شنبه, ۲۴ آذر, ۱۴۰۳ / 14 December, 2024
مجله ویستا
فرقهسازی استعمارگران
با توجه به قدرت نفوذ و تأثیرگذاری استعمارگران، باید نیازمندیهای آنان را به عنوان متغیری اساسی در رشد و گسترش فرقههای همسو با منافع آنان، نظیر بابیگری و بهائیگری، در نظر گرفت. به بیان دیگر، تشخیص جایگاه این فرقهها نیازمند توجه به کارکرد آنان برای قدرتهای استعماری میباشد. در مقالۀ زیر، ضمن معرفی اجمالی فرقههای یادشده، اهداف استعمارگران در تقویت این فرقهها و بهرهگیری از آنها بررسی شده است.
از ویژگیها و خصوصیات بارز مسلک بابیت (و بهائیت منشعب از آن)، تقسیم مداوم آن به فرقهها، دستهبندیها و انشعابات جدید است. بگذریم از اینکه خود «بابیت»، در اصل، یکی از انشعاباتی بود که در گروه شیخیه و در میان پیروان شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی، رخ داد و رویاروییهای بسیاری را با شاخههای دیگر این گروه (به رهبری حاج محمدکریمخان کرمانی و میرزا شفیع تبریزی و... در کرمان و تبریز و دیگر شهرهای ایران) به دنبال آورد. عدهای از پژوهشگران معتقدند که جریان باب و بهاء، طی تاریخ خود، «مانند یک بمب خوشهای فرهنگی» در بین مسلمانان عمل کرده، که تعبیر جالب و درخور دقتی است.
در بررسی سیر تحولات تدریجی دو فرقۀ بابیت و بهائیت، مشاهده میشود که پس از مرگ میرزا علیمحمد شیرازی «باب»، مؤسس فرقۀ بابیت، اختلافات و تفرقههای فراوانی بهوجود آمد و فرقههای متعددی ساخته شد. این فرقهسازی، اگرچه نتوانست به انهدام فرهنگ مسلط شیعی و از بین بردن انسجام جامعۀ اسلامی در کشور ما بیانجامد، به هر صورت، تعدادی از افراد را از بدنۀ اقتدار دینی حاکم بر کشور جدا کرد و با این کار عملاً به منافع استعمار غرب سود رساند.
● فرقهها و انشعابات بابیت و بهائیت
پس از مرگ علیمحمد باب، اختلافات و تفرقههای فراوانی بهوجود آمد. مهمترین اختلاف در بین دو تن از پیروان او، میرزا یحیی صبح ازل و میرزا حسینعلی بهاء، رخ داد[۱] که آیین او را به دو شعبۀ اساسی تقسیم کرد: فرقۀ ازلی؛ یعنی پیروان صبح ازل، که به آیین باب وفادار و استوار ماندند، و فرقۀ بهائی که به بهاء رو آوردند و او را مصلح کل و «مَن یُظْهِرُهاللّه وعدهدادهشده در کتاب بیان» پنداشتند.[۲] گفتنی است که صبح ازل و بهاء، با هم برادر، و در ترویج بابیت همکار یکدیگر بودند، اما پس از رقابت و اختلافی که بین ایشان بر سر ریاست بابیان درگرفت، از هیچگونه دشمنی و کینهتوزی و بدگویی (و حتی زمینهچینی برای ترور همدیگر) دریغ نکردند که شرح آن را باید از کتابهای آنها و اتباعشان جستجو کرد.
الف) فرقۀ ازلیّت:
مرام ازلیان همان مرام بابی است و چندان تفاوتی با آن ندارد، فقط وجه تمایزشان از دیگر بابیان این است که صبح ازل را جانشین باب میدانند.[۳] از این فرقه، با عنوان بابی هم یاد شده است. فرقۀ ازلی پس از مرگ صبح ازل رفتهرفته منقرض شد[۴] و عامل این امر، بیش از هر چیز، عدول میرزا یحیی دولتآبادی (وصیّ رسمی صبح ازل) از پذیرش رهبری فرقه، بلکه توصیۀ وی به ازلیها مبنی بر تبعیت از مذهب تشیع بود که شرح آن در کتاب حسین مکی آمده است.[۵]
ب) فرقۀ بهائیت:
میرزا حسینعلی بهاء، پس از منازعات طولانی با رقیب خود، که حدود ۲۴ سال طول کشید، بساط الوهیت و ربوبیّت خود را پهن کرد و رهبری این فرقه را به عهده داشت و در پایان عمر خود، به ترتیب، دو پسرش: میرزا عباس (عباس افندی) و میرزا محمدعلی را جانشینان پس از خود معرفی کرد.[۶] با وجود این، پس از مرگ بهاء (۱۳۰۹.ق) بر سر جانشینی او بین عباس افندی و محمدعلی اختلافی شدید و فزاینده افتاد و دو طرف، یکدیگر را به باد هتاکی و ناسزا گرفتند. سرانجام نیز عباس افندی توانست با زیرکی بر برادر غلبه یابد، او را برای همیشه از گردونۀ رهبری بهائیت طرد کند و دهها سال بر مسند ریاست بهائیان تکیه زند.[۷]
پس از مرگ عباس افندی (۱۳۴۰.ق)، چون دارای فرزند ذکور نبود، با تلاش دخترش، و حمایت حکومت انگلیس در فلسطین اشغالی، نوۀ دختری او موسوم به شوقی افندی (تحصیلکردۀ انگلیس) بر مسند جانشینی عباس و پیشوایی بهائیت تکیه زد. این جانشینی نیز در میان بهائیان مشاجرات و انشعاب تازهای را دامن زد.[۸] این انشعاب، پیدایش «فرقۀ سهرابی» بود که رهبر آن میرزا احمد سهراب (از فعالان و برجستگان بهائیت در زمان عباس افندی، و از مقرّبان نزد او) از اطاعت شوقی سرپیچی نمود و با او مخالفت کرد. پیروان این فرقه بیشتر در امریکا هستند.[۹] افزون بر این، در پی مرگ عباس افندی، شمار بسیاری از مبلّغان مشهور بهائی همچون عبدالحسین آواره، حسن نیکو، صالح اقتصاد و نیز فضلالله صبحی (منشی و کاتب مخصوص عباس افندی) بر شوقی افندی، بلکه بر مسلک بهائیت، شوریدند و به دامان اسلام بازگشتند و علیه بهائیت و سران و رهبران آن، به افشاگری برخاستند.
شوقی افندی (رهبر چهارم مسلک باب ــ بهاء) سال ۱۹۵۷.م/۱۳۳۶.ش در سن ۵۸ سالگی در لندن درگذشت و فرزندی از او نماند. بیوۀ کانادایی او، خانم روحیه ماکسول، در مورد شوقی ادعا کرد که وی هیچ وصیّتنامهای از خود باقی نگذاشته است. مطلعان ادعای ماکسول را با توجه به تأکید بسیار آیین بهائی بر نوشتن وصیّتنامه توسط افراد، سخت مشکوک تلقی کردند و رفتار انحصارطلبانهای نیز که وی بر ضدّ بعضی از افراد تراز اول فرقه و همکاران نزدیک شوقی (نظیر میسون ریمی امریکایی) در پیش گرفت، بر این شک افزود. شوقی افندی قبل از مرگ خود «هیأت بینالمللی بهائی» را (که از آن به عنوان جنین و نطفۀ اولیه «بیتالعدل اعظم بهائیت» یاد میشود) تشکیل داده و میسن ریمی را به ریاست این نهاد بسیار مهم منصوب کرده بود.[۱۰] اقدام دیگر ماکسول، تشکیل بیتالعدل بدون حضور «ولیّ امر» بود که با تأکیدات صریح و مکرر رهبران اولیۀ بهائیت، تعارض داشت و عملاً بهائیت را به بن بست مشروعیت کشانید.
رهبری میسن ریمی (به عنوان جانشین شوقی) را عدهای از پیروان شوقی تأیید کردند و او را ملقب به «ولیّ امر ثانی» نمودند. میسن ریمی نام گروه خود را «بهائیان ارتودکس» نهاد و طبعاً خانم ماکسول با انتخاب وی به این سمت مخالفت نشان داد. اکثر بهائیان کنونی تابع ماکسول هستند. مدتی پس از آن، شخصی به نام جمشید معانی در اندونزی خود را تحت عنوان «سماءاللّه» رهبر بهائیان خواند و در آنجا طرفدارانی پیدا کرد و اعضای محافل بهائیت پاکستان نیز به او پیوستند.[۱۱] ماجرا به آنچه گفتیم ختم نشد و نمیشود و گذشته از فرقههای یادشده، طریقههای جزئی دیگری نیز در مسلک بابی و بهائی مانند فرقههای بیانی و مرآتی ظهور کردند که شرح آنها در این مجمل نمیگنجد. هماکنون نیز گروههای متعددی از بهائیت جدا شدهاند و تحت عناوین بهائیان طردشده (bahais-ex) ، بهائیان همجنسگرا (gay bahais) و بهائیان اصلاحطلب (reformer bahais) به فعالیت خود ادامه میدهند.[۱۲]
امروزه بخش عمدۀ بهائیان (پیروان روحیه ماکسول، بیوۀ شوقی افندی) با مرکزیت بیتالعدل اعظم، واقع در اسرائیل، اداره میشوند. اعضای بیتالعدل در هر دوره نُه نفر هستند که در تمامی دورهها اکثر کرسیهای بیتالعدل را افرادی با ملیت امریکایی و بعضاً ایرانی تصاحب نمودند.[۱۳] بیشتر پیروان این فرقه در امریکا و هند ساکن هستند و تشکیلات آنان، علاوه بر این دو کشور، در کشورهای افریقایی و آسیایی شعبه دارند و به تبلیغ آیین خود مشغولاند[۱۴]
● اهداف و انگیزههای استعمار از فرقهسازیها
دلایل و شواهد خللناپذیری در صفحات تاریخ، گواه این است که دستهای پنهان و پیدای استعمار، اگر نه در پیدایش، دست کم در تداوم بابیگری و خصوصاً بهائیگری در کار بوده و هست. بررسی این امر و دلایل و شواهد آن، مجالی مبسوط میطلبد که در ظرفیت محدود این مقاله نمیگنجد. اما آنچه پس از آشنایی با فرقهها و شاخههای پربار! این آیین ساختگی، از اشاره به آن ناگزیریم، طرح این سؤال اساسی است که استعمار از فرقهسازی و ایجاد شاخههای متعدد در دین مقدس اسلام، چه سودی میبرد و با تقویت و تداوم این امر، چه اهدافی را دنبال میکند؟
پوشیده نیست که هدف اصلی استکبار و نظام سلطه، سیطره بر تمام جهان، و استثمار ملتهاست. لذا همواره میکوشد با غارت منابع و ذخایر کشورها و تضعیف اقتصاد آنان سیطرۀ خود را بر جهان حفظ نمایند. سلطهگران جهانی برای حفظ رابطۀ سلطهگری و سلطهپذیری دیگر جوامع همواره در تلاشاند هرگونه مقاومت را در برابر امواج افزونطلبیهای خود، از میان بردارند.[۱۵]
با سیری در تاریخ درک میگردد که استعمارگران به سرزمینهای آباد و پر از معادن و ذخایر شرق، بهخصوص خاورمیانه، همواره توجه داشتهاند. از میان کشورهای خاورمیانه نیز، ایران، به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد و منابع و ذخایر متعدد، از چشم طمع سلطهگران در امان نبوده و مورد چپاول و غارت آنان قرار گرفته است که البته در هر دورهای مردم آزاده و مسلمانان این خطّه، صحنههای شگفتی از مقاومت، ایستادگی و سلطهستیزی را به نمایش گذاشتهاند.
با مختصر تأملی در اوضاع و شرایط داخلی ایران در دورۀ قاجار (زمان پیدایش و ظهور بابیگری) روشن میگردد که دولتهای استعمارگر روس و انگلیس بر سر منافع و امتیازات در ایران، در رقابت با یکدیگر بودند و در نهایت درصدد برآمدند ایران را بین خود تقسیم کنند، به گونهای که بعد از برقراری مشروطه در دورۀ مجلس اول، قرارداد ۱۹۰۷ و تکملههای سرّی آن در ۱۹۱۵ نشان میدهد که آنان به این توافق، که شمال از آنِ روسیه و جنوب در اختیار انگلیس باشد، رسیده بودند.[۱۶]
بعد از جنگهای ایران و روس، روسیه عمدتاً دولت ایران را در دست داشت و انگلستان نیز قدرت نفوذ دیرینۀ خود در ایران را حفظ نموده بود. امامخمینی(ره) فرموده است: استکبار در حدود سیصد سال در مورد منابع اقتصاد ایران مطالعه کرده است و قصد غارت ثروت ایران و کشورهای شرقی مهمترین هدف «استکبار است».[۱۷] اما آنچه سدّ راه آنان در چپاول این مملکت و مانع اجرای نقشۀ شومشان بود، مذهب ملّت ایران بود. عامل اساسی اتحاد این ملت، که رهبری، تشکیلات و اقتدار سیاسی هم داشت، «مذهب شیعه» یا «اسلام ناب محمدی» بود.
ازآنجاکه استعمار پیر در طی تاریخ استعمارگری خود، زیرکانه دریافته بود که با شیوۀ منسوخ و قدیمی جنگهای صلیبی و لشکرکشی نظامی، نمیتواند به هدف خود، که محو و نابودی اسلام است، نایل آید، با انواع ترفندها درصدد برآمد آن را تضعیف کند و برای رسیدن به هدف خود ابزارهای دیگری به کار گرفت.
در دورۀ فتحعلیشاه در جنگهای ایران و روس، که در آغاز ایران به فتوحاتی دست یافت، قدرت دین و مردم برای روسها مسلّم شد و در دورۀ ناصرالدینشاه اولین مقاومتهای دینی و ملّی در مقابل قراردادهای ظالمانۀ بیگانگان انجام شد.[۱۸]
کاربرد و کارآیی مذهب تشیع پس از مقابلۀ روحانیت با قرارداد رویتر، بهخصوص پس از رویداد «رژی» که به جنبش معروف تنباکو و پیروزی مردم و روحانیت منجر شد،[۱۹] توجه قدرتهای استعمارگر را برانگیخت و پس از آن بهکارگیری جاسوسان و عوامل مختلف برای بهرهبرداری از این مسأله در جهت برآوردن منافع مورد نظر خویش، در رأس اقدامات آنان قرار گرفت. در چنین زمانی بود که دعاوی باب و بهاء نظر سیاستبازان خارجی را به تداوم حیات این فرقهها به عنوان نطفهای که میتواند تهدیدی جدی برای تشیع، روحانیت و نظام مدافع و مروج شیعه بهشمار آید، به خود جلب کرد. به نحوی که از همان آغاز، تقویت و تحریک این مدعیان در دستور کار دولتهای استعماری قرار گرفت. در مقابل نیز رهبران بهائی و ازلی نیز سرسپردگی خود را به سفارتخانههای روس و انگلیس دوچندان ساختند تا از این طریق و تحت حمایت سیاستهای بیگانه، مجری طرحها و توطئههایی شوند که از یکسو رونق کسبوکارشان و از سوی دیگر جلب رضایت بازیگران و سیاستگذاران خارجی را به دنبال داشت.[۲۰]
از سوی دیگر مردم از جنگهای سختی که در سالهای پیش از ظهور جنبش باب، بین ایران و روسیۀ تزاری وجود داشت و نیز بیکفایتی دولتهای قاجار، خسته و افسرده شده بودند و به دنبال پناهگاهی معنوی میگشتند. لذا حالتی پیش آمده بود که همه در انتظار فرج امام زمان(عج) به سر میبردند تا ملت اسلام را از یوغ ظلم روسیۀ تزاری و چپاولهای انگلیس و دولت حاکم نجات دهد. این زمینهها و عوامل باعث شد که عدهای از مردم با شنیدن ادعاهای باب و پیروانش به آنان گرایش پیدا کنند و به جای پناهگاه صحیح، به پناهگاه کاذب روی آورند.[۲۱]
بدین ترتیب، استکبار جهانی، پس از اینکه دریافت مذهب شیعه و فرهنگ انتظار و مهدویت مهمترین مانع سلطۀ آنان بر ایران است، با سوءاستفاده از جهل و نادانی مردم و سایر زمینههای مساعد، به ایجاد فرقههای ضالّه، دست زد و از این طریق سعی کرد فرهنگ اصیل شیعه را تضعیف نماید. آنان با تفرّق و تحزبگرایی، به اقتدار، انسجام و وحدت مردم مسلمان ایران ضربه وارد نمودند و تلاش کردند از یکسو با تحقیر هویت ملی و اعتقادات و باورهای دینی مسلمانان زمینه را برای پذیرش فرهنگ منحط غرب فراهم کنند و از سوی دیگر با تبلیغ گستردۀ مکتبها و مذهبهای پوشالی و تقویت آنها، به هدف خود، که محو و نابودی اسلام است، برسند.
مریم رفیعی کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی.
[۱]ــ اسماعیل رائین، انشعاب در بهائیت؛ پس از مرگ شوقی ربانی، تهران، مؤسسه تحقیقی رائین، ص۱۴۵
[۲]ــ یوسف فضایی، شیخیگری، بابیگری، بهائیگری، آشیانه کتاب، ۱۳۸۲، ص۱۸۱
[۳]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، چاپ دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱، ص۱۰۹
[۴]ــ یوسف فضایی، همان، ص۱۸۱
[۵]ــ رک: زندگی میرزا تقیخان امیرکبیر، حسین مکی، چاپ ۹، تهران، انتشارات ایران، ۱۳۶۶، صص۳۶۲ــ۳۶۰، اظهارات غلامرضا آگاه.
[۶]ــ دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی، چاپ ۲، ۱۳۷۵، ج۴، ص۷۴۰
[۷]ــ اسماعیل رائین، همان، ص۴۶
[۸]ــ احمد کسروی، بهائیگری، ص۴۹
[۹]ــ یوسف فضایی، همان، ص۲۱۰
[۱۰]ــ دربارۀ میسون ریمی رک: اسماعیل رائین، همان، صص۱۵۵ــ۱۴۸
[۱۱]ــ یوسف فضایی، همان، صص۲۱۱ــ۲۰۵
[۱۲]ــ رک: سایت http:// vahdatebahai.persianblog.com
[۱۳]ــ رک: سایت httP:// hamianesheitan.blogfa.com
[۱۴]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، همان، ص۲۸۶
[۱۵]ــ حسن قدوسیزاده، نکتههای ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان، نشر معارف، ۱۳۸۴، ص۶۲
[۱۶]ــ سیدجلالالدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ۲، بیتا، صص۷۳ــ۷۱
[۱۷]ــ سید محمد هاشمی تروجنی و حمید بصیرتمنش، تاریخ معاصر از دیدگاه امامخمینی (تبیان ۲۰)، موسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی، ۱۳۷۸، صص۲۹ــ۲۷
[۱۸]ــ سیدجلالالدین مدنی، همان، صص۱۷ــ۱۵
[۱۹]ــ موسی نجفی و موسی فقیهحقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۱، صص۱۷۰ــ۱۶۹
[۲۰]ــ سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، کتابخانه طهوری، ۱۳۵۷، صص۶۱۶ و ۵۱۶
[۲۱]ــ حاج شیخ حسن فرید گلپایگانی، مفتاح بابالابواب یا تاریخ باب و بهاء، چاپ ۳، ۱۳۴۶، صص۱۱۹ــ۱۱۸
[۱]ــ اسماعیل رائین، انشعاب در بهائیت؛ پس از مرگ شوقی ربانی، تهران، مؤسسه تحقیقی رائین، ص۱۴۵
[۲]ــ یوسف فضایی، شیخیگری، بابیگری، بهائیگری، آشیانه کتاب، ۱۳۸۲، ص۱۸۱
[۳]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، چاپ دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۱، ص۱۰۹
[۴]ــ یوسف فضایی، همان، ص۱۸۱
[۵]ــ رک: زندگی میرزا تقیخان امیرکبیر، حسین مکی، چاپ ۹، تهران، انتشارات ایران، ۱۳۶۶، صص۳۶۲ــ۳۶۰، اظهارات غلامرضا آگاه.
[۶]ــ دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی، چاپ ۲، ۱۳۷۵، ج۴، ص۷۴۰
[۷]ــ اسماعیل رائین، همان، ص۴۶
[۸]ــ احمد کسروی، بهائیگری، ص۴۹
[۹]ــ یوسف فضایی، همان، ص۲۱۰
[۱۰]ــ دربارۀ میسون ریمی رک: اسماعیل رائین، همان، صص۱۵۵ــ۱۴۸
[۱۱]ــ یوسف فضایی، همان، صص۲۱۱ــ۲۰۵
[۱۲]ــ رک: سایت http:// vahdatebahai.persianblog.com
[۱۳]ــ رک: سایت httP:// hamianesheitan.blogfa.com
[۱۴]ــ سید سعید زاهد زاهدانی، همان، ص۲۸۶
[۱۵]ــ حسن قدوسیزاده، نکتههای ناب، گزیده بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جمع دانشجویان و دانشگاهیان، نشر معارف، ۱۳۸۴، ص۶۲
[۱۶]ــ سیدجلالالدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ۲، بیتا، صص۷۳ــ۷۱
[۱۷]ــ سید محمد هاشمی تروجنی و حمید بصیرتمنش، تاریخ معاصر از دیدگاه امامخمینی (تبیان ۲۰)، موسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی، ۱۳۷۸، صص۲۹ــ۲۷
[۱۸]ــ سیدجلالالدین مدنی، همان، صص۱۷ــ۱۵
[۱۹]ــ موسی نجفی و موسی فقیهحقانی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، ۱۳۸۱، صص۱۷۰ــ۱۶۹
[۲۰]ــ سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، کتابخانه طهوری، ۱۳۵۷، صص۶۱۶ و ۵۱۶
[۲۱]ــ حاج شیخ حسن فرید گلپایگانی، مفتاح بابالابواب یا تاریخ باب و بهاء، چاپ ۳، ۱۳۴۶، صص۱۱۹ــ۱۱۸
منبع : ماهنامه زمانه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست