چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
مجله ویستا
راهکارهای مبارزه با خشونت و فساد در دنیای مجازی
بازی های "رایانه" ای همواره چالش برانگیز بودهاند و یکی از دلایل آن گستره وسیعی است که این بازیها به آن میپردازند، مقولههایی چون خشونت، نژادپرستی، تبلیغات غیرمجاز برای مصرف داروهای اعتیادآور و ترویج فرهنگ استفاده از واژگان نامناسب و غیر متعارف برخی از این موارد است .
همانقدر که دامنه بازی های رایانه ای گسترده و متنوع است ، منتقدان این بازیها نیز متفاوت هستند، از والدین گرفته تا سیاستمداران، گروهها و جوامع مذهبی، بسیاری از نهادهای اجتماعی و حتی قانونگذاران بسیاری از کشورها در زمره مخالفان و منتقدان این بازیها قراردارند و راهکارهایی برای سروسامان دادن به آنها ارائه کرده اند.
"چین "از جمله کشورهایی است که برای مبارزه با این مشکل، راهکارهای گوناگونی را بکارگرفته است.
از آنجا که تقریبا تمامی بازی های "آنلاین رایانه "ای با جنک و کشتار همراه است اخیرا در این کشور یک بازی رایانه ای به نام "جنگنده فساد ناپذیر" به بازار عرضه شده است. در این بازی برخلاف سایر بازی ها، به جای این که جنک و کشتن انسانها ترغیب شود، به مبارزهکنندگان با افراد فاسد و تبهکار، امتیاز داده میشود.
بازی بگونه ای طراحی شده است که با مجازات مقام های فاسد و یاری رساندن به افراد شریف و درست کار ، امتیاز کسب میشود.
در این بازی افراد باید با ارتشا، فساد و قتل مبارزه و برای ساختن دنیای عاری از فساد و تبهکاری تلاش کنند. وجه تمایز این بازی با سایر بازی ها این است که مهارت های جنگی و اتش باری بیشمار سلاح های جنگی ملاک برد و باخت محسوب نمیشود، بلکه امانت داری و رعایت اخلاقیات است که ملاک قهرمانی است.
این بازی در ۲۵ژوئیه ۳ ) ۲۰۰۷مرداد ماه سال جاری ) برای نخستین بار عرضه شد و در همان هفته اول بیش از ۷هزار نسخه آن به فروش رفت.
برخلاف تصور عامه مردم، کارشناسان اعتقاد دارند برای این که بتوان به طور کلی خشونت و خونریزی را از عرصه بازی های رایانه ای از بین برد، باید یک بررسی دقیق و همه جانبه صورت گیرد و سپس با متخلفان و مروجان این قبیل مسایل به شدت برخورد قانونی شود.
"یانک ژیانک " جامعه شناس آکادمی علوم اجتماعی استان "ژین جیانک " چین می گوید: مقام های دولتی و دست اندرکاران حکومتی میبایست در کنار برخورد قانونی با متخلفان اقدام به آموزش و فعالیت های فرهنگی در زمینه ترویج و توسعه نرم افزارهایی بکنند که در آن خشونت و جنک تبلیغ نمیشود.
"کائو لین " مسوول سایت ""cn.org. chinaمیگوید برای این که بتوان با قشر جوان و نوجوان ارتباط برقرار کرد بهتر است که مسایل فرهنگی و اخلاقی در قالب بازی های رایانه ای ترویج شود.
وی میافزاید: جوانان و نوجوانان از این طریق حرف شنوی بیشتری دارند تا این که مقامها و مسوولان مملکتی موضوعی را به صورت پند و اندرز و نصیحت به آنها گوشزد کنند.
از طرف دیگر نیز با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه بازی های رایانه ای بر شخصیت و حالات افراد، شرکت های طراحیکننده و سازنده این قبیل بازی ها در چین تصمیم گرفتهاند که شخصیت های مهم و اصلی رایانه ای را تغییر دهند.
شرکت های طراحی و ساخت بازی های رایانه ای چین در توافق نامه ای اعلام کردند از این پس شخصیتها و افراد اصلی در بازی های رایانه ای و اینترنتی این کشور تغییر خواهند کرد تا مردم به واسطه آن کمتر تاثیر بپذیرند.
شرکت های رایانه ای چین بر این باورند که با به وجود آوردن شخصیت های کاذب میان نوجوانان و جوانان ، شناخت قشر جوان و نوجوان این کشور نسبت به تاریخ حقیقی و کهن خود کم خواهد شد.
در عین حال و در کنار این اقدامات ، دولت چین قانون جدیدی را نیز در این کشور وضع کرد که طبق آن ساعت استفاده از بازی های آنلاین برای نوجوانان چینی کم خواهد شد.
طبق این قانون جدید که به تمام "گیم نت "ها و "کافی نت "ها ابلاغ شده است ، نوجوانان چینی اجازه دارند در طول روز فقط ۳ساعت به بازی آنلاین بپردازند.
در چین همه افراد برای استفاده از خدمات کافی نتها موظف به ارائه کارت شناسایی هستند.
قرار است تمام کافی نتها در چین نرم افزاری را نصب کنند که پس از گذشت ۳ ساعت از بازی، برای نوجوانان محدودیتهایی در دسترسی به بخشها و گزینه های مختلف بازی ایجاد شود به طوری که به تدریج بازی جذابیت خود را ازدست بدهد و کاربر دیگر تمایلی به ادامه بازی نداشته باشد. این موضوع سبب میشود که نوجوان خودبه خود پس از ۳ساعت از بازی دست بکشد.
این طرح بخشی از طرح ملی مبارزه با "اعتیاد اینترنتی" و "اعتیاد به بازی های آنلاین " در چین است . سازمان دولتی مدیریت چاپ و نشر چین که متولی این طرح است، آن را به منظور استفاده بهینه از اینترنت میداند و اجرای آن را ضروری عنوان کرده است.
از بین ۱۱۱میلیون کاربر اینترنت در چین ، ۳۰میلیون نفر حرفه ای در بازی های آنلاین و اینترنتی هستند که از این تعداد حداقل ده درصد زیر ۱۸ سال سن دارند.
موضوع بازی های رایانه ای و به خصوص بازی های آنلاین که مشکلات و معضلات جسمی و روحی فراوانی را برای قشر نوجوان و جوان چین فراهم آورده از چنان اهمیتی برخوردار شده که موجب شده است دولت چین شگردها و ترفندهای دیگری نیز در این زمینه به کار بندد.
برخی مطالعات انجام شده در دانشگاه "ایندیانای " آمریکا نشان میدهد که بازی های رایانه ای، به خصوص بازی های از نوع "اکشن " و به اصطلاح "خشن " تاثیرات مخربی بر هوش و حافظه نوجوانان دارد.
این پژوهش بین ۴۴نوجوان ۱۳تا ۱۷ساله که بازی های رایانه ای آنلاین انجام میدادند،صورت گرفت.در این بررسی هرکدام از بچهها حداقل ۳۰دقیقه به طور آنلاین بازی کردند. یک گروه با بازی های معمولی سرگرم شدند و گروه دیگر با بازی های اکشن سرگرم بودند.
نتایج بررسیها نشان داد که در هر دو گروه تغییراتی در سیستم عصبی بوجود آمد، اما این تغییرات در گروهی که بازی های خشن کرده بودند، شدیدتر بود.
بررسی مغز این نوجوانان نشان داد ناحیه "آمیگدال" که مسئول بروز واکنش های هیجانی است، فعال تر شده و در مقابل ناحیه "پره فرونتال " مغز که در تمرکز، قضاوت و کنترل فردی انسان دخالت دارد، فعالیت کمتری پیدا کرده بود.
بررسی رفتارهای این کودکان بعد از بازی نیز تاییدکننده همین روند تغییرات در کوتاه مدت بود. آنها تحریک پذیرتر و حواس پرت تر شده بودند و قدرت تمرکزشان کم شده بود.
برپایه نتایج این پژوهشها بود که دولت چین اعلام کرد به منظور حفظ و تامین سلامت جسم و روان جسمی نوجوانان و جوانان، مدت زمان بازی های رایانه ای آن لاین را به سه ساعت در روز محدود میسازد.
در صورت تخلف از این دستورات، کاربر ممکن است به مدت طولانی از بازی کردن محروم شود. در برخی موارد "آی پی " کاربر متخلف توسط شرکت ارایهدهنده خدمات لغو میشود.
ارائهدهندگان خدمات اینترنتی چاره ای جز تبعیت از این ضوابط ندارند، زیرا برای ادامه فعالیت خود به مجوز دولت نیاز دارند ، کاربران نیز ناچار به رعایت این ضوابط هستند زیرا اغلب فاقد رایانه شخصی هستند و ناچار به استفاده از کافی نتها میباشند.
دولت چین در همین حال قصد دارد به منظور توسعه صنایع مرتبط با بازی های رایانه ای بین یک تا دو میلیارد " یوآن" در این صنعت سرمایه گذاری کند.
(هر دلار برابر با ۸/۳یوآن است .)
دولت چین هم چنین کمیته ای برای نظارت بر بازی های رایانه ای وارداتی تشکیل داده تا مواردی را که نامناسب تشخیص داده میشود از این بازی ها حذف کند.
عمده استفادهکنندگان از بازی های رایانه ای در چین بین ۷تا ۳۴سال سن دارند و اغلب مرد هستند.
منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی
http://www.social۸۲.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست