پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
شعر و نثر در سینما
در هنر و ادبیات شعر و نثر به نحو دقیقی با یکدیگر متفاوت نیستند. دانشجویان زبان گاه و بیگاه در نثر، بخشهای ریتمیک، تکرار سازههای عبارت را ملاحظه کردهاند. تادیوژ زیلینسکی بررسیهای جالبی درباره ریتم گفتار شفاهی و بوریس آخن بام تحقیقات فراوانی درباره ریتم در نثر محض انجام دادهاند.
آخن بام در این مورد که هدف خواندن و نه تلاوت است، به نکات جالبی میرسد؛ هرچند این موضوع درست است که وی کارش را به نحو نظاممند دنبال نکرده است. در شرایطی که مسائل ریتم مورد تحلیل قرار میگیرد، به نظر میرسد که مرز بین شعر و نثر به تنهایی در ریتم دیده نمیشود. هرچه بیشتر به بررسی یک اثر هنری میپردازیم، بیشتر به وحدت بنیادین قواعد آن نفوذ میکنیم. جنبههای سازمند و فردی هر پدیده هنری از جنبه کیفیت متمایز است ولی این کیفیتمندی بر مبنایی کمّی استوار است و ما بدون اینکه متوجه باشیم از سطحی به سطح دیگر میرسیم.
ساختمان اساسی پیرنگ تا حد شمایی از ثابتهای معنایی کوچک میشود. ما دو موقعیت متضاد روزمره را در نظر میگیریم و آنها را با موقعیت سوم حل و فصل میکنیم یا دو ثابت معنایی را در نظر میگیریم و شباهتی بین آنها پدید میآوریم یا در نهایت ثابتهای معنایی متعددی را در نظر میگیریم و آنها را بر اساس مرتبه تنظیم میکنیم ولی مبنای متعارف پیرنگ (syuzhet) داستان (Fabula) به معنای موقعیت روزمره است. البته این موقعیت روزمره صرفاً موردی خاص از سازه معنایی است و میتوانیم از یک رمان، «رمان معمایی» بیافرینیم.
این کار نه با تغییر داستان بلکه صرفاً جابهجایی اجزای سازنده تحقق میپذیرد: با آوردن پایان در ابتدای اثر با تنظیم دوباره اجزا به شکلی پیچیدهتر. دو داستان کولاک و شلیک نوشته پوشکین به همین ترتیب ساخته شدهاند.۱
پس شاید بتوانیم چیزهایی را که ثابتهای روزمره، ثابتهای معنایی، ثابتهای موقعیت و مؤلفههای کاملاً فرمال مینامیم، با یکدیگر مبادله و تلفیق کنیم. هر اثر منثوری، از حیث ساختمان پیرنگ و ترکیب معناییاش اساساً متکی بر تلفیق موقعیتهای روزمره است.
منظور این است که ما یک موقعیت فرضی را به روش بالا گرهگشایی میکنیم: مردی باید سخن بگوید ولی نمیتواند، پس شخص سومی از طرف او سخن میگوید. مثلاً در دختر سروان۲ اثر پوشکین، گرینیف نمیتواند سخن بگوید ولی باید چنین کند تا بتواند خود را از افتراهای شوآبرین برهاند. او نمیتواند صحبت کند، زیرا موقعیت دختر سروان به خطر میافتد. پس دختر شخصاً از اکاترینا میخواهد تا از طرف گرینیف صحبت کند. در مثالی دیگر، مردی باید خود را توجیه کند ولی نمیتواند، چون عهد کرده که سکوت پیشه کند: راهحل مسئله در این واقعیت است که او ضربالاجل عهد خود را افزایش میدهد. این مبنای یکی از قصه پریانهای گریم، دوازده قو و داستان هفت وزیر است ولی شاید راه دیگری هم برای گرهگشایی باشد و این راهحل نه از طریق وسایل معنایی بلکه وسایل صرفاً ترکیبی ارائه میشود، چنانکه تأثیر ترکیبی با ثبات معنایی قیاس میشود.
ما این نوع نتیجهگیری را در شعری از فیت۳ مییابیم: بعد از چهار قطعه که وزنی خاص توأم با مکث (استفاده از واژهای ثابت برای تفکیک در وسط هر خط دارد)، شعر نه از طریق پیرنگ بلکه با این واقعیت پایان مییابد که قطعه پنجم با وجود داشتن همان وزن، هیچ مکثی ندارد و این وضعیت حسی از پایان ایجاد میکند.
تمایز بنیادین میان شعر و نثر احتمالاً در ابعاد هندسیتر وسایل آن نهفته است، در این واقعیت که راهحل هندسی و فرمال، جای مجموعهای کامل از راهحلهای معنایی اختیاری را میگیرد. گویی که وسایل شکل هندسی مییابند. بدین ترتیب در یوگینی آنیگین اثر پوشکین، قطعه به صورتی تمام میشود که بیت قافیهدار آخر در حالی که نظام قافیه را میگسلد، پایانی ترکیبی و فرمال را رقم میزند. پوشکین با تغییر واژه در دو خط آخر و ایجاد کیفیتی هجوآمیز تا حدی این پایان را از جنبه معنایی تقویت میکند.
در اینجا از اصطلاحاتی بسیار کلی استفاده کردم، زیرا میخواهم متعارفترین نقاط عطف را خصوصاً در سینما خاطرنشان کنم.
بارها شنیدهام که حرفهایهای سینمای دیدگاهی غریب بیان میکنند و میگویند تا جایی که به ادبیات مربوط میشود، شعر بیش از نثر به سینما نزدیک است. گروههای مختلف سینماگران چنین نکتهای را مطرح میکنند و تعداد فراوانی از فیلمها رو به سوی پایانی دارند که شاید کمابیش با قیاس آن را شاعرانه بنامیم. جای هیچ تردید نیست که یک ششم از دنیا (شوروی، ۱۹۲۶) بر مبنای اصل پایان فرمال شاعرانه ساخته شده است: در انتهای فیلم، شباهتی مشخص و تکرار تصاویر، معنایی متفاوت را انتقال میدهد؛ پس به نحوی مبهم فرمی سهتایی را یادآور میشود.
وقتی فیلم مادر ساخته فسیه والات پودوفکین (شوروی،۱۹۲۶) را بررسی میکنیم (که در آن کارگردان سعی فراوانی به خرج میدهد تا یک سازه ریتمیک پدید بیاورد) میبینیم که موقعیتهای روزمره با عناصر کاملاً فرمال جابهجا میشود.
شباهت صحنههای طبیعت در ابتدای فیلم ما را آماده شتابگیری حرکات، مونتاژ و جدایی از زندگی روزمره میکند، وضعیتی که هرچه به پایان فیلم میرسیم، شدت مییابد. تغییر سریع نماها که هرگز جنبه واقعی به خود نمیگیرد، باعث ابهام تصویر شاعرانه و حالوهوایی مشخصاً تفکیکناپذیر همراه با ظرفیت ایجاد همزمان معانی به شیوههای گوناگون میشود. نوردهی مضاعف (double-exposure) در نمایی از دیوارهای کرملین که به حرکت درمیآید و فیلم را به پایان میبرد، وسیلهای برای به پایان رساندن اثر است. این وسیلهای شاعرانه، عمدتاً فرمال و نه معنایی است.
در حال حاضر، ما در دنیای سینما کودک هستیم. ما بهندرت شروع به بررسی موضوعات آثار خود کردهایم ولی میتوانیم از وجود دو قطب در سینما سخن بگوییم که هر یک قواعد خاص خود را دارند.
مسلماً زنی از پاریس (آمریکا، ۱۹۲۳) اثر چاپلین نثری متکی بر ثابتهای معنایی و چیزهایی است که پذیرفته شدهاند.
یکششم از دنیا به رغم حمایت دولتی شعری پر از رنجمایه (Pathos) است.
ما در یک قنطورس (در اساطیر یونان، موجودی خیالی نیمهانسان، نیمه حیوان است) منحصر بهفرد و کلاً موجود غریبی است. فیلم به منزله نثر آغاز میشود از میاننویسهای همدلانهای استفاده میکند که نسبتاً بد در قاب جای میگیرد و سرانجام به صورت اثری کاملاً شاعرانه و فرمال پایان مییابد. تکرار نماها و تصاویر و تبدیل تصاویر به نمادها عقیده من را تأیید میکند که این فیلم ذاتاً شاعرانه است.
بار دیگر تکرار میکنم در سینما هم نثر و هم شعر وجود دارد و این نکته اساساً ژانرها را تفکیک میکند: آنها نه به وسیله ریتم، یا صرفاً به وسیله ریتم بلکه در اثر برتری مؤلفههایتکنیکی و فرمال بر مؤلفههای معنایی از یکدیگر متمایز میشوند، چنان که مؤلفههای فرمال جای مؤلفهای معنایی را میگیرند و ترکیببندی اثر را کامل میکنند.
سینمامی بدون پیرنگ، سینمای «منظوم» است. علی عامری
ویکتور شکلوفسکی
پاورقی:
۱. عناوین دو داستان از الکساندر پوشکین که هریک دارای دو روایت و دو راوی در زمانهای مختلف هستند.
۲.دختر سروان که در سالهای ۱۸۳۳ـ ۱۸۳۶ نوشته شد، رمانی تاریخی است که میخواهد گذشته را احیا کند و سه بُعد زمانی دارد: رویدادها در زمان وقوع آنها، رویدادها به گونهای که در دو نسل بعد، دوران تزار دیگری دیده میشود و باز رویدادها بهگونهای که در دوران آخر دیده میشود. ماجرای آن در دوره قیام پوگاچف (۱۷۷۲ـ ۱۷۷۵) میگذرد. پیوتر گرینیف، افسر سابق سوار نظام، چهل و پنجاه سال بعد از آن ماجرا در دوران الکساندر اول وقایع را روایت میکند. محور وقایع نجات ماشا دختر سروان میرونوف است که به وسیله گرینیف از چنگ شوابرین نابکار، افسر دیگر پادگان، رهانده میشود.
۳. آفاناسی آفاناسیویچ فیت (۱۸۲۰ـ۱۸۹۲) شاعر روس که اشعارش حاکی از نوعی بدبینی شوپنهاوری است. به عقیده او هنر فقط یک هدف دارد و آن خدمت به زیبایی است.
پاورقی:
۱. عناوین دو داستان از الکساندر پوشکین که هریک دارای دو روایت و دو راوی در زمانهای مختلف هستند.
۲.دختر سروان که در سالهای ۱۸۳۳ـ ۱۸۳۶ نوشته شد، رمانی تاریخی است که میخواهد گذشته را احیا کند و سه بُعد زمانی دارد: رویدادها در زمان وقوع آنها، رویدادها به گونهای که در دو نسل بعد، دوران تزار دیگری دیده میشود و باز رویدادها بهگونهای که در دوران آخر دیده میشود. ماجرای آن در دوره قیام پوگاچف (۱۷۷۲ـ ۱۷۷۵) میگذرد. پیوتر گرینیف، افسر سابق سوار نظام، چهل و پنجاه سال بعد از آن ماجرا در دوران الکساندر اول وقایع را روایت میکند. محور وقایع نجات ماشا دختر سروان میرونوف است که به وسیله گرینیف از چنگ شوابرین نابکار، افسر دیگر پادگان، رهانده میشود.
۳. آفاناسی آفاناسیویچ فیت (۱۸۲۰ـ۱۸۹۲) شاعر روس که اشعارش حاکی از نوعی بدبینی شوپنهاوری است. به عقیده او هنر فقط یک هدف دارد و آن خدمت به زیبایی است.
منبع : پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست