جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
مقاومت اسلامی، وظایف ایدئولوژیک و منافع ملی
نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی مكتبی و اصول قانون اساسی از ابتدای شكل گیری خود، با وجود مشكلات داخلی و خارجی متعدد، تأكید زیادی بر حمایت مادی و معنوی از جریان مقاومت اسلامی و نهضتهای آزادی بخش داشته و در این راه هزینههایی را نیز پرداخته است. پیروزی اخیر مقاومت اسلامی لبنان و نزدیك شدن به روز جهانی قدس، فرصت مناسبی را فراهم میكند تا از منظری ژرف، به تحلیل علتها و مبانی فكری «وظایف ایدئولوژیك دولت اسلامی» در حوزه سیاست خارجی پرداخته، نحوه ارتباط آن را با تأمین «منافع ملی كشورمان» مورد ارزیابی قرار دهیم.
● مبانی فقهی دفاع از سرزمینهای اسلامی
وجوب دفاع از سرزمینهای اسلامی، از ضروریات فقه اسلام است. بر اساس آیات، روایات و ادله عقلی متعدد، جامعه اسلامی پیكره واحدی است و مسلمین نمیتوانند در قبال تهاجم بیگانگان به سایر مسلمانان، بیتفاوت باشند؛ چنانكه خداوند متعال در قرآن كریم با صراحت به حمایت و دفاع از ستمدیدگانی كه مورد ظلم قرار گرفته و از وطن و سرزمین خویش اخراج و آواره شدهاند، فرمان میدهد. در قرآن چنین آمده است: «چرا در راه خدا و برای رهایی مردان و زنان و كودكانی كه [به دست ستمگران تضعیف شدهاند]، پیكار نمیكنید؟ همان افراد [ستمدیدهای] كه میگویند: پروردگار ما را از این شهر (مكّه) كه اهلش ستمگرند، بیرون ببر و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده واز جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما».۱
پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نیز میفرماید: «هر كس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود كه مسلمین را به یاری میطلبد، اما فریاد او را اجابت نكند، مسلمان نیست».۲
استاد شهید مطهری نیز در این زمینه میگوید: «هرگاه گروهی با ما نخواهد بجنگد، ولی مرتكب یك ظلم فاحش نسبت به یك عده افراد انسانها شده است و ما قدرت داریم آن انسانهای دیگر را كه تحت تجاوز قرار گرفتهاند، نجات دهیم، اگر نجات ندهیم، در واقع، به ظلم این ظالم نسبت به آن مظلوم، كمك كردهایم. ما در جایی كه هستیم، كسی به ما تجاوزی نكرده، ولی یك عده از مردم دیگر كه ممكن است مسلمان باشند و ممكن است مسلمان هم نباشند، اگر مسلمان باشند، مثل جریان فلسطینی كه اسراییلیها آنها را از خانههایشان آواره كردهاند، اموالشان را بردهاند، انواع ظلمها را نسبت به آنها مرتكب شده اند، ولی فعلاً به ما كاری ندارند، آیا برای ما جایز است كه به كمك این مظلومهای مسلمان بشتابیم؛ برای نجات دادن آنها؟ بله، این هم جایز است؛ بلكه واجب است. این هم یك امر ابتدایی نیست. این هم به كمك مظلوم شتافتن است؛ برای نجات دادن از دست ظلم بالخصوص كه آن مظلوم، مسلمان باشد».۳
در تجاوز اسراییل به كشورهای اسلامی، آیهٔالله سید محسن حكیم، سید هادی میلانی، سید شهابالدین مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خویی، سید علی موسوی بهبهانی، بهاءالدین محلاتی، سید عبدالله شیرازی و بسیاری دیگر از عالمان، با صدور اعلامیههایی از عموم مسلمانان خواستند تا به یاری مسلمانان مظلوم فلسطین و كشورهای مورد تجاوز بشتابند. در بخشی از اطلاعیههای آیهٔالله شیخ بهاءالدین محلاتی آمده است: «بر همه مسلمانان جهان واجب است كه از هرگونه مساعدت مادی و معنوی نسبت به اعراب مسلمان دریغ ندارند و هر نوع معامله و ارتباطی كه منشأ تقویت اسرائیل بشود یا در آمادگی آنها برای مبارزه و پیكار با كشورهای عربی دخالت داشته باشد، حرام و در حكم مبارزه با اسلام است».۴
امام خمینی در نهم اسفند سال ۱۳۶۶ در جمع اعضای شورای مركزی حزب الله لبنان چنین گفت: «همه شیاطین مجتمعند كه نگذارند اسلام رشد كند و ما باید این معنا را در نظر داشته باشیم كه با تمام قوا و تا آخرین نفرمان مهیا شویم و در راه خدا جهاد كنیم. دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد اسلامی و دفاع از همه حیثیات مسلمین، امری است لازم و ما باید خودمان رإ؛ ّّهم برای مقاصد الهی و دفاع از مسلمین مهیا كنیم و خصوصاً در این شرایطی كه فرزندان واقعی فلسطین اسلامی و لبنان، یعنی حزب الله و مسلمانان انقلابی سرزمین غصب شده و لبنان، با نثار خون و جان خود فریاد «یا للمسلمین» سر میدهند، با تمام قدرت معنوی ومادی در مقابل اسرائیل و متجاوزین بایستیم و در مقابل آن همه سفاكیها و ددمنشیها، مقاومت و پایمردی كنیم و به یاری آنان بشتابیم و سازشكاران را شناسایی و به مردم معرفیكنیم».۵
نمونههای فوق، همگی بیانگر لزوم حمایت از جریان مقاومت اسلامی در مقابل تجاوز بیگانگان است كه آن را به عنوان بخشی از وظایف مسلم دولتهای اسلامی ترسیم مینماید.
● منافع ملی و امنیت ملی
یكی از موضوعات اساسی كه در بررسی نحوه تعامل و تأثیرگذاری وظایف ایدئولوژیك دولت اسلامی در قبال مقاومت اسلامی با منافع و امنیت ملی كشورمان نقش اساسی دارد، شناخت صحیح مفهوم منافع ملی و امنیت ملی و چگونگی تأمین آن در جهان كنونی است.
۱) مفهوم منافع ملی
در مورد مفهوم منافع ملّی (National interest)، تعریفها و نظریههای گوناگونی وجود دارد كه در یك جمعبندی، میتوان گفت: «منافع ملّی، هدفهای عام و ماندگاری است كه یك ملّت برای دستیابی به آنها تلاش میكند».۶ طبق این تعریف، منافع ملّی، مفهوم وسیعی است كه تنها به معنای حفظ استقلال ملّی و تمامیّت ارضی و اهداف صرفاً مادی و منحصر در مرزهای جغرافیایی نیست؛ بلكه حیطه وسیعی را شامل میشود كه شامل دستیابی به اهداف ایدئولوژیك، انرژی، منابع مواد خام، فنّاوری جدید، توسعه اقتصادی، منطقه نفوذ و دفاع از اتباع خود در خارج از مرزها، دفاع از هویت فرهنگی خویش و... میباشد.۷
۲) جهانی شدن منافع ملی
در دوران جدید و روند فزاینده جهانی شدن در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اطلاعاتی و...، ساختار نظام بین الملل، قواعد و فرآیندهای بینالمللی دستخوش تحولات اساسی شده، مفهوم منافع ملی صرفاً در برگیرنده مرزهای ملی نیست؛ بلكه دولتها ناگزیرند برای تأمین منافع ملی خویش، بیش از گذشته، به محیط عملیاتی و متغیرهای مربوط به بستر جهانی شدن، توجه كنند.۸
۳) ارزشها و منافع ملی
در كشور ما به خاطر وجود نظام سیاسی مبتنی بر آموزههای دینی، منافع دینی با منافع ملّی پیوندی تنگاتنگ دارند و اصولاً نمیتوان این دو را از هم تفكیك كرد. اینگونه نیست كه منافع ملّی، فقط منافعی مادی و دنیایی باشند و در حوزه كاری سیاستمداران بگنجد. منافع ملّی ما علاوه بر مسائل سیاسی و بینالمللی، شامل اموری معنوی چون ارزشها، باورها و عقاید ملت نیز میشود. تلاش برای كسب استقلال سیاسی و فرهنگی در جریان انقلاب و پس از آن را میتوان حوزه تعامل منافع ملّی و منافع دینی دانست.۹
به صورت طبیعی، بسیاری از اهداف ملتها، به ویژه اهداف ایدئولوژیكی نظامهایی نظیر سوسیالیسم، لیبرالیسم و اسلامی، در مرزهای خاصی محدود نمیشوند و از این رو، دایره منافع ملی آنان، فراتر از مرزهای جغرافیایی تعریف میگردد.
۴) منافع ملی جمهوری اسلامی ایران
از دیدگاه برخی متفكران روابط بین الملل، در صورتبندی منافع ملی، باید متغیرهای متعددی در نظر گرفته شوند؛ «ویژگیها، شخصیت و آرمانهای تصمیم گیران، انواع فلسفههای حاكم بر ساختارها و فرایندهای حكومتی، آداب و رسوم و قالبهای فرهنگی جوامع مختلف، محل ژئوپلوتیك و توانائیهای كشورهای گوناگون و ...»۱۰ و بر این اساس، در یك جمعبندی، میتوان محورهای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را این چنین بر شمرد:
۱) اسلامیت نظام.
۲) جمهوریت نظام.
۳) تمامیت ارضی.
۴) حاكمیت ملی.
۵) وحدت ملی.۱۱
۶) معیشت ضروری مردم.
۷) نظم و امنیت عمومی جامعه.
۸) كیان اسلام و تشیع در جهان.
۹) استقلال سیاسی.
۱۰) افتخارات ملی.
۱۱) تعمیم عدالت و رفاه.
۱۲) صلح و امنیت بین المللی.
۱۳) حفظ محیط زیست.
۵) امنیت ملی
امنیت ملی (National Security)، مصونیت نسبی یا مطلق یك كشور از حمله مسلحانه یا خرابكارانه سیاسی یا اقتصادی احتمالی، همراه با وارد كردن ضربه كاری و مرگبار، در صورت مورد حمله قرار گرفتن» است.۱۲
در بررسی تعاریف و نظریههای مختلفی كه پیرامون امنیت ملی وجود دارد، میتوان نتیجه گرفت كه امنیت ملی، به امور زیر اطلاق میشود:
الف) حفظ تمامیت ارضی.
ب) حفظ جان مردم.
ج) بقا و ادامه سیستم اجتماعی و حاكمیت كشور (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی).
د) حفظ و ارتقای منابع حیاتی كشور. و) فقدان تهدید جدی از خارج، نسبت به منافع ملی و حیاتی كشور.۱۳
۶) تأمین امنیت ملی
نكته مهمی كه در چگونگی تأمین امنیت ملی در جهان كنونی نیازمند توجه جدی است، این كه در یك تقسیمبندی، جنگها به «جنگهای قلعهای» و «جنگهای میدانی» تقسیم میشوند. تمدن غرب با استفاده از عقلانیت یونانی و تجارب تاریخی، در ماجراهایی نظیر «افسانه هومر» و ماجرای خدعه «اسب تروا»، آموخته است كه استراتژی دفاعی جنگ قلعهای، ناكارآمد و بسیار آسیب پذیر است؛ زیرا شكست قلعهنشین در یك جنگ قلعهای، یعنی از دست دادن همه داراییها و هتك شدن همه حرمتها؛ در حالی كه شكست در یك جنگِ میدانی، حداكثر یعنی یك خسران مادی كه قابل جبران میباشد. از این رو، غربیان پس از فهم تاریخی تمایز جنگ میدانی و جنگ قلعهای، در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، با همین ترفند، به سمت استعمار ممالك دوردست، تغییر جهت دادند؛ یعنی جنگهای میدانی، در میدانهایی هر چه دورتر. بر این اساس، استعمار، یعنی جابهجایی مرزهای امنیتی، اقتصادی و حكومتی از مرزهای جغرافیایی كه نهایت صرفه و بهرهبرداری را برای استعمار گران داشت؛ یعنی عملاً جنگ را در میدانی خارج از خانه طراحی و تعقیب نمودند، نه در قلعه.
از چنین دیدگاهی است كه آمریكا، امنیت داخلی و منافع ملی خود را در خارج از مرزهای جغرافیایی خویش تعریف كرده، جنگ را از قارهای به قاره دیگر میكشاند و ویتنام، فلسطین، افغانستان، عراق و لبنان را میدانی برای جنگ در راستای تأمین امنیت و منافع ملی خویش میسازد؛ اما هیچگاه حاضر نخواهد شد با كوبا وارد درگیریِ نظامی شود و عملاً قلعهاش را در معرض حمله قرار دهد۱۴ و در عوض، رژیم صهیونیستی رقم هنگفتی بالغ بر سه میلیارد دلار در سال، به عنوان كمك خارجی از آمریكا دریافت میكند. از این گذشته، آمریكا ۲۰ درصد از یارانه مورد نیاز ارتش رژیم صهیونیستی را نیز تأمین میكند. در واقع، اسراییل در قبال تحمل بسیاری از تهدیدات علیه امریكا و انگلیس و به خطر افتادن امنیت شهروندانش، به عوض شهروندان انگلیسی و آمریكایی، طلب مزد میكند.۱۵۷) دستاورد مقاومت در تامین منافع و امنیت ملی
با توجه به مطالب فوق، درباره نقش مقاومت اسلامی در تأمین منافع و امنیت ملی كشورمان باید گفت كه هرچند نگاه جمهوری اسلامی در سیاست خارجی خویش در قبال مقاومت اسلامی و نهضتهای آزادیبخش، نگاهی كاملاً انساندوستانه و در راستای انجام وظایف ایدئولوژیكی و مكتبی است، اما این موضوع، هیچ گونه امتناعی از تأمین امنیت و منافع ملی كشورمان و همچنین سایر كشورهای اسلامی و منطقه، در قبال این حمایتها توسط مقاومت اسلامی ندارد و به عبارت دیگر، نه تنها میان وظایف ایدئولوژیكی دولت اسلامی با منافع ملی كشورمان تعارضی نیست، بلكه این دو میتوانند در تعامل و هماهنگی با یكدیگر عمل كنند. ایران از سالها پیش، با یك نگاه استراتژیك، در حین جنگ عراق، به این حقیقت دست پیدا كرد كه حركت به سمت جنگ میدانی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. بنابراین، در حمایت غیرقابل انكار معنوی ایران از مبارزان حزبالله جنوب لبنان و مقاومت اسلامی، تامین منافع ملی نیز میتواند لحاظ شده باشد. اگر ایالاتِ متحده نسبت به ایران كوچكترین تعرضی بنماید، میدانهای دیگری در عالم، به آتش كشیده خواهند شد۱۶ و این، دقیقاً یكی از جنبههای مهم بازدارندگی ایالات متحده آمریكا از حمله نظامی به ایران است؛ موضوعی كه بارها به صراحت توسط سیاستمداران و كارشناسان مسائل نظامی آمریكا و اسرائیل مطرح و آن را به عنوان مانعی بزرگ در حمله به تأسیسات هستهای ایران برشمردهاند. پس حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین، حتی با دیدِ منفعتگرایانه نیز قابل توجیه است.
بر این اساس، منافع ملی و امنیت ملی یك كشور و تأمین آنها، فقط به مرزهای جغرافیایی آن محدود نمیشود. از این رو، دولتها به میزان هزینههایی كه در كشورهای دیگر مبذول میدارند، از توان و قدرت تصمیمگیری و تأثیرگذاری بیشتری نیز در آینده آن كشور و معادلات منطقهای برخوردار میباشند. در واقع، حفظ موجودیت، استقلال و تمامیت ارضی و امنیت ملی كشور - كه از عناصر كلیدی و حیاتی تشكیل دهنده منافع ملی است - نیازمند صرف چنین هزینهها و كمك به چنین ملتهایی است كه در خط اول مبارزه با دشمنان ما قرار دارند. واقعیت آن است كه مردم مظلوم و مبارز فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان، از منافع و امنیت ملی ما نیز دفاع میكنند و ما كمترین وظیفه خود (تداركات و پشتیبانی) را انجام میدهیم.
