پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
باورهای دینی و نگرشهای اجتماعی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۴/۲۵
رده دیویی : ۳۰۶.
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۴۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۸۴۹۸-۲۹-۶
در این گزارش, به منظور سنجش باورهای دینی و نگرش اجتماعی, ابتدا 'سکولاریسم' در سه عرصه فردی, میان فردی و سطح نهادی, و کلان اجتماعی و سیاسی از یک دیگر تفکیک شده و پس از تحقیق و آمارگیری, این یافتهها به دست آمده است: 1 ـ در سطح فردی گرایشهای دینی, نیرومند, و وسعت و گستره آن در خور توجه است. 2 ـ اطلاعات طولی حاکی از آن است که به تدریج بر تعداد کسانی که کمتر رفتارها و فرایض دینی خود را انجام میدهند افزوده میشود. 3 ـ در میان رفتارها و انجام واجبات دینی, آن دسته از فرایض که جنبه فردی و خصوصی دارد به مراتب وضع قابل قبولتری در مقایسه با فرایض جمعی دینی مانند نماز جماعت و نماز جمعه دارد. اطلاعات طولی در این زمینه نشانگر افت تدریجی مشارکت مردم در رفتارهای جمعی دینی است. 4 ـ جامعه ایرانی در باب درک الگوی دینداری ـ دین داری مناسکی یا غیر مناسکی ـ یک جامعه دو قطبی است. 5 ـ در سطح میان فردی سکولاریسم در حدود قابل توجهی مشاهده میشود. گویا مردم کمتر در حوزه میان فردی دین را داور ارتباطات اجتماعی و میان فردی خود قرار میدهند. 6 ـ در سطح اجتماعی و سیاسی, ایده جدایی دین و سیاست جامعه ایرانی را در یک فضای دو قطبی قرار میدهد. مردان بیش از زنان و گروههای تحصیل کرده بیش از سایر گروههای تحصیلی با ایده سکولاریسم همراهی میکنند. 7 ـ گرایشهای سکولار متغیر اثر گذاری و تعیین گرایشهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی پاسخگویان است.
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۰۴/۲۵
رده دیویی : ۳۰۶.
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۴۴
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۸۴۹۸-۲۹-۶
در این گزارش, به منظور سنجش باورهای دینی و نگرش اجتماعی, ابتدا 'سکولاریسم' در سه عرصه فردی, میان فردی و سطح نهادی, و کلان اجتماعی و سیاسی از یک دیگر تفکیک شده و پس از تحقیق و آمارگیری, این یافتهها به دست آمده است: 1 ـ در سطح فردی گرایشهای دینی, نیرومند, و وسعت و گستره آن در خور توجه است. 2 ـ اطلاعات طولی حاکی از آن است که به تدریج بر تعداد کسانی که کمتر رفتارها و فرایض دینی خود را انجام میدهند افزوده میشود. 3 ـ در میان رفتارها و انجام واجبات دینی, آن دسته از فرایض که جنبه فردی و خصوصی دارد به مراتب وضع قابل قبولتری در مقایسه با فرایض جمعی دینی مانند نماز جماعت و نماز جمعه دارد. اطلاعات طولی در این زمینه نشانگر افت تدریجی مشارکت مردم در رفتارهای جمعی دینی است. 4 ـ جامعه ایرانی در باب درک الگوی دینداری ـ دین داری مناسکی یا غیر مناسکی ـ یک جامعه دو قطبی است. 5 ـ در سطح میان فردی سکولاریسم در حدود قابل توجهی مشاهده میشود. گویا مردم کمتر در حوزه میان فردی دین را داور ارتباطات اجتماعی و میان فردی خود قرار میدهند. 6 ـ در سطح اجتماعی و سیاسی, ایده جدایی دین و سیاست جامعه ایرانی را در یک فضای دو قطبی قرار میدهد. مردان بیش از زنان و گروههای تحصیل کرده بیش از سایر گروههای تحصیلی با ایده سکولاریسم همراهی میکنند. 7 ـ گرایشهای سکولار متغیر اثر گذاری و تعیین گرایشهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی پاسخگویان است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست