سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

امنیت فعالیت‌های محتوایی تلفن‌همراه


امنیت فعالیت‌های محتوایی تلفن‌همراه
قابلیت‌های مرورگرهای توسعه‌یافتهٔ اینترنتی، همراه با تمایل رو به افزایش اپراتورها برای در نظر گرفتن هزینه‌های ماهانهٔ ثابت برای مشاهدهٔ صفحات اینترنت تلفن همراه، به این معنی است که میزان استفاده از اینترنت از طریق تلفن همراه به سرعت در حال افزایش است. این رشد بیشتر به سبب استقبال افراد زیر ۳۵ سال از این خدمات است. این نظر لورکان بورک ، مدیر عامل شرکت Adaptiv Mobile، است که در زمینه آنتی‌ویروس، آنتی‌اسپم و فیلتر کردن خدمات محتوایی تلفن همراه، بسیار مشهور است.
البته این مسأله تنها موضوع مورد توجه لورکان بورک نیست. او می‌گوید:
"با وجود اینکه تغییر در هزینه‌های ماهانهٔ ثابت و افزایش قابلیت‌های گوشی‌های تلفن، مزایای بسیار خوبی را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد، اما ما باید به یاد داشته باشیم همانطور که خدمات و برنامه‌های تلفن همراه تکامل پیدا می‌کند، هکرها نیز تلاش‌های خود را بر ویروس‌های تلفن همراه، Scam , Phishing متمرکز می‌کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که سرعت و میزان رشد و افزایش ویروس‌های تلفن همراه بسیار بیشتر از ویروس‌های کامپیوترهای شخصی بوده است."
میزان خطری که شرکت‌ها و کاربران شخصی را تهدید می‌کند، با یکدیگر متفاوت است، اما ابزارهایی که هکرها استفاده می‌کنند چندان فرقی با هم ندارند. ویروسی که برای نفوذ به فهرست شماره تلفن‌ موبایل‌های بچه‌ها استفاده می‌شود، شبیه ویروسی است که برای نفوذ به فهرست تماس‌های یک شرکت استفاده می‌شود. بورک در این‌باره می‌گوید:"هر دوی اینها شکستن حریم خصوصی محسوب می‌شود؛ تنها فرق‌ آنها این است که یکی از آنها عواقب اجتماعی بیشتری به دنبال دارد و دیگری تأثیرات بیشتری در زمینه‌های تجاری دارد."
بورک می‌گوید، زمانی که برای اولین بار دسترسی به اینترنت از طریق تلفن‌های همراه، عملی شد، اپراتورهای تلفن همراه دسترسی به این خدمات را تنها از طریق پورتال‌های خود امکان‌پذیر کردند و چنین ترویج کردند که استفاده از اینترنت از طریق موبایل بسیار ایمن‌تر و شخصی‌تر از اینترنت معمولی است. او می‌گوید:"البته این مسأله مورد سوء‌استفاده هکرهایی که با ایجاد حس امنیت دروغین، مشتریان را فریب می‌دهند، قرار گرفته است؛ آنها مشترکان را تشویق می‌کنند که اطلاعات شخصی خود را به طور عمومی بیان کنند."
اما واژهٔ "مشترکان" فقط به معنی مشترکان بالاتر از هجده سال نیست. بورک بررسی‌ای در مورد مشترکان انگلیس انجام داده که نشان می‌دهد، ۷۱درصد از نوجوانان یازده‌ساله در انگلیس، صاحب تلفن همراه هستند.
وی می‌گوید:
"بچه‌ها اکنون از تلفن‌هایشان برای قرار گذاشتن، خرید و شبکه‌سازی اجتماعی استفاده می‌کنند که این امر، توجه به مسایل مهمی چون حفظ حریم خصوصی، محافظت در مقابل تبلیغات ناخواسته (spam)، phishing و استفادهٔ نامناسب را ضروری می‌سازد."
در این میان، برنامه‌های کنترل محتوای تبلیغات می‌تواند به والدین کمک کند تا بتوانند از دسترسی نوجوانان به وب‌سایت‌های نامناسب جلوگیری کنند و مانع از دریافت پیام‌های ناخواسته شوند.
اما برای شرکت‌ها و کاربران شرکتی، راهکارهای متفاوتی مورد نیاز است. طبق گفته بورک:"اپراتورها نه تنها می‌توانند با عرضهٔ وسایلی به مشترکان خود، آنها را وادار به پیروی از سیاست‌های شرکت در خدمات دسترسی به اینترنت کنند، بلکه می‌توانند این قابلیت را از خدمات دسترسی به اینترنت فراتر ببرند و در مورد ارسال و دریافت پیام نیز چنین طرحی را اجرا کنند، بدین وسیله در حالیکه کاربران را در مقابل تبلیغات ناخواسته، Phishing و حملات ویروسی محافظت می‌کنند، به حفاظت از شبکهٔ اپراتور نیز می‌پردازند."
● تأثیرهای تهدیدهای امنیتی بر درآمد اپراتورها
البته باید انتظار داشت شرکتی که در حوزهٔ مشاغل امنیتی فعالیت می‌کند به چنین خطرهایی توجه ویژه مبذول کند، اما آنگونه که بورک می‌گوید، این مشکلات و خطرها بر کاربردها و در نتیجه، درآمدهای حاصل از خدمات نیز تأثیر می‌گذارد. او در این‌باره اخطار می‌دهد و می‌گوید:"بدون کنترل‌ها، ممکن است کاربران در معرض خطر رفتارها و کارهای ناخوشایند و پیام‌های ناخواسته، محتواهای نامناسب یا فریب‌های عرضه‌کنندگان غیرقانونی، قرار بگیرند. در صورتیکه به چنین مسائلی توجه نشود، به تدریج رشد ضریب نفوذ تلفن همراه در بخش‌های جدید و همچنین کاربرد خدمات ارسال و دریافت پیام و اطلاعات، کاسته خواهد شد."
اما آیا اپراتورها این تهدیدها را جدی می‌گیرند؟
بورک می‌گوید:
"اپراتورها به طور کلی، تمایلی برای آشکار کردن و عنوان کردن چنین مسایلی در جامعه ندارند زیرا به عقیدهٔ آنها این امر سبب نگرانی و آشفتگی در مردم می‌شود." البته مشکلات پیچیدهٔ بیشتری نیز در این مورد وجود دارد. افزایش استفاده از SMS به عنوان مکانیزمی برای پخش اخبار، هشدارها و سایر خدمات، سبب شده است که مرز میان محتوای قابل قبول و غیرقابل قبول به سختی قابل تشخیص باشد. بنابر گفته‌های بورک برای اینکه مشخص کنیم چه محتوایی، تبلیغات ناخواسته است، باید متوجه شویم که چه محتواهایی از دید دریافت‌کنندگان، قابل قبول است و بر اساس آن، به راه‌اندازی ابزارها و تکنیک‌های امنیتی بپردازیم. شرکتی که بورک مدیر عامل آن است، Adaptive Mobile، طرفدار استفاده از روشی است که مبتنی بر بازرسی مداوم و ارزیابی دقیق است.
وی می‌گوید:
"اولین جایی که باید به حل مشکل در آن پرداخت، شبکه است و پس از آن، در صورتیکه مشکل و تهدید ادامه یابد و افزایش پیدا کند، باید حل مشکل را تا سطح کاربران نیز پیش برد. اما ابتدا باید در شبکه به بررسی و ارزیابی پرداخت." وی برای حفاظت از کاربران جوان‌تر پیشنهاد می‌کند، اپراتورها و رگولاتورها باید بینشی در والدین به‌وجود آورند که آنها به فعالیت‌های فرزندانشان حساس باشند و از آن آگاهی داشته باشند؛ پس از آن امکاناتی را برای والدین فراهم کنند که آنها بتوانند برخی کاربردها را شخصی کنند. از این طریق کار با والدین و خود مردم تقسیم می‌شود.
منبع: گروه علمی-تحلیلی طیف به نقل از GSM>۳G Vision
منبع : آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایستنا


همچنین مشاهده کنید