جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

خودنمایی اینترنت در فصل انتخابات


خودنمایی اینترنت در فصل انتخابات
فرارسیدن فصل انتخابات یکی از زمان‌هایی است که اینترنت در آن رونق بیشتری از قبل می‌یابد و بر جنبش همیشگی‌اش افزوده می‌شود.
در سال‌های اخیری که اینترنت محمل و میزبان هر نوع موضوع و بحثی شده است، موضوع انتخابات نیز به سمت آن سوق یافته است تا بتواند در چنین زمان‌هایی حجم عمده‌ای از موضوعات را به خود اختصاص دهد.
ظهور وبلا‌گ‌ها و سایت‌های کاندیداها و طرفداران‌شان، نقد و بررسی وضعیت کاندیداها از سوی موافقان و مخالفان، طرفداری و حتی خرابکاری نیز از موضوعاتی است که در فصل انتخابات به شدت در محیط اینترنت به چشم می‌خورد.
این امر که در همه جای دنیا مرسوم شده و هر کشوری در زمان انتخابات با چنین جنبشی در فضای سایبر به وضوح مواجه می‌شود، در وب فارسی نیز به چشم می‌خورد.
این روزها نیز از جمله روزهایی است که فصل انتخابات نامیده می‌شود و یکی از ابزارهای رقابتی کاندیداها اکنون به محیط اینترنت کشیده شده تا با عرض اندام خود در این فضا که حجم مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است، به سمت خود جلب کنند.
شاید این خصیصه وب فارسی است که هر ساله با نزدیک شدن به فصل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلا‌می، شورای اسلا‌می شهر و دیگر موارد انتخاباتی، جان دوباره‌ای می‌گیرد و گستره اخبار، شایعه‌پراکنی، تخریب، تعریف و تمجید در آن افزایش می‌یابد و تعداد زیادی از تشنگان در اختیار داشتن سریع اینگونه مطالب را به سمت خود جلب می‌کند.
البته این حضور پررنگ کاندیداها را در اینترنت می‌توان در کاهش حضور آنها در سطح شهر ارزیابی کرد، چراکه بستر اینترنت به دلیل برخورداری از شرایط بهتر و فضای بیشتر برای معرفی کاندیداها با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود و فضا برای معرفی، بحث و تبادل نظر در این محیط بسیار بیشتر از فضاهای دیگر وجود خواهد داشت.
این امر در سایر کشورهایی که از نظر ضریب نفوذ اینترنتی از رتبه بالا‌یی برخوردارند و از تسهیلا‌ت و امکانات بیشتری نیز در این حوزه برخوردارند و اینترنت به زندگی روزمره‌شان گره خورده است، بیش از سایرین مشهود است.
به طوری‌که با آغاز رقابت انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازار اینترنت در این کشور نیز داغ شده است و کاربران اینترنت این کشور می‌توانند علا‌وه بر محتواهای متنی و عکسی به دلیل برخورداری از پهنای باند بیشتر، از ویدئوهای انتخاباتی نیز بهره ببرند.
اینترنت از سال ۲۰۰۴ توانست نقش خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان دهد اما اکنون عملکرد شبکه در معرفی نامزدهای ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۰۸ تبدیل به یک نقش کلیدی شده است.
اینترنت رسما از سال ۲۰۰۴ و از زمانی که <هوارد دین> برای ورود دموکرات‌ها به کاخ سفید میلیون‌ها دلا‌ر از راه اینترنت جمع کرد، وارد سیاست آمریکا شد.
این درحالی است که در انتخابات امسال هزاران چشم و گوش شبکه آماده ‌است تا نقش بسیار مهم خود را در مبارزات انتخاباتی نه‌تنها در جمع‌آوری منابع مالی بلکه در محبوبیت و یا تخریب نامزدها نشان دهند.
کاربران آمریکایی شبکه هرگز نمی‌توانند اشک‌های هیلا‌ری کلینتون روی سایت یوتیوب را که کمی پس از مناظره‌اش در <آیووا> منتشر شد، فراموش کنند.
هزاران نفر این فیلم را دیدند و آن را عنوان یک تصویر انسانی از <بانوی یخی> شناختند به طوری که به اعتقاد برخی، این فیلم اینترنتی به پیروزی بعدی کلینتون در <نیوهمپشایر> کمک کرد.
از سویی دیگر باراک اوباما، مهمترین رقیب هیلا‌ری کلینتون که با پیروزی غیر منتظره‌اش در <آیووا> سبب ریخته شدن اشک‌های کلینتون شده بود نیز از سایت <یوتیوب> غافل نشده و فیلم‌ها و عکس‌هایی را در این سایت منتشر کرده است که می‌تواند توجه بسیاری از جوانان را جلب کند.
در حقیقت وی در این فیلم‌ها و تصاویر اینترنتی از موقعیت خود به عنوان جوان‌ترین نامزد ریاست جمهوری آمریکا توانسته است بهترین استفاده را ببرد.
هرچند نباید فراموش کرد که شبکه اینترنت همیشه نمی‌تواند به عنوان یک امتیاز به شمار رود. در حقیقت در بسیاری از موارد مشکلا‌تی را که نامزدها و یا بستگانشان از خود نشان داده‌اند نیز از چشمان تیزبین کاربران شبکه دور نمانده و این کاربران با یک کلیک ساده به سرعت این گاف‌های سیاسی را مشاهده کرده‌اند.
برای مثال میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از طریق اینترنت فیلمی را از بیل کلینتون مشاهده کردند که در مراسم بزرگداشت <مارتین لوترکینگ> مرتب چرت می‌زد و یا وقتی که در طول سخنرانی هیلا‌ری کلینتون، طناب بالا‌برنده پرچم آمریکا پاره شد و جلوی مسیر حرکت هیلا‌ری افتاد.
پدیده اینترنت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حدی گسترده شده است که حتی نامزدهای پیرتر هم تلا‌ش دارند تا از مزایای خودنمایی در شبکه استفاده کنند
به‌طوری‌که جان مک کین ۷۲ ساله که به عنوان پیرترین نامزد ورود به کاخ سفید در تمام دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شناخته می‌شود، تصویر خود را روی وبلا‌گ دختر ۲۳ ساله‌اش گذاشته است.
اینترنت به یک ابزار مهم برای اطلا‌ع رسانی به رای‌دهندگان نیز تبدیل شده است. به طوری که سایت‌هایی مثل سایت شبکه تلویزیونی <سی ان ان> برنامه‌های آنلا‌ینی را در خصوص انتخابات و مقولا‌ت اصلی مبارزات انتخاباتی عرضه می‌کنند و برای نخستین بار رای‌دهندگان می‌توانند به خاطر وجود سایت‌هایی چون <یو تیوب> فیلم‌های مناظرات انتخاباتی را به دفعات مشاهده کنند.
فاطمه ملکی
منبع : روزنامه اعتماد ملی