شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
ابوالمعالی - ابوالفضائل عبدالله بن محمدبن علی میانجی عین القضاهٔ همدانی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۴۹۲ -۵۲۵) قمری
محل تولد: ایران - همدان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، حکیم و عارف
مکنی به ابوالفضائل. معروف به قاضی همدانی. چون پدر و جد او از میانه بودند به میانجی نیز معروف شده است. قاضی در جوانی در زادگاه خویش به کسب علوم متداول پرداخت و بهسرعت در ادب و حکمت و کلام مایهور شد و به سبب مهارتی که در فقه پیدا کرد ، بهعنوان قاضی و مدرس منصوب گردید و با وجود جوانی شهرت و نفوذ فراوان پیدا کرد و همین امر باعث برانگیخته شدن حسد و رشک فقها و متکلمان شد. فلسفه و کلام ، طبع حقیقتجوی وی را قانع نساخت و گرفتار بحرانهای روحی شد و همین امر او را دچار شک و شبه کرد. پس از آشنائی با آثار امام محمد غزالی تا حدی خاطر وی آرام گرفت و چندی بعد با احمد غزالی آشنا شد و به او دست ارادت داد و همانند احمد غزالی در بیان عقاید خود بیپروا بود. همین صراحت در گفتار باعث بدگمانی متشرعه شد. ابوالقاسم درگزینی که خود اندکی بعد به جرم مذهب اسماعیلی کشته شد ، او را دستگیر و روانه بغداد نمود. قاضی مدتی در بغداد زندانی بود و در همین زندان رسالۀ معروف "شکویالغریب عنالاوطان الی علماءالبلدان" را به زبان عربی ، خطاب به علماءِ عصر نوشت و در آن ، که مشحون از نکات عرفانی و فلسفی است ، اتهاماتی را که به وی نسبت داده بودند رد کرد و به برخی شبهات نیز پاسخ گفت. اما چندی بعد او را به همدان برگرداندند و بر در مدرسهای که ظاهراً محل تدریس او بود بر دار کردند و سپس جسد وی را با نفت و بوریا آتش زدند. از دیگر آثار وی: "تمهیدات"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "نزههٔالعشاق و نهزهٔالمشتاق"؛ "نامههای عینالقضات همدانی"؛ "رسالۀ جمالی".
تولد و وفات: (۴۹۲ -۵۲۵) قمری
محل تولد: ایران - همدان
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه ، حکیم و عارف
مکنی به ابوالفضائل. معروف به قاضی همدانی. چون پدر و جد او از میانه بودند به میانجی نیز معروف شده است. قاضی در جوانی در زادگاه خویش به کسب علوم متداول پرداخت و بهسرعت در ادب و حکمت و کلام مایهور شد و به سبب مهارتی که در فقه پیدا کرد ، بهعنوان قاضی و مدرس منصوب گردید و با وجود جوانی شهرت و نفوذ فراوان پیدا کرد و همین امر باعث برانگیخته شدن حسد و رشک فقها و متکلمان شد. فلسفه و کلام ، طبع حقیقتجوی وی را قانع نساخت و گرفتار بحرانهای روحی شد و همین امر او را دچار شک و شبه کرد. پس از آشنائی با آثار امام محمد غزالی تا حدی خاطر وی آرام گرفت و چندی بعد با احمد غزالی آشنا شد و به او دست ارادت داد و همانند احمد غزالی در بیان عقاید خود بیپروا بود. همین صراحت در گفتار باعث بدگمانی متشرعه شد. ابوالقاسم درگزینی که خود اندکی بعد به جرم مذهب اسماعیلی کشته شد ، او را دستگیر و روانه بغداد نمود. قاضی مدتی در بغداد زندانی بود و در همین زندان رسالۀ معروف "شکویالغریب عنالاوطان الی علماءالبلدان" را به زبان عربی ، خطاب به علماءِ عصر نوشت و در آن ، که مشحون از نکات عرفانی و فلسفی است ، اتهاماتی را که به وی نسبت داده بودند رد کرد و به برخی شبهات نیز پاسخ گفت. اما چندی بعد او را به همدان برگرداندند و بر در مدرسهای که ظاهراً محل تدریس او بود بر دار کردند و سپس جسد وی را با نفت و بوریا آتش زدند. از دیگر آثار وی: "تمهیدات"؛ "زبدهٔالحقایق"؛ "نزههٔالعشاق و نهزهٔالمشتاق"؛ "نامههای عینالقضات همدانی"؛ "رسالۀ جمالی".
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران تهران انتخابات عراق دانشگاه تهران دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس روز معلم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی
سیل هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران هلال احمر قوه قضاییه پلیس معلم آموزش و پرورش فضای مجازی
تورم قیمت خودرو مسکن سهام عدالت قیمت طلا خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه حقوق بازنشستگان ایران خودرو بانک مرکزی
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون عمو پورنگ سریال سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان آتیلا حجازی لیگ برتر علی خطیر باشگاه استقلال بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی خودروهای وارداتی گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
خواب طب سنتی کبد چرب فشار خون دیابت بیماری قلبی