دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
آنها پول خرج کردن رادوست ندارند

اگر چه داوودنژاد در نوآوری در تبلیغات سابقه دارد. سال ۷۴ پوسترهای «عاشقانه» برچسبی داشتند که وقتی کنده میشدند نام فیلم نمایان میشد. با این همه، جنجالها نشان داد که تبلیغات چقدر میتواند در توجه مردم به اثر هنری موثر باشد. در سالهای گذشته، برای تبلیغ فیلمها معمولا پوستر آنها را روی دیوارهای شهر میزدند و آگهیهایی در مطبوعات چاپ میکردند و حداکثر تیزرهایی از شبکههای تلویزیونی پخش میشد. اما الان اوضاع کمی تغییر کرده. این روزها میشود در اکثر سایتهای خبری بیلبوردها و میدانهای شهر تبلیغ فیلمها را دید؛ شیوههای که سالهاست در کشورهای دیگر دنیا مرسوم شده. اغلب کمپانیهای فیلمسازی دنیا با هزینههای چند میلیوندلاری محصولاتشان را تبلیغ میکنند و با این کار، فروش فیلم و سود حاصل از آن را تضمین میکنند؛ سودی که عموما چند برابر سرمایهگذاری اولیه است.
● وقتی هنوز قدیمی هستیم
در ایران کار تبلیغ فیلمها بر عهده شرکتهای پخشکننده است. آنها در قبال تبلیغ و توزیع کپیهای فیلم، بین ۸ تا۱۰ درصد فروش را به عنوان دستمزد دریافت میکنند. اغلب این پخشکنندهها برحسب تجربه و آشنایی با گرایش مردم به انواع مختلف فیلمها، برای تبلیغات سرمایهگذاری میکنند. حمید اعتباریان، تهیهکننده سینما، درباره این موضوع میگوید: «هزینه تبلیغات بستگی به کیفیت و پیشبینی فروش آن دارد. معمولا چیزی حدود۲۰درصد از کل هزینه تولید در نظر گرفته میشود. در سینمای ما یک فیلم شهری حدود ۳۰۰ میلیون هزینه بر میدارد که بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان آن صرف تبلیغات میشود.» اکثر پخشکنندهها به غیر از طراحی پوستر و توزیع آن، که هزینهای حدود یکمیلیون تومان دارد، به دنبال راههای دیگری هستند تا مخاطبان بیشتری را جلب کنند. برای همین تیزرهای تلویزیونی بسیار مورد علاقه تهیهکنندههاست. اگر چه مبالغی که برای این امر پرداخت میشود، نسبت به روشهای دیگر بیشتر است. علی سرتیپی مدیر شرکت فیلمیران، میگوید: «قیمت تیزرها بستگی به زمان پخش آنها دارد. مثلا زمان مسابقات فوتبال و سریالهای پربیننده گرانترین زمانها هستند. در این مواقع برای تیزری ۱۵ ثانیهای باید حدود سه تا چهار میلیون تومان پرداخت. اما در مواقع عادی یک تا ۵/۱ میلیون تومان لازم است.» البته این مبلغ با در نظر گرفتن تخفیف ۵۰ درصدی تلویزیون برای آثار فرهنگی است. در کنار این کار اکثر بیلبوردهای شهر هم به تسخیر تبلیغ فیلمها درآمدهاند؛ بیلبوردهایی که اجاره آنها ۷۰۰ تا۸۰۰ هزارتومان برای یک ماه هزینه دارد.
● وقتی با آیتی آشنا میشویم
چند سالی است که سینماگران ایرانی متوجه کاربران اینترنتی شدهاند و برای همین سایتهایی را از زمان پیشتولید فیلمها راهاندازی میکنند؛ سایتهایی که در آنها میتوان اطلاعاتی درباره فیلمها، خلاصه داستان، عکسها و... را دید. هزینه راهاندازی یک سایت با توجه به کیفیت طراحی، حجم اطلاعات و... حدود یک تا دو میلیون تومان است. تقی علیقلی زاده، تهیهکننده فیلمی مانند «دوئل»، میگوید: «راهاندازی یک سایت میتواند به راحتی به اطلاعرسانی درباره فیلم کمک کند. ما برای سایت دوئل عکس، سابقه عوامل، خلاصه داستان و... را به دو زبان تدارک دیدیم. اغلب روزنامهها و نشریات هم از این اطلاعات استفاده کردند. ما هر روز حدود هزار تا ۱۵۰۰ نفر ویزیتور داشتیم. برای همین فکر میکنم که توانستیم با مخاطبان فراوانی ارتباط برقرار کنیم؛ آن هم با هزینه نهچندان زیاد.» علاوه بر این، معمولا اسپانسرها در راهاندازی سایتها همکاری دارند و تبلیغات محصولات دیگری هم در آنها دیده میشود. بنابراین هزینه چندانی برای تهیهکننده و پخشکننده در بر ندارد.
● وقتی ایدههای نو ارائه میدهیم
مدتهاست که تهیهکنندهها بعد از اکران فیلمهایشان آنها را برای ارائه به بازار ویدئویی آماده میکنند؛ فیلمهایی که به تازگی با بستهبندیهای جذاب وارد بازار میشود و میتواند مخاطب و دوستداران فیلم را به خودش جذب کند. البته مدتی پیش همراه نمایش فیلمها، سیدیهایی تهیه شد که در آنها بخشی از پشت صحنه آنها هم موجود است. سرتیپی در مورد آنها میگوید: «هزینه تهیه این سیدیها حدود دو میلیون تومان بود که همه آن توسط اسپانسرها تامین شد. هدف ما هم از این کار فقط آشنایی تماشاگر با فضای فیلم بود.»
● وقتی به خارج از کشور میرویم
بعضی از آثار سینمای ایران، همزمان با نمایش در داخل کشور، در خارج هم اکران میشوند. البته نمایش آنها در سالنهای کوچک یا به صورت اجاره سالنهای سینماست. با این همه در کشورهایی که ایرانیان در آنها حضور دارند، فیلمها مورد استقبال قرار میگیرند و برای تهیهکننده ایرانی این نمایشها موفقیتآمیز است. اما تبلیغات در کشورهای دیگر شیوه جدیدتر و پرهزینهتر را میطلبد. «دوئل» یکی از فیلمهایی بود که تهیهکنندگانش برای نمایش در خارج از کشور هزینههای خاصی در نظر گرفتند. دکتر موسیزاده، مدیرعامل شرکت بهنگر در مورد پخش بینالمللی این فیلم میگوید: «ما در هشت کشور برای فیلم تبلیغ کردیم. آن هم به صورت چاپ کاتالوگ و بروشور، آگهی در تلویزیون و رادیو، بیلبورد و پوستر. کل هزینه تبلیغ هم حدود ۵۰هزار دلار شد؛ چیزی مشابه آنچه در ایران خرج کردیم. البته این کار برخلاف داخل کشور که از طریق جذب اسپانسر بود، ما فقط در ۵درصد از اسپانسر استفاده کردیم. آن هم به خاطر شرایط پخش فیلم در اروپا و آمریکا که با شیوه ما بسیار متفاوت است.
● آخر شاهنامه
اگر سینماگری بخواهد از تمام شیوههای ذکر شده استفاده کند، با یک حساب سر انگشتی بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان نیاز دارد؛ بودجهای که بخش عمدهای از آن از طریق اسپانسر تامین میشود. اما همین مبلغ هم معمولا جزء بودجههای غیرضروری برخی شرکتها به حساب میآید. آنها پول خرج کردن را دوست ندارند.
رها یزدان
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست