جمعه, ۱۰ اسفند, ۱۴۰۳ / 28 February, 2025
مجله ویستا
جامعه ی بسته ذهن پرسشگر نمی خواهد

یكی از دلایل عمدهی عدم ابتكار و عدم خلاقیت در افراد، وجود روحیهی انفعال محض و پذیرش بی چون و چرا است. همهی آن ها كه در طول تاریخ كاری كردهاند، خلاقیتی از خود نشان دادهاند و ابتكاری داشتهاند، از ذهنی پرسشگر، شكاك و جستجوگر در عمق قضایا بهرهمند بودهاند. به یقین نمیتوان مبتكری را سراغ داشت كه حداقل در زمینهی خود از شك، پرسش و عدم پذیرش محض بدون نتیجهگیری منطقی برخوردار نبوده باشد.
جامعهی بسته كه نمونهی روشنی از تعطیل تعقل و تفكر منطقی است، به روشهای گوناگون زمینه را برای تحقق همه جانبه انفعال محض و پذیرش بی چون و چرا مهیا میسازد، چه، در غیر این صورت اگرذهن ها بارور گردند و شك و پرسش سرنوشت ساز در اذهان جرقه زند، دیگر سیستم جامعهی بسته امكان دوام و پایداری نخواهد داشت. به همین جهت باید به صورت گوناگون زمینهها برای مشغول داشتن ذهن به غیر معقولات و منحرف شدن ذهن از آن چه در بطن سیستم بسته است آماده شود تا عموم به طور مستقیم و غیر مستقیم آنچه بر آنان گفته میشود را بپذیرند و چرایی برای خود مطرح نسازند.
سیستم بسته برای آن كه حتی الامكان از برخورد منطقی اذهان با مسائل جلوگیری نماید و شك و سئوال را از ذهن آنها حذف نماید، روشهای مختلفی را مورد نظر قرار میدهد.
گاه با عطف مسئله به منبعی مؤثق، قصد آن دارد كه خود مسئله را به جهت مرتبط بودن با آن منبع، صحیح و درست جلوه دهد. این مغالطه در بعد فردی نیز مشهود است. مثلأ در خانواده، هنگامی كه یكی از فرزندان در مقابل عمل نادرست برادر یا خواهرش اعتراض میكند و چرا را مطرح می سازد، فرزند دیگرمی گوید، پدر این طور گفته یا مادر این گونه سفارش كرده است.
روش دیگر فشار تبلیغاتی است. تبلیغات سنگین و پر طمطراق میتواند مثبت یا منفی بودن امری را برای اذهان تا بدان جا برساند كه اذهان ساده انگار، حتی در نزد خود در مورد آن چه گفته می شود شك نمی كنند. در واقع مهمترین نقش در جهت تحمیق عموم و سوق دادن آنها به قبول بی چون و چرا به وسیلهی تبلیغات است.
دستگاههای سمعی و بصری، روزنامهها و مجلات وقتی روی یك مسئله متمركز شده و به اثبات یا نفی به طور مكرر میپردازند، مهمترین منبع برای دادن اطلاعات و ایجاد ساختار ذهنی نسبت به امور برای عموم قلمداد میشوند.بنابراین، تبلیغات همراه با تكرار عاملی بسیار مؤثر و موفق برای حذف یا اضافه نمودن امری در ذهن است.
تبلیغات تا بدان جا عمل میكند كه نوع شك، نحوهی تحلیل، طرز پرسش، شكل ارزیابی مسئله را خود به عموم منتقل می كند و پر واضح است كه در این حالت، عوام به چه نحو به ارزیابی اموراقدام می كنند.
از ویژگیها و خصوصیات جامعه بسته كه به نحو چشمگیر و بازی مشهود است، ویژگی تحقیر و كوچك شمردن دیگران است. از كانون خانواده به عنوان كانون كوچك از جامعه گرفته تا اجتماعات و كانونهای بزرگتر همچون سازمانهای اداری، ویژگی فوق در رفتارها موجود میباشد . در خانوادهی كودك یكی از قربانیان این پدیده است و به انحناء گوناگون تحقیر میشود. بیاعتنایی به او، بیاحترامی نسبت به سخن و رفتارش، عدم مستقل تلقی كردن او و تجلی آن در نمودهای عینی، نشانههایی از تحقیر كودك را هویدا می سازد. زن نیز در مرحله دوم، هدف این تحقیرها قرار میگیرد . صورتی كه حتی استقلال اسمی خود را از دست داده به اسم ضعیفه، اهل خانه و یا خانم آقای… طرح میگردد. خود مرد نیز به صور دیگر در اجتماع مورد تحقیر و كوچك انگاری واقع میشود. در یك سازمان اداری نحوهی برخورد و رفتار رئیس با معاون و معاون با سایر مسئولان زیر دست، سیری را ایجاد میكند كه زورگویی، تحقیر شمردن دیگران اساس آن می باشد. حتی برخورد دانشمندان و اندیشمندان چنین جامعهیی براساس این گمان استوار است كه با نفی و تحقیر دیگری میتوان تشخص یافت . به همین جهت در جامعهی بسته تحقیقهای دسته جمعی همه جانبه و منطقی بسیار كم دیده شده و انزوا، گوشهگیری و عدم همزبانی در میان دانشمندان جامعه نیز مشهود است . حاكمیت پدیدهی فوق در جامعه، از سویی خود كم بینی را به همراه میآورد. كودكان كه بارها مورد تحقیر و كوچك شمردن قرار گرفتهاند در عمل، اعتماد به نفس را از دست دادهاند و ابتكار و اتكاء به خود را از یاد میبرند. به علت فشار تحقیر، برطرف شدن محیط تحقیرآمیز و وجود حتی مقدار كمی آزادی، حركات و اعمال ناهماهنگ یا به تعبیر دیگر افراط در سیستم رفتاری را به همراه میآورد و تحقیر شدهها با قدم گذاشتن به محیطی كه نه تنها علائم و نشانههای تحقیر در آن موجود نیست بلكه آزادی و قدرت عمل نیز در آن مطرح است، سر از پا نمی شناسند. از آن جهت كه روحیهی جامعه بسته نیز روحیهی پذیرش بی چون و چرا و عدم برخورد منطقی و معقولانه با قضایاست، لذا برنامههای تربیتی جامعه بسته نیز بر همان محور حركت نموده و با فراهم نساختن محیطی كه تعقل در آن اصل باشد، اذهان را از اندیشیدن صحیح و خلاقیت بازمیدارند. تحقیرهای ایجاد شده در جامعه بسته از آن جهت كه با تلقین های متعدد و مكرر همراه است، گاه چنان مؤثر میشود كه افراد هویت حقیقی خود را نیز به دست فراموشی سپرده و تسلیم محض و بیچون و چرای دستگاههای تبلیغاتی میگردند تا بلكه بتوانند من هم هستم را به اثبات برسانند. به همین جهت در جامعهی بسته الگوگیری از دستگاههای تبلیغاتی، اساس انتخابها و گزینشها را تشكیل میدهد و استقلال در گزینش همراه با تعقل، به صفر نزدیك میگردد. در جامعهی بسته عمداً بعضی جهت تحقیر انتخاب میگردند تا با فشار بیش از حد بر روی عموم خستگی و زدگی آنها، میزان انزجار و دوری از آن عامل یا عوامل در نزد افراد به سطح بسیار بالایی برسد، ازسوی دیگر عواملی كه درست نقطه مقابل عوامل تحقیر كننده هستند باز بر اساس سیاست گردانندگان جامعهی بسته در صحنه وارد می گردند و عرصه هجوم خسته شدگان تحقیر شدهیی قرار میگیرند كه آرزوی آن را بارها نمودهاند.
نویسنده: دكتر سید محسن فاطمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست