پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
چگونه یک مدرسه زیبا داشته باشیم؟
عصری که ما در آن زندگی میکنیم، به کلی متفاوت از زمانهای گذشته است. پدیدههای جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شدهاند که داناییها و امکانات را اجتنابناپذیر میکنند. البته این دانستنیها و مهارتها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کنند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرشهای نوجوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده کرد، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شادی برای شاداب زیستن هستند. در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمانهای کوچک و تاریک و به دور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان است، حداقل کاری که میتوان برای تامین بهداشت جسمی و روحی آنان انجام داد، ایجاد فضای مفرح و شادیبخش در مدرسه است چرا که دانشآموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه میگذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود، مسلماً به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.
● چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس
موضوع شادابسازی را از ابعاد مختلف میتوان بررسی کرد چرا که در ابتدا شاداب کردن محیطمدرسه در کلام به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج میشود. لیکن با نگاهی دقیقتر باید عنوان کرد که شادابسازی فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که همه جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و در واقع شادابسازی را باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست و جو کرد که هریک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آنها مطمئناً میتوانیم روح و روان و جسم و جان نوجوانان را شاد کنیم. نوجوانان باید ابتدا از درون وجودشان احساس شادمانی داشته باشند و این احساس شادمانی همان ایجاد رضایت از زندگی است که باید در تمام ابعاد وجودشان رخنه کند.
الف) تربیت معنوی و دینی (آشنایی با لطافت طبیعی و...)
بیتردید تربیت روحی و معنوی نوجوانان باید از آغاز حیات آنان مدنظر گرفته شود. لیکن چون در سنین نوجوانی میخواهند هویت شخصی پیدا کنند، کمکم از والدین خود جدایی بیشتری پیدا میکنند و وابستگی کمتری مییابند و همین امر باعث میشود که هدایت معنوی ویژگی خاصی پیدا کند. آشنایی با لطافت طبیعت (آب و هوا و آفتاب و کوه و دریا و...) می تواند نشاط و شادابی را با ادراک طبیعت خداوندی به دست آورد؛ به طوری که نوجوان با دیدن هریک از ابعاد طبیعت حتی با دیدن یک گل احساس لذت و شادمانی کند.
ب) شرکت دادن نوجوان در فعالیتهای گروهی
فعالیتهای گروهی و جمعی نوجوانان جزو لاینفک زندگی اجتماعی آنان به شمار میرود و اگر خوب هدایت شود، میتواند آثار سازندهای را در پی داشته باشد و در واقع میتواند احساس لذت درونی را برای آنان به وجود آورد.
ج) جذب مشارکت دانشآموزان در اداره مدارس
شکی نیست که یکی از وظایف مهم تربیتی مدیریت مدارس تشویق نوجوانان به مشارکت و تعاون در همه امور است و آنان میتوانند با تدوین برنامههای مناسب به جلب مشارکت دانشآموزان در امور مختلف اقدام کنند و این موضوع میتواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در نوجوانان کمک کند و خود یکی از موارد شاد زیستن است.
● شاداب سازی ظاهری در مدارس
اموری که لذت بصری ایجاد میکند یا دیدن فضا و محیط زیبا باعث ایجاد نشاط میشود.
۱) فضاسازی و زیباسازی حیاط مدارس، با پاکیزگی دیوارها و سطح زمین، کاشت درخت و گل و گیاه، گذاشتن نیمکتهای رنگی و زیبا در حیاط مدرسه، تابلوی زیبای سر در مدرسه، دیوارهای تمیز و زیبا و تزیین شده با نقاشیهای زیبا، نماسازیهای مختلف امکانپذیر است.
۲) زیباسازی مناسب ساختمان مدارس از طریق هماهنگی کاشی و سرامیک و سنگ ـ رنگآمیزی در و دیوارها، پردههای زیبا جهت کلاسها، زیباسازی راهروهای کلاسها، دفتر معلمان، اتاق مشاوره و... میسر میشود.
۳) زیباسازی و تمیز بودن نمازخانه با استفاده از فرشهای زیبا و هماهنگ با پردهها تمیز بودن و زیباسازی دستشوییها و وضوخانه (حتما فضای وضوخانه از کاشی و سرامیک زیبا و تمیز استفاده شود، ایجاد میشود. بهتر است محل آبخوریها سنگ شده باشد و در وضوخانهها از لولهکشی آب گرم استفاده شده باشد.)
۴) زیباسازی راهروها و ورودیها با استفاده از گلدانهای گل طبیعی و مصنوعی ایجاد میشود.
۵) زیباسازی کتابخانهها از طریق استفاده از کمدهای یکرنگ و یک مدل جهت نگهداری کتابها (ترجیحاً استفاده از کمدهای چوبی زیبا)، استفاده از گلدانهای طبیعی در فضای کتابخانه، میز و صندلیهای یکرنگ و زیبا و قفسههای زیبا جهت در دسترس قرار دادن مجلات و روزنامهها امکان مییابد.
۶)تشویق دانشآموزان جهت آوردن گل و گیاه طبیعی و استفاده از آن در محیط کلاس ها نیز خود موجب شادابی در مدرسه است.
۷) پوشش ظاهری دانشآموزان و پوشش ظاهری معلمان، مدیر و معاونان تاثیر فراوانی در این امر دارد. با رعایت تمامی موازین شرعی میتوان از رنگهای شاد و روشن استفاده کنند.
شاید در اولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق در مدارس مستلزم پرداخت هزینههای سنگین باشد و مسلماً در مدارس دولتی چنین امکانی وجود ندارد لیکن با کمی تأمل به این نتیجه میرسیم که با انجام بسیاری از پیشنهادات فوق میتوانیم شادابی و طراوت را به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم هدیه دهیم و در نهایت جامعه شاد داشته باشیم که این خود باعث بروز و رشد استعدادها و خلاقیتها در جوانان ما خواهد شد.
منبع : روزنامه اطلاعات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست