چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
و خدا زن را آفرید
... و خدا زن را آفرید تا مصداق بارز احسنالخلق باشد و خطاب فتباركالله احسنالخالقین به او تحقق یابد و او را از لباسهای بهشتی پوشاند تا ظرافتها و زیباییهای پنهانش مستور بماند تا وقت موعود.
و آنگاه كه از بهشت رانده شد و از همه نعم الهی محروم گردید، برای حفظ ظاهر خود به طبیعت پناه برد و از آن مدد خواست، چرا كه مستور بودن جزو فطرت اوست و از این رواست كه حتی در لحظههای بحرانی و در حوادث غیرمترقبه از دستان خود مدد میگیرد و آن را برای حفظ حجب و حیای خود سپر میكند.
و اما در طول ادوار مختلف تاریخ،لباسش دستخوش تحولات و تطورات و دستمایه منافع اقتصادی و مطامع شیطانی واقع شد. گاه آنچنان بلند و پرچینوشكن كه برای حملاش نیاز به ابزار مادی و وسایل انسانی میشد و گاه آنچنان كوتاه و چسبنده كه گویی به فراموشی سپرده شده است.
گاه آن را با پر زینت دادند تا دلها را به پرواز هپروت درآورد و گاه با سنگهای بدلی مزین كردند تا دلهای سخت را نرم و هموار كند.
زمانی از نوارها و یراقهای پرزرق و برق استفاده كردند كه نشان از حاضر یراقی باشد و گاه با نخهای ابریشم به آن گلابتون دوختند تا بوستان محفل دوستان را سرسبز و خرم نماید، در وقتی دیگر مروارید را زینتبخش آن كردند، تا درهای نهفته در صدف وجودش عیان گردد...و اما او همواره اسیر بود و دربند، نمیدانست كه با كدام بندینك به این سو و آن سو میرود و از چه رو هر دم بت عیار به رنگی درمیآید و طاووس وجودش با جلوهای جدید رخ مینمایاند.
ادیان توحیدی آمدند و فطرت حنیف او را با حجاب ایمان و عفاف آراستند و جواز حضور اجتماعی او را با وضع مقررات جدید، تایید و امضا كردند، چرا كه او برای حركت در مدار انسانیت خلق شده بود برای زینتبخشی محفل اغیار، فطرت پاك و روح لطیف و زیباپرست او كه از جمال حضرت حق سرچشمه گرفته بود، با انوار درخشان تعالیم پیامبران وحی، جلا گرفت و آرام یافت.
ولی آن سودجویان هواپرست آرام ننشسته و از روزنههای مجازی و دروازههای حقیقی با لطایفالحیل نفوذ كردند و او را سرگرم نمودند و این بار نه حلههای بهشتی كه حریرهای اسود ربانی را از برگرفتند و او را چون عاریات ساترات آخرالزمان ساختند و روانه كوی و بازار كردند و محیط امن را بر مستوران و محجوبان نیز تنگ كردند و اما در این میانه آنانكه تنها مو را دیدند و نه پیچش مو و از طاق ابرو نشانی نداشتند نیز آرام نگرفتند طاقتشان از طاق ابرو طاق شد و برای راست كردن آن پیچش و هموار كردن آن طاق به ابزارهای فیزیكی و وسایل مادی متوسل شدند، غافل از اینكه راه طیشده گذشته و مسیر تجربهشده پیشین، نه تنها آنها را به مقصد و مقصود نمیرساند بلكه از هدف دور میكند كه گفتهاند السائر علی غیر بصیره لایزیده السرعه الابعدا، رونده به بیراهه، هرچه بیشتر و سریعتر رود، دورتر میگردد.
گرچه تن انسان به جان آدمیت شرافت مییابد ولی انتخاب لباس، نمادی از فكر و اندیشه و نوع رویكرد انسان به جهان پیرامون، به هستی، به خود و دیگران است.
چگونه است كه عدهای قادرند او را وادار كنند كه پوشش عهد قدیم را دوباره بر تن كند و به لباسی كه زمانی مورد استهزا و تمسخر بوده تن بسپارد؟ و در زمان دیگر، رنگی را در نظرش زیبا جلوه دهند كه پیش از آن نشان از بدسلیقگی داشت؟
راستی از چه ابزار و مكانیسمی برای تغییر سلیقه و ذائقه هنری او سود میجویند و چگونه نگاه او را به زیبایی دستكاری میكنند كه نیازی به سلسله و زنجیر نیست و او خود با پای خود كه با ذوق و اشتیاق در انتظار آخرین دستاوردهای مد است؟! آیا وحدتنظر و سیاستهای هماهنگ و برنامهریزیهای منسجم و زماندار همه دستگاههای فرهنگی- اقتصادی، هنریشان موجب این موفقیت نیست؟
آیا توافق بر سر اصول و حداقلها و پرهیز از افراط و تفریطهای نظری و اتخاذ یك راهبرد مشخص و برنامه زمانبندیشده و تدریجی و استفاده از روشهای عملی و روانشناسانه و جامعهشناسانه عامل این پیروزی نیست؟
آیا توجه به تفاوتهای فرهنگی و تنوعات قومی و منطقهای و برنامهریزی برای اقشار گوناگون جوامع مختلف آسیایی- اروپایی، آفریقایی و ... و استفاده از همه ابزارهای فرهنگی و بهكارگیری همه توان رسانههای مجازی و حقیقی از علل معده آنان در دستیابی به اهدافشان نیست؟!
پس اگر چنین است، یك بار برای همیشه به خود آییم و بین گروههای مختلفی كه هنجارشكنی میكنند تفاوت قائل شویم و همه را با یك حكم طاعون، مانكن خیابانی، فاسد و هرزه نرانیم. حداقلها را مشخص كنیم و از برخوردهای سلیقهای و تند و عكسالعملی پرهیز كنیم.
فضاهای اجتماعی و فرهنگی سالم را برای ابراز وجود و بهرهمندی از سرمایه انسانی زنان مهیا كنیم.سیاستهای فرهنگی و استراتژی نظام را حول موضوع زنان و مشاركت آنان تبیین و بدان پایبند باشیم.
ریشهها را بشناسیم و به شاخهها نپردازیم كه آنانكه بدون بصیرت به بیراهه میروند، هرچه سریعتر روند از هدف دور میشوند.
زهرا شجاعی، مدرس دانشگاه
منبع : روزنامه هممیهن
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست