یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

گربه سیاه - THE BLACK CAT


گربه سیاه - THE BLACK CAT
سال تولید : ۱۹۳۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : یونیورسال
کارگردان : ادگار ج. اولمر
فیلمنامه‌نویس : پیتر روریک، بر مبنای داستانی نوشته اولمر و روریک (با الهام از داستان کوتاهی نوشته ادگار آلن پو)
فیلمبردار : جان مسکال
آهنگساز(موسیقی متن) : پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، روبرت شومان و فرانتس لیست
هنرپیشگان : بوریس کارلوف، بلا لوگوسی، دیوید منرز، جاکلین ولز (بعدها، جولی بیشاپ) و لوسیل لوند.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۶۶ دقیقه


ـ "پیتر آلیسن" (منرز) و همسرش، "جین" (ولز) به‌هنگام گذراندن ماه عسلشان در اتریش دچار سانحه‌ای می‌شوند، اما دکتر "ویتوس وردگاست" (لوگوسی) نجاتشان می‌دهد. او آنان را همراه خود به خانه مجلل دوست قدیمی‌اش، آرشیتکتی به‌نام "پوئلتسیک" (کارلوف) می‌برد. این خانه روی ویرانه‌های قلعه‌ای بنا شده که در آن طی سال‌های جنگ جهانی اول، هزاران سرباز بر اثر خیانت "پوئلتسیک" جان باخته‌اند. "وردگاست" نیز بر اثر همین خیانت، ۱۵ سال را در زندانی در روسیه گذرانده و اکنون در پی یافتن همسر و دخترش و گرفتن انتقام از "پوئلتسیک" است. "پیتر" و "جین"، بی‌خبر از این مسائل، از رفتار عجیب و غریب "پوئلتسیک" و "وردگاست" (به‌خصوص زمانی‌که او بر اثر هراس مهارناپذیرش از گربه‌ای سیاه، حیوان را می‌کشد)، مضطرب می‌شوند و بیهوده می‌کوشند تا از خانه بگریزند. در این حال "پوئلتسیک" اعتراف می‌کند که با تصور مرگ "وردگاست"، با همسر او ازدواج کرده و جنازه زن اکنون در گذشته را، که در تابوتی شیشه‌ای نگهداری می‌شود، به "وردگاست" نشان می‌دهد. او می‌گوید دخترش، "کارن" (لوند)، نیز مرده است (حال آنکه دختر، همسر کنونی او است) هنگامی‌که "وردگاست" از قصد "پوئلتسیک" برای قربانی کردن "جین" طی یک آئین شیطان‌پرستانه آگاهی می‌یابد، او را به یک مسابقه شطرنج بر سر جان زن جوان دعوت می‌کند. "وردگاست" می‌بازد و "پوئلتسیک" در ادامه نقشه‌اش برای قتل "جین"، "کارن" را که "جین" از هویت واقعی او اطلاع یافته، به قتل می‌رساند. پس از ماجراهائی، "جین" حقیقت را به "وردگاست" می‌گوید و او پیش از نابود کردن "پوئلتسیک"، خانه و خودش، به زوج جوان اجازه فرار می‌دهد.
ـ نخستین و بهترین از سه فیلم مشترک کارلوف / لوگوسی برای یونیورسال (دو فیلم دیگر کلاغ، ساخته لو لندرز، ۱۹۳۵ و اشعه نامرئی، ساخته لمبرت هیلی‌یر، ۱۹۳۶). فیلم برخلاف آنچه مشهور است، اقتباسی از داستان کوتاه ادگار آلن پو نیست و در واقع بیشتر "روح" آثار او را بازتاب می‌دهد. در اصل، اقتباس از اثر پو مدنظر بود، اما فیلمنامه اولیه نظر هیچ‌کس را جلب‌ نمی‌کند و بنابراین، اولمر نگارش داستان تازه‌ای را آغاز می‌کند. منبع الهام او افسانه زندگی آلایستر کراولی بود، که در آن هنگام به‌عنوان نویسنده و متخصص علوم خفیه و ماوراءالطبیعه شهرت داشت. انتشار زندگینامه کراولی در سال ۱۹۳۳، اقامه یک دعوی حقوقی پرسروصدا از سوی او را به دنبال داشت. یکی از تکان‌دهنده‌ترین داستان‌ها در مورد کراولی، به نوشیدن خون گربه‌ای سیاه در یک آئین شیطان‌پرستانه مربوط می‌شد. و از اینجا می‌توان ریشه هراس بیمارگون "وردگاست" از گربه‌ها را دریافت. از سوی دیگر، عمارت "پوئلتسیک"، نمونه مدرن درخشانی از آرت دکو، در واقع معادل خلاقانه‌ای برای "یر تلما"ی کراولی به‌شمار می‌رود: کوهی از فولاد و شیشه و مرمر، برخاسته از یک گورستان، که به‌طور مخاطره‌آمیزی بر پی دینامیت بنا شده است. فیلم در انگلستان با عنوان خانه مرگ، و با تغییر جماعت شیطان‌پرستان به آفتاب‌پرستان، به نمایش درآمد و در ۱۹۶۱ با نام جسد ناپدیدشده اکران مجدد یافت. جان کارادین (در آن سال‌ها ناشناس)، در نقش یکی از اعضاء گروه شیطان‌پرستان حضوری کوتاه دارد.


همچنین مشاهده کنید