● طرح خاورمیانه بزرگ
نگاهی دقیق به چیستی، اهداف و علتهای ناكامی و شكست این طرح، به عنوان یكی از خطرناكترین توطئههای صهیونیسم بین الملل و نظام سلطه جهانی در قبال منطقه و كشورمان، مبین نقش مقاومت اسلامی در تأمین امنیت و منافع ملی كشورهای اسلامی است.
نومحافظهكاران آمریكا پس از به قدرت رسیدن در انتخابات سال ۲۰۰۰م. ضمن تعیین اهداف راهبردی آمریكا در خاورمیانه، ایجاد نظم هژمونیك و برتری جهانی ایالات متحده را از رهگذر تشكیل خاورمیانه بزرگ (در برگیرنده آسیای میانه، جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا است) مورد توجه قرار دادند. محدوده جغرافیایی این طرح، شامل ۲۲ كشور عربی و ۴ كشور غیرعربی ایران، تركیه، اسرائیل و افغانستان بود و در ادامه، گستره آن شامل شمال آفریقا هم میشود؛ چون در آن جا هم چند كشور اسلامی وجود دارند و بعدها جنوب شرق آسیا هم به آن افزوده شد تا كشورهای اسلامی این منطقه را هم شامل شود و سرانجام آسیای میانه را هم در برگرفت. بنابراین، محدوده جهان اسلام، تحت عنوان این طرح درآمد. استراتژی آمریكا در این طرح، سه مرحله دارد كه عبارتند از:
۱) به همریزی؛ نظم موجود كشورها را به هم بریزند؛ مانند همان برنامهای كه در عراق و افغانستان اتفاق افتاد.
۲) دورانگذار؛ همین دورانی است كه رژیم فعلی در عراق به یك رژیم مطلوب تبدیل شود.
۳) دوران الگوسازی؛ در این دوره، یك مطلوب به وجود میآورند تا الگوی كشورهای دیگر شود.۱۷
● اهداف آمریكا
آنان با این برآورد كه سیطره بر خاورمیانه كوچك (افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و ... ) و تبدیل كردن آن به یك پادگان نظامی، امكان تحقق خاورمیانه بزرگ و اهداف راهبردی مورد نظر آمریكا را میسر خواهد كرد، مدل بازی «دومینو» و ساقط كردن دولتهای هدف، با استفاده از قدرت سختافزاری را در پیش گرفتند.
▪ مهمترین اهداف آمریكاییها از این طرح عبارت بودند از:
۱) تأمین منابع نفت مورد نیاز آمریكا در دهههای آینده و كنترل شریان نفت، به عنوان اهرمی برای مهار اروپا و شرق آسیا.
۲) تأمین امنیت اسراییل، به عنوان مهمترین متحد استراتژیك آمریكا.
۳) جایگزینی دمكراسیهای كنترل شده، با توجه به تمام شدن تاریخ مصرف استفاده از دولتهای دستنشانده و مستبد، در جهت مقابله با موج اسلام گرایی و مهار امواج مردمی معترض به حكومتهای دست نشانده.
۴) زمینهسازی برای برتری تمدن غرب، با حضور درخاستگاه مهمترین تمدنهای جهان و جلوگیری از اتحاد كشورهای متمدن در برابر غرب و ترویج فرهنگ و هنجارهای مورد نظر غرب، با بهرهگیری از سازوكارهای تربیتی، آموزشی و استفاده از ابزار رسانهها، در جهت استحاله كردن سایر تمدنها؛ به ویژه تمدن اسلامی در هنجارها و تمدن غرب.
۵ـ تحریك قومیتها، تجزیه كشورها و تغییر جغرافیای سیاسی در خاورمیانه، در راستای منافع ملی كاخ سفید.
۶) مقابله و مهار موج فزاینده اسلام گرایی در این منطقه و بخشهای پیرامون آن.
۲) در راهبرد سخت افزاری كه با حضور سران رژیم صهیونیستی در كاخ سفید تهیه و تنظیم شد؛ آمریكا تلاش میكند تا با استفاده از نگرانی برخی از سران دست نشانده كشورهای عربی از رشد خاورمیانه اسلامی و تقویت جبهه ایران و شیعیان در منطقه، موافقت آنها را جهت برخورد با حماس، حزبا... و سوریه و سرانجام ایران جلب نماید. حمله به غزه با هدف سرنگونی دولت حماس، دستگیری و سركوب انقلابیون و مهار انتفاضه فلسطین، تهاجم به لبنان و اشغال جنوب این كشور تا حد فاصل رودخانه لیطانی، به منظور مرعوب ساختن دولت لبنان و خلع سلاح و نابودی جنبش حزب الله، تغییر رفتار سوریه در جهت به رسمیت شناختن اسراییل و در صورت نیاز، تغییر ساختار آن كشور، سرنگونی دولت ائتلافی عراق و تضعیف گروههای اسلامی این كشور كه همه در جهت قطع بازوان منطقهای ایران است، نظام سلطه را قادر میسازد تا ضمن زمینهسازی برای اعمال محدودیت اقتصادی و فشارهای سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران، با فعال كردن گسلهای قومی و فرقهای و برهم زدن انسجام داخلی، از طریق نافرمانی مدنی و همچنین در صورت لزوم، عملیات محدود نظامی، شرایط لازم را برای تغییر رفتار و تغییر ساختار جمهوری اسلامی به عنوان كانون الهام بخش مقاومت اسلامی و ام القرای جهان اسلام، فراهم سازد.
مقاومت مجاهدانه و همت عالی حزب الله در نبردی ۳۳ روزه، تمام اقدامات انجام شده، در جهت تحقق طرح خاورمیانه بزرگ را به چالش كشید و توطئههای شوم صهیونیسم بین الملل و نظام سلطه جهانی را با شكست مواجه ساخت. «سیمون هرش» خبرنگار آمریكایی در این زمینه مینویسد: «قدرت و مقاومت اعجاب انگیز حزب الله و توانایی مداوم آن در حمله راكتی به شمال اسراییل، یك عقب نشینی بزرگ برای كسانی است كه میخواهند در كاخ سفید از زور درباره ایران استفاده كنند و كسانی كه استدلال میكنند بمباران باعث ایجاد اپوزوسیون داخلی و انقلاب در ایران میشود نیز عقب نشینی كردهاند. قرار بود حمله به لبنان، مقدمه بمباران مراكز اتمی ایران باشد» و استاد دانشگاه برادفورد انگلیس نیز در این خصوص اظهار داشت: «شكست اسراییل در لبنان، درس عبرتی برای ماجراجوییهای احتمالی آمریكا علیه ایران است».۱۹
تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند كه حزب الله لبنان با حركت منطقی خود، جهان اسلام را از توطئهای بزرگ نجات داد كه در صورت اجرا، جهان اسلام هزینههایی چند صد برابر بیش از تلفات و خسارات جنگ كنونی رژیم صهیونیستی بر ضد لبنان، پرداخت میكرد. حزب الله شیعی، در یك حركت توحیدی، از حماس فلسطین و سنی حمایت كرد و با ارائه یكی از بزرگترین حماسههای همبستگی دینی امضا شده با خون، موفق شد كه طرح جنگ مذهبی میان شیعه و سنی آمریكا را محاصره كند و زمینههای گسترش آن را در سطح جهان اسلام از بین ببرد.
در چنین حالتی، دیپلماسی فعال و هوشمندانه ایران، در سایه حفظ مصلحت، قدرت و عزت جمهوری اسلامی را - به خصوص در منطقه - افزایش داده، به گونهای كه با شكست طرح خاورمیانه جدید، روند تشكیل خاورمیانه اسلامی با محوریت ایران تسریع شده است. آیهٔالله خامنهای با اشاره به ابتكار عمل مسئولان نظام در مسائل جهانی و به ویژه مسائل منطقهای، میگوید: «در عرصه خارجی، كشور از موقعیتی كم نظیر و تحرك و نشاط خوبی برخوردار است و حوادث منطقهای مانند پیروزی حزب الله و حماس نیز به لطف پروردگار و امدادهای الهی، موقعیت نظام اسلامی را تحكیم بخشیده است... مخالفان اسلام و مسلمین، هنوز مبهوت این حادثه مهم هستند و از فهم و درك دلایل آن عاجزند؛ اما این گونه حوادث بزرگ كه در شعاع حركت انقلاب اسلامی رخ میدهد، در عمل به تقویت موقعیت نظام منجر شده و اعتبار، نفوذ و جاذبه شعارهای انقلاب اسلامی را برای همه اثبات كرده است».۲۰
● نتیجه
حمایت مادی و معنوی از هستههای مقاومت و نهضتهای آزادی بخش در سراسر جهان اسلام، علاوه بر آن كه به عنوان وظیفهای ایدئولوژیكی برای دولت اسلامی است، نقش بسیار زیادی در تأمین منافع و امنیت ملی و گسترش حوزههای نفوذ كشورمان در ابعاد مختلف دارد و به عنوان یكی از مهمترین اهرمهای قدرت برای جمهوری اسلامی، موجب بازدارندگی ابرقدرتها از عملی كردن اهداف امپریالیستی آنان در قبال منطقه و كشورمان میگردد و كمك به این مردم مبارز، به معنای استحكام بخشیدن به سنگرهای دفاعی خود است.
آیندهنگری و تأمین منافع بلندمدت، خود بهترین دلیل بر انجام چنین اقداماتی است؛ زیرا آرمانها و اهداف توسعهطلبانه رژیم صهیونیستی، هرگز به فلسطین و لبنان محدود نمیشود؛ بلكه آنان آرزوی سیطره بر جهان اسلام و به ویژه امالقرای آن (جمهوری اسلامی ایران) را در سر میپرورانند؛ چنان كه مقام معظم رهبری میگوید: «سیاست راهبردی آمریكا، ایجاد ناامنی و بحران و جنگ در این منطقه است؛ بدانند كه هر چه ناامنی را گسترش دهند، ملتها را بر خود خشمگینتر و دنیا را برای خود ناامنتر خواهند كرد. رفتار و خوی تجاوزگرانه آمریكا و اسراییل، روح مقاومت را بیش از پیش در دنیای اسلام زنده خواهد كرد و ارزش جهاد را برای آنان نمایانتر خواهد ساخت. دنیای اسلام و جوانان مسلمان در همه كشورهای اسلامی بدانند كه راه مقابله با گرگ وحشی صهیونیزم و تجاوزگری شیطان بزرگ، جز مقاومت فداكارانه نیست. تسلیم و انقیاد در برابر دولتمردان ماجراجو و فتنهگر آمریكا، برطمع و جسارت آنان میافزاید و كار را بر ملتها سختتر میكند. اگر لبنان تسلیم تجاوز اسراییل و آمریكا میشد و اگر جوانان مجاهد حزبالله و مردم مظلوم جنوب، رنج این دفاع مقدس را به جان نمیخریدند، محنتی بلند مدت و ذلتی روزافزون، همه ملت لبنان را تهدید میكرد و ادامه این روند تهاجمی، تمام این منطقه را در برمی گرفت. امروز، حزبالله، خط مقدم دفاع از امت اسلامی و همه ملتهای این منطقه است».۲۱
نویسنده:علیرضا محمدی
۱. نساء، آیه ۷۵.
۲. كلینی، كافی، ج ۲، ص ۱۶۳.
۳. مرتضی مطهری، جهاد، انتشارات اسلامی، ص ۳۰-۲۹.
۴. سید حمید روحانی، تاریخ نهضت امام خمینی، ج ۲، ص ۳۴۸.
۵. صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۴۸۷.
۶. ر.ك: جوزف فرانكل، روابط بینالملل در جهان متغیر، ترجمه عبدالرحمن عالم، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه.
۷. ر.ك: امنیّت ملّی و نظام بینالمللی، جلیل روشندل، انتشارات سَمت، ص ۳۸.
۸. ر.ك: فصلنامه علوم سیاسی ، شماره ۲۰ (مقاله جهانی شدن و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران).
۹. ر.ك: مجله حدیث زندگی، شماره ۱۶، (مقاله منافع ملّی؛ چیستی و چالش).
۱۰. ر.ك: روزنامه اطلاعات، ۱۳۷۱.۱.۲۷ (مفهوم منافع ملی در عصر نوین بینالملل).
۱۱. ر.ك: محمدرضا تاجیك، مقدمهای بر استراتژیهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ گفتمان، صص ۱۸۶-۱۸۷ .
۱۲. علی آقا بخشی، فرهنگ علوم سیاسی، چاپار، تهران، ۱۳۸۳، ص ۴۴۳.
۱۳. هوشنگ عامری، اصول روابط بین الملل، ص ۳۳۴.
۱۴. رضا امیرخانی، لبنان و فلسطین به ما چه دخلی دارد، سایت بازتاب.
۱۵. جاستین ریموندو، تلاش آمریكا و اسراییل برای مشروع جلوه دادن جنگ و جنایت، سایت عملیات روانی، ۸۵.۵.۳.
۱۶. لبنان و فلسطین به ما چه دخلی دارد، سایت بازتاب.
۱۷. فصلنامه حكومت اسلامی (وحدت و انسجام ملی در مصاف با طرح خاورمیانه بزرگ، اكبر هاشمی رفسنجانی).
۱۸. ر.ك: جنگ سلطه، خاورمیانه جدید یا خاورمیانه اسلامی.
۱۹. روزنامه جمهوری اسلامی، ویژه پیروزی حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی (رهاورد حزب الله در جهاد فی سبیل الله).
۲۰. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خبرگان ملت، ۱۳۸۵.۶.۱۱ش.
۲۱. پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت جنایت اسراییل در قانا، ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ش.
منبع:ماهنامه پرسمان ، شماره ۴۹
۱. نساء، آیه ۷۵.
۲. كلینی، كافی، ج ۲، ص ۱۶۳.
۳. مرتضی مطهری، جهاد، انتشارات اسلامی، ص ۳۰-۲۹.
۴. سید حمید روحانی، تاریخ نهضت امام خمینی، ج ۲، ص ۳۴۸.
۵. صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۴۸۷.
۶. ر.ك: جوزف فرانكل، روابط بینالملل در جهان متغیر، ترجمه عبدالرحمن عالم، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه.
۷. ر.ك: امنیّت ملّی و نظام بینالمللی، جلیل روشندل، انتشارات سَمت، ص ۳۸.
۸. ر.ك: فصلنامه علوم سیاسی ، شماره ۲۰ (مقاله جهانی شدن و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران).
۹. ر.ك: مجله حدیث زندگی، شماره ۱۶، (مقاله منافع ملّی؛ چیستی و چالش).
۱۰. ر.ك: روزنامه اطلاعات، ۱۳۷۱.۱.۲۷ (مفهوم منافع ملی در عصر نوین بینالملل).
۱۱. ر.ك: محمدرضا تاجیك، مقدمهای بر استراتژیهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ گفتمان، صص ۱۸۶-۱۸۷ .
۱۲. علی آقا بخشی، فرهنگ علوم سیاسی، چاپار، تهران، ۱۳۸۳، ص ۴۴۳.
۱۳. هوشنگ عامری، اصول روابط بین الملل، ص ۳۳۴.
۱۴. رضا امیرخانی، لبنان و فلسطین به ما چه دخلی دارد، سایت بازتاب.
۱۵. جاستین ریموندو، تلاش آمریكا و اسراییل برای مشروع جلوه دادن جنگ و جنایت، سایت عملیات روانی، ۸۵.۵.۳.
۱۶. لبنان و فلسطین به ما چه دخلی دارد، سایت بازتاب.
۱۷. فصلنامه حكومت اسلامی (وحدت و انسجام ملی در مصاف با طرح خاورمیانه بزرگ، اكبر هاشمی رفسنجانی).
۱۸. ر.ك: جنگ سلطه، خاورمیانه جدید یا خاورمیانه اسلامی.
۱۹. روزنامه جمهوری اسلامی، ویژه پیروزی حزب الله لبنان بر رژیم صهیونیستی (رهاورد حزب الله در جهاد فی سبیل الله).
۲۰. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با خبرگان ملت، ۱۳۸۵.۶.۱۱ش.
۲۱. پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت جنایت اسراییل در قانا، ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ش.
منبع:ماهنامه پرسمان ، شماره ۴۹
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست