یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
مجله ویستا
باران رحمت
بدون تردید سازندگی درون انسان و اصطلاح تهذیب نفس او در سعادت فردی ، اجتماعی ، دنیوی و اخروی او نقش به سزایی دارد . به طوری که اگر انسان تمامی علوم را تحصیل کند وکلیه نیروهای طبیعی را به تسخیر خویش در آورد ، اما از تسخیر درون و تسلط بر نفس خود ناتوان باشد ، از رسیدن به سعادت و نیل به کمال باز خواهد ماند.
● نیایش چیست ؟
نیایش عبارت است از تجلی دغدغه و اضطراب انسان زندانی مانده در خویش که به زندانی بودن خویش آگاهی یافته است و آرزوی نجات و عشق به رستگاری او را بی تاب کرده است . نیایش تجلی روح تنها وتنهایی به آن معنی که کسی دور افتاده باشد . بنابراین تنهایی به معنی بی کسی نیست ، بلکه به معنای جدایی است ، به معنی بی کسی نیست ، به معنای بی (( اویی )) است و انسانی که خودش را تنها و غریب ، در زندان طبیعت و در زندان تنگ تر (( خویش )) که جداره این زندان جز با ضربه انقلابی عشق و جز با حیله عشق و جز با التهاب پرستیدن و جز با خواستنی عاشقانه ( دعا ) راه نجات از این زندان را ندارد . چون کسی که عشق را نفهمیده ، به میزانی که قدرت علمی اش قوی بشود تا آنجا زندانبان طبیعت باشد . حتی طبیعت را اسیر خودش کند باز به اندازه یک حیوان اسیر (( خویش )) است .
به طور کلی نیایش ، تضرع ، ناله مضطربانه و طلب یاری و گاهی یک حالت کشف و شهود روشن و آرام درونی و مستمر و دورتر از اقلیم همه محسوسات است یا به عبارت دیگر می توان گفت که نیایش پرواز روح است به سوی خدا و یا حالت پرستش عاشقانه است نسبت به آن مبدأ که معجزه حیات از او سرزده است و بالاخره نیایش نمودار کوشش انسان برای ارتباط با آن وجود نامرئی آفریدگار همه هستی ، عقل کل ، قدرت مطلق ، خیر مطلق ، پدر و منجی هر یک از ما می باشد .
امام صادق ( ع ) می فرمایند : " همانا خدای عزوجل می فرماید : هر که به سبب ذکر من از در خواست و پرستش از حق سرگرم شود به او بدهم بهتر از آنچه می دهم به آن کسی که از من درخواست کند " .
در حدیثی دیگر می فرمایند : " همانا بنده ای به خدای عزوجل حاجتی دارد و به ثناء و ستایش برخدا و صلوات برمحمد و آل محمد شروع کند تا اینکه حاجت خود را فراموش کند پس خداوند حاجت او را برآورد بی آنکه درباره آن درخواستی کرده باشد . "
● چگونه باید نیایش کرد ؟
برای نیل به خدا به انجام تشریفات پیچیده و از خود گذشتگی و ایثار خون نیاز نیست . نیایش آسان و طریقه اش نیز ساده است . برای نیایش تنها باید کوشید تا بسوی خدا کشیده شد . این کوشش باید به دل باشد نه به دماغ . مثلا تعمق در عظمت خدا نیایش محسوب نمی شود مگر اینکه این تعمق در عین حال ، با عصاره ای از عشق و ایمان همراه باشد .
نیایش هرچه باشد ، طولانی یا کوتاه ، بیرونی یا درونی ، باید همچون گفتگوی طفلی باشد با پدرش و خود را آن چنان بنماید که هست . این سخن را یک خواهر بسیجی خردسال گفته است که سی سال زندگیش را وقف خدمت درماندگان کرد . با تمام وجودشان آن چنان نیایش می کنند که دوست دارند درباره فرم نیایش ، از یک توجه کوتاه به خدا گرفته تا سیر روحانی و از کلمات بسیار ساده شروع شود . تشریفات ، عظمت و شکوه در تأثیر نیایش لازم نیست .
برای اجابت دعا نیاز به فصاحت نیست به فوایدی که رد بر دارد می شنجد ، ساده ترین کلمات ما که تضرع و ستایش را بیان می کند همچون زیباترین دعاها در پیشگاه خداوند هر چه هست ، مقبول به نظر می رسد . فرمولهای حفظی به طور غیر ارادی بیان می شود و نیز افروختتن یک شعله شمع خود یک نوع نیایش است .
● کجا و کی باید نیایش کرد ؟
در سکوت این پناهگاهها انسان می تواند در حالی که اندیشه اش بسوی خدا در پرواز است .عضلات و اعضایش را آرامش دهد . روحش را سبک بار کند و نیروی سنجش و تشخیص را خلوص و جلا دهد و قدرت تحمل زندگی دشواری که تمدن جدید بر دوش او بار کرده است را بدست آورد .
نیایش بروی صفات و خصائل انسان اثر می گذارد ، بنابراین نیایش را پیوسته انجام داد . اپیکتت گفت :" بیش از آنچه نفس می کشید به خدا بیندیش "
بنابراین نیایش خود یک طریقه زندگی کردن است ، نیایش اگر در شرایط مناسبی انجام شود همواره نتیجه ای به دنبال خواهد داشت .
با وجود اینکه مردم متجدد به نیایش به دیده یک عادت متروک می نگرند و آن را یک رسم خرافی و باقی مانده از دوران توحش می پندارند در حقیقت می توان گفت امروز ما تقریباً از همه ثمرات نیایش محروم مانده ایم .
علل محرومیت چیست ؟ اول اینکه نیایش امروزه بسیار به ندرت انجام می شود ثانیاً احساسات عرفانی در میان متمدنین در شرف نابودی است .
عادت نیایش هر چند در میان عموم مردم حالت استثنایی دارد ولی در میان گروههایی که نسبت به مذهب اجدادی وفادار مانده اند به نسبت فراوان است . امروزه در این گروهها می توان تأثیرات نیایش را مطالعه کرد . حضرت علی ( ع ) در این زمینه می فرماید :
و قال علیه السلام : ما کان الله لیفتح علی عبد باب الشکر و یفلی عنه باب الزیاده و لا لیفتح علی عبد باب الدعاء و یفلی عنه باب الجابه و لا لیفتح علی عبد باب التوبه و یفلی عنه باب المفره
" نمی شود که خدا بر بنده در سپاسگزاری را بگشاید و در فزونی را برویش ببندد و در دعا و درخواست را بگشاید ( دستور دهد که از او بخواهد ) و در روا شدن را برویش ببندد ( در خواست او را نپذیرد ) و در توبه را بگشاید و در آمرزش را برویش ببندد (گناهش را نیامرزد ) "
شرایط نیایش
بدانکه دعا مغز را همه عبادت است و از این جهت در فضیلت آن و امر به آن آیات و اخبار بی شمار وارد شده و از کثرت اشتهار آنها احتیاجاتی بذکر آنها نیست وادعیه که از حضرت سید المرسلین و ائمه طاهرین ( ع) رسیده است در کتب ادعیه مذکور است وهیچ مطلبی از مطالب دنیا و آخرت نیست مگر اینکه دعاهای بسیار به جهت آن وارد شده و هر که طالب آنها باشد رجوع به کتب دعوات کند . بلی از برای دعا کننده و آداب و شرایطی است که باید مراعات کند تا فایده دعا را بیند و دعای او مستجاب گردد و نورانیت دعا در نفس او پیدا شود . و از این جمله شرایط در اینجا چند شرط ذکر کنیم :
۱) آنکه اوقات شریفه را از برای دعای خود اختیار کند . مثل روز عرفه و ماه رمضان و روز جمعه و وقت سحر و شبهای قدر و شبهای جمعه و امثال اینها .
۲) آن که حالتی را ملاحظه کند که در آن حالت استجابت دعا وارد شده . مثل در حال امدن باران و عقب نمازهای یومیه و میان اذان و اقامه .
۳) آنکه با طهارت باشد . یعنی وضو و غسل داشته باشد .
۴) رو به قبله باشد .
۵) دستهای خود را بلند کند بطوری که زیر بغل او نمایان باشد همچنانکه گدایان دست خود را به جانب اغنیا دراز می کنند .
۶) آواز خود را پست کند و میان جهر و اخفات دعا گوید . نه چنان آهسته باشد و نه بسیار بلند روایت شده که چون مردمان به خدمت حضرت پیغمبر ( ص ) آمدند تا به نزدیک مدینه رسیدند . تکبیر گفتند و صدای خود را به تکبیر بلند کردند . حضرت فرمود : "ای مردم ، آن کسی که می خوانید کر نیست و دور نیست بلکه در پیش گردنهای شماست "
۷) در دعا کردن متوجه سجع و قافیه نشود و سخن پردازی نکند . این طریقه منافی خضوع و تضرع است .
۸) تضرع و زاری کند و با خضوع و خوف و خشیت و هیبت باشد . در اخبار رسیده چون خدا بنده خود را دوست بدارد او را مبتلا می سازد تا تضرع و زاری او را بشنود .
۹) آنکه جزم داشته باشد به این که دعای او اجابت می شود و یقین داشته باشد که رو نخواهد شد . از حضرت امام جعفر صادق ( ع ) مرویست که: " چون دعا کنی باید چنان گمان کنی که حاجت تو بر در ایستاده و داخل می شود " .
۱۰) این که اصرار بر دعا کند و الحاح نماید و لااقل سه مرتبه آن را تکرار کند .
۱۱) آنکه قبل از دعا ذکر خدا کند و ثنا و ستایش او گوید و تمجید و تعظیم او کند و صلوات بر پیغمبر و آل او بفرستد .
۱۲) ابتدا اقرار به گناهکاری و عدم سزاواری خود نماید .
۱۳) توبه کند و از گناهان خود پشیمان شود واگر مظلمه برگردن او باشد ادعا کند یا عزم به اذا کردن آن نماید و اگر متمکن از ادای آن نباشد توفیق آنرا از خدا طلب کند .
۱۴) به تمام همت خودرو به خدا آورد و از هر چه غیر اوست قطع امید نماید .
۱۵) لباس و مکان و غذای او از حلال باشد و این نیز از جمله شرایط عمده است .
۱۶) حاجت خود را به خوصه نام برد .
۱۷) چون دعا کند تخصیص به خود ندهد بلکه دیگران را در دعای خود شریک سازد .
۱۸) گریه کند و این نیز از شرایط عظیمه و آداب معتمده است .
۱۹) دعا را تأثیر نیندازد تا وقت حاجت بلکه پیش از احتیاج دعا کند . همچنانکه وارد است در حال نعمت و آسانی با خدا آشنایی کنید تا در وقت محنت و دشواری خدا با شما آشنا باشد .
۲۰) همچنانکه مذکور شد درحاجت خود اعتماد به غیر خدا نکند و امید بجزاونداشته باشد . بنابراین با رعایت شرایط ذکر و دعا می توان به اهمیت نیایش پی برد .
انشاء الله دعای همه مورد استجاب خداوند قرار بگیرد .
● استجابت دعا و نیایش
خداوند درمقام استجابت دعا ممکن است به دورصورت خواسته های آنها را برآورده سازد . اول بطور سبب شازی و از راه تعظیم عوامل مادی موجباتی را فراهم آورد که شرور و آفات برطرف شود و دعاکنندگان از خطر رهایی یابند . و دیگر بطور سبب سوزی و از راه فوق عادی بلایا را بگرداند و با مشیت اختصاصی تمنای آنها را اجابت فرماید و این هر دو صورت در زندگی پیامبر الهی و پیروان آنها مکرر واقع شده و در اینجا به دو مورد اشاره می شود :
در یکی از جنگها ، لشکریان اسلام قلعه ای را محاصره کردند تا با نیروی نظامی آنرا بگشایند و بر دشمن پیروز شوند . قلعه بسیار محکم بود و ایام محاصره به درازا کشید . با آنکه سربازان مسلبمین در طول این مدت ، مجاهده بسیار کردند و رنج فراوان دیدند ولی به فتح قلعه موفق نشدند . روحیه سربازان رفته رفته ضعیف و ضعیف تر می شد و تصمیمشان به سستی می گرائید .
فرمانده لشکر که در شرایط موجود ، پیروزی سربازان خود را بعید می دانست به خدا متوجه شد و به او پناه برد . چند روزی روزه گرفت . از صمیم دل درباره سپاهیان از خداوند غلبه آنان را درخواست نمود . دعای فرمانده ، مقبول درگاه الهی واقع شد و خیلی زود به اجابت رسید . روزی در نقطه ای نشسته بود مشاهده کرد سگ سیاهی در لشکرگاه می دود . توجه فرمانده به آن حیوان جلب شد و در خصوصیاتش دقت کرد .چند ساعت بعد برای آنکه طعمه ای به دست آورد از آن راه به لشکرگاه می آید و دوباره برمی گردد . محرمانه به افرادی مأموریت داد جستجو کنند وآن راه را بیابند اما موفق نشدند .دستور داد انبانی را با روغن چرب کنند که برای سگ طعمه مطبوعی باشد ، مقداری ارزن در آن بریزند وجدار انبان را سوراخ سوراخ کنند . بطوریکه وقتی سگ آن را با خود میبرد با حرکت حیوان تدریجا ارزنها بر زمین بریزند . طبق دستور عمل کردند طبق دستور عمل کردند و انبان را در لشکرگاه انداختند . فردای آن روز سگ از قلعه بیرون امد ودر جستجوی غذا به انبان رسید . آنرا به دندان گرفت ، راهی حصار شد و دانه های ارزن کم کم روی زمین می ریخت . ساعتی بعد مأمورین با علامت ارزن خط سیر سگ را دنبال کردند . در پایان به نقب بزرگی رسیدند که می شد به آسانی از این راه به داخل قلعه رفت ، به دستور فرمانده ، سربازان مسلمین در ساعت مقرر از آن راه زیر زمینی عبور نمودند و وارد قلعه شدند .دشمن ناچار تسلیم گردید وجنگ با فتح پیروزی مسلمانان پایان یافت .
این سگ ، همه روزه به لشکریان مسلمین رفت و آمد نمود و افسران و سربازان توجه نداشتند . اگر به فرض کسی هم متوجه می شد هرگز تصور نمی کرد که این حیوان رمز پیروزی اسلام و کلید گشودن آن قلعه محکم است . اما خداوند برای آنکه دعای فرمانده را مستجاب نماید توجه او را به سگ معطوف نمود و بطور سبب سازی مشکل سپاه اسلام را حل کرد و راه پیروزی را بروی آنان گشود و از خطرات ذلت و شکست محافظتشان فرمود ( سبب سازی )
( سبب سوزی ) در اغلب موارد خداوند دعاهای مقبول افراد با ایمان را همانند دعای فرمانده لشکر با وسایل عادی مستجاب می کند و از راه تبعیت اسباب معمولی ، شرور وآفات را از آنان می گرداند .
گاهی پروردگار جهان ، بندگان خود را با مشیت قیومی به صورت غیر عادی از بلا و خطر می رهاند و باراده اختصلصی و بطور سبب سوزی آنرا در پناه خود محافظت می فرماید . سالم ماندن خلیل الرحمن در آتش بت پرستان از این قبیل است .
● دعای غیر مشروع
پناه بردن به خدا همانند دعا کردن و چیزیاز خدا خواستن است . بطوریکه در روایات اسلامی تصریح شده یکی از شرایط دعای صحیح و قابل استجاب آن است که موضوع مورد تقاضا مخالف سنن و آفرینشو منافی با ضرورتهای زندگی نباشد .
قال امیر المومنین علیه السلام : یا صاحب الدعاء لاتسأل ما لا یکون و لا یحل
" علی ( ع ) به کسیکه خدا را می خواند توصیه فرموده است که درباره چیزی که از نظر تکوین ناشدنی و از جهت تشریع ناروا و غیر مجاز است دعا نکند وآنها را از باری تعالی درخواست ننماید "
و لا یقول الهم لاتجوجنی الی احد من خلقک فانه لیس من احد الا وهو محتاج الی الناس بل یقول الهم لا تحو جنی الی شداد خلقک
" کس در مقام دعا نگوید خدایا مرا به احدی از مردم محتاج مکن زیرا تمام افراد به ضرورت زندگی محتاج یکدیگرند ، بلکه در دعای خود از خدا بخواهد که او را به افراد شرور و مردم بدکار محتاج ننمایند "
عدم اجابت دعا در صورتی است که کسانیکه به نماز به عنوان تکلیف و خواست الهی بی توجهی کنند و آن را کوچک بشمارند خداوند نیز به خواسته ها اعمال آنان توجهی نخواهد داشت . امام صادق ( ع ) در روایتی چنین می فرماید : " آنکه به نمازش بی اعتنا باشد مشمول دعای خیر صالحین نخواهد بود "
● صحیفه سجادیه و نیایش
چند جمله ای از متن دعای اول صحیفه سجادیه را می خوانیم و دعا برای اینکه آنرا جاشین مسئولیت های انسان و عقلی خودمان بکنیم ، نیست و در تشیع علوی که مظهر مکتب نیایش و بنیانگذارش امام سجد ( ع ) زیباترین روح پرستنده تاریخ بشر است دعا جامعه وفرهنگ ماست .
امام سجاد ( ع ) در صحیفه سجادیه می فرماید :
و جعل لکل روح منهم قوتا معلوما من رزقه لا ینقض من زاره ناقص و لایزید من نقص منهم زائد .
" برای هر روحی از آنها قوتی مشخص و پخش کرده قرار داده است ، که نه کم کننده ای می تواندکمش کند و نه زیاد کننده ای زیاد "
تم ضرب له من الحیوه اجلا موقوتا
" سپس برای هر موجودی ، هر روحی ، هر حیاتی یک اندازه معین و یک قدرت معین و مدت مشخص تعیین کرده ، بریده است . "
و نصب له امدا محدودا یتخطاء الیه بایام عمره
" و یک عمری و یک تنهایی کاملاً تعیین شده ، مشخص کرده هر چیزی ، هر روحی ،هر حیاتی ، تمام اجزاء عمرش را بر روی همین حد قدم بر می دارد . "
تمام آفرینش این خلقت ، این راه رفتن ، این ابداع کردن ، این خلق همه چیز ، هر چیزی را اندازه گرفتن و هر چیزی را یک عمر محدود و مشخص و معینی برایش قرار دادن و همه چیز را با مشیت خودش مشخص کردن همه اینها برای چیست ؟
برای اینکه آنهایی که بد کردند به سبب عمل بدی که کردند جزای بدی نبینند و کسانی که نیکی کردند پاداش نیک به خاطر عمل نیکشان بینند . از اینجا به نهایت و فلسفه غائی خلقت پی می بریم . در متن این دعا ، نیایش مکتبی است که تجلی گاه عشق ، آگاهی نسبت به جهان ریال عرضه نیازی بزرگ انسانی و چهارم ، جهاد و مبارزه اجتماعی و جمعی در یک وضعیت ناهنجار اجتماعی و همینطور بدون هیچ انتخابی چند جمله از متن صحیفه سجادیه مطرح شد تا طرز حرف زدن دعاگوها و دعاخواهان یک خرده ای فرق دارد . یک خرده ای از زمین تا آسمان فاصله اش است .یک دعاکننده ، گاه چیزی را همین جوری ، از خدا می خواهد به عنوان احسان . گاه چیزی را به عنوان پاداش عمل می خواهد . گاه به عنوان آدمی ذلیل واصلاً ناشایسته که فقط می خواهد خدا او را ببخشاید . این حالات یک دعاکننده است .
● اثرات نیایش
نیایش در روح و جسم ما تأثیر می گذارد و این تأثیر به کیفیت ، شدت و تواتر نیایش بستگی دارد . طریقه زندگی کسی که به نیایش می پردازد می تواند ما را با کیفیت دعائی که وی در پیشگاه خدا می کند آشنا سازد . حتی وقتی که دعا تا سطح بسیار پایینی تنزل می کند و بصورت بیان و از فرمولهای معینی در می آیند ، تمرینی برای پیدایش یک زمینه کاملاً لازم روحی به شمار می رود و احساس عرفانی و احساس اخلاقی را همراه با هم تقویت می کند .
نیایش خصایل خویش را با علامات بسیار مشخص ومنحصر به فرد نشان می دهد . صفای نگاه ، متانت رفتار ، انبساط و شادی بی دغدغه ، چهره پر از یقین ، استعدادها هدایت شده و نیز استقباال آسان از حوادث همگی از اثرات دعا ونیایش یه درگاه ایزدی است . اینهاست که از وجود یک گنجینه پنهان در عمق جسم و روح ما حکایت می کند . تحت هر شرایطی نیایش انسانها را آنچنان رشد می دهد که جامه ای که وراثت و محیط به قامتشان دوخته است برایشان کوتاه می گردد و ملاقات پروردگار ، آنها را از صلح و آرامش درون لبریز می سازد .بطوریکه تشعشع پرتو این صلح شان نمودار است و آن را هر جا که روند با خود می برند . اما دریغا که امروز در دنیای ما جز اندکی نیستند کسانی که نیایش را در چهره حقیقتش بشناسند .
آثار درمانی نیایش که در تمام ادوار دقت مردم را به خود جلب کرده است اینهاست . امروزه نیز در جاهائیکه به نیایش می پردازند از شفاهایی که با تضرع و توسل به خدا و اولیاء خدا نصیب شده است بسیار سخن به میان می آید . اما وقتیکه مسأله شفا یافتن امراض مشکوک بطور خود به خودی یا کمک مداوای معمولی پیش می آید . بسیار مشکل است بدانیم عامل واقعی این شفا چه بوده است .تنها در مواردی نتایج نیایش می تواند مطمئناً به تحقق برسد که همه راههای درمانی غیر عملی و یامردود باشد .
نیایش گاهی تأثیرات شگفت آوری دارد .بیمارانی بوده اند که تقریباً بطور آنی از دردهایی چون خوره ، سرطان و عفونت کلیه و زخمهای مزمن و سل ریوی و استخوانی پرینونئال شفا یافته اند . چگونگی این گونه شفا یافتن ها تقریباً همواره یکسان است . یک درد بسیار شدید و بعد احساس شفا یافتن .
نیایشی که به خاطر دیگری انجام می شود همواره اثر بخش تر است . چنین به نظر می رسد که اجابت دعا بستگی به شدت و حالت آن دارد .روی همرفته احساس عرفانی نسبت به دیگر فعالیتهای روحی اهمیت فوق العاده ای را دارا است . زیرا این احساس است که ما را با عظمت اسرار عالم معنی آشنا می سازد و به وسیله نیایش است که انسان به خدا می رود وخدا در انسان ورود می کند .
ما نباید نیایش را بهانه ای برای تن دادن به ضعف های اخلاقی ، فقر و زبونی و سستی های خود قرار دهیم ،شک نیست که توفیق در زندگی به رشدکامل هریک از فعالیتهای فیزیولوژیکی ، عقلی ، روانی و معنوی ما بستگی دارد . روح نیمش عقل است و نیم دیگرش احساس . ما باید زیبایی خدا را دوست بداریم همچنانکه زیبائی دانش را دوست می داریم .
در خاتمه باید عرض کنم که نیایش عالی ترین سطح درخواست از پروردگار است . انسان در برابر خداوندگار هستی نشان می دهد که او را دوست دارد . نعمات او را سپاس می گذارند و آماده است تا خواست او را هر چه باشد ، انجام دهد . ارزش هر فن بسته به نتایج آن است . هر طریقه ای برای نیایش اگر انسان را با خدا مواجه سازد ، پسندیده است .
صفورا عوضپور
منابع و مأخذ
۱-رضوان طلب ، محمد رضا ، پرستشآگاهانه ، تهران : ۱۳۷۵
۲-شریعتی ، علی ، روح پرستنده ،
۳-شریعتی ، علی ، نیایش ،مجموعه آثار ( ۸ ) ، نشر الهام ، تهران، ۱۳۶۲ .
۴-فلسفی ، محمد تقی ،گفتار فلسفی ، اخلاق ۱ ، نشر ( ۸ ) هیئت نشر معارف اسلامی ، تهران : ۱۳۹۷ق .
۵-فیض الاسلام ، سید علی نقی ، نهج البلاغه ، خطبه ها ، نامه ها و سخنان کوتاه ایمرالمومنین ( ع ) تهران : ۱۳۵۱ .
۶-فیض الاسلام ، سیذ علی نقی ، صحیفه سجادیه ، تهران : ۱۳۹۴ ق .
۷-کلینی ، ثقه السلام ، اصول کافی ، ترجمه و شرح حاجی سید هاشم رسولی ، نشر فرهنگ اهل بیت ( ع ) ، ج ۴ .
۸-نراقی ، ملا احمد ، معراج السعاده ، انتشارات موسی علمی ، بازار بین الحرمین .
منابع و مأخذ
۱-رضوان طلب ، محمد رضا ، پرستشآگاهانه ، تهران : ۱۳۷۵
۲-شریعتی ، علی ، روح پرستنده ،
۳-شریعتی ، علی ، نیایش ،مجموعه آثار ( ۸ ) ، نشر الهام ، تهران، ۱۳۶۲ .
۴-فلسفی ، محمد تقی ،گفتار فلسفی ، اخلاق ۱ ، نشر ( ۸ ) هیئت نشر معارف اسلامی ، تهران : ۱۳۹۷ق .
۵-فیض الاسلام ، سید علی نقی ، نهج البلاغه ، خطبه ها ، نامه ها و سخنان کوتاه ایمرالمومنین ( ع ) تهران : ۱۳۵۱ .
۶-فیض الاسلام ، سیذ علی نقی ، صحیفه سجادیه ، تهران : ۱۳۹۴ ق .
۷-کلینی ، ثقه السلام ، اصول کافی ، ترجمه و شرح حاجی سید هاشم رسولی ، نشر فرهنگ اهل بیت ( ع ) ، ج ۴ .
۸-نراقی ، ملا احمد ، معراج السعاده ، انتشارات موسی علمی ، بازار بین الحرمین .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست