جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
خصوصیسازی با هدف کارآیی
نكته اساسی و بسیار مهم هدف اولیه خصوصیسازی، چگونگی اجرای این سیاست و نحوه استفاده از ابزار دیگر اقتصادی در كنار آن در جهت دستیابی به هدف عدالت اقتصادی و فقرزدایی است.
اصلاحات اقتصادی متاثر از سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی یا آنچه در نظریههای اقتصاد بخش عمومی تحت عنوان خصوصیسازی جایگاه دارد، را میتوان مهمترین سیاست اقتصادی در طول تاریخ اقتصادی ایران به شمار آورد.
انتقال تصمیمگیری در تخصیص منابع، بخصوص در بخش صنعت از دولت به بخش خصوصی كه میتواند حدود ۵۰ درصد كل منابع تلقی شود، یك تحول عظیم در اقتصاد، و نه فقط یك سیاست اقتصادی، محسوب میشود. بخصوص در كنار این مهم، تصمیم به اجرای شعار و هدف قدیمی ایجاد عدالت اقتصادی و فقرزدایی، مسئله را بسیار بزرگتر و مهمتر مینماید.
ولی نكته اساسی و بسیار مهم هدف اولیه خصوصیسازی، چگونگی اجرای این سیاست و نحوه استفاده از ابزار دیگر اقتصادی در كنار آن در جهت دستیابی به هدف عدالت اقتصادی و فقرزدایی است.
اصلاحات اقتصادی بهویژه ایجاد تغییر و تحولات در ساختار اقتصادی دولت از ضرورتهای اقتصاد ایران است. واقعیت اندازه بزرگ دولت و مخصوصاً حضور بسیار پررنگ دولت در بخش صنعت، یكی از مهمترین مشكلات اقتصادی ایران محسوب میشود.
سلطه و فشار دولت در بازارهای عمده كالاهای صنعتی، عرصه را بر بخش خصوصی محدود نموده و حتی علاوه بر ناكارآمدی دولت، بر كارآیی بخش خصوصی نیز تاثیر منفی گذارده است و آن را محافظهكار و كوچك و ناتوان بار آورده است.
همچنان كه حكم قطعی در دولتی كردن همه بنگاههای اقتصادی، غلط است، انتقال كلیه بنگاههای اقتصادی در كنترل دولت به بخش خصوصی نیز منتهی به كارآیی نمیشود.
به طور كلی، اجرای برنامههای خصوصیسازی و عدالت اقتصادی نیازمند راهكارهای متفاوتی هستند، به عبارت دیگر، خصوصیسازی راهكار اصلی و قطعی برای ایجاد عدالت اقتصادی محسوب نمیشود.
در یك برنامه فقرزدایی، انتقال سرمایه برای كسانی كه زیر خط فقر مطلق هستند، به علت احتمال فروش آن و اختلال در بازار سرمایه، راهحل كارآمد محسوب نمیشود، مگر اینكه بعضی از حقوق مالكیت مثل حق فروش، سلب شود، كه این خود آثار دیگری به دنبال دارد.
مسئله شناسایی اقشار فقیر نیز فقط منحصر به شناسایی بعضی از فقرا نیست، بلكه شناسایی یعنی شناخت كلیه فقرا و انتقالنیافتن یارانه به كسانی كه هدف محسوب نمیشوند.
در شرایط موجود اقتصاد ایران، انتقال هزاران میلیارد ریال یارانههای باز و سرانه به گروههای هدف كاملاً برای انجام فقرزدایی كفایت میكند. در صورت كمبود منابع، كه بسیار بعید است، میتوان از منابع حاصل از فروش سهام شركتهای دولتی یا خود سهام استفاده نمود.
ولی نكته اصلی و بسیار مهم این است كه برنامه خصوصیسازی با هدف اولیه كارآیی اقتصادی دنبال شود، نه این كه فدای راهكارهای غلط و اشتباه شده و ضربه غیرقابل جبران به اقتصاد وارد كند.
در كنار این مسائل اساسی، نكته و مشكل مهمتر، مدیریت اقتصادی بنگاههای خصوصیشده است كه در واقع دلیل و انگیزه اصلی و اولیه خصوصیسازی است.
اگر بنگاههای خصوصیشده به وسیله مدیران كارآمد و با هدف ایجاد حداكثر سود و بهرهوری ارائه نشوند، چه بسا شرایط كارآیی این بنگاهها از گذشته نیز نامناسبتر شود.
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست