شنبه, ۱۹ آبان, ۱۴۰۳ / 9 November, 2024
مجله ویستا

خانم هندرسن تقدیم می‌کند - MRS. HENDERSON PRESENTS


خانم هندرسن تقدیم می‌کند - MRS. HENDERSON PRESENTS
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : نورما هیمن
کارگردان : استیون فریرز
فیلمنامه‌نویس : مارتین شرمن، برمبنای طرحی نوشتهٔ دیوید رُز و کتی رُز
فیلمبردار : اندرو دن
آهنگساز(موسیقی متن) : جرج فنتن
هنرپیشگان : جودی دنچ، تلما بارلو، باب هاسکینز، ویل یانگ، کریستوفر گست، کلی رایلی و آنا بروستر
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه


سال ۱۹۳۷ است و ̎لورا هندرسن̎ (دنچ) شصت و نه ساله، با آن‌که تازه شوهرش را از دست داده، هم‌چنان جاه‌طلب و سرزنده و پرشور باقی مانده است. دوستانش، مثلاً ̎لیدی کانوی̎ (بارلو)، پیشنهاد می‌کنند که برای سرگرم کردن خودش، به کارهائی مثل جمع‌آوری الماس‌ روی آورد ولی ̎خانم هندرسن̎ علاقه‌ای به این‌گونه کارها ندارد و در عوض با خریدن تئاتر ویندمیل در دل محلهٔ سوهو، همهٔ دوستان محافظه‌کارش را شوکه می‌کند. ̎خانم هندرسن̎ که اهل ریسک کردن است، ولی تجربهٔ گرداندن تئاتر را ندارد، از ̎ویویان وان دام̎ (هاسکینز) یکی از کهنه‌کارهای دنیای نمایش می‌خواهد که برای افتتاحیهٔ تئاتر، نمایشی را جفت‌وجور و تمرین کند. سرکشی‌های بی‌موقع ̎خانم هندرسن̎ باعث می‌شود ̎آقای وان دام̎ او را از شرکت در تمرین‌های نمایشی‌اش منع کند. با آن‌که نمایش پُرشوری که ̎وان دام̎ به راه می‌اندازد با استقبال خارق‌العاده‌ای روبه‌رو می‌شود ولی به علت آن‌که سایر رقبا بلافاصله مشابه همان نمایش را روی صحنه می‌برند، تئاتر ویندمیل نیز ضرر می‌کند. در حالی‌که ̎خانم هندرسن̎ شاهد به حاشیه رانده شدن تماشاخانهٔ خویش است ـ که زمانی بسیار پول‌ساز بوده ـ به فکرش می‌رسد چیزی را روی صحنه ببرد که مخاطبانش هرگز ندیده‌اند و انتظارش را نداشته‌اند.
● فریرز که در جریان زندگی حرفه‌ای‌اش همیشه با نگرشی جسورانه فیلم‌های سینمائی و تلویزیونی خود را ساخته، در خانم هندرسن تقدیم می‌کند، با یک اقتباس سینمائی بی‌بو و خاصیت تماشاگران را سرخورده می‌کند. خانم هندرسن... فیلمی سینمائی است که با معیارهای تلویزیونی ساخته شده؛ اثری اغلب سرگرم‌کننده که ساختار قرص و محکمی ندارد و در آن دنچ، تصویر تلخ و تند و تیزی از زن بااراده ارائه داده است. ناتوانی فیلم در خلق درگیری‌های ملموس یا شخصیت‌های پرورش یافته و ملموس، گرداگرد شخصیت دنچ، مشکل‌زا شده است. برخلاف جولیا بودن (ایشتوان سابو، ۲۰۰۴) ـ که البته داستانی تخیلی داشت ولی آن‌هم در دنیای تئاتری ̎وست‌اند̎ لندن و در همان دوره می‌گذشت ـ فریرز فیلمی ̎خیلی انگلیسی̎ ساخته که مملو از حس و حالی ملی‌گرا و حسرت‌بار است. خانم هندرسن... نیز مثل فیلم سابو، هر جذابیتی که دارد مدیون قهرمان زن غیرمتعارف و باارادهٔ خویش است. مهم‌ترین ضعف فیلم، فیلم‌نامهٔ شرمن است که به سبک بی‌روح و خشک فیلمی تلویزیونی نوشته شده و به زحمت توصیفی حقیر از لندن دوران جنگ یا درگیری‌های عاطفی یا خصوصی ماجرا داده است.