پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

راکی ۵ - ROCKY V


راکی ۵ - ROCKY V
سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : رابرت چارتوف و اروین وینکلر
کارگردان : جان گ. آویلدسن
فیلمنامه‌نویس : سیلوستر استالون
فیلمبردار : استیون پوستر
آهنگساز(موسیقی متن) : بیل کانتی
هنرپیشگان : سیلوستر استالون، تالیا شایر، برت یانگ، سیج استالون، برجس مردیت، تامی موریسن، الیزابت پیترز، مایکل ویلیامز و ریچارد گانت
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۴ دقیقه


ـ فیلادلفیا، کنفرانس مطبوعاتی پیروزی ̎راکی̎ (سیلوستر استالون) بر سوپرمن روسی، ̎ایوان دراگو̎ با دخالت ̎جرج واشینگتن دوک̎ (گانت)، برگزار کنندهٔ جنجالی مسابقات بوکس به هم می‌خورد. او پیشنهاد رویاروئی ̎راکی̎ با آخرین دست پرورده‌اش، ̎یونیون کین̎ (ویلیامز) را می‌‌دهد. اما به دلیل خطر ضربهٔ مغزی، ̎راکی̎ نمی‌تواند در این رویاروئی شرکت کند. او که بر اثر اتفاقاتی ورشکسته شده با خانواده‌اش به همان محلهٔ فقیر سابق‌شان بر می‌گردند. ̎ایدریان̎ (شایر)، همسرش کاری نیمه‌وقت در یک فروشگاه حیوانات می‌گیرد و پسرش، ̎راکی جونیر̎ (سیج استالون) در نخستین روز مدرسه‌اش کتک مفصلی می‌خورد. ̎راکی̎ مربی‌گری ̎تامی گان̎ (موریسن)، بوکسور جوان تشنهٔ شهرت را می‌پذیرد. ̎تامی̎ با ̎راکی جونیر̎ هم اتاق می‌شود و نخستین دور از ۲۲ مسابقهٔ قهرمانی‌اش را می‌برد. ̎راکی̎ که حواسش فقط به قهرمانی ̎تامی̎ است، از پسرش غفلت می‌کند. اما وقتی ̎تامی̎ به ̎راکی̎ پشت می‌کند و نزد ̎جرج واشینگتن دوک̎ می‌رود، پسر و پدر با هم آشتی می‌کنند. ̎راکی̎ و خانواده، مسابقهٔ ̎تامی گان̎ و ̎یونیون کین̎ را تماشا می‌کنند. ̎تامی̎، ̎کین̎ را شکست می‌دهد ولی جمعیت به خاطر آن که به ̎راکی̎ خیانت کرده، او را هو می‌کنند. مفسران ورزشی نیز تأکید می‌کنند که ̎تامی̎ قهرمان مردم نیست. به اصرار ̎دوک̎ ، ̎تامی̎ همراه با یک گروه تصویربرداری تلویزیونی به محلهٔ ̎راکی̎ می‌رود و او را به چالش می‌طلبد. درگیری‌شان به خیابان می‌کشد، ̎راکی̎ پیروز می‌شود و دستکش‌های بوکسش را که مربی فقیدش به او داده بود، به پسرش هدیه می‌دهد.
ـ آخرین تلاش استالون برای به زیر کشیدن اسطورهٔ ̎راکی̎ جواب می‌دهد! شخصیتی که در نخستین قسمت این مجموعه تا آن حد تحسین برانگیز می‌نمود که در اسکار همه‌چیز را از آن خود کند، در روند دنباله‌سازی تبدیل به یک ماشین مشت‌زنی شد و کار به جائی رسید که در چهارمین فیلم (استالون، ۱۹۸۵)، برای تحقیر یک نظام سیاسی کارکردی در حد شخصیت دیگر استالون، ̎رمبو̎ پیدا کرد. راکی ۵ بیش از آنکه در جهت پولسازی و گیشه ساخته شود، تا حد زیادی قرار است آب رفته را به جوی بازگرداند. ̎راکی̎ از میان رینگ به کنار آمده، قبول کرده که دیگر آن مشت‌زن افسانه‌ای نیست و حتی به شیوهٔ همان زمان استالون، تحقیر هم می‌شود. شاید این قسمت نزدیک‌ترین بخش به فیلم سوم (استالون، ۱۹۸۲) باشد که در آنجا هم، حال و هوای همان زمان استالون در فیلم منعکس شده بود. به هر حال راکی ۵ از شکست کامل راکی ۴ بهتر است اما فاصلهٔ فراوانی با راکی (آویلدسن، ۱۹۷۶) دارد، فیلمی که هنوز هم شگفتی نیمهٔ دوم دههٔ ۱۹۷۰ به شمار می‌آید.