شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
جایگاه کار و کوشش در آموزههای دینی
![جایگاه کار و کوشش در آموزههای دینی](/mag/i/2/lzlyo.jpg)
خمیره وجودی انسان از دو بعد مادی و معنوی «جسم و جان» معجون و تركیب یافته است، و هر یك از این دو بعد، برای رشد و بالندگی، به تقویت، انرژی و تغذیه سالم نیازمند میباشد، خدای متعال كه جهان هستی را خلق كرده و انسان را به عنوان گل سرسبد مخلوقات خود، معرفی و طبیعت را مسخّر او ساخته است، ابزار، وسایل و امكانات مورد نیاز در هر دو بُعد مادی و معنوی را در اختیار انسان قرار داده، راه سعادت و شقاوت، و صعود و سقوط را به او نشان داده است، ولی پیمودن راه، نوع زندگی و استفاده و بهرهبرداری از مواهب و نعمتهای طبیعت را به خود او واگذار كرده و این انسان است كه باید در سایه تدبیر و تعقل و با سعی، تلاش و فعالیتهای شبانه روزی، زمینه رشد، تعالی و تكامل در هر یك از دو بعد مادی و معنوی را برای خود و همنوعان خویش فراهم سازد.
● طبیعت بستر زندگی
در قرآن كریم، آیات فراوانی آمده است كه زمین و طبیعت را به عنوان بستر آماده و مناسب برای امرار معاش، و میدان سعی و تلاش، معرفی میكند و در جاهای مختلف و متعدد به انسان، منت گذاشته و از مواهب و نعمتهای مادی و طبیعی و تسخیر آن، برای استفاده و بهرهبرداری او سخن میگوید، برای نمونه، آیات ذیل را مرور كنیم:
«خداوند آسمانها و زمین را آفرید و از آسمان آب فرو فرستاد و به واسطه آن، انواع میوهها را برای روزی شما رویاند. كشتیها را رام ساخت تا به فرمان او، در دریا، حركت كنند، رودها، خورشید و ماه، و شب و روز را برای شما رام كرده است و هر چیزی كه از او خواستهاید به شما بخشیده است و اگر بخواهید نعمتهای الهی را بشمارید، قدرت و توانایی شمارش آن را ندارید.»(۱)
در آیهای دیگر میخوانیم: «و خداوند، چهارپایان را آفرید كه برای شما در «پوست» آنها، گرما و منافع دیگری نهفته است و نیز از آنها میخورید و هنگامی كه آنها را «شامگاهان» از چراگاه باز میگردانید یا «بامدادان» به چراگاه میبرید، شما را در آن تجمل «و زیبایی» هست و بارهای شما را تا شهرهای دور دست میبرند، بدون شك، پروردگارتان، رئوف و مهربان است و نیز اسبها و استران و درازگوشان را آفرید، تا بر آنها سوار شوید و مایه تجمل نیز میباشد، و نیز نعمتهای دیگری میآفریند كه شما نمیدانید.»(۲)
در سومین آیه میخوانیم: «در چهارپایان برای شما عبرتی است كه از شكم آنها، از میان سرگین و خون، شیر پاك به شما مینوشانیم... و از میوههای درختان خرما و انگور، هم «شراب» مستیآور و هم خوراكی نیكو به دست میآورید، بیگمان در این امر برای خردورزان، مایه عبرت است و نیز پروردگارت به زنبور عسل، الهام كرد كه از كوهها و درختان، برای خود، خانه بساز، و از همه میوهها تناول كن و از خدای خود پیرویبنما، آنگاه از شكم آنها شهدی رنگارنگ میتراود كه در آن، شفای مردمان میباشد.»(۳)
آنچه از آیات یاد شده و نظایر آن استفاده میشود این است كه هر چیزی كه برای امرار معاش و زندگی سالم و به دور از افراط و تفریط، لازم باشد، خدای متعال از همان آغاز خلقت در اختیار انسان قرار داده است. و صد البته كه رام ساختن طبیعت و تسخیر آن، این معنی را نمیرساند كه انسان دست روی دست بگذارد و سستی و تنبلی را اختیار كرده و سعی و تلاش نكند و خود را سر بار جامعه و مردم قرار دهد.
برخی، كار و فعالیت برای امرار معاش را با دنیاگرایی و دنیاپرستی خلط كرده و آن را مغایر با آموزههای دینی تلقی نموده و در مذمت و محكومیت آن، مطالبی گفتهاند. عدهای دیگر، میگویند: از آنجایی كه رزق و روزی انسان از جانب خالق هستی معین و مقدر شده است، سعی و تلاش انسان، تأثیری در زیادی و نقصان آن ندارد لذا دست از سعی و تلاش برداشته، عزلت و گوشهنشینی را اختیار كردهاند. برخی دیگر كارهای فیزیكی نظیر كشاورزی، دامداری و بنّایی را عیب دانسته و آن را مخالف مقام و منزلت خیالی خود، میدانند!
ترویج این گونه افكار و اندیشهها، كه هیچ گونه پشتوانه دینی و مكتبی ندارد، باعث میشود بهانه به دست دشمنان دین و مذهب بیفتد و آنان نیز با توجه به جهل و نادانی عامه مردم، دین و مذهب را به عنوان عامل تخدیر و ركود در عرصههای مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، معرفی كرده و در سطح جهان تبلیغات وسیع و گستردهای را علیه دین و مذهب، سازماندهی كنند و به خورد جامعه و مردم دهند.
● ارزش كار در فرهنگ اسلامی
كسانی كه اندك آشنایی با معارف اسلامی، آیات قرآن و احادیث معصومین داشته باشند این حقیقت را متوجه شده و باور خواهند كرد كه رشد و تكامل انسان در هر یك از دو بعد مادی و معنوی، تنها در سایه سعی و تلاش، محقق شده و امكانپذیر میباشد، چنانچه قرآن كریم در جمله كوتاه و معروفی، بهرهمندی انسان را منحصراً در گرو كار و كوشش میداند و میگوید: «برای انسان بهرهای جز سعی و كوشش او نیست.»(۴) و در آیه دیگری میفرماید: «خداوند سرنوشت هیچ قوم «و ملتی» را تغییر نمیدهد مگر آن كه آنها خود را تغییر دهند.»(۵) و در جمله كوتاه دیگری میخوانیم: «هر كس در گرو اعمال خود است.»(۶) گرچه آیات ذكر شده در ارتباط با امور معنوی و اُخروی است ولی معیار و ملاك كلی كه آیات یاد شده و آیات فراوان دیگری به دست میدهد این است كه بهرهمندی انسان از نعمتهای مادی و معنوی «دنیا و آخرت» در گرو سعی و تلاش است به قول شاعر:
نابرده رنج، گنج میسر نمیشود مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد
اگر كار و كوشش با آموزههای دینی و مذهبی، مخالفت داشته و یا مفهوم تضمین رزق و روزی از طرف خداوند، سستی، تنبلی و نشستن در منزل میبود و یا فعالیتهای نظیر كشاورزی، چوپانی و دامداری... با مقام و منزلت انسان، سازگاری نداشته عیب به حساب میآمد، انبیا و اولیای الهی كه خود صاحبان شریعت هستند و به جزئیات آموزههای دینی، آشنایی كامل دارند، حتماً بیان داشته و یادآوری میكردند، در حالی كه قضیه كاملاً بر عكس است. انبیا و اولیای الهی، پیروان خود را به كار و كوشش، دعوت كردهاند و از سستی و تنپروری مذمت و سرزنش نمودهاند و خود نیز به كارهای سخت و طاقتفرسا، نظیر چوپانی، خیاطی، كشاورزی و زره بافی... پرداختهاند.
یكی از یاران امام صادق (ع) مدتی خدمت امام نیامده بود، امام صادق (ع) احوال او را جویا شدند عرض كردند: او كار و فعالیت تجارتی را ترك كرده و به عبادت روی آورده است، امام فرمود: وای بر او، آیا نمیداند كسی كه تلاش و طلب روزی را ترك كند، دعایش مستجاب نمیشود.» سپس افزود: هنگامی كه آیه «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ» نازل گردید، جمعی از یاران پیامبر(ص) درها را به روی خود بستند و روی به عبادت آوردند و گفتند: خداوند روزی ما را عهدهدار شده است، این جریان به گوش پیامبر (ص) رسید. كسی را نزد آنها فرستاد كه چرا این گونه رفتار میكنید؟ جواب دادند یا رسولاللّه چون خداوند روزی ما را متكفل شده است ما مشغول عبادت شدهایم. پیامبر فرمود: هر كسی چنین كند دعایش مستجاب نمیشود بر شما باد كار و كوشش نموده و طلب روزی نمایید.»(۷)بنابراین معنی و مفهوم تسخیر طبیعت و نعمتهای فراوان آن، این است كه انسان در سایه تدبیر و تعقل، در حوزههای مختلف زندگی مثل زراعت، دامپروری، تجارت، استخراج معادن، به كارگیری گیاهان دارویی و ساخت و ساز ابزار و وسایل... تلاش و فعالیت نماید و زمینه رشد و بالندگی را در تمام عرصههای زندگی فراهم سازد. آیات فراوانی وجود دارد كه انسان را به سعی و تلاش، واداشته و او را تشویق و ترغیب مینماید تا با جد و جهد مداوم، زمینه استفاده مطلوبتر از نعمتهای طبیعت را برای خود و همنوعان خویش فراهم سازد چنانچه در سوره نحل میخوانیم:
«او كسی است كه دریا را مسخر «شما» ساخت تا از آن «صید كرده و» گوشت تازه بخورید و وسایل زینتی را برای پوشش از آن، استخراج نمایید و كشتیها را میبینید كه سینه دریا را میشكافند تا شما «به تجارت بپردازید» و از فضل خداوند بهره گیرید»(۸) بهرهگیری معنای وسیعی دارد كه هر گونه فعالیتهای اقتصادی از طریق راههای دریایی را شامل میشود.
در جای دیگری میخوانیم: «او كسی است كه زمین را رام شما ساخت، پس به گوشه و كنار آن، رهسپار شوید واز روزی او، استفاده كنید.»(۹) در آیه دیگری این گونه آمده است: «ما شب و روز را روشنیبخش ساختیم تا فضل پروردگار را «در پرتو آن» بطلبید و به تلاش و فعالیت بپردازید.»(۱۰)
در سوره قصص هم میخوانیم: «از جمله رحمت خداوندی این است كه شب و روز را برای شما قرار داده است تا در شب آرامش یابید «و دوباره انرژی لازم را به دست آورید» و در روز دنبال رزق حلال رفته تلاش و فعالیت نماید.»(۱۱
● كارگران همپای مجاهدان
از دیدگاه قرآن و روایات معصومین، سعی و تلاش برای اداره زندگی، در سایه موازین شریعت و به دور از افراط و تفریط، به عنوان عبادت ارزشمند و در ردیف جهاد و مبارزه مسلحانه علیه دشمنان و متجاوزین معرفی شده است، خدای متعال در سوره مزمل میفرماید: «آن مقدار از قرآن كه برای شما میسر و امكانپذیر میباشد تلاوت كنید، خداوند میداند كه به زودی گروهی از شما بیمار میشوند، گروه دیگر برای به دست آوردن فضل الهی «و كسب روزی» به مسافرت میروند و گروه دیگری در راه خدا جهاد میكنند. پس آن مقداری كه برای شما ممكن است از آن تلاوت كنید.»(۱۲)
در آیه شریفه سه نوع عذر ذكر شده است اولی جنبه جسمانی دارد «بیماری»، دومی جنبه مالی «مسافرت برای كسب و كار» و سومی جنبه دینی دارد كه «جهاد در راه خدا» است. لذا برخی گفتهاند از این آیه استفاده میشود كه سعی و تلاش برای اداره زندگی و امرار معاش هم ردیف جهاد در راه خدا است، در احادیث نیز داریم: «كسی كه برای تأمین مایحتاج زندگی خانوادهاش، سعی و تلاش میكند تا اسباب معیشت آنان را فراهم سازد مانند مجاهدان راه خدا است كه در برابر دشمنان مبارزه مسلحانه مینمایند.»(۱۳)
یعنی همانگونه كه مجاهدان در راه خدا، جانشان را به خطر انداخته و در برابر دشمنان داخلی و خارجی و برای حفظ كشور و سرزمین اسلامی، جانفشانی میكنند، كار و كوشش در سنگر اقتصاد نیز چنین نقشی دارد زیرا با سعی و تلاش در سنگر اقتصاد است كه توسعه و پیشرفت محقق میشود، روزنههای نفوذ و تسلط مسدود شده و جامعه را از ذلت وابستگی، رهایی پیدا كرده ارزشهای آن، از دستبرد اجانب حفظ میشود به تاراج نمیرود.
جملهای از عبدالله بن مسعود، صحابی معروف پیامبر (ص) نقل شده است كه میگوید: «هر كس متاعی را به یكی از شهرهای مسلمانان ببرد و زحمات خود را در این راه برای خداوند محسوب دارد سپس آن را به قیمت عادلانه آن روز بفروشد چنین شخصی در پیشگاه خداوند به منزله شهیدان است، بعد برای گفتار خود قسمتی از آیه ۲۰ سوره مزمل را قرائت میكند كه: «وَ ءَاخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الاْءَرْضِ» برخی از مفسرین با توجه به حدیثی كه در تفسیر قرطبی به همین مضمون آمده است، میگویند: عبدالله بن مسعود، جمله فوق را از پیامبر (ص) استفاده كرده است»(۱۴)
در حدیث دیگری از پیامبر (ص) میخوانیم: «عبادت هفتاد جزء دارد بهترین جزء از این هفتاد جزء طلب رزق حلال میباشد.»(۱۵) امام صادق (ع) میفرماید: «جدم امام سجاد (ع) صبح از منزل برای طلب روزی خارج میشد، شخصی پرسید كجا تشریف میبرید؟ فرمود: میروم تا به خانوادهام صدقه دهم، آن شخص با تعجب پرسید: صدقه به خانواده؟ حضرت فرمود: هر كس دنبال كسب حلال برود و برای طلب مال و رزق حلال برای عیال و خانواده خود حركت كند مصداق صدقه از جانب خدای سبحان است.»(۱۶)
مراسم حج كه سالی یكبار برگزار میگردد از لحاظ شكوه و عظمت عبادی و سیاسی، نظیری ندارد اعراب جاهلیت، در ایام مراسم حج، فعالیتهای اقتصادی را جایز نمیدانستند، ولی دین مبین اسلام، مراسم حج را به عنوان كنگرهای عظیم عبادی، سیاسی، معرفی میكند و فعالیتهای اقتصادی در موسم حج را نه تنها جایز میداند بلكه آن را امر پسندیده تلقی كرده چنانچه در سوره مائده میخوانیم: «كسانی كه برای خشنودی پروردگار و جلب رضای او و به دست آوردن سود تجاری به قصد زیارت خانه خدا حركت میكنند، نباید مورد آزار و اذیت و مزاحمت قرار گیرند.»(۱۷)
امام صادق (ع) در جواب سؤالی كه چرا خداوند مردم را به انجام حج و طواف خانهاش فرمان داده است میفرماید: «خداوند انسان را آفرید... و او را به عمل حج، دستور داد كه اطاعت دین و مصالح دنیای آنان را در بر دارد، در موسم حج، مسلمانان از شرق و غرب عالم جمع میشوند با یكدیگر آشنا میشوند و برای این كه هر ملتی از تجارتها و فراوردههای اقتصادی ملتهای دیگر استفاده كنند و با كرایه دادن وسایل نقلیه و حمل و نقل... بهره ببرند...»(۱۸)
یكی دیگر از مراسم سیاسی عبادی اسلام كه شكوه و عظمت خاصی دارد، بر پایی نماز جمعه است، قرآن كریم در سوره مباركه جمعه، مسلمانان را مورد خطاب قرار داده میفرماید: «هنگامی كه عبادت خدا، و نماز پرشكوه جمعه را به جا آوردید، در روی زمین، پراكنده شده و از نعمتها و مواهب الهی بهرهمند شوید.»(۱۹)
از مجموع روایات یاد شده به خوبی میتوان استفاده كرد كه سعی و تلاش در چهارچوب قوانین شریعت، به دور از افراط و تفریط، برای اداره زندگی و امرار معاش، جایگاه خاص و ویژهای را در فرهنگ قرآن و آموزههای دینی و مذهبی به خود اختصاص داده است، علت و فلسفه آن نیز روشن است زیرا كار و كوشش:
۱) سستی، تنبلی و دلمردگی را از انسان، دور نموده، حركت و نشاط میآفریند و نیز وسیله خوبی برای اشتغال سالم فكری و جسمی میباشد.
۲) با كار و كوشش، نارساییها و مشكلات اقتصادی بر طرف شده، رفاه و آسایش مطلوب به دست میآید، انسانهای پر كار و زحمتكش، علاوه بر این كه زندگی خود را سر و سامان داده و تأمین میكنند و آسایش و آرامش برای خانوادهاش به وجود میآورند، به افراد مستمند و مستحق نیز كمك میكنند.
۳) اگر آحاد جامعه به تلاش و فعالیت مداوم ادامه دهند، بدون شك، اقتصاد كشور و مملكت نیز روز به روز رونق بیشتری پیدا میكند در نتیجه راههای نفوذ دشمنان، مسدود میشود. ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه از دستبرد اجانب محفوظ میماند.
● رابطه بیكاری با جرایم
در طرف مقابل، تنبلی و بیكاری به عنوان یك پدیده شوم، مصایب و مشكلات فراوانی را برای افراد و اجتماعات به وجود میآورد. اولین ثمره تلخ و زودرس تنبلی و بیكاری، فقر و تهیدستی است، پدیده نامیمون كه از آن، به مرگ بزرگ(۲۰) تعبیر شده و باعث میشود انسانهای فقیر و درمانده، به اعمال خلافی مثل: قتل، دزدی، تجاوز، خودفروشی و بیعفتی... مبادرت نماید و با افراد خلافكار، دوست و آشنا شده و مسیر خلاف مثل قاچاق و آدمفروشی را در پیش گیرد به امراض لاعلاج، مبتلا شده و پدیده خانمانسوز اعتیاد دامنگیرش شود، شالوده و اساس زندگیش از هم متلاشی و كانون گرم آن، به جهنم سوزان و غیر قابل تحمل تبدیل گردد و در نتیجه آثار زیانباری در حوزههای فرهنگ، اقتصاد و امنیت بر پیكر اجتماع وارد خواهد شد.
لذا در احادیث میخوانیم: «خداوند انسان تنبل و پر خواب را مبغوض و افراد بیكار را دشمن میدارد.»(۲۱) از پیامبر (ص) نیز نقل شده است: «كسی كه بار خودش را به دوش دیگران میگذارد ملعون است.»(۲۲) امام باقر(ع) نیز فرمودهاند: «من مردی را كه در كار دنیای خود تنبل باشد دوست ندارم، كسی كه در كار دنیای خود تنبل باشد «با اینكه نتیجه و ثمره آن را به زودی به دست میآورد» در كار آخرتش، تنبلتر خواهد بود.»(۲۳) در حدیث دیگری میخوانیم: «هنگامی كه موجودات در آغاز با هم ازدواج كردند، تنبلی و ناتوانی با هم پیمان زوجیت بستند و فرزندی از آنها به نام فقر متولد شد.»(۲۴) بنابراین سعی و تلاش در فرهنگ اسلامی، ارزش فوقالعادهای داشته و تنبلی و بیكاری به عنوان ضد ارزش معرفی شده است.
از خداوند بزرگ میخواهیم سستی و تنبلی نیروهای انسانی را از جهان اسلام برطرف نموده فقر و تهیدستی را از جوامع مسلمین دور سازد و مجد و عظمت آنان را روز افزون نماید.
منبع:ماهنامه پاسدار اسلام، شماره ۲۸۱
نویسنده:محمد آصف عطایی
پینوشتها:
۱. سوره ابراهیم، آیه ۳۲ و ۳۴: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَـوَ تِ وَ الاْءَرْضَ وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَ تِ رِزْقًا لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الاْءَنْهَـرَ * وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دَآئبَیْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ * وَءَاتَئكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَآ...»
۲. سوره نحل، آیه ۵ تا ۸: «وَ الاْءَنْعَـمَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِیهَا دِفْءٌ وَ مَنَـفِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ * وَ لَكُمْ فِیهَا جَمَالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُونَ * وَ تَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَی بَلَدٍ... وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْكَبُوهَا وَ زِینَهًٔ وَ یَخْلُقُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ»
۳. سوره نحل، آیه ۶۶: «وَ إِنَّ لَكُمْ فِی الاْءَنْعَـمِ لَعِبْرَهًٔ نُّسْقِیكُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئغًا لِّلشَّـرِبِینَ * وَمِن ثَمَرَ تِ النَّخِیلِ وَ الاْءَعْنَـبِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَ رِزْقًا حَسَنًا»
۴. سوره نجم، آیه ۳۹: «لَّیْسَ لِلاْءِنسَـنِ إِلاَّ مَا سَعَی»
۵. سوره رعد، آیه ۱۱ :«إِنَّ اللَّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ»
۶. سوره مدثر، آیه ۳۸: «كُلُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِینَهٌٔ»
۷. تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۳۸.
۸. سوره نحل، آیه ۱۴: «وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْیَهًٔ»
۹. سوره ملك، آیه ۱۶:«هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الاْءَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُواْ فِی مَنَاكِبِهَا وَ كُلُواْ مِن رِّزْقِهِ»
۱۰. سوره اسراء، آیه ۱۲: «وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النَّهَارَ ءَایَتَیْنِ فَمَحَوْنَآ ءَایَهَٔ الَّیْلِ وَ جَعَلْنَآ ءَایَهَٔ النَّهَارِ مُبْصِرَهًٔ لِّتَبْتَغُواْ»
۱۱. سوره قصص، آیه ۷۳: «وَ مِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ لِتَسْكُنُواْ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ...»
۱۲. سوره مزمل، آیه ۲۰: «فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ عَلِمَ أَن سَیَكُونُ مِنكُم مَّرْضَی وَ ءَاخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الاْءَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَ ءَاخَرُونَ یُقَـتِلُونَ فِیسَبِیلِ اللَّهِ»
۱۳. وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳.
۱۴. تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۲۰۰.
۱۵. وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۹: «العبادهٔ سبعون جزء افضلها طلب الحلال»
۱۶. وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۴۳.
۱۷. سوره مائده، آیه ۲: «وَلاَآ ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ نًا»
۱۸. وسائل الشیعه، كتاب حج، ابواب وجوب حج، باب ۱، حدیث ۱۸.
۱۹. سوره جمعه، آیه ۱۰: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَوهُٔ فَانتَشِرُواْ فِی الاْءَرْضِ وَ ابْتَغُواْ مِن فَضْلِ اللَّهِ».
۲۰. نهج البلاغه، كلمات ۱۶۳: «الفقر الموتُ الاكبر».
۲۱. وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۵: «انّ الله لیبغض العبد النوام و اِنّ الله لیبغض العبد الفارغ».
۲۲. وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۶: «قال رسول الله ملعون ملعون مَن القی كلّه علی الناس»
۲۳. همان، ص ۳۵: «اِنّی لابْغَضُ الرجل من ان یكون كسلاناً عن امر دنیاه و مَن كسل عن امر دنیاه...»
۲۴. الكافی، ج ۵، ص ۸۶: «اِنّ الاشیا لَمّا ازدوجت ازدوج الكسل و العجز فنتجا بینهما الفقر».
نویسنده:محمد آصف عطایی
پینوشتها:
۱. سوره ابراهیم، آیه ۳۲ و ۳۴: اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَـوَ تِ وَ الاْءَرْضَ وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَ تِ رِزْقًا لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الاْءَنْهَـرَ * وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دَآئبَیْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ * وَءَاتَئكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَآ...»
۲. سوره نحل، آیه ۵ تا ۸: «وَ الاْءَنْعَـمَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِیهَا دِفْءٌ وَ مَنَـفِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ * وَ لَكُمْ فِیهَا جَمَالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُونَ * وَ تَحْمِلُ أَثْقَالَكُمْ إِلَی بَلَدٍ... وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغَالَ وَالْحَمِیرَ لِتَرْكَبُوهَا وَ زِینَهًٔ وَ یَخْلُقُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ»
۳. سوره نحل، آیه ۶۶: «وَ إِنَّ لَكُمْ فِی الاْءَنْعَـمِ لَعِبْرَهًٔ نُّسْقِیكُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئغًا لِّلشَّـرِبِینَ * وَمِن ثَمَرَ تِ النَّخِیلِ وَ الاْءَعْنَـبِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَ رِزْقًا حَسَنًا»
۴. سوره نجم، آیه ۳۹: «لَّیْسَ لِلاْءِنسَـنِ إِلاَّ مَا سَعَی»
۵. سوره رعد، آیه ۱۱ :«إِنَّ اللَّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ»
۶. سوره مدثر، آیه ۳۸: «كُلُّ نَفْسِ بِمَا كَسَبَتْ رَهِینَهٌٔ»
۷. تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۳۸.
۸. سوره نحل، آیه ۱۴: «وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْیَهًٔ»
۹. سوره ملك، آیه ۱۶:«هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الاْءَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُواْ فِی مَنَاكِبِهَا وَ كُلُواْ مِن رِّزْقِهِ»
۱۰. سوره اسراء، آیه ۱۲: «وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النَّهَارَ ءَایَتَیْنِ فَمَحَوْنَآ ءَایَهَٔ الَّیْلِ وَ جَعَلْنَآ ءَایَهَٔ النَّهَارِ مُبْصِرَهًٔ لِّتَبْتَغُواْ»
۱۱. سوره قصص، آیه ۷۳: «وَ مِن رَّحْمَتِهِ جَعَلَ لَكُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ لِتَسْكُنُواْ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ...»
۱۲. سوره مزمل، آیه ۲۰: «فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ عَلِمَ أَن سَیَكُونُ مِنكُم مَّرْضَی وَ ءَاخَرُونَ یَضْرِبُونَ فِی الاْءَرْضِ یَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَ ءَاخَرُونَ یُقَـتِلُونَ فِیسَبِیلِ اللَّهِ»
۱۳. وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۳.
۱۴. تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۲۰۰.
۱۵. وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۹: «العبادهٔ سبعون جزء افضلها طلب الحلال»
۱۶. وسایل الشیعه، ج ۱۲، ص ۴۳.
۱۷. سوره مائده، آیه ۲: «وَلاَآ ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّن رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ نًا»
۱۸. وسائل الشیعه، كتاب حج، ابواب وجوب حج، باب ۱، حدیث ۱۸.
۱۹. سوره جمعه، آیه ۱۰: «فَإِذَا قُضِیَتِ الصَّلَوهُٔ فَانتَشِرُواْ فِی الاْءَرْضِ وَ ابْتَغُواْ مِن فَضْلِ اللَّهِ».
۲۰. نهج البلاغه، كلمات ۱۶۳: «الفقر الموتُ الاكبر».
۲۱. وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۵: «انّ الله لیبغض العبد النوام و اِنّ الله لیبغض العبد الفارغ».
۲۲. وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۱۶: «قال رسول الله ملعون ملعون مَن القی كلّه علی الناس»
۲۳. همان، ص ۳۵: «اِنّی لابْغَضُ الرجل من ان یكون كسلاناً عن امر دنیاه و مَن كسل عن امر دنیاه...»
۲۴. الكافی، ج ۵، ص ۸۶: «اِنّ الاشیا لَمّا ازدوجت ازدوج الكسل و العجز فنتجا بینهما الفقر».
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست