پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
مجله ویستا

بعد از ترک سیگار


بعد از ترک سیگار
شاید شما هم شنیده باشید که می‌گویند ترک سیگار سخت است اما در ترک باقی ماندن سخت‌تر. بنابراین به آن افرادی که دور‌ه ترک سیگار را می‌گذرانند و یا در جلسات ترک سیگار شرکت می‌کنند، توصیه‌‌هایی رفتاری برای کنترل هوس می‌کنیم و تاکید داریم این توصیه‌ها مربوط به دو هفته و چند ماه و سال نیست و باید آنها را تا ابد جدی بگیرید. در غیر این صورت، امکان دارد ۱۰ سال پس از ترک دوباره در موقعیتی هوس‌ سیگار کنید و روز از نو و روزی از نو.
برای پیشگیری از عود و یا روش نگه‌دارنده ترک توصیه‌هایی که داریم به این شرح است: به یاد داشته باشید که شما سیگاری بوده‌اید و بهتر از هر کسی می‌توانید موقعیت‌های پرخطر زندگی خود را که در آن هوس سیگار به سراغ‌تان می‌آید، بشناسید. باید این مواقع را شناسایی کنید و در ذهن‌تان یک سناریوی پیشگیری برای آن بنویسید تا در صورت بروز دوباره،‌خلع سلاح نشوید و برای برخورد با این بحران آماده باشید. مثالی می‌زنم تا به طور ملموس متوجه شوید. شما عادت داشتید هرگاه با دوستان‌تان به شمال می‌رفتید، در هوای شرجی آنجا سیگار بکشید. حالا که ترک کرده‌اید،‌ دوستان‌تان تماس می‌گیرند و برنامه شمال می‌چینید. باید با خودتان بگویید اگر در کنار دریا هوس سیگار کردم، ۲۰ دقیقه شنا و اگر در جنگل بودیم، ۲۰ دقیقه پیاده‌روی می‌کنم. درواقع تکنیک جایگزین را از حالا در ذهن‌تان بسازید و برای کنترل هوس احتمالی آن را به کار ببندید.
گذشته از این باید حتما برگه طلایی‌تان را همراه ببرید. به یاد دارید که در دوره ترک،‌ دلیل یا دلایل ترک کردن را روی برگه‌ای کارت مانند نوشتید و نام آن را برگه طلایی گذاشتید. شخصی دلیل ترک را این‌طور نوشته بود: «ورزشکارم و الان به علت سیگار کشیدن تنگی نفس گرفته‌ام. خسته شده‌ام و می‌خواهم همچون گذشته توانایی‌ام را برگردانم.» خواندن این برگه طلایی، یکی از تکنیک‌های کنترل هوس است و انگیزه خوبی به شما می‌دهد. موقعیت‌های خطرساز پیش از ترک را بازسازی نکنید. پس هر موقعیتی که یادآور سیگار کشیدن است باید با تکنیک‌های جدید و مواقع جدید جایگزین شوند. خانمی می‌گفت: «سیگار می‌کشم تا وزنم را کنترل کنم چون تا آن را ترک می‌کنم، افزایش اشتها پیدا می‌کنم و چاق می‌شوم.» این خانم‌ باید رژیم غذایی جدیدی پس از ترک داشته باشد. آقایی که در شرایط استرس هوس سیگار می‌کند، باید همراه با ترک سیگار یاد بگیرد چه‌طور در موقع استرس از ریلاکسیشن با تکنیک ماساژ و غیره استفاده کند. بهتر است موقعیت محیطی و حتی دکوراسیون خانه و محل کار را با ترک سیگار طوری عوض کنید که تداعی روزهای سیگار کشیدن نباشد. آن مبلی که همیشه روی آن سیگار می‌کشید را بردارید. در محل کار روی کاغذی بالای میزتان بنویسید سیگار ممنوع یا با سیگار وارد نشوید تا سیگاری‌ها از اتاق‌تان رانده شوند و در محیط کار این‌طور مشهور شوید. که ضد سیگارید. این مساله موجب می‌شود به دلیل تعارفات هم که شده دیگر سیگار نکشید. این توصیه‌ها مخصوص امروز و فردا نیست و باید تا آخر عمر اجرا شوند.
منبع : روزنامه سلامت