شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا
چهارمین نمایشگاه خودروی اصفهان
چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودروی استان اصفهان سوم بهمن ۱۳۸۶ تا پایان بهمن در محل پل تاریخی شهرستان، جایگاه دائمی نمایشگاههای بینالمللی استان برگزار شد. همان طور که محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاههای این استان در مراسم افتتاحیه عنوان کرد، ۹۰ شرکت خودروساز و قطعهساز در فضایی به مساحت ۸۵۰۰ مترمربع از کشورهای مختلفی چون کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، اکراین، مالزی، تایوان، فرانسه و مراکش بهطور مستقیم یا از طریق نمایندگی در بزرگترین رویداد نمایشگاهی بخش جنوب کشور شرکت کردند.
سه شرکت هیوندایی، کیا و تویوتا از طریق نمایندگان ایرانی خود در اصفهان حضور مستقیم داشتند و در فضایی قابل توجه خودروهایشان را بهنمایش گذاشتند. کیا خودروهای سورنتو، سراتو، اپیوس، کارنز و کارنیوال خود را به شکل خیرهکنندهای با چیدمان بسیار چشمگیر بهنمایش درآورده و خودروهای اسیووی را روی سنگهای سفید قرار داده بود. هیوندایی با کوپه اف.ایکس وی سیکس خود چشمها را خیره کرد و همچنین خودروهای تاکسون، سوناتا و سانتافه را در معرض دید علاقهمندان قرار داد. تویوتا هم علاوه بر لندکروزر، کمری، کرولا، وانت دوکابینه خود را آورده بود.
مهمترین شرکتکننده از ایرانخودرو، شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو (ساپکو) بود. به دلیل تقارن برنامه معارفه مهندس بذرپاش مدیرعامل جدید گروه سایپا با روز اول افتتاحیه نمایشگاه، فرزاد نشان مدیر بازاریابی و فروش سایپا بهعنوان بالاترین مقام مسؤول شرکت سایپا در نمایشگاه حاضر بود. وی در سخنرانی بسیار کوتاه خود گفت: سایپا امسال حضور باشکوهتری نسبت به سال گذشته داشته است. مهمترین ویژگی این نمایشگاه ارائه خودروی ۱۳۲ یا همان فیسلیفت پراید است که همزمان با آغاز تولید رسمی آن توسط وزیر صنایع و معادن در خطوط تولید سایپا، در این نمایشگاه هم در معرض دید شهروندان اصفهانی قرار گرفته است.
از محصولات دیگری که وی به آنها اشاره کرد، زانتیای فیسلیفت و سی۵ از سایپا، یوروکارگو و اسکودوی فیات از زامیاد و اُلین سایپادیزل بود. نشان سپس با توجه به حضور کیم یاک مُک سفیر کره جنوبی در نمایشگاه با ارائه آمار مختصری اظهار داشت: ایران به لحاظ تیراژ تولید رتبه ۱۶ و سایپا رتبه ۱۹ جهان را دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در بازار ایران ۵۲ درصد است. همچنین استان اصفهان ۴/۶ از سهم بازار خودرو در سال ۱۳۸۵ را به خود اختصاص داد که در ۹ ماهه ۱۳۸۶ به ۴/۷ درصد رسیده است. خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا توسط بیش از ۲۱۰۰ نمایندگی و عاملیت انجام میشود که از این تعداد ۴۹۱ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش را عهدهدارند. استان اصفهان با ارائه ۱۰ درصد از خدمات پس از فروش، رتبه سوم کل کشور را داراست.
● سفیر کره در نمایشگاه اصفهان
شاید یکی از مهمترین ویژگیهای نمایشگاه تخصصی صنعت خودروی اصفهان، حضور پررنگ کرهایها بود که بیش از نیمی از سالن نقش جهان را به خود اختصاص داده بودند و در افتتاحیه نمایشگاه هم سفیر این کشور شخصا حضور یافت و در تمام مراحل، سخنرانیها را که ترجمه همزمان داشت گوش میداد و بعد هم در مراسم قیچی زدن روبان افتتاحیه شرکت کرد.
در مراسم افتتاحیه هم سلام و صبح بخیر را به فارسی گفت و تکتک مقامهای بلندپایه سایپا و استان اصفهان را به اسم نام برد و از حضورشان تشکر کرد. از جمله محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاهها، فرزاد نشان مدیر بازاریابی و فروش سایپا، دکتر صالح معاون برنامهریزی استانداری اصفهان و اسفندیاری مدیرکل امور صادرات وزارت صنایع و معادن که در این مراسم به ایراد سخنرانی هم پرداختند.
سفیر کره سپس به زبان انگلیسی نسبتا روان که به طور همزمان به فارسی بسیار بد ترجمه می شد [و نگارنده مجبور شد دوباره از روی صدای ضبط شده متن سخنرانی را پیادهسازی کند] گفت: باعث افتخار من است که در این شهر و در این نمایشگاه موفق حضور داشته باشم. تا جایی که من میدانم، اصفهان یکی از معروفترین شهرهای فرهنگی دنیاست و از لحاظ صنعتی هم پتانسیلهای عظیمی در آن نهفته و سالیان سال پایتخت ایران بوده است. دلیل آن که به این موضوع اشاره کردم آن است که گردشگری و صنعت دست در دست هم پیشرفت میکنند. اصفهان مدتها مرکز کسبوکار، تبادلات فرهنگی، تولید علم و دیپلماسی بوده است.
شرکت در نمایشگاهها که برای پیشبرد صنعت، کسبوکار و اقتصاد محلی برپا میشوند، باید در استراتژیهای هر شرکت تجاری قرار گیرد. نمایشگاهها در سطح بینالمللی میتوانند رهبران صنایع و فناوری، گردشگران و دانشجویان را به سمت خود جلب کنند و اقتصاد محلی را رونق بخشند و در بهبود اقتصاد کشور مؤثر واقع شوند.
من از برگزارکنندگان این نمایشگاه تشکر میکنم چون صنعت خودرو مهمترین صنعت در میان صنایع ایران و جهان است. همان طور که آقای نشان اشاره کردند، ایران از لحاظ تولید خودرو مقام شانزدهم را دارد و از لحاظ تولید و مصرف و همچنین طراحی و ساخت خودروی جدید از اهمیت ویژهای برخوردار است. صنعت خودرو نهتنها برای مونتاژ قطعات مطرح است بلکه منشأ پیشرفت در حوزه انرژی، توسعه فناوریهای نو بهویژه فناوری پتروشیمی و سایر رشتههای مرتبط مثل الکترونیک و کامپیوتر است؛ تا جایی که میتوان گفت خودرو نقش قوای محرکه و موتور صنایع را دارد.
من بسیار خوشحالم که کره در پیشرفت اقتصادی ایران نقش دارد. شرکتهای ایرانی و کرهای سابقه همکاری طولانی دارند. سایپا سالهاست که در زمینه خودرو با شرکتهای کرهای ارتباط دارد. فکر میکنم اکنون رکورد ساخت خودروهای کرهای در ایران از مرز ۲ میلیون دستگاه گذشته است. من بهعنوان سفیر کره در ایران امیدوارم این همکاری گسترش یابد. از بزرگان صنعت هم به خاطر این همکاری تشکر میکنم. کره تلاش میکند به صنعت خودروی ایران کمک کند، برای مثال در تأسیس مرکز آموزشی فنی و تخصصی با همکاری ایران ۵ میلیون دلار هزینه صرف کرده است.
امیدوارم ایرانیها از این نوع مراکز، تعداد بیشتری دائر کنند و فناوریهای نویی را گسترش دهند. کره نیز در این زمینه به همکاری خود ادامه خواهد داد. در ضمن امیدوارم صنعت خودروی ایران بهخوبی پیشرفت کند و برای اصفهان آرزوی رشد و شکوفایی میکنم. از مهماننوازی و ابراز دوستی شما حقیقتا سپاسگزارم.
● قابلیتهای اصفهان
دکتر صالح معاون برنامهریزی استان هم در مراسم افتتاحیه با ذکر آمار و اطلاعات، تصویری از وضعیت و قابلیتهای اصفهان ترسیم کرد. وی مهمترین قابلیتهای توسعه اقتصادی استان را به این شرح عنوان کرد:
موقعیت مکانی استان اصفهان طوری است که در مرکز ایران قرار گرفته و با هشت استان مهم و تأثیرگذار همجوار است و به همین دلیل در مسیر ترانزیت کالا هم قرار دارد. با توجه به این که ۸۰ میلیون تن کالا از جادههای این استان عبور میکند، از پتانسیلهای قوی کارآفرینی در بخشهای مختلف اقتصادی برخوردار است.
نظر به این که ۱۲ درصد ارزش افزوده بخش صنعت در استان اصفهان صورت میپذیرد، میتوان این استان را پیشرو در توسعه صنعتی دانست. بخش خصوصی کارآمد، ظرفیتهای علمی، فنی، تخصصی و مدیریتی باعث شده است که اصفهان گزینه مناسب و شریک مطمئنی برای سرمایهگذاران خارجی در راستای اقتصاد دانایی محور باشد.
اولین شهرک علمی- تحقیقی در استان اصفهان دائر گردیده و همچنین چندین پارک رشد در زمینههای مختلف با تأکید بر صنایع تکنولوژی بالا تأسیس و اولین کریدور علم و فناوری در این استان راهاندازی شده است تا فاصله بین یافتههای تحقیقی و تجاریسازی نوآوریها را کم کند.
در استان اصفهان علاوه بر مراکز دانشگاهی قوی، زیرساختها و صنایعی که جزء حلقههای پیشین صنایع پیشرفته بهحساب میآیند، بهخوبی شکل گرفتهاند و به همین دلیل قطب صنایع مادر در کشور شناخته میشود. در شرق استان نیز سرمایهگذاری سنگین و هنگفتی در زمینه تولید خودرو و قطعات در زامیاد کاشان صورت گرفته است.
هر چند همکاری خوبی با کیا و هیوندایی داشتهایم اما تجربه تلخ دوو در کرمانموتورز را هیچگاه فراموش نمیکنیم که با سرمایهگذاری مشترک (۴۹ درصد کره، ۵۱ درصد کرمان موتورز) ایجاد و بهصورت یکطرفه از سوی دووی کره جنوبی رها شد.
آخرین سخنران افتتاحیه هم اسفندیاری مدیرکل امور صادرات وزارت صنایع و معادن بود که خیلی تند و بسیار طولانی صحبت کرد؛ بهطوری که مترجم همزمان عاجز ماند و ترجمه را ادامه نداد و در آخر هم صحبتهای بیست دقیقهای وی را در چند جمله و در کمتر از یک دقیقه خلاصه کرد. به هر حال چکیده سخنانش این بود که فرزانگی و بلوغ صنعتی با حضور در بازار جهانی محقق میشود. اسفندیاری برای تشریح این جمله به ذکر آمار صادرات صنعت خودرو در پنج سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۱ انواع خودرو و قطعات به میزان ۷۶ میلیون دلار صادر شد که از این مبلغ ۲۹ میلیون دلار مربوط به قطعات بود. سال ۱۳۸۲ این مبلغ به ۹۲ میلیون دلار، سال ۱۳۸۳ به ۱۷۰میلیون دلار، سال ۱۳۸۴ به ۲۶۰ میلیون دلار و سال ۱۳۸۵ به ۳۸۵ میلیون دلار رسید. ۹ ماهه امسال نیز نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۹۳ درصد رشد نشان داده و فقط در همین زمان ۴۴۶ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است که اگر با همین روند ادامه یابد تا پایان امسال ۱۲۰ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۸۵ تجربه خواهد کرد. وی یکی از مهمترین ویژگیهای اصفهان را پتانسیلهای ارائه خدمات مهندسی عنوان کرد و با اشاره به حضور خودروسازان در چند کشور از جمله سوریه، ونزوئلا، سنگال و غیره افزود: متأسفانه استان اصفهان هنوز به جایگاه خود در میان سایر استانهای کشور نرسیده است و با این که به ۴۰ کشور دنیا خدمات مهندسی ارائه میکند اما سهم اصفهان از ۲۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در حد انتظار نیست.
● چیدمان نمایشگاه
و اما خود نمایشگاه از سه سالن تشکیل شده بود: شیخ بهایی (سالن شماره یک)، میرداماد (سالن شماره ۲) و نقش جهان (سالن شماره ۳). کل سالن شیخ بهایی به گروه خودروسازی سایپا تعلق داشت که در آن علاوه بر محصولات سایپا اعم از ۱۳۲، زانتیای فیسلیفت، تندر ۹۰ و۱۴۱ چند خودروی اسپرتشده مثل نسیم، زانتیا و ریو همچنین خودروی سی۵ به نمایش گذاشته شده بود. شرکتهای سایپادیزل (با محصول فوتون، افام ۹ )، زامیاد (با خودروهای یوروکارگو، ون اسکودوی فیات و...) سازهگسترسایپا، رایانسایپا و سایپایدک غرفههای مخصوص به خود را داشتند و به مشتریانشان جواب میدادند. علاوه بر این شش نماینده از نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش اصفهان از جمله سلیمی، زاهدی، سلامتیان، حافظ قطعات، عصارزادگان و یاوران قطعات سپاهان نیز حضور داشتند.
همچنین ارتباطات سایپا غرفهای داشت که در آن علاوه بر نشریه اندیشهگستر، بخش نظرسنجی از اداره روابط عمومی به کمک هشت دانشجوی اصفهانی به نظرسنجی میپرداخت.
در سالن شماره ۲ (میرداماد) ۴۹ غرفه به قطعهسازان و مجموعهسازانی تعلق داشت که از نامهای معروف میتوان به ساپکو اشاره کرد. همچنین سندن ایرانیان، کولرسازی که اندیشهگستر چندی پیش با آن مصاحبه کرده بود، هانترپارت و ماجیکار که بارها تبلیغات خود را در مجله اندیشهگستر به چاپ رساندهاند، در این سالن غرفه داشتند. به هر حال فهرست آنان در جدول قابل مشاهده است.
در سالن شماره ۳ (نقش جهان) هم علاوه بر تویوتا (ایرتویا) کیا و هیوندایی، شرکتهای آسانموتور، صنعتی تولیدی مرتب (با خودروی پاژن وی سیکس)، اطلسخودرو، گروه بهمندیزل و آریا دیزل حضور داشتند. مارال صنعت جاوید هم در فضای باز به تبلیغ پرداخت.
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست