و... .
۳) در جلسات توجیهی که هر ساله قبل از شروع ترم برگزار میشود از تجربیات تحصیلی فارغ التحصیلان برای بیدارگری دانشجویان استفاده کنند. از جمله در کیفیت استفاده از فرصتها و آگاهی بخشی نسبت به اینکه از دست دادن فرصتهای طلایی خسارت بزرگی محسوب میشود و اینکه چگونه از موقعیت دانشجویی استفاده شود.
۴) افزایش کمک هزینه تحصیلی برای جلوگیری از بحرانهای اقتصادی دختران به ویژه مخارج سنگینی که برای رفت و آمد بین وطن و محل تحصیل وجود دارد. - مشکلات روانی شاید بتوان گفت که مسائل و مشکلات روانی از عمدهترین مشکلات دانشجویان دختر است و اگر چه آنها در پاسخگویی ابتدا مسائل اجتماعی و اقتصادی را مطرح میکنند ولی شاید طرح این مسائل به سبب محسوس و ملموس بودن آنها است و بسیاری از مسائل اجتماعی دختران مبتنی بر مسائل و مشکلات روانی است. گفتنی است که قرار دادن مشکلات روانی به عنوان گروه چهارم مسائل و مشکلات دختران در این مقاله، به علت اولویتبندی خود خواهران است و به احترام پاسخهای آنان چنین چنیش شده است. اگر بنا بود نویسنده با استفاده از تجربیات کسب شده خود در دانشگاهها که حاصل ارتباط مستمر با دانشجو در برهههای گوناگون بوده استاولویتبندی کند، به یقین مشکلات روانی را در اولویت قرار میداد. بحرانهای روانی همچون افسردگی و تضاد با خود و جامعه تحت عنوان ناکامیها و تعارضها در علم روانشناسی مطرح میشود. کمرویی،!خود ناباوری و عدم اعتماد به نفس، دلتنگیها و گرفتگیهای روحی از جمله مشکلات روانی دختران دانشجو است که هر یک طبیعتاً علتی دارد و بررسی این علل از عهده این مقاله خارج است. در مسائل و مشکلات روانی دختران دانشجو آنچه بیش از همه ذکر شده بحث «عدم امنیت» و سلب آرامش روحی و روانی است. بسیاری از پاسخگوها از مزاحمتهای درون دانشگاه و نیز بیرون آن (شهر) سخن میگوید و برای رفع این مشکل راهکارهایی همچون در نظر گرفتن سرویسهای مناسب برای دختران برای رفت و آمد به دانشگاه و دانشکدهها یا تشکیل کمیته رسیدگی به برخوردهای مزاحمها با دختران و یا مستقر کردن نیروهای انتظامی به ویژه در شبها برای محیطهایی که دانشجویان دختر در آن به سر میبرند، ارائه میدهند. روانشناسان بزرگی چون «مزلو» وجود امنیت را دومین نیاز اساسی انسان میشمارند و بعد از نیازهای فیزیولوژیایی، از امنیت سخن میگویند. بدیهی است که امنیت اقسامی دارد و یکی از مهمترین آنها امنیت روانی است. این نیاز را مسئولان باید برآورند تا اختلالات روانی و رفتاری در دختران ایجاد نشود. برخی دیگر از دختران در زمینه مشکلات روانی نیز از بیانگیزگی سخن میگویند و آن را عامل افسردگی و بی نشاطی خود میدانند. واضح است که کلیه فعالیتها و رفتارهای انسان تحت تأثیر انگیزش است و اگر انگیزه در زندگی نباشد امید، عشق، محبت و نشاط از زندگی رخت بر میبندد. برای ایجاد انگیزه قوی باید تعالیم ویژهای را در نظر گرفت. استادان دانشگاه و مسئولان آموزشی و مهمتر از همه، مسئولان امور بانوان در ایجاد انگیزه برایتحصیل، اشتغال، ازدواج و تمامی جنبههای زندگی بسیار مؤثر خواهند بود. یکی دیگر از مشکلات روانی، کمبود محبت است که گاه ناشی از غفلت و ناآگاهی خانوادهها است و گاه بی مهری جامعه به یک گروه، موجب این کمبود میشود. حتی به نظر میرسد محبتهای کاذب و افراطی موجود در خوابگاههای دختران برای پاسخگویی به این نیاز اولیه او است و به علت نداشتن راهنمای مناسب و یا وضعیت نامطلوب در خوابگاهها، برآورده شدن این نیاز روانی، پیامدهای ناگواری دارد؛ مانند محبتهای افراطی که قطع آن موجب اختلالهای شدید روانی و نیز انحرافات جنسی چون همجنسگرایی و خودارضایی میگردد.
ترس مرضی که موجب اضطراب میشود و یکی از انواع نوروز (روان رنجوری) و شایعترین نشانههای این اختلال و بیماری رفتاری است، یکی دیگر از مشکلات دختران دانشجو است. از نظر روان شناسان این اضطراب اگر به صورت خفیف و دائمی باشد نگرانی ایجاد میکند و اگر به صورت اتفاقی اما شدید باشد، مولّد وحشت است. به هر حال حالتهای روان رنجوری و نیز روان پریشی (پسیکوز) در میان دختران دانشجو دیده میشود و آنها تحت عنوان ترس دائم از مسخره شدن، افسردگی به سبب نداشتن تکیه گاه - به ویژه دختران خوابگاهی - و کمرویی و... از آن سخن میگویند. البته موارد ذکر شده در بسیاری از موارد مقطعی است ولی در پارهای از افراد همیشگی است و آنها را منزوی و افسرده و مضطرب میسازد. نکته جالب دیگر که در محدوده مشکلات روانی است و دانشجویان از آن سخن میگویند خود ناباوری بانوان است. راهکارهای ارئه شده از سوی پاسخگویان در این باره عبارت است از:
الف) ایجاد برنامههای آموزشی در سطح کشور برای زنان واستفاده از صدا و سیما برای تبیین این مطلب که زنان باید خود را باور کنند، بدون آن که به مقایسه بین زن و مرد بپردازند.
ب) بالا بردن سطح سواد و علم زنان از طرق گوناگون و وضع قوانینی که زنان بیسواد وکم فرهنگ را تشویق به فهمیدن بیشتر و دانستن کند و اجرای برنامه هایی در همین راستا.
ج) برخی در این زمینه میگویند: «راه حل اصلی، راه حل دینی و اعتقادی ما است» و معتقدند که باید زنان را با ارزش واقعی آنها آشنا کنیم و آنان را از محدود اندیشیدن و سطحی نگری نجات دهیم. د) مشکلات طبیعی و فیزیکی با توجه به پاسخهای دانشجویان و بر خلاف آنچه تا کنون شنیدهایم مشکلات طبیعی و جسمی از نظر رتبهای در پایینترین مرحله قرار دارند و اکثر قریب به اتفاق دختران دانشجو اینگونه مشکلات را در آخرین مورد مطرح کردهاند. مشکلاتی همچون نبودن یا کم بودن امکانات رفاهی و فضاهای تفریحی، کمبود سالنهای مطالعه، مناسب نبودن نور اتاقها، پایین بودن سطح بهداشت در خوابگاهها، نامناسب بودن غذا چه از نظر کیفی و چه کمّی، کمبود سالنهای ورزشی برای دختران، اصولی نبودن ساختمانسازی برای خوابگاههای دختران و پسران - که خود، موجب ناهنجاریها و نابهسامانیهای زیادی در زمینههای گوناگون میشود - از جمله این مشکلات به شمار میآیند. برخی از دانشجویان از آثار تغییر هوا و ناسازگاری جسم آنها با هوای شهری که در آن تحصیل میکنند و نیز از به خطر افتادن بهداشت جسمیشان به علت وجود برخی از افزودنیها در غذای دانشگاهها سخن میگویند و معتقدند که به محض ورود به دانشگاه و استفاده از غذای آن با رویش غیرطبیعیِ مو در صورت مواجه شدهاند و این آنها را نگران کرده است و افزون از آن بر زیبایی آنها - که همیشه مورد توجه دختران و زنان است - تأثیر گذاشته. به هر حال نامناسب بودن وضعیت فیزیکی خوابگاهها و محیطهای تفریحی و تحصیلی یکی از مشکلات دختران محسوب میشود که برای رفع این مشکلات راهکارهای زیر پیشنهاد شده است: الف) احداث اماکن تفریحی مناسب و به دور از شائبههای منفی برای دختران بهگونهای که به محوطه خوابگاه نزدیک باشد و مسائل امنیتی در آن مراعات شود و دختران با آسودگی خاطر به تفریح بپردازند؛
ب) ایجاد سالنهای ورزشی مناسب با شئون دینی و اجتماعی برای دختران تا نیازهای جسمانی آنها نیز برآورده شود، بی آن که به روح و روان آنها به سبب اختلاط با نامحرم ضربه وارد شود؛
ج) ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت بهداشتی محیط تغذیه دانشگاه؛
د) وضع قوانین ویژه تسهیلات برای دختران دانشجو. در مجموع با رفع نیازهای طبیعی دانشجویان میتوان زمینه مساعدی برای پیشرفت علمی و فرهنگی آنان فراهم ساخت و بسیاری از نگرانیهای آنها را تقلیل داد. مسئولان امور بانوان؛ بایستهها و شایستهها دختران دانشجو در پاسخ به این سؤال که روند حل مسائل و مشکلات زنان را در جامعه کنونی چگونه میبینند و چه راه حل هایی برای بهتر شدن وضعیت زنان پیشنهاد میکنند، مطالبی گفتهاند که مواضع و دیدگاههای آنان را میتوان به صورت زیر طبقهبندی شده است:
▪ تا حدی در این زمینه کار شده است ولی کافی نیست و به تلاش بیشتر نیاز است. این گروه معتقدند که بعد از انقلاب، تغییراتی در وضع حقوقی، اجتماعی و سیاسی زنان رخ داده و تا حدی ارزش واقعی آنها در جامعه بیان شده است ولی «این رشته سری دراز دارد» و باید بیش از پیش تلاش کرد و با توجه به اینکه تهاجم فرهنگی بسیاری از برنامهها را خنثا میکند باید جریانشناسی صحیحی داشت. مشکلات موجود این است که زن در سینمای ما مانند گذشته به کالا تبدیل شده است و روند هنر، به ویژه هنر تصویری، در کشور ما رو به قهقرا است و بسیاری از ضد ارزشهای رژیم گذشته به تازگی از زیر خاک سر بر آوردهاند. ایرانیگری(ناسیونالیستی) و بازگشت به زندگی تجمل گرایانه افراطی چونان گذشته، بی توجهی به ارزشهای اخلاقی و معنوی و تجاری شدن کارهای فرهنگی از این قبیل هستند که باید برای رفع این مشکلات کفشی آهنین سفارش داد.
▪ تاکنون هیچ کاری انجام داده نشده و برنامهها در حد حرف بوده است. از جمله سخنان این گروه میتوان به مطالب زیر اشاره کرد: «در کشور ما شأن زنها پایینتر از مردها است»، «تا حال که در حد حرف و شعار بوده است و در عمل هیچ»، «روند کار سیر نزولی داشته، اگر هم چیزی بوده برای پایتخت بوده است»، «شعار ندهند، عمل کنند»، «سطح آگاهی دختران را بالا ببرند نه اینکه فقط به توزیع جملاتی که هزاران بار گفته شده است، بپردازند»، «با وضعیت کنونی کشور هیچ راه حلی وجود ندارد» و... .
▪ نسبت به زمان قبل از انقلاب که بسیار بد بود، الآن بهتر است ولی باز هم با توجه به جمعیت زیاد بانوان در کشور به برنامه ریزی جامع و درازمدت نیازمندیم؛ خصوصاً از این نظر که الآن ورودی دختران به دانشگاه بیش از پسران است. دختران دانشجو و راهکارهای پیشنهادی به مسئولان در مجموع میتوان گفت انتظار دانشجویان از مسئولان امور بانوان، حل مشکلات به صورت عمقی و همه جانبه است و برای رفع این مشکلات راهکارهای زیر را پیشنهاد میکنند:
ـ رسیدگی به مسائل زنان به ویژه در مکانها و مناطق محروم که در آنها مردها خشن و زورگویند و همسران خود را مورد ضرب و شتم قرار میدهند، به زن ارزش نمیگذارند و آنان را خدمتکاری برای خود و فرزندانشان میدانند و در مورد تربیت فرزندان هیچ مسئولیتی نمیپذیرند و خود را صاحب مال زنان میدانند؛
ـ بالا بردن سطح آگاهی و سواد زنان و نیز ارتقای بینش دینی و سیاسی در زنان تا نسبت به خود و فرزندانشان با نگرش وسیعتری نظر دهند و در مسائل تربیتی آگاهی بیشتری یافته، سطح فرهنگ خود و جامعه را بالا ببرند؛
ـ دفاع از حقوق زنان در مقابل مردان و ایجاد فضای مناسب و باز برای گفتوگوی بانوان و پرورش استعدادهای آنها و زمینه مناسب برای ابراز و اظهار خلاقیّت بانوان؛
ـ برگزاری سمینارها و کنگرههایی که نتیجه کار بردی داشته باشد نه تنها یک سری مباحث نظری؛
ـ تغییر نگرشهای موجود در جامعه به زنان و جایگاه انسانی آنها در جامعه؛
- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت سیاسی - اجتماعی زنان در کشور با حفظ شئون اسلامی و دینی و طبیعی آنها (مشارکت در حدی که با فطرت و طبیعت آنها مخالفتی نداشته باشد)؛
- تشکیل گروه بزرگی از بانوان که از همه قشرهای جامعه اعم از باسواد، بیسواد و شهری و روستایی و... در آن شرکت داشته باشند و مشکلات مربوط به قشر خود را مطرح کنند و سپس این مشکلات رفع شود؛ - توجه به زنان بی سرپرست که خود سرپرست خانوادهاند و مشکلات فراوانی را متحمل میشوند؛
- طبقهبندی مشکلات زنان و رفع موانع سعادت و کامیابی آنها؛
- حل معضل بزرگ ازدواج، جهیزیه و مخارج کمر شکن؛
- حمایت از نمایندگان زن در مجلس و افزایش تعداد آنها و تقاضای حمایت از حقوق زنان در مجلس؛
- حمایت از حقوق جزایی زنان و حقوق خانوادگی آنها؛
- برنامه ریزی صحیح و اصولی در مدارس و صدا و سیما برای ایجاد حس خود باوری و اعتماد به نفس در زنان؛
- مبارزه با فسادهایی که به گونهای دامنگیر زنان است و اجرای برنامههایی برای اصلاح امور فرهنگی و اجتماعی زنان؛
- افزایش امکانات رفاهی و تفریحی و فرهنگی برای زنان.
ناهید طیبی
منبع : دفتر مطالعات و تحقیقات زنان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست