جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
الکترا - Elektreia
سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : هونیا استودیو مافیلم
کارگردان : میکلوش یانچو
فیلمنامهنویس : گیولا هرنادی و لاسلو گیورکو، برمبنای نمایشنامهای نوشته گیورکو.
فیلمبردار : یانوش کِنده.
آهنگساز(موسیقی متن) : تاماش چه.
هنرپیشگان : ماری توروچیک، یوژف ماداراش، دیوردی چرهالمی، ماریا بایچای و لایوش بالاژوویچ.
نوع فیلم : رنگی، ۷۴ دقیقه.
پانزده سال پس از مرگ «شاهآگاممنون»، دخترش «الکترا» (توروچیک) هنوز بر این باور است که برادر تبعیده شدهاش، «اورستس» (چرهالمی) برای کشتن قاتل پدرش، فرمانروای زورگو و مستبد، «آیگیتوس» (ماداراش) باز خواهد گشت. در سال روز مرگ «آگاممنون»، «آیگیتوس» به مردم ستمدیدهاش دستور میدهد جشن و سرور بهپا کنند و مرگ «اورستس» را اعلام میکند ولی جسدی که نشان میدهد از آن «اورستس» نیست. سپس پیکی با خبر مرگ واقعی «اورستس» از راه میرسد. «آیگیتوس» به وجد میآید ولی «الکترا» پیک را از پا درمیآورد. اما بعدتر از مرگ برمیخیزد و در قالب «اورستس» حیات مییابد. مردم شورش میکنند و «اورستس» ابتدا دو ملازم «آیگیتوس» و سپس خود او را میکشد. در اینجا او و «الکترا» متوجه میشوند که تقدیرشان مرگ و دوباره از نو زاده شدن، مثل ققنوس است.
* پانچو پس از سه سال دوری از مجارستان، برمیگردد و پرداختی نو و «انقلابی» از اسطوره «الکترا» را نمایش میدهد. این نخستین فیلم او است که شخصیت اصلی زن دارد و در آن انگیزههای شخصی (مثلاً انتقام) به نحوی نظام یافته، مختصاتی اجتماعی و ایدئولوژیک مییابد و قابلیت انسانها در پذیرش استبداد به نحوی متعادل با مایههائی تکرار شونده مثل رستاخیز تلفیق میشود. یانچو تمام این موارد را در قالب دراماتیکِ جذاب و قابل درکی ارائه میدهد. تقابل اصول دراماتیک فیلم و پس زمینه انسانیاش، نیروی فراوانی به نما - صحنههای طولانی آن میدهد.
کشور تولیدکننده : مجارستان
محصول : هونیا استودیو مافیلم
کارگردان : میکلوش یانچو
فیلمنامهنویس : گیولا هرنادی و لاسلو گیورکو، برمبنای نمایشنامهای نوشته گیورکو.
فیلمبردار : یانوش کِنده.
آهنگساز(موسیقی متن) : تاماش چه.
هنرپیشگان : ماری توروچیک، یوژف ماداراش، دیوردی چرهالمی، ماریا بایچای و لایوش بالاژوویچ.
نوع فیلم : رنگی، ۷۴ دقیقه.
پانزده سال پس از مرگ «شاهآگاممنون»، دخترش «الکترا» (توروچیک) هنوز بر این باور است که برادر تبعیده شدهاش، «اورستس» (چرهالمی) برای کشتن قاتل پدرش، فرمانروای زورگو و مستبد، «آیگیتوس» (ماداراش) باز خواهد گشت. در سال روز مرگ «آگاممنون»، «آیگیتوس» به مردم ستمدیدهاش دستور میدهد جشن و سرور بهپا کنند و مرگ «اورستس» را اعلام میکند ولی جسدی که نشان میدهد از آن «اورستس» نیست. سپس پیکی با خبر مرگ واقعی «اورستس» از راه میرسد. «آیگیتوس» به وجد میآید ولی «الکترا» پیک را از پا درمیآورد. اما بعدتر از مرگ برمیخیزد و در قالب «اورستس» حیات مییابد. مردم شورش میکنند و «اورستس» ابتدا دو ملازم «آیگیتوس» و سپس خود او را میکشد. در اینجا او و «الکترا» متوجه میشوند که تقدیرشان مرگ و دوباره از نو زاده شدن، مثل ققنوس است.
* پانچو پس از سه سال دوری از مجارستان، برمیگردد و پرداختی نو و «انقلابی» از اسطوره «الکترا» را نمایش میدهد. این نخستین فیلم او است که شخصیت اصلی زن دارد و در آن انگیزههای شخصی (مثلاً انتقام) به نحوی نظام یافته، مختصاتی اجتماعی و ایدئولوژیک مییابد و قابلیت انسانها در پذیرش استبداد به نحوی متعادل با مایههائی تکرار شونده مثل رستاخیز تلفیق میشود. یانچو تمام این موارد را در قالب دراماتیکِ جذاب و قابل درکی ارائه میدهد. تقابل اصول دراماتیک فیلم و پس زمینه انسانیاش، نیروی فراوانی به نما - صحنههای طولانی آن میدهد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی دولت سیزدهم روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
یسنا هلال احمر قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی حراج سکه قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین جنگ غزه نوار غزه اوکراین چین ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
خواب بیمه فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت