شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

Loop و Radar در کنترل تخلفات رانندگی


Loop و Radar در کنترل تخلفات رانندگی
حجم سنگین ترافیک و آمار غیرعادی تصادفات رانندگی در ایران باعث شده تا کارشناسان به دنبال راه حل های کنترل این پدیده ها باشند. ناچیز بودن مبالغ جریمه ها از جمله عواملی است که دست رانندگان را برای تخلفات بیش تر باز گذاشته است، به طوری که امروزه رانندگی در ایران بی شباهت به صحنه های تعقیب و گریز نبوده و هر روز شیوه جدیدی برای تخلفات جدید ابداع می شود. اما این پایان کار نیست، فناوری اطلاعات امکاناتی را فراهم کرده که از طریق آن می توان تخلفاتی نظیر سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، ورود به محدوده طرح ترافیک و نیز حرکت خودروها در مسیرهای ویژه وسایل نقلیه عمومی را ردیابی کرد.
● کنترل سرعت: x=vt
لوپ (Loop) و رادار (Radar) به عنوان دو سیستم ثبت سرعت غیرمجاز در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می گیرند. در روش لوپ دو حسگر موازی در فاصله ای مشخص روی سطح جاده نصب می شود که می توانند زمان عبور اتومبیل ها را ثبت کنند. حسگر اول مسئول ثبت زمان ورود است و حسگر دوم نیز زمان خروج اتومبیل را ثبت می کند و دستگاه پردازشگری که این اطلاعات را دریافت و پردازش می کند اختلاف دو زمان ثبت شده را بر فاصله ثابت بین دو حسگر تقسیم می کند، به این ترتیب سرعت اتومبیل محاسبه می شود. اما در روش کنترل ترافیک توسط رادار اتومبیل ها دوبار مورد تابش اشعه قرار می گیرند که هر بار مکان متحرک مشخص می شود در این روش مسافت در شده بر بازه زمانی دو تابش تقسیم شده، به این ترتیب سرعت اتومبیل مشخص می شود. در هر دو روش یاد شده، در صورتی که سرعت اتومبیل موردنظر از سرعت مجاز بیش تر باشد، اطلاعات پلاک اتومبیل توسط دوربین دیجیتال ویژه ای ثبت می شود و پس از ارسال به مرکز کنترل ترافیک برای راننده خاطی برگه جریمه صادر شده و در کارنامه خلافی وی نیز درج می شود.ویژگی دیگر روش های Loop و Radar قابلیت محاسبه سرعت لحظه ای اتومبیل هاست. در این روش برای محاسبه سرعت متوسط اتومبیل ها دو دوربین در ابتدا و انتهای یک مسیر نسبتاً طولانی نصب می شود که زمان ورود و خروج را اندازه گیری کرده و بر فاصله بین خود که معمولا ۳ کیلومتر است تقسیم می کنند. به این ترتیب متوسط سرعت خودرو در طول مسیر قابل محاسبه خواهد بود.
● چراغ قرمز-خطر
دوربین های برنامه ریزی شده ای طراحی شده اند که با نصب آنها بر سر تقاطع ها می توان اتومبیل هایی را که در زمان قرمزبودن چراغ راهنما از آن عبور می کنند، شناسایی و اطلاعات آنها را ثبت کرد.
● کنترل ترافیک
سیستم Loop و Radar در کنترل ترافیک کاربردهای دیگری نیز دارند که از آن جمله می توان به جلوگیری از ورود رانندگان به محدوده طرح ترافیک یا در مسیرهای ویژه حرکت وسایل نقلیه عمومی و اضطراری اشاره کرد و به این ترتیب با بهره گیری از این روش می توان مانع تجمع بی جای اتومبیل ها در مناطق پرترافیک شد.استفاده از تابلوهای اطلاع رسانی در خیابان ها و بزرگراه ها نیز وسیله دیگری است که از طریق آن می توان به کنترل غیرمستقیم ترافیک پرداخت.
درهمه روش های ذکر شده که به منظور ثبت تخلفات رانندگی به کار می آید یک ویژگی مشترک دیده می شود. اینکه یک وسیله الکترونیکی جایگزین نیروی انسانی پلیس شده و می تواند به طور شبانه روزی و دایم بر اوضاع محورهای ترافیکی مسلط باشد. اما آنچه در ایران از این فناوری ها موجود است، شامل سیستم Loop در برخی بزرگراه های پایتخت مانند همت، نیایش، چمران و اتوبان تهران-کرج، سیستم راداری در اتوبان های یادگار امام، تهران-قم، تهران-کرج، جزیره کیش سیستم خودرویی در تهران وشیراز. سه پایه در تهران و کیش، نهایتا ًچراغ قرمز هوشمند در فاطمی و کارگر شمالی می شود.
منبع: فناوران
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی