جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
سوخت پاک؛ هوای پاک
![سوخت پاک؛ هوای پاک](/mag/i/2/nlp44.jpg)
●دلایل جایگزینی
تنوع منابع انرژی، دلیل تاریخی گزینش گاز طبیعی به عنوان سوخت موتورهاست. در سال ۲۰۰۰ نسبت ذخایر به برداشت گاز طبیعی ۶۲ سال برآورد شد كه ۶۳ درصد بیش از ذخایر نفتی است و تا ۳۸ سال دیگر دوام میآورد.
ذرات آلاینده خروجی از موتورهای گاز طبیعیسوز بسیار كمتر است و این، یكی دیگر از دلایل مطلوبیت گاز طبیعی به شمار میآید. این نكته به ویژه در مقایسه با خودروهای دارای سوخت دیزل تبدیلی، نمود بیشتری دارد. امروزه علت اصلی تبدیل سوخت خودروها از دیزل به گاز طبیعی همین مورد اخیر است. گرچه جایگزینی دیزل با گاز طبیعی تنها هنگامی موثر واقع میشود كه تمركز ذرات معلق آلاینده توسط ضایعات خروجی دیزل مورد تایید قرار گیرد. تمركز این ذرات معلق، نوعی از آلودگی است كه بیشترین آسیب را به سلامت هوای محیطهای شهری میرساند و در بیشتر شهرهای بزرگ به ویژه در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیده میشود.
●مزایا و معایب خودروهای گازسوز
مزایای NGVها به قرار زیر است:
۱. آلاینده خروجی بسیار كمتر تولید میكنند.
۲. توكسینهای (Toxins) هواسوز آنها ناچیز است.
۳. اكسیدهای گوگرد خروجی از آنها (SOx) قابل چشمپوشی است.
۴. موتورهای NGV نسبت به انواع دیزل بی سر و صداترند و با لرزش و ارتعاش كمتری كار میكنند.
معایب NGVها نیز موارد زیر را دربرمیگیرد:
۱. توزیع و ذخیرهسازی گاز طبیعی به صرف هزینه بیشتری نیاز دارد.
۲. قیمت خودرو افزایش مییابد.
۳. امكان طی مسافت كمتری وجود دارد.
۴. مخزن سوخت آنها سنگینتر است.
۵. پتانسیل عملكرد و كارایی آنها در مقایسه با سوختهای مایع، مشكلات بیشتری دارد.
با توجه به ذرات آلاینده خروجی، توجه به این نكته حائز اهمیت است كه خودروهای بنزینی با فناوری پیشرفته (مجهز به كاتالیستهای سه راهه) آن قدر پاكیزهاند كه به ویژه در مورد ذرات خروجی از آنها، سوخت مصرفی (چه مایع و چه گاز) نقش نسبتا كمتری ایفا میكند. با توجه به این بحث، تبدیل خودروی بنزینی پیشرفته به خودروی گازسوز حتی میتواند به جای كاهش میزان ذرات خروجی، سبب افزایش آنها شود.
خودروهای گازسوز، مزایای مشهودی نسبت به خودروهای دیزل با سوخت تبدیلی دارند.
در دهه ۹۰ مسائل زیستمحیطی در كشورهای توسعه یافته به نحو چشمگیری زندگی انسانها را تحت تاثیر خود قرار داد. در نتیجه، مقررات مربوط به كنترل گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها، روز به روز سختتر شد. در زمانی كه هنوز كاتالیزورها به خدمت گرفته نشده بودند، استفاده از سوختهای گازی به جای گازوئیل، باعث كاهش این گونه آلایندهها شد؛ اما امروزه طراحی اصولی موتورها و كارایی كاتالیزورها، عامل اصلی كاهش آلایندهها به شمار میرود و این در حالی است كه نوع سوخت، نقش بسیار كمی را در این راستا ایفا میكند.
موتورهای دیزلی قدیمی بسیار قابل اطمینان و از لحاظ مصرف انرژی كارآمد هستند. به همین دلیل، موتورهای دیزلی كه در آنها سوخت به طور مستقیم تزریق میشود، هنوز هم به عنوان موتور محركه خودروهای سنگین مطرح بوده، مورد استفاده قرار میگیرند؛ اما این گونه موتورها در برآورده كردن قوانین و مقررات مربوط به گازهای آلاینده كه روز به روز سختتر میشوند با مشكل مواجهند. البته میتوان با جایگزین كردن موتورهای پیشرفته - كه قابلیت مصرف سوختهای جایگزین نظیر الكل و یا گاز را داشته باشند به میزان قابل توجهی از آلایندههای خروجی از اگزوز این گونه خودروها و نیز مسمومیت حاصل از آنها كاست.
●آلایندگی موتورهای گازسوز
به طور كلی سه عاملی كه میزان آلایندگی موتورهای گازسوز را تعیین میكنند، عبارتند از سیستم احتراق، سیستم سوخترسانی و فناوری استفاده از كاتالیزورها. موتورهای احتراقی با سوخت گاز را میتوان بر اساس نسبت سوخت به هوا، به سه دسته تقسیم كرد:
- موتورهای استوگیومتری
- موتورهای كم مصرف
- موتورهایی كه مصرف سوخت آنها بهینهسازی شده است اما میزان آلایندگیهای آنها هنوز بالاست.
در گذشته بیشتر موتورهای گازسوز طوری تنظیم میشدند كه با حداقل مصرف سوخت كار كنند كه این امر به نوبه خود، باعث افزایش اكسیدهای نیتروژن خروجی از اگزوز این خودروها میشد. بنابراین در كشورهایی كه قوانین مربوط به گازهای آلاینده حاصل از خودروها بسیار مشكل میباشد، دیگر نمیتوان از چنین روشهایی سود جست.
اساسا دو روش برای كنترل آلایندههای تولید شده توسط خودروها وجود دارد، روش نخست استفاده از كاتالیزورهای سه گانه است به این ترتیب كه یك موتور استوگیومتری كه به سیستم سوخترسانی حلقه بسته و سیستم TWC مجهز است آلایندههای كمتری تولید میكند. از این سیستم در بیشتر خودروهای سبك امروزی و همچنین بعضی از خودروهای سنگین استفاده میشود. راه دوم استفاده از احتراق با مصرف كم سوخت است. در این روش، تولید اكسیدهای نیتروژن، توسط روند احتراق كنترل میشود. منواكسیدكربن و هیدروكربورها، بیشتر توسط كاتالیزور اكسید اكسیون كنترل میشوند. روش احتراق با مصرف كم سوخت، روشی مناسب و متداول در موتور خودروهای سنگین است.
بسته به نوع خودرو، خودروهای با سوخت CNG از صفر تا ۱۰ درصد بیشتر از خودروهای بنزینی مصرف دارند؛ ولی میزان گازهای گلخانهای تولید شده توسط خودروهای گازسوز به مراتب كمتر است. در موتورهای سادهتر، تبدیل سوخت از بنزین به گاز طبیعی، باعث كاهش نسبی و مطلق تولید گازهای گلخانهای میشود.
●تجربیات موفق
بررسی تجربیات دیگر كشورها نشان میدهد كه یك سلسله شرایط مقدماتی برای اجرای موفقیتآمیز برنامههای CNG در درازمدت ضروری است كه از آن جمله میتوان به ایجاد خطوط لوله گاز طبیعی برای برآورده كردن نیازهای كاربران اشاره كرد. همچنین باید استانداردهای نظارتی و اجباری كافی در زمینه كارایی و ایمنی تجهیزات تدوین شود و به مورد اجرا درآید. لازم است مقررات مالیاتی به صورتی تنظیم شوند كه با جایگزنی سوخت خودروها با گاز طبیعی، بهای معمول سوخت جدید تقریبا نصف قیمت سوختهای مایع باشد. به این ترتیب علاوه بر تشویق مالكان خودروها به تبدیل سوخت، امكان بازپرداخت هزینههای مصرف شده توسط آنها نیز در فاصله زمانی معقول فراهم میشود. از آنجا كه مالیات سوخت دیزل در همه كشورهای آسیایی پایین است، جایگزین كردن دیزل با NGV در این كشورها با مشكلات بیشتری رو به روست؛ مشكلی كه كمتر در مورد خودروهای بنزینی رخ میدهد. در پایان، توجه به این نكته نیز حائز اهمیت است كه اجرای برنامههای اجباری برای جایگزینی CNG از نظر اقتصادی نامطلوب است و شكست برنامههای CNG را محتمل میكند. امید است با استفاده از این تجربیات و موارد مشابه دیگر، راه برای اجرای این برنامه در كشور ما هموارتر شود و در آیندهای نزدیك از عواید اقتصادی و زیست محیطی این طرح بهرهمند شویم.
سیده سمیرا طاهری
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست