پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
مجله ویستا
پژوهشی در قصه شیخ صنعان و دختر ترسا: از مجموعه پژوهش در قصههای جاودان
نویسنده : ستاری - جلال
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۷/۱۲
رده دیویی : ۸fa۱.۲۳
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۱۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۰۵-۴۴۰-۳
کتاب حاضر پژوهشی است در قصه((شیخ صنعان)) و ((دختر ترسا)) که با عناوینی از این دست تالیف شده است :((روایت عطار)), ((زبان پر زبانه عشق)), ((روایت وحدت)), ((نگاهی به اسطوره فاوست در قیاس با قصه پیر صنعان)), ((دو روایت نمایشی)) و ((دستبرد عشق به دختر ترسا)) .داستان معروف شیخ صنعان, حکایت پیری زاهد است که کارش به کفر میانجامد و دین و دنیای خود را در راه عشق ترسا دختری میبازد .این داستان نخستین بار در((تحفه الملوک)) غزالی نقل گردیده است .پژوهنده قصه را دارای قالب و معنای رمزی و تمثیلی میداند, بدین معنی که هر چند پایهای نیز در واقعیت داشته, به مرور به مقوله اسطورهای و نمادین وارد شده است .همو معتقد است عطار در این قصه به توصیف راه پر خوف و خطر وادی عشق پرداخته و باور دارد که حق, پیر پارسا و دختر ترسا را((پس از آن که از تف خورشید عشق سوختند از مقام بشریت درگذرانید)) .در پارهای از مطالب کتاب آمده است...)) :دختر مظهر نمادین آرزویی است برتر از تن و موجب استعلائ تن .آرزویی که از احتمالات و ممکنات و حادثات جسم که تنها به خود مینگرد, میرهد و تا مرز مطلق ارتقائ مییابد .در این مرحله است که مبادله میان دو تن به صورت ایثار متقابل ممکن میشود و صورت میگیرد و زمان, گویی از حرکت باز میماند و آن مقام, همان حال وجد و سکر عرفانی است .((...در پیش گفتار کتاب به داستان شیخ صنعان و ملامتیگری او, محبوبیت داستان در میان مردم, نیز منابعی که عطار بدانها توجه داشته اشاره میشود .
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۷/۱۲
رده دیویی : ۸fa۱.۲۳
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۱۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۰۵-۴۴۰-۳
کتاب حاضر پژوهشی است در قصه((شیخ صنعان)) و ((دختر ترسا)) که با عناوینی از این دست تالیف شده است :((روایت عطار)), ((زبان پر زبانه عشق)), ((روایت وحدت)), ((نگاهی به اسطوره فاوست در قیاس با قصه پیر صنعان)), ((دو روایت نمایشی)) و ((دستبرد عشق به دختر ترسا)) .داستان معروف شیخ صنعان, حکایت پیری زاهد است که کارش به کفر میانجامد و دین و دنیای خود را در راه عشق ترسا دختری میبازد .این داستان نخستین بار در((تحفه الملوک)) غزالی نقل گردیده است .پژوهنده قصه را دارای قالب و معنای رمزی و تمثیلی میداند, بدین معنی که هر چند پایهای نیز در واقعیت داشته, به مرور به مقوله اسطورهای و نمادین وارد شده است .همو معتقد است عطار در این قصه به توصیف راه پر خوف و خطر وادی عشق پرداخته و باور دارد که حق, پیر پارسا و دختر ترسا را((پس از آن که از تف خورشید عشق سوختند از مقام بشریت درگذرانید)) .در پارهای از مطالب کتاب آمده است...)) :دختر مظهر نمادین آرزویی است برتر از تن و موجب استعلائ تن .آرزویی که از احتمالات و ممکنات و حادثات جسم که تنها به خود مینگرد, میرهد و تا مرز مطلق ارتقائ مییابد .در این مرحله است که مبادله میان دو تن به صورت ایثار متقابل ممکن میشود و صورت میگیرد و زمان, گویی از حرکت باز میماند و آن مقام, همان حال وجد و سکر عرفانی است .((...در پیش گفتار کتاب به داستان شیخ صنعان و ملامتیگری او, محبوبیت داستان در میان مردم, نیز منابعی که عطار بدانها توجه داشته اشاره میشود .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست