دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
نایک یا آدیداس؟ پوما بهتر است
● رقابت كمپانیهای ورزشی در بازار داغ جام جهانی
شركت پوشاك و لوازم ورزشی آدیداس در صدد است تا استفادهیی حساب شده از برگزاری رقابتهای جام جهانی در آلمان ببرد و این كار را با حمایت مالی رقابتها انجام خواهد داد. كاری كه هیچ حامی مالی پیش از این انجام نداده.
هربرت هاینر مدیر اجرایی این كمپانی میگوید: «آرم و لوگوی ما همه جا به چشم خواهد آمد، دو سال است كه بیش از صد نفر در ساختمانهای جداگانه روی طرحهای جام جهانی كار میكنند. ما برای دستیابی به هدفمان زحمات زیادی كشیدهایم.» اهداف مالی آنها بسیار جاهطلبانه است. آدیداس قصد دارد امسال چیزی در حدود یك میلیارد یورو در زمینه فوتبال فروش داشته باشد، رقمی كه به آسانی به دست خواهد آمد. اما هدف واقعی آنها چیز دیگری است: سبقت گرفتن و از دور خارج كردن نایك، بخصوص آنكه اكنون این رقابتها در خانه آدیداس یعنی آلمان برگزار میشود.
این دو رقیب بزرگ در زمینه پوشاك ورزشی، هنوز بر سر آنكه كدامیك در این حیطه شماره یك هستند به توافق نرسیده اند. هاینر میگوید: «من فكر نمیكنم نایك شماره یك باشد، این یك تفكر كاملا غلط است. باید دید كه مصرف كنندگان و خریداران محصولات ما چه میگویند. میانگین فروش ۴۰ میلیون دلاری ما در سال ۱۹۹۴ اكنون تا دامنه ۵/۱ میلیارد دلار افزایش یافته، كه این رقم خود به خود گویای همه چیز هست.» این را چارلز ونسون رییس كمپانی نایك در پاسخ به هاینر میگوید. از برخی جهات حمایت مالی نایك از تیمهای باشگاهی بزرگ اروپایی مانند آرسنال و بارسلونا، دو فینالیست لیگ قهرمانان (كه البته اسپانسر رسمی این تورنمنت آدیداس بود) ثابت كرد كه آنها حداقل در اروپا از رقیبشان یك سر و گردن بالاتر هستند، اما سؤال اینجاست كه كمپانی نایك با آن لوگوی عجیبش چگونه توانسته تا این حد در فوتبال برای خود جا باز كند، در حالی كه آنها تنها در جام جهانی ۹۴ امریكا بود كه تمایلشان را برای حضور در عرصه فوتبال نشان دادند.
ونسون عنوان میكند: «در آن زمان ما با احتیاط فراوانی دست به چنان كاری زدیم، چرا كه همانطور كه میدانید فوتبال در امریكا ورزش پرطرفداری محسوب نمیشد ولی تصمیم گرفته بودیم و باید به تعهداتمان عمل میكردیم. از آن زمان تاكنون از حضور در این عرصه بسیار راضی هستیم و همواره از حمایت مالی در جام جهانی بی نهایت هیجان زده میشویم.» ژوئن امسال و با آغاز تورنمنت بزرگ جهانی پرهزینه ترین جام جهانی در تاریخ فوتبال ثبت خواهد شد. آدیداس در حدود ۱۲۰ میلیون پوند هزینه كرد و نایك نیز چیزی در حدود نیمی از این مبلغ.
شركت تبلیغاتی نایك برای آگهیها باز هم از ستارههای فراوانی استفاده كرد. دوازده میلیون نفر تاكنون توانسته اند از تصاویر دیجیتالی Viralad كه در آن رونالدینیو به حالت بازی اسكواش توپ را به تیر دروازه میكوبد، دیدن كنند. نایك همچنین با گوگل یكی از پر مصرف ترین جستجوگرهای اینترنتی نیز قرارداد بسته تا سایتی برای هواداران فوتبال jpga.com ایجاد كند.
آدیداس نیز تقریباً مشابه كارهای نایك را صورت داده. آنها در نزدیكی استادیوم شهر برلین كمپهای موقتی را برای هواداران ساخته اند. همچنین برای تیم آرژانتین نیز محل اسكانشان یك زمین تمرین ایجاد كرده اند. اما هاینر همچنان از قوانینی كه دامنه تبلیغات آنها را محدود میكند هراس دارد. فیفا تلاش زیادی میكند تا تبلیغات را تحت كنترل در آورد؛ «در ۱۹۹۸ تبلیغات اسپانسرها بسیار كم و حتی نامناسب بود، در كره و ژاپن كمتر شد و حال فكر میكنم این دفعه حتی از دو دوره قبل نیز اجازه كمی برای تبلیغات داده شود.»
كمپانی نایك در طراحی پیراهن و شورت ورزشی تیمهای ملی ذوق و سلیقه خاصی به خرج داده. از نوع جنس پیراهن گرفته تا نوع طراحی گرافیكی شماره بازیكنان. به نظر میرسد تمام این دقت نظرها و طراحیهای بی نظیر از یك سو جهت از میدان به در كردن حریفی چون آدیداس باشد. ولی هنوز هم بسیاری از تصمیمات فوق العاده آنها با رخ دادن مصدومیت فاجعه وار وین رونی هنوز به مرحله اجرا نرسیده.
او قرار بود سفیر نایك در آلمان باشد، اما به جای آن در افكار عمومی این ذهنیت را پیش آورده كه كفشهای نایك موجب مصدومیت پای فوتبالیستها میشود.اتفاق ناخوشایندی كه برای رونی روی داد، تبعات زیادی داشت و باعث شد تا نیل نایت رییس كمپانی نایك، پس از یك سال مدیر اجرایی شركتش را از كار بركنار كند و به جای او تیمی جدید و قدرتمند متشكل از مارك پاركر و ونسون را در مسند كار قرار دهد.
كمپانی آدیداس نیز در رقابت با نایك برای هر چه قدرتمندتر ساختن خود قرارداد همكاری را با ریبوك سومین كمپانی پوشاك ورزشی در دنیا به امضا رساند. هاینر در این خصوص گفت: «ما در اروپا و آسیا از قدرت كافی برخوردار هستیم، ولی در امریكا جایی كه نایك درصدر قرار دارد چندان پرآوازه نیستیم. ریبوك میتواند برای معرفی بیشتر ما در امریكا كمك شایانی باشد. در این راستا آرم كمپانی آدیداس جای طرح ریبوك را روی پیراهنهای تیم لیورپول و همچنین رقابتهای بسكتبال NBA امریكا را خواهد گرفت.
از این رو ریبوك بطور فردی حمایت مالی را به عهده خواهد گرفت و حمایت مالی تیمی بر عهده آدیداس خواهد بود. اما نایك در واكنش به این حركت چه خواهد كرد؟ ونسون میگوید: «ما كار خودمان را به بهترین شكل دنبال خواهیم كرد. سالهاست كه با این دو كمپانی رقیب هستیم و رقابت میكنیم و البته موفقیتهای زیادی هم كسب كرده ایم. مطمئنا در آینده هم با بهترین محصولات به رقابت خود ادامه خواهیم داد و بهترین نتایج را خواهیم گرفت.»
هاینر معتقد است كه این دو كمپانی ورزشی مانند دو تیم فوتبال با یكدیگر مبارزه میكنند، او امیدوار است میزبانی آلمان درست مانند میزبانی امریكا در سال ۹۴ به سود آنها تمام شود. ستارهیی چون میشائیل بالاك (كه اخیرا به چلسی پیوسته) در آلمان همواره از حمایت مالی آدیداس برخوردار بوده. بازیكنان ملی پوش آلمان نیز در جام جهانی از سر تا پا با لباسهای آدیداس پوشیده خواهند شد. هاینر درباره نوع كفشها و پوشاك بازیكنان میگوید: «ما با بهترین نوع كفش بازیكنانمان را تامین میكنیم تا اتفاقی برای آنها حتی در زدن ضربات پنالتی نیفتد.»
● پوما؛ دیگر كمپانی آلمانی
جام جهانی همواره خاستگاه كمپانیهای مختلف ورزشی و غیر ورزشی بوده و بدون شك آلمان نیز از این خصیصه به دور نیست. در ماه ژوئن بسیاری از شركتها به سوی آلمان روانه خواهند شد. در این میان آدیداس اسپانسر شش تیم است و نایك هشت تیم. اما آدیداس ادعا میكند تیمهای تحت حمایت او از شانس بیشتری برای پیروزی قهرمانی برخوردارند (آلمان، آرژانتین، فرانسه و اسپانیا) در حالی كه نایك برزیل، هلند و پرتغال را به عنوان بزرگترین تیمها در كنار خود دارد اما در این میان یك گربه سیاه وجود دارد، دیگر كمپانی ورزشی آلمان به نام پوما. پوما در این دوره از جام جهانی اسپانسر بیش از ۱۲ كشور از جمله كشورهای آفریقایی و ایران است. گفته میشود نایك قصد داشته با وارد كردن پوما به این چرخه در واقع پاسخی به حركت آدیداس در همكاری با ریبوك داده باشد.
پوما در استفاده از ستارههای فوتبال در تبلیغات پیشقدم بود. در هفتمین دوره جام جهانی، پله ستاره تیم برزیل پیش از به صدا درآمدن سوت داور برای زدن ضربه آزاد از او خواست دست نگه دارد تا بند كفشهایش را ببندد تا كفشهای جدید و براقش را به دنیا نشان دهد.
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست