جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
سیستمهای ترکیب رنگ و مرکبدهی
![سیستمهای ترکیب رنگ و مرکبدهی](/mag/i/2/mjpa3.jpg)
سیستمهای اتوماتیك تركیب مركبها و مركبدهی مزایای فراوانی برای چاپكاران دارد. زیرا با استفاده از این سیستمها میتوان از طریق تركیب مركبهای مختلف به رنگ دلخواه و به میزان دلخواه رسید و چاپخانهدار نیازی ندارد اضافه مركبهای تكی(spot) با رنگهای گوناگون را در قوطیهای ریز و درشت نگه دارد. از سوی دیگر این سیستمها را میتوان روی یونیتهای چاپ سوار كرد تا مركب به میزان مورد نیاز در مركبدان ریخته شود. شركتهای مركبسازی نیز به عنوان نوعی پشتیبانی از مشتریان خود با همكاری سازندگان مختلف این سیستمها را تولید و به بازار عرضه می كنند. مقالهای كه میخوانید این سیستمها را معرفی كرده و سازندگان عمده آنها را نیز معرفی میكند.
استفاده از رنگهای تكی(Spot) در یك پروژه چاپی اعم از بستهبندی، نشریات و موارد دیگر میتواند جلوه ویژهای بهكار ببخشد و آن را از دیگركارهای چاپی متمایز كند. با این حال بهدست آوردن تركیب ایدهآل یك رنگ تكی و یا استفاده به میزان مناسب (نه كمتر و نه بیشتر) از رنگهای تكی اهمیت فراوانی دارد. زیرا برخلاف رنگهای اصلی چاپكار تنها به میزان بسیار محدود و در موارد خاص از مركبهای تكی استفاده میكند و برایش به صرفه نیست این مركبها راانبار كند.
هدر دادن مركب نیز هزینه مضاعف به چاپكار تحمیل میكند كه در شرایط دشوار كنونی به هیچ وجه عاقلانه نیست. از سوی دیگر یك بار سفارش یك محموله از انواع رنگهای تكی نحوه مقرون به صرفهای برای انجام یك كار چاپی نیست. از سوی دیگر ممكن است مدتها طول بكشد تا مركبها بهدست چاپخانهدار برسد. سازندگان همواره به دنبال راههای مختلفی بودهاند تا بتوانند به مشتریانشان در زمینه عملیات تركیب كردن مركبها با دقت و بهصورت كارآمد كمك كنند. دقت در این عملیات نقش كلیدی را ایفا میكند.
اگر سیستم دقیق نبوده و استفاده از آن چندان آسان نباشد، چاپكار از كل فرایند و هزینه به بار آمده كه رنگهای نامطلوب است ناامید میشود. ابعاد سیستم نیز اهمیت دارد. هیچكس مایل نیست دستگاهی برای تركیب مركبها استفاده كند كه فضای زیادی از چاپخانه را به خود اختصاص میدهد. استفاده از یك سیستم كامپیوتری كه به یك نرمافزار پیشرفته مجهز است، اهمیت فراوانی دارد. اگر یك اپراتور بتواند فرمولاسیون مركب پانتونی را كه در حافظه دستگاه وجود دارد با فشار یك تكمه فرا خواند و از آن استفاده كند كل عملیات چاپی از ابتدا به خوبی جریان پیدا خواهد كرد. برای چاپكارانی كه به رنگهای تكی متعدد نیاز دارند، یك سیستم تركیب مركب خوب به مفهوم كاهش خواب ماشین چاپ است.
مزایای اصیل دستگاههای پخش مركب برای پاسخگویی به نیاز مشتریان، برخی از شركتهای مركبسازی با همكاری سازندگان سیستمهای تركیب مركب و مركبدهی (مثلStork Prints ،Nova flex ، Rexson ،Tech-Vale ،GFI ،GSI ،Accel و (Color Matic سیستمهای كامپیوتری ابداع كردهاند كه میتواند به چاپكاران كمك كند تا بهصورت كارآمد و موثر رنگهای تكی خود را تولید كنند.
جوبندرسكی رییس شركت مركبسازی ون سان میگوید: <تقاضا برای سیستمهای مركبدهی اتوماتیك افزایش یافته و از سوی دیگر سازندگان ماشین چاپ از این گزینه هر چه بیشتر در ماشین خود استفاده میكنند. استفاده از پمپهای مركب روی ماشین چاپ مزایای فراوانی دارد. برخلاف سیستمهای شستوشو و نصب لاستیك، زینك و غیره هنوز در بیشتر ماشینها مركب بهصورت دستی در مركبدان ریخته میشود و سیستم خودكار هنوز به این بخش از صنعت چاپ نرسیده است.
شركت سانكیمیكال با كمپانیهای مختلف برای ساخت این سیستمها همكاری میكند. جان كوالسكی مدیر بازاریابی سان كیمیكال میگوید:<تقاضای بالایی وجود دارد. بهویژه در میان چاپكارانی كه حجم زیادی مركب مصرف میكنند و برای مخلوط كردن رنگهای ویژه به این دستگاه نیاز دارند. این چاپكاران همواره باید در اسرع وقت به رنگهای تكی مختلف دسترسی داشته باشند. یكی از شركتهایی كه در زمینه ارایه سیستمهای پخش مركب موفقیت فراوانی داشته است، شركتINK International است. نام تجاری سیستم این شركتMagnum است. شركتStorks print نیز یك سیستم موفق دیگر روانه بازار كرده كهColorsat Match نام دارد. این دستگاه میتواند تا ۲۰ مركب مختلف و تا حجم ۶۰ كیلوگرم را با یكدیگر مخلوط كند. این سیتم قادر است با مركبهای یووی و آبپایه فلكسو، سیكاسكرین و گراور با ویسكوزیته ۲۵۰۰mPas كار كند. دستگاه دارای نرمافزار مدیریت مركب است.
این نرمافزار با ویندوزXP سازگار است و میتواند انواع فرمولاسیونهای مركب را تولید كند. چاپكاران میتوانند رنگ دلخواه مشتریان خود را بسازند. شركتها سیستمهایی برای كمك به ماشینچیها ارایه كردهاند. این سیستمها ماشینچی را قادر میسازد تا مركب به اندازه مورد نیاز برای یك نوبت كار بسازد، از این طریق مركب كمتر مصرف شده و نیاز به انبار كردن مركب نیز كاهش پیدا میكند.
خطای دیگر كه همواره رخ میدهد، محاسبه وزن مركب است. ترازوها معمولا دقیق نیستند و خطای انسانی نیز همواره باعث افزایش استفاده از مركب میشود. به همین خاطر در هنگام مخلوط كردن مركب امكان دارد میزان استفاده از یك رنگ بیش از اندازه مورد نیاز باشد و نتیجه مطلوب برای چاپكاران به بار نیاید. با استفاده از این سیستمها دیگر نیازی نیست ماشینچی بهصورت دستی مركب را از قوطی برداشته و به داخل مركبدان بریزد و سپس میزان مصرف مركب را كنترل كند. با استفاده از این سیستم مركب داخل قوطی و ظرفهای مختلف پوسته نشده و هدر نمیرود.
به همین خاطر نیازی به برداشتن پوستههای مركب از سطح مركب نیست. این سیستمها میتوانند با حداقل میزان مركب كار كنند.
جالب توجه است كه بیشترین میزان هدر رفتن مركب به خاطر استفاده بیش از حد آن در مركبدان است. استورك ادعا میكند دستگاه این شركت میتواند از ۴ مركب مختلف یك آمیزه ۵ كیلوگرم را بین ۳ تا ۴ دقیقه آماده كند. از سوی دیگر نرمافزار دستگاه هر جا كه امكان داشته باشد میتواند میزان مركبهای باقیمانده از كار قبلی را محاسبه كرده و از آن رنگهای جدیدتهیه كند.
سیستمهای سازندگان دیگر نیز كم و بیش از همین مكانیزم استفاده میكنند. شركت سانكیمیكال در آرشیو خود فرمولاسیون بیش از ۷۰ هزار رنگ را دارد كه میتوان اطلاعات آنها را به این دستگاهها منتقل كرد.
● مزایای فراوان
سیستمهای اتوماتیك مركبدهی این نگرانی را برطرف ساخته كه مبادا مركب ساخته شده كافی نباشد و یا اینكه بیش از اندازه مورد نیاز مركب تولید شود. زیرا این ذهنیت همواره وجود دارد كه زیاد آمدن مركب بهتر از این است كه قبل از پایان كار چاپ، مركب تمام شود. بسیاری از اپراتورها نیز هنگامی كه مركب در مركبدان ریخته شد، سعی میكنند اشتباهات خود را جبران كنند. به همین خاطر زمان آمادهسازی افزایش پیدا میكند. اگر عملیات تركیب مركب به خوبی انجام نشود، نارضایتی مشتری را به دنبال خواهد داشت و در برخی مواقع ممكن است چاپكار مجبور شود كار چاپ را تكرار كند.
سیستمهای مركبدهی كه روی یونیتهای چاپ سوار میشوند كاربردهای فراوانی برای انواع چاپ از بستهبندی تا افست دارند.
هر مركبی را میتوان در تیوب یا قوطی ریخت. به همین خاطر سیستمهای مركبدهی بسیار انعطافپذیر هستند. این سیستمها برای چاپخانهها كه كار چهار رنگ چاپ میكنند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. بیشتر سازندگان مركب میتوانند رنگهای مورد نیاز چاپكاران را تامین كرده و در این تیوبها بریزند ولی فعلا بیشتر از چهار رنگ اصلی در این سیستمها استفاده میشود. بیشتر این سیستمها میتوانند هنگامی كه مركب تقریباً به انتها میرسد، به چاپكار هشدار دهند و میزان مركب را كنترل كنند. برخی معتقدند استفاده از تیوبهای كارتنی از لحاظ زیستمحیطی بهتر از قوطیهای فلزی و پلاستیكی است.
منبع نشریه: world Ink
مترجم: اسكندر جهانبانی
مترجم: اسكندر جهانبانی
منبع : مجله صنعت چاپ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست